Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Massi Nissa

Massi Nissa

07-06-2009 om 20:53

Goed boek over burnout/depressie?

Voor een goede vriend zoek ik een boek over burnout en/of depressie waar hij echt iets aan heeft. Hij zit nu thuis (overspannen/burnout) en dat komt gedeeltelijk door enorme werkdrukproblemen, maar ook omdat hij diep weggestopte dingen uit zijn jeugd niet langer kan ontlopen. Het is een intelligente vent die normaal gesproken pragmatisch en positief in het leven staat. Wie weet er een boek dat ik hem kan geven?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dit boek:

De lessen van burn-out, van Annegreet van Bergen. Ik heber er een dreigende burn-out mee kunnen afwenden.

Mamvantwee

Mamvantwee

08-06-2009 om 10:01

Heel lief

Heel lief dat je dit voor die vriend doet. Het is zwaar *** als je zo thuis zit. Weet ik uit ervaring.
Wat je ook kunt doen, als je daar de tijd en energie zelf voor hebt, is een plan maken om samen met die vriend leuke dingen te doen. Dus zelf een week-/maandplan maken bijvoorbeeld. Een keer gaan wandelen in de natuur, een fietstocht maken, zwemmen. Activiteiten buiten waar je fysiek moe van wordt. Dat werkte bij mij goed, en je zorgt ervoor dat hij onder de mensen komt en werkt aan herstel.

Groet, Mamvantwee

Puck2

Puck2

08-06-2009 om 12:35

Of deze

Bij onze apotheek kun je boeken lenen over allerhande kwalen en daar zitten ook boeken bij over depressie en burnout. Bijv. Zorgboek depressie van de Stichting september. Ze hebben ook een website wwww.boekenoverziekten.nl
Eigenlijk ben ik het niet eens met wat mamvantwee voorstelt over een planning voor hem maken en samen dingen gaan doen. Mijn ervaring is dat het veel beter werkt als de "patient" zelf dat soort dingen doet (o.k. wel met hulp en ondersteuning) en dat niet alles uit handen genomen wordt. Daarvan ga je je alleen maar nog meer $#@$^$@ voelen: zie je wel: ik kan niets, anderen moeten alles voor mij regelen. Dus wees daar voorzichtig mee en overleg wat je vriend wil.

Mamvantwee

Mamvantwee

08-06-2009 om 13:23

Planning

Ik heb het niet over een planning voor het huishouden: ik bedoel een "sociale leuke dingen doen agenda". Een soort van kadobon voor vrienden.

Toen ik thuis zat, was ik echt de weg kwijt, en wilde alleen maar mijn bed in. Maar ik 'moest' van de bedrijfsarts elke dag naar buiten. Ik voelde me compleet verloren met een vage opdracht waar ik geen kant mee uit kon. Iedereen was werken, dus ik was ook nog eens alleen. Ik merkte dat als ik met een vriendin de deur uit ging, ik aanspraak had én buiten kwam. Dat hielp mij in elk geval wel.

groet, Mamvantwee

Puck2

Puck2

08-06-2009 om 16:01

Dat snap ik mamvantwee

Ik snapte dat je het over een sociale planning had en niet over het huishouden plannen had, maar bij mij werkte dat juist averechts. Ook ik was redelijk de weg kwijt en moest iedere dag naar buiten (niet opgelegd door medici maar dat gevoel kwam helemaal uit mezelf), maar daarbij had ik ook even geen zin in sociale contacten. Als je dan verplicht met een vriending "leuk" moet gaan doen en een masker opzette dan werkte dat bij mij in ieder geval juist helemaal niet en ging ik me nog rotter voelen (voor zover dat kon). Wat ik ermee wilde zeggen is dat jouw voorgestelde aanpak niet fout is ofzo, maar dat dat niet voor iedereen opgaat. Ik heb dat doelloos alleen naar buiten gaan trouwens een draai gegeven door mezelf te verplichten de hond de buren iedere dag minstens een uur uit te laten. Op sommige dagen is die hond dus echt degene geweest die mij ertoe aanzette om uit mijn bed te komen, hij rekende toch op me. En wandelen met een hond vind ik heerlijk: je bent niet verplicht te praten, hij zeurt niet aan je hoofd en als je zin hebt kun je ongegeneerd meespelen.

Marieke

Marieke

08-06-2009 om 20:20

Burn out en boek lezen

Waar heeft je vriend behoefte aan?
Toen ik "overspannen" thuis zat kon ik nog net door een Libelle bladeren en de koppen scannen. Het heeft zeker een jaar geduurd voor ik een boek kon lezen (en engelse boeken pas na 3 jaar). Ik had geen enkele behoefte aan sociale contacten en wilde helemaal met rust gelaten worden.
Zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom zou ik beginnen met vragen waar je vriend behoefte aan heeft.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-06-2009 om 21:13

Moeilijk

Wat een aardige reacties! Stoepkrijt, ik heb de titel opgeschreven, dank je wel. Mamvantwee, het is gewoon een geweldige vriend, maar ik zag dit wel aankomen. Hij deed me denken aan iemand die probeert om met een dunne stok een enorm schip van de wal te houden. Juist al die leuke, actieve, sociale dingen hebben hem ook een beetje de das om gedaan. Hij is heel populair en voelde zich ook verplicht om niemand teleur te stellen, of hij nu naar een verjaardag moest of speechen op een bruiloft of op 5000 kilometer afstand een begrafenis regelen van een neef. Hij kan nu helemaal niets, ook niet een kopje koffie drinken. Hij is op.
Puck, bedankt voor je tip over boeken bij de apotheek. Daar wist ik niets van. Ik denk dat hij er nog niet aan toe is om zelf dingen te gaan doen, ik heb hem net even gesproken en hij klinkt nog vreselijk bibberig. Ik wist gewoon niet eens wat een veilig onderwerp zou zijn, heb maar wat over mijn wonderkind van twee zitten zwetsen om hem aan het lachen te krijgen.
Marieke, wat jij zegt heb ik me na het laatste gesprek van net ook af zitten vragen: KAN hij ueberhaupt wel een boek lezen in deze staat? Gelukkig krijgt hij nu professionele hulp. Het lijkt echter een veel langer traject te gaan worden dan ik een paar dagen geleden nog dacht/hoopte.
Toch blijven tips welkom, want ik ben zelf ook geinteresseerd in een goed boek over burnout en depressie (ben nogal geschrokken en zelfs een beetje gealarmeerd door wat mijn vriend doormaakt, en door het aantal mensen dat ik het afgelopen jaar hard onderuit heb zien gaan). Autobiografische verslagen mogen ook, was er niet een Nederlandse schrijver die er een paar jaar geleden indringend over heeft geschreven? Waarom onthoud ik dit soort dingen wel, maar de naam die erbij hoort niet?
Groetjes
Massi (echt bleekjes van het gesprek van daarnet, het is net alsof hij is aangereden door een vrachtwagen)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.