Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

frederique

frederique

22-09-2009 om 00:07

Groei en puberteit

Hallo allemaal,
Dochterlief is 11 jaar (gr 8) en 1.47 lang. Bij onderzoek in groep zeven bij schoolarts hebben we het kort over lengte in relatie tot puberteit gehad. Oa werd gevraagd naar eerste menstruatie moeder (11 jaar) en lengte ouders (1.72 en 1.82).
Werden naar huisarts gestuurd. Omdat ze nu al echt puberteitskenmerken begint te vertonen (borsten en grillen en haartjes) adviseert huisarts om naar kinderarts te gaan om te laten onderzoeken hoe lang ze uiteindelijk wordt.
Ik twijfel of we dit traject in moeten. Er zijn immers ook kleine mensen in deze wereld.
Iemand met ervaring toevallig?
Frederique

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

22-09-2009 om 08:57

10 cm erbij na 1e menstruatie

Over het algemeen groeien meisjes nog ongeveer 10 cm nadat ze voor het eerst ongesteld zijn geweest. Als dat bij jouw dochter snel gebeurt wordt haar eindlengte dus rond de 1.60 m. Dat vind ik niet bijzonder klein en er valt goed mee te leven. Aan de andere kant is zo'n onderzoek door een kinderarts niet heel erg belastend (er wordt een foto gemaakt), dus dat kun je altijd even aanhoren.
Mijn dochter is overigens 10 cm. korter en zit ongeveer in dezelfde ontwikkelingsfase. Ik ben er nog niet uit of ik hiermee naar de huisarts ga (maar de tijd begint te dringen).

kuzco

kuzco

22-09-2009 om 12:14

Is toch niet klein?

Ik weet niet of het uitmaakt jongen/meisje, maar mijn stiefzoon is 11 en dezelfde lengte als jouw dochter.
Ik vind het eigenlijk ook een hele normale lengte.

Streef lengte

je hebt 2 ouders beide met een lengte, daaruit wordt de streeflengte bepaald van het kind. Die streeflengte 'mag' 9 cm naar boven en 9 cm naar beneden uitkomen, kom je lager dan is er spraken van een groeiachterstand. haar streeflengte is 175. Dus stel dat ze onderaan binnen het 'normale' uitkomt dan zou ze 164 worden.

De vraag is altijd bij groeiachterstand of je bereidt bent medicatie te nemen. Dat is in de puberteit met medicijnen de menstruatie uitstellen zodat er nog wat tijd extra is om te groeien. Het is vooraf niet te bepalen of die medicijnen gaan werken zoals je wil, en de vraag is of het de moeite waard is om medicijnen te gebruiken en het kind er 1 of 2 cm langer door wordt.

MIsschien (want je weet niets van te voren) wordt ze zonder die medicijnen bijvoorbeeld 157cm dan is dat toch een prima lengte ?

Dus wat vindt zij zelf een prima lengte ?

hoeveel ben je zelf nog gegroeid nadat je op je 11e ongesteld werd ?

Ik werd op mijn 14e ongesteld en ben toen niets meer gegroeid.

tonny

tonny

22-09-2009 om 19:29

Heet dat echt zo?

Streeflengte?

Streven doe je naar iets wat je hoopt te bereiken. Door extra inzet, studie, noem maar op, maak je meer kans.

Maar helaas, voor een 'streeflengte' geldt dat niet.

Tonny
(1.53)

frederique

frederique

22-09-2009 om 20:09

Groeien na 1e menstruatie

Zelf ben ik ongeveer 9 cm gegroeid na eerste menstruatie.
Als onze dochter snel ongesteld zou worden, dan is die 9 cm erbij wel weinig. 1.57 is niet echt lang.
Maar ik weet niet zo goed of ik het een 'probleem' en het dokteren waard vind. Er zijn grote mensen ómdat er ook kleine mensen zijn.
Hoe snel komt eerste menstruatie na borstontwikkeling? Ga even speuren...

