Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lynna

Lynna

22-09-2008 om 21:50

Global amnesia

Mijn schoonmoeder van 70 heeft vorige week last van geheugenverlies gehad. Van 's morgens 10 tot 's middags 5 heeft ze geen idee wat er gebeurd is. Ze zou tussen de middag haar kleinzoon van school halen, ze kwam niet opdagen, de school belde haar, ze nam op, maar wist niet meer wie haar kleinzoon was, waar de school lag (ze woont er naast), helemaal niks. Ze is waarschijnlijk weg geweest die dag, want haar fiets stond buiten. Ze had waarschijnlijk niets gegeten en gedronken. Aan het eind van de dag werd ze zich weer een beetje bewust van de wereld en belde haar zoon om te vragen welke datum het was. Er lag wel een krant op tafel, maar ze wist niet of die van diezelfde dag was of van de week ervoor.

Natuurlijk is ze 's avonds met haar kinderen naar de Hap geweest en de volgende dag naar haar eigen huisarts. Die noemden het Global Amnesia en het schijnt heel veel voor te komen. Jij en ik kunnen het ook krijgen. Ik had er nooit over gehoord.

Iemand die het wel meegemaakt heeft? Van zichzelf of bij een ander? Tis gewoon nieuwsgierigheid van mijn kant. Met mijn schoonmoeder is alles weer goed, ze voelt zich prima, er is een hartfilmpje gemaakt en bloedgeprikt, alleen voor de zekerheid.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mareld

Mareld

23-09-2008 om 10:47

Jep

Een familielid van mij heeft het ook een paar weken terug gehad. Hij is verder ook kerngezond en heeft er niks aan overgehouden. Hij is alleen nog steeds een paar uur kwijt van die dag. We vonden het allemaal erg raar!
De volledige naam is trouwens Transient Global Amnesia.

Helen

Helen

23-09-2008 om 21:06

Ook

Mijn vader heeft het in het verleden ook wel gehad. Dan kwam hij niet op een afspraak of kon zich niet meer herinneren dat we gebeld hadden of zo. Hij was zich er zelf niet bewust van.

Later hebben we op een hersenscan gezien dat hij door de tijd heen wel 10 kleine hersenbloedinkjes gehad heeft. Hij heeft waarschijnlijk CAA (cerebrale amyloid angiopathie of zoiets) waarbij de toestand van de haarvaten verslechtert en spontaan bloedingen op kunnen treden bij bv. te hoge bloeddruk. Deze aandoening is pas na overlijden definitief vast te stellen. Nu met bloeddrukverlagers en gezonde levenstijl (geen drank en tabak meer) heeft hij geen bloedingen meer gehad.

Bedenk me nu dat het misschien helemaal geen leuk bericht is maar ik herken het dus wel. Succes met je schonnoeder

Ef

Ef

23-09-2008 om 21:39

Mijn moeder

Ongeveer een half jaar geleden heeft mijn moeder het ook gehad. Erg schrikken om haar zo te zien, ze was helemaal de kluts kwijt, we dachten echt dat ze een hersenbloeding had gehad of zoiets. Op de eerste hulp wisten ze meteen wat het was en het schijnt ook best vaak voor te komen, maar wij hadden er nog nooit van gehoord. Mijn moeder is al met al ongeveer anderhalve dag kwijt in haar geheugen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.