Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

26-08-2012 om 16:25

Gewrichtsklachten door overgang?

De laatste paar maanden voel ik me stijver en strammer worden. Als ik een poosje gezeten heb in een bepaalde houding en ik sta op dan moet ik echt even voorzichtig weer op gang komen door het gevoel van stijfheid. Soms zak ik zelfs even door een knie of enkel heen als ik te snel ga. Enkele maanden geleden heb ik mijn enkelbanden gescheurd en mijn voet flink gekneusd en daar heb ik eigenlijk ook nog steeds last van. De enkel is nog steeds licht gezwollen en is een klein beetje pijnlijk bij bepaalde bewegingen. Jaren geleden heb ik ook een gescheurde enkelband gehad, maar dat herstelde veel sneller. Nu heb ik het gevoel dat ik sinds ik mijn enkel toen zo bezeerd heb eigenlijk in mijn gehele bewegingsapperaat zegmaar, achteruit ben gegaan. Voel me echt een oude vrouw!! Het geeft ook een vervelend gevoel van onzekerheid over mijn lijf. Heeft iemand enig idee of dit soort klachten het soort klachten zijn die je bij de overgang krijgt? Ik ben nu 50 en mijn menstruatie is bijna afgelopen: ik word ongeveer eens per half jaar, of met enekel maanden erussen nog 3even een beetje ongesteld. Dus ik denk wel dat ik in de overgang zit.
Of zijn de gewrichtsklachten die bij de overgang kunnen horten echt heel anders van aard?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewrichtsklachten

Als je ouder bent, herstel je langzamer. Het kan best dat je door die klachten van je knie minder bent gaan bewegen en daardoor wat stram bent geworden. Dat is een realistische klacht op deze leeftijd. Zolang er geen gewrichten gezwollen of warm zijn is de enige remedie om vooral in beweging te gaan. Vaak kom je er niet echt goed achter wat het is. Sommige mensen hebben ook baat bij supplementen als glucosamine. En ook al is het misschien niet erg dramatisch, toch zou ik er even mee naar de huisarts gaan, die heeft mogelijk ook nog wel passende adviezen of wil nog iets uitzoeken.

Dezelfde vragen als koentje

Ik ben 46 en ook het laatste jaar veel stijver, voornamelijk in mijn benen. Ik menstrueer nog iedere maand en rondom de menstruatie is het erger. Ik denk zeker dat het met de hormonen te maken heeft, bij mij zeker niet van te weinig beweging. Ik vroeg me ook al af of dit iets tijdelijks is, weer over als de hormonen tot rust komen na de overgang?
Het voelt bij mij als een flinke spierpijn, minder erg als bij Koentje.
Ik zou er in jou geval wel even mee naar de dokter gaan Koentje. Jij zakt soms zelfs door je enkel en de pijn is erger na de kneuzing en gescheurde enkelbanden.Dat je enkel nog steeds wat gezwollen is en pijnlijk lijkt me niets met de overgang te maken hebben.

Even andere nick

Even andere nick

28-08-2012 om 23:53

Gewrichtsklachten kunnen ontstaan door vermindering van vrouwelijke hormonen.

koentje

koentje

29-08-2012 om 12:15

Ik ben nu

nog op vakantie, maar heb me voorgenomen erna met mijn sukkelig lijf toch eens met de h.a. te gaan praten ja....

Ook hier

Ik ben inmiddels 55, overgang nog niet 'over'.. Maar herken de klachten heel goed.
Het begon met de re elleboog. Ik had gewoon moeite om een mok in de magnetron te zetten. Duurde een paar weken en was zo weer verdwenen. Een paar maanden later zelfde soort pijn in de pols.
Toen het echt heel erg pijnlijk werd naar de huisarts. Er zouden foto's worden gemaakt. Twee dagen later, pijn weg. Ziekenhuis afgebeld, en ook bij de huisarts gebeld. De assistente zei tegen mij dat dat soort klachten wel vaker voorkomen bij vrouwen in de overgang.
De pijn is op verschillende plekken weer teruggekomen en weer verdwenen. Ik maak me er niet meer druk om

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

29-08-2012 om 17:21

Tekort aan oestrogeen

Is de boosdoener.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.