Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Desiré

Desiré

13-10-2008 om 20:52

Griepprik bij net 4 jarige?

Afgelopen week lag er in de brievenbus totaal uit het niets een oproep voor de griepprik voor mijn zoontje (hij wordt as woensdag 4 jaar).
Ik de dokter gebeld met de vraag hoe dat zat. Zij gaf aan dat hij al sinds 2006 een griepprik zou moeten hebben. Toen is er bij hem een (klein) gaatje tussen zijn 2 boezems in zijn hart ontdekt (waar hij ws vanzelf overheen groeit) en aangezien hij rond zijn eerste jaar ook wat luchtweginfecties heeft gehad, adviseerde ze dus de griepprik. De afgelopen jaren was er ws wat fout gegaan met de post??? Waardoor hij de oproep niet gehad zou hebben.
Overigens is onze zoon verder goed gezond en af en toe wel verkouden, maar geen griep oid. Zouden jullie deze griepprik laten geven? Ik vind het eigenlijk een beetje onzin.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mareld

Mareld

13-10-2008 om 21:35

Desiré

Begrijp ik goed dat je het vooral niet wil laten doen vanwege zijn leeftijd (zie titel van jouw berichtje)? Of meer omdat je denkt: het loopt wel los? Het advies wordt natuurlijk niet voor niks gegeven.
Mijn nichtje van net 4 krijgt binnenkort voor de 3e keer een griepprik ivm astmatische klachten. Zij heeft nooit last van de prik, en vindt het ook geen probleem om de prik te laten zetten.
Als mijn kind het advies zou krijgen om een griepprik te halen, dan zou ik dat toch gewoon doen hoor!

Merla

Merla

13-10-2008 om 22:41

Desiré

Mijn dochter (net 12) krijgt ook al van jongs af aan elk jaar de griepprik ivm astma. Het is heel eventjes niet leuk, maar dan is het ook over en heeft ze er (en dan doel ik natuurlijk m.n. op de tijd dat ze nog heel klein was) geen last meer van. Ook bij haar hebben we heel wat jaren elke keer opnieuw de afweging gemaakt of we het wel of niet zouden doen en elk jaar hebben we er toch voor gekozen. De kans dat ze áls ze griep krijgt een complicatie krijgt is bij haar veel groter en zal ook veel heviger uitpakken in dat geval. Daarom nemen wij elke keer toch het zekere voor het onzekere.
Vooral dit jaar peinzen we er niet over om het niet te doen. Ze gaat sinds kort naar de brugklas (veel grotere school) en moet elke dag een heel aantal kilometers fietsen door weer en wind dus loopt nog weer meer risico's dan in de jaren daarvoor.
Ook in het geval van jouw zoon is dit denk ik aan de orde. Hij is net 4 zeg je dus gaat voor het eerst naar de basisschool. Ik zou het daarom wel doen.
Succes met de keuze!

Bastet

Bastet

14-10-2008 om 12:00

Wel doen

Mijn dochter is nu acht,en had toen ze wat jonger was vaak inhalers nodig,vooral in de winter,bij elke verkoudheid was het raak.Juist omdat ze zo jong was heb ik de prik altijd laten geven.Groetjes,Bastet

Jacoline29

Jacoline29

14-10-2008 om 12:30

Wel doen

Mijn kinderen zijn astmatisch en krijgen ook die griepprik.Ik weet alleen niet of de jongste van 2 het ook gaat krijgen.Mijn dochtertje was 3 toen ze de 1e kreeg en mijn zoon iets van 4.Het helpt wel bij hun,want meestal in deze tijd moeten ze aan de kuren,puffers ed,tot nu toe nog niet,we wachten af wanneer de oproep v/d griepprik hier binnen gaat komen.

Dirkje

Dirkje

14-10-2008 om 15:44

Desire

houd er rekening mee dat een kind jonger, dat jonger is dan 6 jaar en voor het eerst een griepprik krijgt, twee keer gevaccineerd moet worden om echt beschermd te zijn. Dit zegt de info van de ha die wij hierover jaarlijks ontvangen. Dat geldt vziw alleen voor de eerste keer.
Een van onze kinderen krijgt ook ieder jaar de griepprik ivm astma. Toen we de eerste oproep kregen hebben we, in overleg met de huisarts, uiteindelijk besloten kind niet te laten vaccineren dat jaar. De astma was op dat moment nauwelijks actief en kind had geen klachten. Voor de daarop volgende jaren gold dat niet, net zo min als dit jaar. Dus gaat kind 'm gewoon halen.
Als mijn kind de kwaal van jouw kind zou hebben, liet ik ook zonder twijfel vaccineren. Die hartkwaal is niet ineens minder erg en griep kan dan echt bedreigend zijn.
Groet en sterkte met de afweging,
Dirkje

Wel hier

bij zoon. Hij krijgt hem sinds hij geopereerd werd aan zijn hart, met 1 jaar. De huisarts waar we mee overlegde gaf aan dat het echt wenselijk was, dat het 5 keer goed kan gaan maar ook 1 keer fout en dat griep voor zoon echt gevaarlijk kon zijn. Toen hebben wij hem laten zetten en nu krijgt hij hem nog steeds. (9)
Zoon vindt het geen probleem, die laat zich moeiteloos prikken.