Vic

Vic

22-09-2009 om 20:20

1 a 1,5 jaar

Over het algemeen komt de eerste menstruatie 1 á 1,5 jaar na de eerste puberteitsverschijnselen. Ik heb me er een tijdje geleden in verdiept omdat mijn dochter (10) best vroeg is in haar ontwikkeling en ikzelf ook al op 10-jarige leeftijd ongesteld werd. Dochter is nu 1.36 m. dus we hopen maar dat ze in ieder geval boven de 1.50 m. wordt (en dat is best klein als je ouders hebt van 1.59 en 1.75 m.).

frederique

frederique

22-09-2009 om 21:27

1.50

Vic,
1.50 is inderdaad niet groot. Inderdaad zelfde problematiek. Ben heel benieuwd naar jouw overwegingen. Hoe oud is je dochter precies? En hoe lang heeft zij al puberteitsverschijnselen?
Hoeveel ben jij zelf nog gegroeid na eerste menstruatie?

Toevallig

was ik van de week bij de ha en had het er ook over met hem, mijn dochter is nu 1,46 en weegt 37 kilo en is 12 jaar. Ha zei dat de meeste kinderen voor het eerst gaan menstrueren als ze rond de 48 kilo zitten qua gewicht, dat hoop ik dan maar, ze heeft verder nog geen echte ontwikkelingen er komen wel wat welvinkjes op haar borst en drie haren onder haar oksels.
krulleke

Hillary

Hillary

23-09-2009 om 09:32

48 kg?

Wow dan gaat mijn dochter nooit menstrueren vrees ik, ze is 10 jaar, 1.36 en 29 kg. Zelf ben ik overigens nog tot mijn 18e ofzo wel blijven groeien. Eerste menstruatie net voor vijftiende verjaardag. Heb foto's uit begin vijfde klas dat ik naast meisjes sta, dat ik kleiner/even groot was. Terwijl ik zeker weet dat ik op het eind van de schoolperiode (6e klas)groter was.

frederique

frederique

23-09-2009 om 10:13

Minder dan 48 kg

Is dat ook niet een grens vwb anorexia? Dat je rond de 45 kg komt en dan niet meer menstrueert?

Heb het nog niet eerder gelezen of gehoord maar het zou natuurlijk best kunnen dat een meisje eerst zwaarder moet worden.

Beduidend minder dan 48 kilo

Mijn dochter is net ongesteld geworden. Ze is 13 jaar, weegt 35 kilo en heeft een lengte van ca. 1.55m. Tenger gebouwd, maar al wel beginnende vrouwelijke vormen. Voor haar gaat die 48 kilo in ieder geval niet op. En zelf was ik ook op ongeveer dezelfde leeftijd voor het eerst ongesteld, maar de 20 al gepasseerd toen ik voor het eerst 48 kilo op de weegschaal zag staan. Dochter en ik zijn beiden tenger gebouwd, maar zeker niet extreem mager.

Dat criterium van 48 kilo lijkt me inderdaad alleen van toepassing op oudere meisjes en volwassen vrouwen die sterk in gewicht afnemen en dan niet meer menstrueren.

Karly

48?

ik heb totdat ik zwanger werd van dochter1 48 kilo gewogen en was echt niet heel mager ofzo. Ik ben 153 dus zo gek was 48 kilo dan niet. Hopelijk raak ik mijn zwangerschapskilo's van de laatste zwangerschap ook weer kwijt en dan hoop ik op 50 kilo te komen.

ishtar

ishtar

23-09-2009 om 11:49

Pas menstrueren bij 48 kilo?

Echt niet! Ik was onder de 40 kilo (bij een lengte van 1.68)
Ik werd zelfs ongesteld toen ik na de bevalling van oudste nog maar 39 kilo woog. (en was voor mijn zwangerschap ook nooit meer dan 42 kilo)

Vic

Vic

23-09-2009 om 13:01

Onzin

Misschien dat je niet menstrueert als je 1.75 m en 48 kilo bent, maar dat gewicht an sich is niet bepalend. Ik weeg zelden meer dan 48 kg. Toen ik voor het eerst ongesteld werd was ik ca. 1.48 m., en nog lang geen 40 kg.

