Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mamba

Mamba

27-05-2009 om 12:21

Grote blaasjes op onlogische plek, wat zou dit kunnen zijn?

In de klas van mijn kind is iemand met een hele grote blaarachtige blaas op zijn knie. Formaat merel-eitje en het staat bol van het vocht. De huid eronder is wat rooiig. Kind is bij doktersassistente geweest en die had gezegd dat het een blaar is. Vandaag was er een ander kind met net zo'n blaas: nu op de onderarm, bij het zachte gedeelte.
Ik vind dit zo vreemd, wat zou het kunnen zijn?

Mamba

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

27-05-2009 om 12:26

Hmm

Het eerste waar ik aan denk is een plant. Het sap ervan kan grote blaren veroorzaken.

Sancy

Sancy

27-05-2009 om 12:29

Euh

Ik weet alleen niet wat de naam is van die plant, sorry. Maar wolfsmelk staat er bijvoorbeeld om bekend vziw. Kijk eens rond of er bij school of op de route iets staat dat zoiets veroorzaken kan, of vraag de (ouders van de) kinderen eens of zij ergens een tak, stengel, bloem oid hebben geplukt?

amk

amk

27-05-2009 om 13:01

Bereklauw?

het eerste waar ik aan dacht was Bereklauw, dit geeft ook zeer grote blaren bij aanraking.

amk

amk

27-05-2009 om 13:04

Link

http://www.mediwijzer.nl/fytofotodermatitis.htm

Hier staan nog meer planten en ook foto's van de blaren.

Sancy

Sancy

27-05-2009 om 13:14

Precies!

Bereklauw, dat bedoelde ik...

Mamba

Mamba

27-05-2009 om 13:14

Blaasjes zijn boller

De blaasjes bij die kinderen zijn boller en symetrisch. Het zou misschien wel van een plant kunnen zijn, maar het ziet er zo vreemd uit! Echt zo groot als het kootje van mijn pink en even dik. Het verbaast me ook dat de ha assistente het afdoet als een gewone blaar.

Groetjes, Mamba

Mamba

Mamba

27-05-2009 om 13:15

Bereklauw

De afbeeldingen die ik zie van blaasjes door bereklauw zijn wel groot, maar grillig van vorm en vrij plat. Ook de roodheid van de huid ziet er anders uit. Pff, lastig om zo te beschrijven! Lief dat jullie allemaal zo meedenken!

Mamba

Sancy

Sancy

27-05-2009 om 13:17

Maar

staar je niet blind op bereklauw of andere planten, er kunnen nog meer mogelijke oorzaken zijn

Mamba

Mamba

27-05-2009 om 13:19

Ja precies!

Een plant zou natuurlijk kunnen omdat het bij beide kinderen op een plek zit waar de huid onbedekt kan zijn met mooi weer. Voor hetzelfde geld hebben we een variant op de builenpest te pakken ).

Coco

Coco

27-05-2009 om 15:07

Pelle

Ik denk niet dat Mamba de huisarts kan bellen voor het kind van iemand anders.

Beestje

Ik heb regelmatig zulke heel bolle blaren (nu net weer eentje op mijn been) en die komen van een beestje dat bijt. Wat voor beestje ben ik nog niet achter, in elk geval geen mug of vlo, want daar reageer ik anders op.
Arts hier komt niet verder dan 'allergische reactie', maar antihistamine helpt geen biet. Gezinsleden krijgen wel bult, maar geen blaas.

Bij symmetrische blazen denk ik eerder aan een beet dan aan een plant.

Rare is wel dat wij deze beten in de laaglanden van Papua oplopen, en bij mijn weten vertoefd
t Mamba daar niet...

Tinus_p

Tinus_p

27-05-2009 om 15:56

Coco

Coco:
"Ik denk niet dat Mamba de huisarts kan bellen voor het kind van iemand anders."
Maar ze kan wel voor haar eigen kind bellen en dan zeggen dat er nog een kind is met zulke blaren.

Mamba

Mamba

27-05-2009 om 16:25

Tinus

Het gaat om twee kinderen uit de klas van mijn kind. Mijn kind is kiplekker .
Hmm, een beestenbeet... Dat zou ook kunnen. Kunnen we deze vraag niet bij 'gezellug' stellen in de rubriek: 'wat was de vraag'?

Tirza G.

Tirza G.

27-05-2009 om 16:34

het is het beginstadium van krentenbaard.

Tirza

Mamba

Mamba

27-05-2009 om 18:22

Tirza

Krentenbaard begint meestal met een paar kleine blaasjes naast elkaar. Dit is 1 grote en vooral ook dikke blaas op een onverwachte (lees: vreemde) plek.
Ik ga morgen eens rondvragen of er meer kinderen zo'n blaas hebben!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-05-2009 om 19:03

Blaar

Meest logische is door een of andere giftige plant; berenklauw kan idd enorme blaren geven, net als brandwonden (heb ikzelf ooit eens gehad; de littekens zijn nooit meer verdwenen). Met name sommige kinderen kunnen er zeer allergisch voor zijn en het vervelende is dat in deze tijd berenklauw overal royaal bloeit. Of een of ander beestje alhoewel het dan wel een zeer forse reactie geeft. Misschien even aan die kinderen vragen waar ze gespeeld hebben? Lijkt me handig als er wel even doorgevraagd wordt zodat er gericht actie kan worden ondernomen en voorkomen kan worden dat meer kinderen er last van krijgen.

mettemarrit

mettemarrit

27-05-2009 om 21:05

Krentebaard

Hier gaat krentebaard rond, op school en op de kinderopvang. Werkelijk de één na de ander heeft het hier. Zo ook mijn kinderen. En bij beide kinderen begon het met één grote blaar!!!!! Ook bij de andere kinderen in onze omgeving begon het met een enkele blaar! Ik denk dus echt dat het bij deze kinderen ook om krentebaard gaat! (ook onze huisarts had het in eerste instantie niet als krentebaard herkent!). Wel breidde de blaar zich vrij snel uit, werd eerst steeds groter en pas na een paar dagen kwamen er meer blaren omheen.

Gr. Mette Marrit

Tirza G.

Tirza G.

27-05-2009 om 23:33

Precies mamba

Meestal ja Maar soms niet. Zie ook Mettemarrit.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.