Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Groeihormonen op herhaling....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-04-2013 om 22:29

Tasja

We hadden ook al volgende week maandag terecht gekund maar dan kunnen we niet De botfoto is een paar weken geleden gemaakt. Welke onderzoeken zoon krijgt merken we wel bij die afspraak... Maar ik neem aan medische voorgeschiedenis, algeheel lichamelijk onderzoek en bloedonderzoek.
Maar het is fijn dat ik nu serieus wordt genomen als moeder en dat het in gang is gezet. Ook al zou er niets uitkomen, dan weten we tenminste waar we aan toe zijn en kunnen we alleen maar hopen dat zoon wat langere tijd doorgroeit. Het is wel spannend allemaal hoor! Zoon is ook erg opgelucht en blij en gelukkig is hij totaal niet bang voor ziekenhuizen, dokters en naalden dus dat is ook erg fijn Hij gaat liever naar een dokter of tandarts dan naar de kapper LOL

Tasja123

Tasja123

09-04-2013 om 07:32 Topicstarter

Elisa

Zo had ik geluk bij de kinderarts, had toen net iemand een afspraak afgezegd, scheelde mij weer een paar weken wachten.

Hier is ze een stuk jonger maar vind de dokters ook niet vervelend. Misschien omdat ze ook al langer op controle komt in het ziekenhuis. Vanaf 1,5 of zo denk ik. Ach zo lang je als ouder er niet moeilijk over dot, ontspannen en relaxed blijft gaat het ook een stuk beter denk ik altijd. Ik zorg altijd dat het gezellig is als we gaan. Eten drinken mee, spelen in de wachtkamer enz. Vind ze allemaal leuk.

Het enige probleem zie ik straks in het nuchter moeten komen in het ziekenhuis. Niet mogen eten 's morgens........ Maar goed, daar is niks aan te doen.

De tandarts is een ander verhaal.......

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Uitslag

Nou, we hebben de uitslag voor onze 2 zoons. Bij beide zijn geen afwijkingen in het bloed gevonden (dus ze hebben ook een normale hoeveelheid groeifactor) en hun botfoto's passen precies bij hun leeftijd. Er zijn dus geen aanwijzingen voor groeihormoontekort maar ook niet voor late rijping. Dan zou de botleeftijd namelijk lager moeten zijn dan hun echte leeftijd en groeien ze langer door. Dat is nu niet de verwachting. Dit houdt in dat ze hoogstwaarschijnlijk nogal klein zullen blijven. Als ze de huidige lijn blijven volgen (dan moeten ze dus niet door gaan met afbuigen) dan worden ze ongeveer 1.70m.
Bij jongste zoon is er een sterk afwijkende zitindex (verhouding tussen stalengte en zitlengte). Dat zou kunnen wijzen op 'iets' met de botaanmaak. Over een half jaar wordt hij opnieuw gemeten en als de zitindex dan nog steeds zoveel afwijkt gaan ze van al zijn botten foto's maken. Dat is dus nog afwachten. Als er inderdaad iets met die botaanmaak is dan zal hij mogelijk nog veel kleiner blijven dan die 1.70.
Beide jongens moeten in ieder geval vanaf nu jaarlijks terugkomen en dan maar zien hoe het verder gaat. En ze (en wij) moeten er maar vast aan wennen dat ze nogal klein zullen blijven....

Tasja123

Tasja123

10-04-2013 om 21:24 Topicstarter

Valt nog mee 1.70

Fijn op zich dat er niks mis is. Wel vervelend dat je nog verder moet kijken voor de botgroei. Zo krijgt het nog geen plekje. Maar ik vind 1.70 wel meevallen, misschien voor een jongen niet heel lang maar je bent ook geen uitzondering denk ik. Ik kom genoeg mensen tegen die kleiner zijn als ik en ik ben ruim 1.70. Veel zijn vergelijkbaar lang.

Succes met afwachten tot de volgende check... Dat is het vervelendste, wachten......

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

12-04-2013 om 11:12

Lastig jippox

Hè, dat lijkt me een lastige uitslag om mee te daelen, Jippox. Het enige wat je weet is dat ze niks bekends hebben, niets ernstigs en ook niets wat nu behandelbaar is. Ik kan mij echter voorstellen dat je toch met de twijfel blijft zitten of er toch niet iets aan de hand is, wat nu gewoon nog niet ondekt is. Coeliackie is ook uitgesloten, toch?
Zo heb ik iedere keer als ik in draadjes lees dat ze uitgaan van de lengte van de ouders, dat ik denk: ja maar als die ouder nou iets (erfelijks) heeft wat toen nog niet ondekt was, wat dan? Goed, dat je tenminste nog jaarlijks terug moet komen en het in de gaten wordt gehouden.
Sterkte ermee. Hier is 1.70 ook voor een man geen gekke lengte, maar de Nederlandse populatie is natuurlijk gemiddeld een stuk langer, dus ik kan me voorstellen dat het ook niet echt leuk is.