Wel doen

Mijn zoontje kreeg zijn eerste griepprik toen die 1,5 was. Ik zou het zeker doen als ik jou was, van griep kun je goed ziek worden. Wat wij wel altijd doen, is niet in de grote rij op de prikdag gaan staan, maar een afspraak maken om een keertje bij de assistente langs te komen. Ook gebruiken wij altijd emla-zalf, die moet je een uur van te voren op de plek smeren en verdooft dan. Emla-zalf moet je wel even via de assistente van de huisarts regelen.
Judith

Puck2

Puck2

14-10-2008 om 22:05

Wel doen

Je kind zit in een risicogroep en dat is de reden dat het bij griep veel zieker kan worden dan een "gezond" mens zonder risicofactoren. Ik zou werkelijk geen legitieme reden kunnen bedenken waarom je je kind niet zou laten vaccineren.

Wel doen

Ik zou het zeker doen in jouw geval.Gezien zijn achtergrond...

Vroeger werden wij 1x per jaar door mijn vader, die huisarts was, opgewacht met de griepprik omdat "hij geen zin had in zieke kinderen".
Hij bedoelde het goed hoor maar zelf zou ik het niet zo aanpakken als er geen reden toe is

Als er wel een indicatie was zou ik ook niet schromen om hem wel te laten geven. Een echte griep is niet mis.

groetjes Damajo

*Twinkel*

*Twinkel*

15-10-2008 om 10:46

Twijfel...

Ik twijfel tussen wel en niet gaan. Ik zal hoe dan ook even overleggen met de kinderarts. Mijn dochter van 20 maanden kreeg samen met mij DE brief. Ik laat mijzelf niet inenten omdat ik het eng vind (ik heb diabetes) maar daarbij dus de twijfel of ik dochter wel zal laten inenten.

Puck2

Puck2

15-10-2008 om 11:33

Twinkel

Maar stel nu dat jij griep krijgt en door je diabetes compicaties krijgt en in het ziekenhuis belandt. Dan krijg je vast ook prikken en een infuus en nog meer enge dingen. Dan ben je veel verder van huis. Dan liever nu 1 miniprikje die niets meer voorstelt dan een spuitje insuline en daardoor minder risico lopen.

*Twinkel*

*Twinkel*

15-10-2008 om 11:44

Sandra

Ik vind het bijzonder jammer dat je zo denigrerend doet over iets als prikangst. Dat ik nu eindelijk verlost ben van de 8 maal per dag die ik prikte toen ik nog geen insulinepomp had, waar ik nu "slechts" 1 keer in de 3 dagen een nieuw infuusje plaats.

Maar inderdaad ik vind het ENG! En elk jaar zit ik met diezelfde twijfel en elk jaar ga ik, als het puntje bij het paaltje komt, niet. Vandaar ook de twijfel over het laten inenten van mijn dochter, want ik ben tot nu toe altijd zonder problemen het griepseizoen doorgekomen, wat is dan de meerwaarde?

Puck2

Puck2

15-10-2008 om 12:04

Twinkel

Ik denk dat je maar 1x echt griep hoeft te krijgen om de meerwaarde te zien van een griepprik. En als je het zelf eng vind is dat nog geen reden om je dochter ook niet te beschermen tegen een ziekte waardoor ze hartsikke ziek kan worden. Ik ken niemand in mijn omgeving met tetanus en toch heb ik mezelf en de kinderen daarvoor laten inenten. Dat je het nooit hebt gehad wil nog niet zeggen dat je dan maar het risico moet lopen.
En hoewel ik zelf totaal niet bang ben voor prikken en het ook moeilijk voor kan stellen bij iemand die zelf regelmatig moet prikken weet ik dat prikangst echt heel erg kan zijn. Maar ik zou toch proberen om me er over heen te zetten en een spuit te gaan halen. Echt Twinkel, het is niet erger dan je insulinespuit (maar die vond je kennelijk ook heel vervelend) Kun jij naar je gezin toe verantwoorden dat jij misschien hartstikke ziek wordt van een gemene griep terwijl je dat met een simpel prikje grotendeels had kunnen voorkomen? Wij krijgen op het werk de mogelijkheid om ons vrijwillig te laten vaccineren en als ik niet een risicogroep was dan zou ik dat nog steeds doen. Ik heb 2 keer griep gehad en dat wil ik echt zo veel mogelijk voorkomen. Zooo ziek geweest.