Die 48 kilo

wordt gebruikt als gemiddelde. Veel meisjes beginnen als ze rond de 48 kg zijn voor het eerst te menstrueren. Dat is een betere richtlijn dan bijvoorbeeld leeftijd want dat varieert veel meer dan het gewicht. Het blijft een gemiddelde. Dat betekent dus dat er altijd vrouwen zijn die met 30 kilo al menstrueren of met 60 kilo nog niet.

Overigens zou ik gewoon naar de kinderarts gaan. Die hebben vaker met dit bijltje gehakt en kunnen je alles heel precies uitleggen. Je kan dan nog beslissen het niet te doen maar je bent goed geinformeerd.

Ik denk dat alles beneden de 160cm kort is tegenwoordig. Als ik in mijn leeftijdsgroep (20-30) in Nederland om me heen kijk is er niemand kleiner dan ik en ik ben al 173cm. Of het belangrijk is weet ik niet. Dat moet je dochter misschien ook zelf bekijken.

Mariel

Jacky x

Jacky x

23-09-2009 om 18:59

Om te weten

De gemiddelde leeftijd waarop meisjes ongesteld worden is 13 jaar en een beetje. Een gemiddeld meisje is dan 1.60 m en weegt 48 kg. Daar zal die 48 kg vandaan komen. Om ongesteld te worden is een bepaalde hoeveelheid vetweefsel nodig. Als je korter bent dan hoef je minder te wegen om die hoeveelheid al te bereiken. Een gemiddeld meisje wordt 1.70 lang. De gemiddelde groei na de eerste menstruatie is dus 10 cm.
Als je afstevent op een lengte die meer dan 9 cm onder je doellengte ligt dan heb je niet per definitie een groeiachterstand. Die spreiding van 9 cm naar boven en beneden geeft een interval aan waar 96% van de kinderen uitkomt, maar 2% zal meer dan 9 cm langer worden dan de doellengte en 2% zal meer dan 9 cm kleiner worden. Dat zijn kleine aantallen en daarom moet je bij die groep wel alert zijn; horen ze bij de 2% normalen of is er toch iets aan de hand? Dan kun je denken aan hormonen, botten, spijsvertering, chromosomen e.d.
De doellengte van de dochter van Frederique is 1.75 m. Als ze met 11 jaar 6 maanden 1.47 is dan zit ze op een lijn die bijna 1.66 gaat. Is ze 11,0 jaar dan gaat de lijn naar 1.68, is ze 11 jaar 11 maanden dan gaat de lijn naar 1.64. Ongeveer allemaal hè. Ze zit dus op de grens van haar doelgebied en aan de rand van de 2%.
De vraag is eerder moet je gaan kijken of er ‘iets’ is of hoort ze per ongeluk tot de 1,5% kleinsten, dan de vraag vinden we dat ze wel lang genoeg wordt.

Hetty,*

Hetty,*

23-09-2009 om 23:07

Wat opmerkingen

Menstruatie is oa afhankelijk van je vetpercentage, vandaar dat je ziet dat jonge turnsters en anorexiapatiënten (nog) niet menstrueren.
Groeihormoon krijg je niet zomaar, ook niet als je echt te klein bent. Mijn zoon zit op -2,67 lijn en krijgt geen groeihormoon omdat onderzoek heeft aangetoond dat hij groeihormoon aanmaakt. Toch zit hij fors onder de groeilijn. Je komt alleen in aanmerking nav een onderzoek en dan nog wordt dat beoordeeld door een landelijke commissie die uiteindelijk toestemming moet verlenen.
Een botfoto is niet belastend. Het onderzoek naar aanmaak van groeihormoon was hier wel behoorlijk belastend omdat de bloeddruk nogal weg kan zetten, hier werd dat op een gegeven moment een onderdruk van 34, da's niet fijn.
Groetjes Hetty,*

MRI

MRI

23-09-2009 om 23:52

Bij mij werkte het wel zo

Toen ik dertien/veertien jaar oud was, anorexia kreeg en van 52 naar 48 kilo zakte, stopte mijn menstruatie ook Niet dat de HA het door had hoor. Maar ik vind he tdus niet zo'n gekker gedachte. Mijn normale gewicht zou op dat moment 55 kilo geweest zij, schat ik. Vond ik veel te dik, toen.