Tasja123

Tasja123

12-04-2013 om 14:00 Topicstarter

Hmm

Misschien wil je wel iets langer zijn als 1.70 maar er zijn nog wel heel veel mensen die die lengte wel hebben. Dus je bent dan niet extreem klein denk ik.

Hopelijk is zijn verhouding over een jaar goed en hoef je je geen zorgen meer te maken. Geen definitieve niks aan de hand geeft toch zorgen he. Zeker als je zelf het gevoel hebt dat er iets niet klopt.

Wij hebben eerst genetisch onderzoek gehad maar daar kwam niks uit terwijl je als ouder denkt er klopt iets niet bij mijn kind. Aan de andere kant kunnen we dat nu ook uitsluiten. Maar ik ben wel "blij" dat er nu wel iets gevonden is wat niet goed is. Geeft mij nu toch het gevoel dat ik het niet mis had. Soort bevestiging....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lastig

Ja, ik vind het ook wel dubbel. Natuurlijk is 1,70m. nog best te doen, al is het voor een man niet erg groot, maar het punt is wel dat ze dan vanaf nu volgens de lijn (waar het laatste meetpunt op ligt) door moeten groeien. En wij zijn juist bij de kinderarts terecht gekomen omdat ze almaar afbuigen... Als je de afbuigende lijn volgt komen ze lang niet op die 1,70 uit.
Coeliacki is inderdaad uitgesloten. Oudste van de 2 heeft een IgA deficiency (maar dat wisten we al een paar jaar). Beide waren non-responders op de standaard vaccinaties en hebben een groot deel daarvan nog een 2e keer gehad. Dus nja... er is wel 'iets', denk ik dan.
Ben erg benieuwd wat er over een half jaar verder over de jongste gezegd zal worden, wat betreft die afwijkende verhoudingen. Bij hem heb ik sowieso al jaren een soort 'niet helemaal pluis' gevoel. Maar ja, wat moet je daar mee...
We denken er trouwens wel over om hun dossiers op te vragen zodat we alle bloeduitslagen (enz.) zelfs eens kunnen bekijken. Er werd zo snel doorheen gewandeld dat het 'allemaal wel goed was'. Maar er is altijd een heel bereik waarbinnen zo'n waarde nog 'goed' is, en dan kan het toch interessant zijn om te weten of die waarde ergens in het midden of helemaal aan de rand van dat bereik zit. Denk ik, toch. Ik weet ook niet of je die gegevens zomaar krijgt. Lijkt mij toch van wel?

Tasja123

Tasja123

14-04-2013 om 09:27 Topicstarter

Nog een keer prikken

Bij ons was de IGF veel te laag en een aantal waardes waren op het randje goed, niet goed. Dat gaan ze hier wel opnieuw prikken. Maar dat doen ze als we ook de dagopname hebben. Scheelt een keer extra prikken.

Ik wacht nog even maandag dinsdag af en anders ga ik eens even bellen wanneer we terecht kunnen. Ik las ergens dat je een hele dunne droge huid kunt krijgen. Ik herken dat hier bij tijden, erg kwetsbare huid lijkt ze te hebben en soms zo vreselijk droog...... En dan weer tijden niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

21-04-2013 om 00:48 Topicstarter

Nog niks gehoord

Dus volgende week maar eens bellen....

Hoe is het met de andere wachtenden op uitslagen of onderzoeken?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

25-04-2013 om 09:39 Topicstarter

Vandaag?

Straks ga ik bellen en hoop de afspraak te krijgen. Zou graag voor de zomervakantie alles rond hebben.... En vooral duidelijk hebben.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

isis

isis

25-04-2013 om 21:14

Syndroom van turner?

Is ze daar op onderzocht? Treft alleen meisjes, blijven opvallend klein van stuk.

Tasja123

Tasja123

26-04-2013 om 00:24 Topicstarter

Denk het wel

Maar zeker weten doe ik het niet. Aan de kenmerken ervan denk ik het niet. We hebben vorig jaar wel genetisch onderzoek gedaan en daar is niks uitgekomen. Ga er van uit dat ze dit meegenomen hebben.

Vandaag contact gehad en wordt volgende week als het goed is terug gebeld met een datum voor het onderzoek. Zou vandaag waarschijnlijk niet meer lukken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

27-04-2013 om 06:41 Topicstarter

Volgende week

Toch nog terug gebeld deze week, volgende week plannen ze haar in en bellen ze voor de datum.