Jacoline29

Jacoline29

15-10-2008 om 14:05

Uitleg pelle

Wat ik zo frapant vind is dat als mijn kids de griepprik wel hebben gehad,dat zij dus niet/nauwelijks ziek worden,ze krijgen geen griep,hooguit verkoudheidje,dat was wel anders toen ze hem nog niet kregen,toen zaten ze continue aan de AB,moesten de puffers omhoog en hadden ze continue ontstekingen,die ze over hielden na een griep/verkoudheid.Dus vandaar dat die prik bij hun helpt.Ik zie het dus als dat het helpt bij hun.Dat bedoel ik te zeggen.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-10-2008 om 15:19

Steun voor twinkel

ik weet dat de angst van Twinkel voor prikken heel groot is, wat anderen daar ook van mogen denken, hij is er nu eenmaal. Voor haar is het al een hele overwinning dat zij zichzelf kan prikken voor haar diabetes....ik weet wat een drama de inentingen vroeger voor haar en haar moeder opleverden (vertel je het zelf Twinkel???) dus ik snap hoe moeilijk zij het vindt! Overigens, ik heb hier in huis 3 potentiele kandidaten voor de griepprik en toch hebben zij ze nog nooit gehad. Man niet, en ook de 2 kinderen met astmatische klachten niet....waarom niet? Ik ben niet overtuigd dat het inderdaad beter is, daarbij, ze zijn nooit ziek (klopklop), en waarom zou ik ze dan laten inenten? Heb maar al te vaak gezien dat juist de ingeente mensen ziek werden.....

Mari

Mari

15-10-2008 om 18:15

Doen!

Mijn zoon krijgt al vanaf zijn babytijd de griepprik vanwege astma. Een jaar of 3-4 terug was er een onderzoek geweest, dat de griepprik bij kinderen met astma geen bewezen voordeel had. Zoon was toen dokters zat en redelijk stabiel dus ik heb heb het niet gedaan. Wat heb ik daar spijt van gehad, hij is die winter erg ziek geweest en ook weer aan de prednison geweest. Kreeg toch wel op mijn kop van de kinderlongarts
Sindsdien halen we met zijn drieën braaf de griepprik, hoewel zoon er al in de zomer over begint (want leuk vind hij het niet!!).

Desiré

Desiré

15-10-2008 om 19:19

Bedankt voor de reacties!

Wat fijn zoveel reacties! Allemaal bedankt hoor! We hebben ook al besloten het toch te doen. Voor de zekerheid. Mijn zoontje heeft geen astma (wel rond zijn 1e jaar bronchitus gehad daarna nooit meer), maar aangezien het kleine gaatje in zijn hart (waar hij overigens als het goed is niet voor geopereerd hoeft te worden)en de combi met de bronchitus die hij had, willen we voor dat ene prikje het risico toch maar niet nemen. Assistente vertelde inderdaad van de 2e prik.
De 30e hebben we dus heel even een zielig kind )

Dirkje

Dirkje

15-10-2008 om 20:49

Desire

Hopelijk valt het met dat zielige wel mee. Mijn kind is echt een pieperd als het om pijntjes enzo gaat, maar vindt de griepprik geen probleem. We hebben wel afgesproken dat we kind van te voren niet inlichten dat de griepprik er aan zit te komen en wanneer. Dan overvalt het kind gewoon en is het voorbij voor kind er erg in heeft. Bij onze ha krijgen jonge kinderen na de priek een heel stoere pleister en ook dat vergoedt veel.
Veel succes met je zoon,
Dirkje

belli

belli

16-10-2008 om 21:53

Doe maar

Ik zou je zoontje toch gewoon die prik geven, door die hartafijking kan hij door griep veel zieker worden dan 'normale' kinderen.

Ik heb een zoontje van 3 die ook een hartafwijking heeft (2x aan geopereerd), maar ik heb nog geen griepprik oproep voor hem gehad. Vreemd.

Jacoline29

Jacoline29

18-10-2008 om 19:21

Griep oproep

Hangt denk ik af van wanneer je huisarts hem geeft.Ik heb hem gisteren voor mijn oudste 2 gehad,voor in november.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.