Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezond of griep

Gezond of griep

24-09-2008 om 14:57

Griepprik halen?

Hoi,
Via mijn werkgever kan ik een gratis griepprik krijgen. Ik behoor niet tot een risicogroep ofzo en vraag me af of ik het zal doen.
Wie weet er of er bijwerkingen bij zitten?
Wat is jullie advies?
Groetjes, Margreet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

24-09-2008 om 15:01

Gedaan

Via mijn werkgever kon ik er ook 1 halen vorig jaar. En ik dacht: als ik geen griep ga krijgen dan steek ik mijn kinderen ook niet aan dus dat is win-win. Maar helaas kreeg ik wel de griep een paar weken na de prik en hij was heftiger dan ooit. Kans is groot dat dat door de griepprik is gekomen. Ik doe het dus niet meer

Link

http://www.rivm.nl/griepprik/

Hier vind je antwoord op veel vragen.
Het is onmogelijk dat je van de griepprik juist griep krijgt, het is wel mogelijk dat je _ ondanks_ de griepprik toch griep krijgt (bijv. als je hem net te laat kreeg). Linda heeft dus gewoon pech gehad vorig jaar.

Puck2

Puck2

24-09-2008 om 16:19

Ook gehaald

Ik heb 2x echt griep gehad en dat wil je niet, zeker niet met een druk leven en een gezin met kinderen. Ik behoor wel tot een risicogroep en ik haal hem ieder jaar braaf. Zoals Anneque al zegt: van de griepprik krijg je geen griep. Je krijgt een afgedood virus ingespoten en dat kan geen griep veroorzaken. Wel merk ik dat ik in de periode na de griepprik wat vatbaarder ben voor verkoudheidjes. Je lichaam werkt nu eenmaal wat harder om antistoffen tegen het ingespoten griepvirus te maken en dan hebben andere ronddwalende virusjes meer kans om aan te slaan.

Puck2

Puck2

24-09-2008 om 16:21

O en verder bijwerkingen

Je vroeg ook nog naar bijwerkingen: die blijven bij mij meestal beperkt tot een beurs gevoel op de injectieplek. Het ene jaar is dat erger dan het andere jaar.

juno

juno

24-09-2008 om 19:40

Niet doen

Als je geen risico groep bent dan is het onzin om een griepprik te halen.
De kans dat je de griep krijgt is zo klein. Al dat geprik in het lichaam kan nooit gezond zijn. Er zijn zelfs vaccinaties tegen de waterpokken!

Puck2

Puck2

24-09-2008 om 20:04

Even nuanceren juno

De kans dat je griep krijgt hoeft helemaal niet klein te zijn. Dat ligt maar net aan je bezigheden. Kom je veel tussen mensen zoals in de zorg, onderwijs en noem maar op dat heb je wel degelijk een redelijke kans dat je met influenza in aanraking komt. Gelukkig wordt die infectiedruk de laatste jaren wel minder omdat er meer mensen gevaccineerd worden. Dat is dan weer een voordeel. Overigens is voor soms een griepprik verplicht. Ik kan me nog herinneren dat in de tijd van de vogelpest de mensen die met besmette dieren moesten werken zich ook verplicht moesten laten enten, maar dat had een iets andere reden.

Judith

Judith

24-09-2008 om 21:11

Wel doen!

Elk jaar overlijden ook jonge mensen aan de complicaties van griep. Mijn zus was er zo eentje, ze had net haar tweede kind gekregen. Iets gruwelijkers bestaat niet. Doen dus die prik!
Judith v. M.

Jade

Jade

24-09-2008 om 21:23

Nooit meer.

In oktober 2003 kreeg ik een fikse keelontsteking en heb me weken brak gevoeld. De oproep voor de griepprik viel op de mat en ik ben 'm gaan halen.

Ik ben daarna nog nooit zo ziek geweest!

De verminderde weerstand in combinatie met de griepprik is geen goed idee geweest

Ik heb de griepprik nooit meer gehaald.

Belang griepspuit

Veel mensen verwarren de griep met een 'gewone' verkoudheid. Griep is een acute infectieziekte van de bovenste luchtwegen. De symptomen kunnen heel uiteenlopend zijn en zijn voor een ieder weer anders.

Influenza wordt vaak onschuldig genoemd. En voor de meeste volwassenen die gezond zijn en geen onderliggende (medische) problemen hebben zal de infectie ook zonder complicaties verlopen.