Eindelijk weer wat vooruitgang. Maar wat ik zo op internet lees zal ze vermoedelijk nog wel een keer moeten voor onderzoeken. Als dat zo is hoop ik dat dat wel snel er achteraan gedaan wordt. Zijn we klaar met alle onzekerheden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-05-2013 om 13:13

Tasja

Ik hoop dat jullie snel terecht kunnen! Het is wel fijn te weten hoe of wat... Wij hebben maandag een eerste afspraak met de kinderendocrinoloog; ben ook heel benieuwd. Alle vriendjes van zoon schieten de lucht in en hij wil natuurlijk ook eindelijk eens groeien...

Tasja123

Tasja123

02-05-2013 om 21:43 Topicstarter

Gelukkig

Heeft ons meiske er geen last van dat ze klein is. Ze begint het wel te begrijpen dat ze klein is. Ze is groot maar heeft kleine botjes die niet groeien. Ik merk wel dat de jongere peuters die groter zijn gaan moederen over haar terwijl zij straks al 4 is. Ik hoop dat daar snel een 4 jarige lengte bij zal gaan horen voor ze er echt last van krijgt.

Wij proberen haar te leren omgaan met haar lengte, ze heeft soms wel eens de neiging om niks te kunnen, krijg ik niet open, kan ik niet bij enz... Dus ja, hoe los je dat op? Overal in huis vind je krukjes dus ze red zich uiteindelijk wel. Ik vind dat ook belangrijk zodat ze zich net als leeftijds genootjes kan redden.

Hopelijk krijgen jullie maandag wat meer duidelijkheid wat ze gaan doen. Ik ga morgen wel bellen als ik niks hoor in de ochtend. Ik zou deze week de afspraak krijgen. Ik verwacht na de eerste opname nog wel verder te moeten, hier heb je geen endicrinoloog dus dat wordt de volgende stap.

Hopelijk is er voor jou zoon wat aan te doen of is er niks aan de hand en komt het binnenkort vanzelf.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

03-05-2013 om 16:58 Topicstarter

Eindelijk...

Een afspraak, nog een paar weekjes geduld. Dan mogen we voor de clonidine test. Heeeel vroeg omdat ze nuchter moet zijn dus dat wordt heel vroeg op staan! Hahahaah

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-05-2013 om 22:57

Geduld

Nog een paar weekjes geduld dus! Spannend hoor, die test. Ik heb er al heel wat over gelezen en gehoord. Succes en ik ben benieuwd!

Tasja123

Tasja123

03-05-2013 om 23:11 Topicstarter

Ja ik ook

Van alles gelezen, wat nieuwe puzzeltjes gekocht om mee te nemen, heb voldoende info gelezen dus ik ben er wel klaar voor....... Vind het wel spannend, ook hoe ze zal reageren en of ze er last van zal hebben. En het nuchter blijven........

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Weinig

Je zult vrij weinig nodig hebben. Het prikken is erg vervelend ondanks de emla zalf. Daarna wordt ze vrij snel suf van de cloidine en zal wsl in slaap vallen. Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

04-05-2013 om 23:20 Topicstarter

Ik denk....

Dat het inderdaad ook meer een fun factor wordt voor het idee dat je weg gaat en leuk speelgoed mee gaat nemen dan dat we het gaan gebruiken. Misschien aan het eind nog als je fit genoeg moet Ijn om naar huis te mogen dat je dan nog wat kunt doen.

Ik zal blij zijn als ze veel slaapt, het is dan minder belastend voor haar en ze heeft minder last van het honger gevoel. Ik neem voor mezelf wel even de ipad mee of zo. Je bent er misschien wel de hele dag. Hier hebben ze wat ik las een speciale zaal van 6 (of 4) die allemaal voor een dagopname komen, dus misschien ook wel wat aanspraak van andere mensen. We zullen wel zien, ik zie er niet tegen op.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

KGO

KGO

05-05-2013 om 00:37

Bij ons niet de hele dag

Bij mijn jongste duurde de testen echt niet de hele dag. Volgens mij konden we zo rond drieen zeker alweer naar huis.
Wel moesten we er redelijk vroeg zijn en was vooral de naald inbrengen voor de bloedafname erg vervelend. Ze prikten gewoon edn aantal keer mis, doordat ze t bloedvat niet goed konden vinden.

Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

05-05-2013 om 10:55 Topicstarter

Afhankelijk van...

Volgens mij duurt het een uur of 3 voor de tests klaar zijn, maar dan moet je kind weer goed wakker zijn, bloeddruk goed enz. Dus dan kan het de hele dag gaan duren zeiden ze hier, je moet er rekening mee houden, maar je kunt ook rond de middag al klaar zijn. Wij moeten er al om kwart voor 8 zijn! Dus dat wordt extra vroeg op staan.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123

Tasja123

05-05-2013 om 10:56 Topicstarter

Elisa

Succes morgen bij de endo.... Spannende dag wat die constateert en gaat zeggen morgen...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-05-2013 om 15:47

Tasja

Wij zijn ook erg benieuwd... Zodra we terug zijn geef ik een update!