MR

frederique

frederique

24-09-2009 om 09:36

Reactie lara

Dank voor jullie reacties. Ik word echt wijzer hier.

Even reactie op jouw opmerking Lara.
Wij twijfelen over stap naar kinderarts omdat je dan van de lengte een probleem gaat maken. Met name voor dochter die haar hele leven met die lengte zal moeten doen. Ik lees hier ook dat zelden wordt ingegrepen door artsen. Dus ik denk dat we het zo 'zwaar' maken als we naar de dokter gaan.

Op zich heeft ze geen probleem met haar lengte. Was altijd kleinste van de klas (kop kleiner) maar zit nu als eerste in de groeispurt en is nu op dezelfde hoogte als de rest. Ik denk alleen dat de rest over een jaar of wat gaat groeien...

Mariel (ot)

"Als ik in mijn leeftijdsgroep (20-30) in Nederland om me heen kijk is er niemand kleiner dan ik en ik ben al 173cm.""
Dat lijkt me overdreven. Ik ben ook 173 cm en zie genoeg vrouwen om me heen die kleiner zijn. Ik geloof dat de gemiddelde lengte voor 20-jarige vrouwen op dit moment 171 cm is. Dus kleinere vrouwen genoeg.
Overigens is de algemene groei nu ook zo goed als gestopt: kinderen worden gemiddeld niet meer groter dan hun ouders. Het eind dus van een decennia- zoniet eeuwenlange trend. Ach, die groei moest ook ooit ophouden.

Hetty,*

Hetty,*

24-09-2009 om 11:37

Kinderarts

Een bezoek aan de kinderarts ivm de groei is eigenlijk meer om uit te sluiten dat er niet een bepaalde ziekte achter zit; te kort groeihormoonaanmaak of een andere ziekte waar 1 van de symptomen van is dat je minder groeit en die bijv op latere leeftijd ook andere problemen zou kunnen geven. Vaak zit er inderdaad niets achter en doen ze dus niet veel.
Groetjes Hetty,*

Charlie vo

Charlie vo

24-09-2009 om 11:52

Kleine mensen en grote zoon

De ouders van mijn zoon zijn allebei klein. Toch steekt hij met een hoofd boven ons uit. En hij heeft zijn groeischeut pas rond zijn 14de gekregen.
Men heeft bij hem via de dikte van de beenderen van zijn pols, kunnen bepalen hoe groot hij ging worden. En dat was er top op!

Groetjes

Vic

Vic

25-09-2009 om 11:18

Groeihormoon

Wordt er alleen maar ingegrepen als de oorzaak van de geringe lengt een tekort aan groeihormoon is?
Mijn dochter groeit al haar hele leven volgens hetzelfde lijntje op de curve (-2 geloof ik). Haar verwachte eindlengte op basis van de lengte van haar ouders is rond de 1.65 m. Dat gaat ze niet halen als ze binnen een jaar ongesteld wordt, maar kun je daar dan nog iets aan doen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2009 om 14:52