Voor bepaalde doelgroepen echter, zoals de oudere mens, hart- en longpatienten, diabetici en mensen met een verstoorde afweer kan de griep ernstige gevolgen hebben. En niet alleen de griep is dan een issue, maar ook de eventuele vervolginfecties die dergelijke patienten kunnen krijgen zijn levensgevaarlijk (acute bronchitis en longontsteking boven op de al aangetaste longen door het influenza virus)

De griepprik biedt bij volwassenen in ongeveer 80% van de gevallen bescherming. Bij ouderen ligt die percentage lager, maar het is altijd nog hoger dan wanneer er niet gevaccineerd wordt. Het aantal complicaties verminderd bij alle leeftijden met 70-80%. Door de vaccinatie is het verloop van een eventuele griepaanval milder.

Jaarlijks overlijden 1000-2000 mensen aan de gevolgen van de griep! Het overgrote deel van de doden valt in de risicogroepen.

Momenteel is er veel discussie rondom het vaccineren van de oudere mens (http://www.depers.nl/binnenland/109596/Discussie-over-effect-griepprik.html) Vooralsnog blijft er gewoon gevaccineerd worden bij ouderen.

Jade

Die combi was inderdaad geen goed idee Wellicht had je minder klachten gehad als je fysiek fitter was geweest?

Verminderd--->vermindert dus

Tink

Tink

24-09-2008 om 23:18

Ik haal hem wel

In mijn kindertijd heb ik 1x de echte griep gehad, ik herinner me nu nog hoe ziek ik daarvan was.
Inmiddels val ik in de risicogroep dus ik ga hem zeker halen als de oproep komt.
Goed dat dit draadje me daaraan herinnert trouwens, zal er morgen eens even over bellen met de HA. Vorig jaar liep er iets fout en heb ik de prik gemist, geen griep gekregen gelukkig. Maar dat risico zal ik maar niet nog eens gaan lopen.

Lynna

Lynna

25-09-2008 om 06:56

Ik haal hem ook

Sinds ik een een halfjaar last van astma-achtige klachten heb gehad, sta ik op de lijst voor de griepprik. En ik haal hem dus elk jaar. Voorheen werkte ik in de gezondheidszorg, nu in het onderwijs en ik vind het dan wel prettig om hem gehad te hebben. Soms heb ik een beurse arm, ik ben ook wel eens een paar dagen beroerd geweest. Maar meestal heb ik geen enkele last van de griepprik.

En ik weer niet

ik 'mag' de griepprik ook halen van mijn werkgever, bedoeld omdat ik dan (mocht ik de griep krijgen) dan geen mensen (ouderen) kan aansteken, waar ik mee werk. maar mijn mensen (die ouderen dus) zíjn allemaal al ingeënt voor de griepvirussen die in die griepprik zitten, dus ik zie het 'nut' er niet van dat ik tegen die diezelfde griepvirussen óók wordt ingeënt. ik kan ze tenslotte al niet meer besmetten met de ingeënte virussen omdat zij daar al voor ingeënt zijn. mocht ik een griepprik halen en griep krijgen dan is dat dus hoogstwaarschijnlijk een 'andere' griep dan in de inenting en steek ik ze alsnog aan......toch? mocht ik 'm niet halen dan zijn hún beschermt. buiten dat heb ik door mijn functie toch al geen 'intensief' contact met de mensen (niet verzorging dus), dus de kans is toch al vrij 'klein' in vergelijking met ander personeel. ik behoor niet tot de risico groepen (zwangere en net bevallen vrouwen weer wel) heb een redelijke 'afweer' (even afkloppen) en ben verder gezond, maar slik wel dagelijks medicatie, waarvan ik denk dat dat ook al niet al te 'goed' is voor mijn lever e.d. (maar geen keus, cronisch iets). dus waarom zou ik daar nog een griepspuit bovenop doen?
ik houd er persoonlijk niet zo van. laat mij maar zo min mogelijk chemische gedoe binnen krijgen, dan voel ik me het beste. maar dat is puur voor mezelf. een ieder die het wel wil of denkt er baat bij de hebben, ik vindt het prima! en zeker iedereen die bij de risicogroeppen hoort. dán zou ik zelf ook een griepspuit gaan halen.... of mensen die de laatste tijd minder afweer hebben...(b.v. net na grote operatie/bevalling/veel kleine ziektes achter elkaar etc.) maar zolang dat niet het geval is, slaan ze mij maar over.
mijn man haalt de griepspuit wel. krijgt een oproep. behoort tot de risicogroepen (ooit een schimmel in de longen gehad, wat trouwens allang herstelt is, maar daardoor verhoogt risico op complicaties). of het écht helpt? ik heb geen idee.....mijn man haalt 'm nu al een behoorlijk aantal jaren en die voelt zich standaard ellendig de eerste weken ná die spuit. niet écht ziek, maar meer 'gammel', alsof ie elk moment griep kan krijgen...maar 't niet krijgt. zoiets. échte griep heeft man nog nooit gehad (of hij weet het niet meer) en ik ooit toen ik 16 was ofzo. toen heeft de huisarts me nog 2 dagen in het ziekenhuis laten opnemen, zó heftig was het. erna dus nóóit meer. ja wel eens 'ziek' geweest, maar dat waren w.s. grote, zware verkoudheden met koorts, ontstekingen e.d. die iedereen in de volksmond toch maar 'griep' blijft noemen, maar daar helpt die prik niet eens voor....
groeten albana