Tasja123

Tasja123

05-05-2013 om 22:49 Topicstarter

Ben benieuwd...

We wachten af morgen, ben ook benieuwd wat ze nu doen en zeggen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-05-2013 om 12:36

Kinderendocrinoloog

Zo, we zijn bij de kinderendocrinoloog geweest. Eerst werd zoon gemeten en gewogen; 6 weken geleden was hij bij de meting door de kinderpsychiater nog geen 1.38, nu is hij 141,8 meter!! Maar we moeten vanaf nu alleen afgaan op de metingen bij kindergeneeskunde omdat die het meest nauwkeurig zijn. Ook de spanwijdte van zijn armen is gemeten en andere lichaamsverhoudingen. Geen afwijkingen, integendeel: zijn ledematen zijn wat langer dan gemiddeld. Gewicht is prima, 32kg.

Daarna vraaggesprek met de AIO en lichamelijk onderzoek. Zag er allemaal prima uit. Nog helemaal geen lichamelijke tekenen van puberteit. Daarna kwam de kinderendocrinoloog er zelf bij. Ook al is zijn groeicurve behoorlijk afwijkend, er zijn geen aanwijzingen voor groeihormoontekort of een andere groeistoornis. Afgaande op alle gegevens en de botfoto lopen de lichamelijke groei en ontwikkeling (skeletleeftijd) gewoon een paar jaar achter en zal zoon wat later dan gemiddeld lichamelijk in de puberteit komen en later de groeispurt krijgen. De groei kan ook wat vertraagd zijn doordat hij ADHD-medicatie slikt maar deze achterstand wordt ook meestal altijd later weer ingehaald. Het slechte slapen alsook enkele zeer stressvolle ervaringen kunnen ook een nadelige invloed hebben (gehad). Maar zijn verwachte eindlengte is bijgesteld op 1.78 (groeilijn -1) met de gebruikelijke marge van 8 cm dus een heel stuk groter dan de 1.68-1.70 waar hij nu op uit leek te komen...

Om de 3 maanden moeten we terugkomen voor controle; mocht zijn groei toch fors achterblijven stellen ze vervolgonderzoek in (bloedonderzoek) maar voor nu vinden ze dat niet nodig. Mocht het nodig zijn, zijn we op tijd voor evt ingrijpen. Ze hebben ook in dit ziekenhuis nog even een foto gemaakt van zijn linkerhand voor bepaling van de skeletleeftijd zodat ze die gegevens zelf ook hebben en kunnen meenemen in de controles.

Afijn, wij zijn blij en opgelucht. Zeker zoonlief. Hij heeft met de arts "afgesproken" dat hij de 1.80 gaat halen Voor ons is het nu gewoon afwachten en maar lekker groeien...

Tasja123

Tasja123

06-05-2013 om 14:11 Topicstarter

Anders om gemeten....

Bij ons was het meten net andersom. Bij de klinisch genetica was ze 89,5. Paar maanden later bij het CB 89 rond, weer 2 maanden later bij de kinderarts 89,3..... Tis maar net hoe en waar je meet. Gekrompen dus......

Fijn dat er nu geen zorgen zijn, maar wel fijn dat hij nu onder controle staat, dat geeft toch een fijn gevoel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

jeltje

jeltje

06-05-2013 om 23:34

Fijn

Wat fijn dat het in orde is en dat er geen groeihormoon defect is!
Ben toch heel benieuwd: had je ook dokter F? En vond je de behandeling in het zkh ook zo prettig? Wij zijn erg tevreden. Mijn zoon had het vandaag nog over zijn speciale dokter..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-05-2013 om 12:33

Jeltje

Ja, we zijn erg blij! Wij hebben dokter Kl. En ik ken dit zkh van haver tot gort maar Kindergeneeskunde is erg prettig. Mijn zoon vond de AIO en dokter Kl. ook erg aardig maar we hebben ook erg gelachen omdat zoon op zijn praatstoel zat en medische wetenswaardigheden rondstrooide zodat dokter Kl voorstelde dat ze van stoel zouden ruilen
Afijn, we wachten maar even af maar ik ben opgelucht en ook omdat dokter Kl. had gezegd dat het heel goed was dat ik nu aan de bel trok. Een stukje erkenning is altijd fijn voor een moeder

Tasja123

Tasja123

07-05-2013 om 12:39 Topicstarter

Pffffff fase

Vanmorgen een dwarse peuter... Zegt een vrouw, die van mij hadden die fase ook toen ze 1,5 waren. Dus ik zeg, die fase hebben we gehad, ze is bijna 4. -zucht- een beetje lengte hebben die bij je leeftijd past zou leuk zijn.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.