Groei

Als je naar het groeidiagram kijkt voor meisjes is jouw dochter wel aan de kleine kant maar niet extreem klein; ze zit op de -1 groeilijn wat zou inhouden dat ze toch nog 1.66 kan worden en dit is volgens de berekening naar de lengte van beide ouders een normale lengte. Qua gewicht is alles met deze lengte en die leeftijd vanaf zo'n 35 kg nog aan de gemiddelde kant. Borst- en haarvorming hoeven niet automatisch in te houden dat ze al snel gaan menstueren; dit kan best nog even op zich laten wachten. Ik hou lengte en gewicht van mijn zoontje (8 jaar, 1.29 en 25 kg) nauwkeurig bij want ik ben zelf klein. Ik was 1.33 en woog 24 kg met 11 jaar en ben uiteindelijk 1.58 bij 48 kg geworden; aan de kleine kant maar niet extreem. Ik kan ook niet zeggen dat ik onder mijn geringe lengte geleden heb; het was/is soms lastig met kleding kopen maar meer niet Je moet er gewoon rekening mee houden dat wat in onze ogen "klein" is vaak relatief/medisch gezien niet buitengewoon klein is; veel kinderen van tegenwoordig hebben langere ouders en worden langer dus zij zijn gewoon relatief groot. Net als mijn zoontje; iedereen vindt hem erg klein maar hij zit toch op de gemiddelde lijn en wordt waarschijnlijk toch nog 1.78. Maar voor de zekerheid kan je natuurlijk altijd even naar de kinderarts gaan. Een simpele botfoto kan meer uitsluitsel geven. Hier het groeidiagram voor meisjes http://www.faqvoorouders.nl/groeicurve/diagram_meisjes.pdf

Jacky x

Jacky x

25-09-2009 om 18:55

Ingrijpen

Vic vraagt of er alleen maar ingegrepen wordt als de oorzaak van de geringe lengte een tekort aan groeihormoon is. Nee, maar dat is wel het meest bekend. Als er geen groeihormoontekort is en de lengte erg klein lijkt te gaan uitvallen dan wordt nog wel eens geprobeerd met geslachtshormonen een paar cm erbij te krijgen. De resultaten daarvan zijn nogal wisselend. Nog een andere manier is de botten op chirurgische manier verlengen, meestal pas als iemand onder de 1.50 blijft.

Hetty,*

Hetty,*

25-09-2009 om 20:30

Groeihormoon

Groeihormoon zelf wordt in Nederland alleen maar gegeven als er aangetoond is dat daar een gegronde reden voor is. Dat kan een te klein geboren kind (SGA) zijn en een tekort groeihormoonaanmaak en evt. achterliggende ziekten, maar dat laatste weet ik niet zeker of ik ken die ziekten niet. Waar het op neer komt is dat je niet zomaar groeihormoon krijgt en dat dat beoordeelt wordt door een commissie, er moet een bepaalde reden zijn.
Maar groeihormoon wil je wellicht helemaal niet; dat is elke dag spuiten tot je 18e, of je daar nou blij van wordt...
Mijn zoon zit behoorlijk onder de onderste groeilijn, maar als je kijkt naar de ons (ouders) zou hij 1.89 cm moeten worden en daar wijkt hij dus nog veel meer van af. Gelukkig ligt zijn botleeftijd achter waardoor hij langer door zou moeten groeien dan gemiddeld(!). Ik was pas op mijn 15e ongesteld en er is dus hoop dat het bij hem ook wat later komt allemaal. Vooralsnog wordt er gewoon elk jaar gecontroleerd en valt er verder niet veel te doen.
Groetjes Hetty,*

nogevenniet

nogevenniet

30-09-2009 om 21:51

Puberteit remmen

ja er is een manier, dat is het remmen van de puberteits hormonen. Dat geeft een lengte winst van 5 tot 10 centimeter. Bij mijn dochter van 9,5 jaar en 1.23 meter denkt men hier over omdat ze met lichte borstvorming begint. Op zich vinden ze 9 niet te jong voor de puberteit maar als je maar 1.23 bent en jong in doen en laten is dat wel het geval. Als ze door gaat met ontwikkelen verwachten ze een lengte groei van hooguit 15 cm anders zou ze 1.48 worden als zij op haar 13e ongesteld wordt....Ik denk dus dat jouw dochter weinig kans heeft op hormoon remmers (is minder belastend als groeihormonen), maar onderzoek kan als de huisarts het vindt nooit kwaad. Wij twijfelen ook erg of we wel willen behandelen. We wachten de verdere puberteitsontwikkeling nog even af en ook zij moet hier in mee beslissen. Mijn dochter is trouwens niet heel tenger maar heel gemiddeld qua postuur. Wel de kleinste van de klas (verweg) maar ook het eerste met mini bortsjes.
groetjes Jes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.