Puck2

Puck2

25-09-2008 om 09:02

Albana

Toch klopt het niet helemaal wat je zegt over dat de mensen waarmee je werkt die ge-ent zijn en die jij dan niet zou kunnen besmetten. De griepprik werkt namelijk niet 100%, maar ik meen iets van 80% Dus ook iemand die ingeënt is loopt nog steeds het risico door jouw als niet gevaccineerd besmet persoon aangestoken te worden. Maar het risico is natuurlijk wel veel kleiner en ik kan me je afweging dan ook heel goed voorstellen. En doordat veel mensen in jouw omgeving dus wel ingeënt zijn ish et risico dat jij griep krijgt daardoor ook weer kleiner, jij profiteert van de groepsimmuniteit.

ayla

ayla

25-09-2008 om 10:05

Niet

ik haal hem niet, val ook niet in de risicogroep, heb ook nog nooit de griep gehad. Mijn zus die astma heeft dus wel in de risico groep valt haalt hem ook niet en heeft ook nog nooit de griep gehad. Ik denk echt dat je het zelf moet beslissen. Maar ik ga niet de griepprik halen voor die 'kleine' kans dat ik de griep krijg.

Ik wil wel

Ik denk dat ik ook een keer de griepprik ga proberen. Ik krijg 2 keer per jaar griep, ben er behoorlijk ziek van. Ik kan nooit in bed liggen uitzieken, met als gevolg dat ik me echt weken beroerd voel.
Ik ga eens informeren of het kan. Ik hoop het!

Voor sharon

de griep waar je voor wordt ingeënt zijn de 'soorten griep' waarbij je geen keuze hebt of je in bed gaat liggen of niet........griep dus waarvan je gevloerd ligt gegarandeerd. waarvan je desnoods op de grond ligt (of in 't ziekenhuis) en waarvan je echt niet meer rechtop van komt voordat je die goed hebt 'uitgeziekt'.
dus voor dat soort 'grieps' hoef je 'm niet te halen, 't zit er niet eens in.
groeten albana

ayla

ayla

25-09-2008 om 14:42

Pelle

ja ik neem het risico, de griepprik geeft me geen garantie dat ik de griep niet zal krijgen. Ik kan een soort griep krijgen waar ik niet tegen ingeent ben. En de kans dat ik griep krijg is maar klein, ook zonder vaccinatie. Dus waarom, je kunt niet alles uitsluiten in het leven. En als ik hem krijg, nou dan ben ik 2 weken flink ziek, pech hebben. Zo'n drama is dat ook weer niet.

Bastet

Bastet

25-09-2008 om 14:53

Pelle, ik hoef die prik niet.

Ohja,ik neem het risico,ik zeg het niet hardop,en klop gelijk af,maar ik heb in geen jaaaaren echte griep gehad.Vandaar.Mijn dochter van acht heeft die prik wel een paar jaar gekregen,ze viel in de risicogroep met haar bronchitis.
Groetjes,Bastet

juno

juno

25-09-2008 om 14:56

Als je elk jaar de griepprik haalt en daarna 2 weken ziek ervan wordt.......???

Gezond of griep

Gezond of griep

25-09-2008 om 16:04

En weet ik het nu?

Hahaha, wat een diversiteit aan reacties, maar wel zinnig hoor! Ik heb in mijn omgeving ook mensen met verhalen als 'ik haalde de griepprik en was ontzettend ziek van de bijwerkingen' tot 'gewoon doen, nog nooit griep gehad'.
Bedankt in ieder geval!

Puck2

Puck2

25-09-2008 om 16:06

Juno

Volgens mij bedoelt Ayla niet dat ze 2 weken ziek is van de griepprik, maar dat ze het voor lief neemt als ze een keer 2 weken flink ziek wordt van een botsing met een influenzavirusje.

Albana

Asl ik je goed begrijp is de griepprik dus alleen voor hele zware ernstige griepen. Dat krijg ik inderdaad niet. Ik ben wel echt flink ziek en kan eigenlijk niks, maar het lukt me dan wel (noodgedwongen) om de dagen door te komen met 3 kinderen. Hoewel wel met erg erg veel moeite.

Tink

Tink

25-09-2008 om 16:15

Tsja

Dat risico van 2 weken flink ziekzijn wil ik dus niet nemen, ik heb hier wel een gezin met 4 kinderen (waarvan 1 nog een baby) draaiend te houden. Zou niet weten hoe ik dat moest doen als ik daverend van de koorts in mijn bed lig. Nog afgezien van de toestanden die dat geeft op mijn werk, en de gevolgen die het misschien heeft voor mijn gezondheid (ik val in een risicogroep).
Dus ik neem dat veel kleinere risico op een eventuele bijwerking van de prik voor lief. Beter dat dan een botsing met een influenzavirus zoals Puck2 dat noemt.

Sharon

zie hiervoor het stukje van pelle:

De griepprik beschermt alleen tegen ernstige gevolgen van het griepvirus. Veel andere virussen geven vergelijkbare klachten als griep. Wie zich niet lekker voelt, noemt het al gauw een ‘griepje’. Niet alle ‘griepjes’ worden echter veroorzaakt door het griepvirus. Verkoudheid en buikgriep bijvoorbeeld worden door andere virussen veroorzaakt. Hier helpt de griepprik niet tegen. De griepprik beschermt alleen tegen de ‘echte’ griep. Dus als u zich grieperig voelt ondanks dat u een griepprik heeft gehaald, kan het zijn dat u bijvoorbeeld besmet bent met een virus dat verkoudheid veroorzaakt.

Als u besmet bent met een verkoudheidsvirus, kunt u daarvan ziek worden en zich grieperig voelen. De griepprik beschermt alleen tegen ernstige gevolgen van griepvirussen, niet tegen virussen die verkoudheid veroorzaken.

en bij 'echte griep' kun je niet eens meer lopen of opstaan......

groeten albana

Pelle

simpel, ik behoor niet tot de risico groepen. ik neem het 'risico' dus gewoon...eigenlijk. maar hoe groot is dat risico werkelijk??? ik ben nu 42 en heb dus 1 keer échte griep opgelopen.....toen was ik 16. nou als ik het 1 keer in de 21 zou kúnnen oplopen........dan neem ik dat risico wel. tenminste zolang ik nog geen extra 'risico' ben (dus nog diabetus heb of oud ben enz.) want dan zou ik mijn mening zeker herzien. en natuurlijk kán ik wel gemist worden, net zoals iedereen wel gemist kan worden, anders was de wereld allang opgehouden te bestaan...we 'missen' elke dag mensen (toch?) of wordt ik nou te filosofies?

en voor de 'griepjes' die ik in keer in de zoveel jaar heb (erge verkoudheden met onstekingen, dus koorts en wat dagen in bed/ op de bank of buikgriep) zitten niet in die griepprik dus daarvoor hoef ik het niet te doen.

dat je er juist de griep van krijgt is een fabeltje, als je iéts van griepvirussen snapt dan weet je dat ook wel. maar zoals echtgenoot zich 2 weken 'gammel' voelen kan zeker wel.......je lichaam is namelijk druk met antistoffen aanmaken, misschien dat sommigen dat verwarren met 'griep' ?

ik heb er trouwens ook niks op tegen als anderen er anders over denken. ook goed. geen issue.
groeten albana

Sancy

Sancy

25-09-2008 om 19:06

Ik hoop het

ik heb 7 jaar lang verplicht de griepprik gehaald, eerst 5 jaar lang omdat ik in een risico-groep viel (ooit wat met mijn longen gehad) en de 2 daaropvolgende jaren (toen het medisch gezien niet meer noodzakelijk was) omdat de huisarts niet wilde dat ik ziek werd omdat ik niet gemist kon worden (jaja albana, ze bestaan!
De afgelopen 3 jaar geen griepprik gehaald. 2 jaar ging dat goed. Maar in januari van dit jaar had ik dan toch de griep, die prompt gevolgd werd door een longontsteking.
dus ik hoop dat ik dit jaar via mijn werk in aanmerking kom! en anders haal ik zelf die prik wel. de ellende van die griep en de nasleep, dat hoef ik niet meer.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-09-2008 om 22:49

Ik doe het wel, ook via werkgever

en zoonlief via de huisarts omdat hij een risicogeval is met allerlei allergien. We hebben allebei nog nooit bijwerkingen gehad die erger waren dan een pijnlijke plek op de arm. Bij ons op het werk zijn ze gewend aan sterke mannen-armen, en de kantoor-armpjes doen ze helaas niet extra voorzichtig...
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.