Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Arawen

Arawen

05-09-2012 om 16:16

Grote zondvloed

Ik weet het.. er komen hier al genoeg 'klaagdraadjes' langs over (pre)menopauze problemen.. Daarom kom ik hier maar gewoon langs met een praktische vraag.
Want wanneer je na 2,5 week alweer ongesteld wordt en je hele menstruatie-patroon veranderd, en je bent halverwege de 40, dan weet je het wel.. je bent aan de beurt. Dus moet ook ik nu om gaan met mijn veranderend lichaam. Niets is meer waar ik aan gewend was. Onverwachts ongesteld, na 3 dagen wordt het niet minder maar lijkt het juist of ineens de kraan open gaat (inderdaad ja, die grote zondvloed) en is een 'super-tampon+maandverband' bescherming nog niet genoeg om de zaak lekvrij te houden. Dat levert hele genante situaties op, met vlekken op de stoel en zo. Mijn leven lang nog nooit gehad. Heel vervelend..
Er iets aan doen kan ik toch niet, het is nu eenmaal zo. Daarom hier alleen de praktische vraag, aan dames die hier ook mee kampen. Hoe pakken jullie dit aan? Super+ tampons uit voorzorg? Alleen nog nachtverband dragen? Plastic broekje? Ik hoor graag tips..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

05-09-2012 om 16:34

Andere oplossingen?

Hoi
Je schrijft: "Er iets aan doen kan ik toch niet, het is nu eenmaal zo".
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Tegenwoordig is er juist van alles aan te doen? Je kunt aan de pil gaan, Mirenaspiraal nemen, etc. Maar dan moet je natuurlijk wel openstaan voor het gebruik van hormonen.
Ik moet er niet aan denken dat ik een plastic broekje zou moeten gaan dragen! Echt niet.
Ik vind het al vervelend genoeg dat ik nu (na 13 jaar Mirena) sinds een klein jaartje weer elke maand een beetje ongesteld ben (ben bijna 44), daarvoor dus nooit.

Inge M

Inge M

05-09-2012 om 19:21

Pil doorslikken

Bij mij (in de overgang) komt de menstruatie er toch doorheen, maar wel heel licht. En dat is grote winst.

Rafelkap

Rafelkap

05-09-2012 om 19:22

Zondvloed

Zo'n zondvloed kan ook een myoom of andere kwaal zijn en is misschien toch wel handig om met de huisarts te overleggen. Bij een vriendin van mij (langdurige zondvloed)moest uiteindelijk de baarmoeder eruit (wil je niet bang maken hoor)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-09-2012 om 20:05

Zondvloed

Ik sluit me aan bij Rafelkap. Het kan ook een myoom zijn (was bij mij het geval en heb mijn baarmoeder laten verwijderen) of iets anders dus wel even langs de ha gaan. En inderdaad kunnen zaken als de pil of een (Mirena)spiraaltje helpen tegen overmatig bloedverlies en andere overgansklachten.

Jacquel

Jacquel

05-09-2012 om 20:12

Ik kreeg er pilletjes voor

en die hielpen! Volgens de arts was er dan een adertje gesprongen in mijn baarmoeder, of zoiets. Ik kreeg pilletjes die de adertjes moesten dichten en ze werkten inderdaad (weet niet meer wat het was, het is al weer lang geleden). Ik had ook nog eens vleesbomen, maar die konden niet weggehaald worden (waren te veel vervlochten met de baarmoederwand).

Hoe dan ook, gesprongen adertje of vleesbomen, ga eens praten met de arts. Want die zondvloed is echt verschrikkelijk vervelend.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-09-2012 om 21:20

Overmatig bloedverlies

Ik kreeg in eerste instantie Cyklakopron voorgeschreven; dit helpt bij abnormaal vaginaal bloedverlies. Het was voor mij echter de keuze of dit medicijn (met behoorlijke bijwerkingen, zeker bij langdurig gebruik) blijven slikken tot de overgang, of mijn baarmoeder laten verwijderen omdat het myoom in de baarmoederwand vergroeid zat. Die keuze was voor mij persoonlijk erg simpel en snel gemaakt: weg met die baarmoeder die toch geen functie meer had en alleen maar zulke ellende (extreem boedverlies)veroorzaakte dat ik de deur niet meer uit kon. Ik ben heel blij en opgelucht dat ik vrij kan gaan en staan zoals ik wil; geen supertampons, inlegluiers, kraamverband en onderleggers meer. Nooit meer ongesteld, wat een bevrijding!
Maar nogmaals, anders zijn er mogelijkheden genoeg bij abnormaal vaginaal bloedverlies, zie http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Abnormaal_vaginaal_bloedverlies.aspx?mId=10701&rId=45

Tink

Tink

05-09-2012 om 21:51

... google ook eens op Novasure. Heb ik een jaar of anderhalf geleden gehad en sindsdien is de zondvloed écht verleden tijd. Je kinderwens moet wel over zijn, maar gezien je startposting lijkt dat me geen probleem.

Sterkte, het is supervervelend! (En vergeet niet dat je er ook een fikse bloedarmoede van kan krijgen als het elke maand zo gaat. Naar de gynaecoloog dus...)

NaShA

NaShA

05-09-2012 om 22:48

Kan me er alleen maar bij aansluiten

na de geboorte van mijn tweeling werd het maandelijks erger en erger, tot ik niet meer normaal kon functioneren. Er bleek medisch geen enkel iets met mijn baarmoeder te zijn, maar ws was het alleen maar hormonaal, maar wat ben ik blij dat ik hem kwijt ben!! Ja, ik was pas 36 toen....Maar met 3 kinderen was ik echt wel compleet!
volgende week word ik 42....

O gelukkig

Vorig jaar zomer kreeg ik (nu 46, toen 45) ook onverwachts eenmalig zo'n zondvloed, die amper te stoppen was. Wel maar 1 dag, dus het was te doorstaan, gewoon veel op toilet gezeten en de boel verschoond wat omdat ik 'vrij' was geen probleem was. Bij het uitstrijkje niet lang erna kreeg ik van huisarts zo'n kruisverhoor waarin ook overmatige menstruatie ter sprake kwam. Dus heb ik het gemeld van die ene keer.Huisarts drukte me op het hart meteen terug te komen als dat vaker het geval was. Nu had ik vorige menstruatie weer zo'n zondvloed. En ik twijfelde al of ik naar de huisarts moest nu ik het voor de tweede keer had....Maar als ik hier lees dat sommigen dat maandelijks hebben dan denk ik dat 1 keer per jaar geen probleem is. Dus wacht ik nog maar even af of het vaker voorkomt
groeten albana

Bellefleur

Bellefleur

06-09-2012 om 08:54

Ik ook

Ik heb nu vier keer zo'n zondvloed gehad. Zo om de drie/vier maanden is het extreem. En daarmee bedoel ik het zwaarste geschut, dus nachtverband en superplus tampons. En dat hou ik dan 20 minuten vol. Ook 's nachts, dus ik zette de timer van mijn mobieltje. Het leuke was dat ik zo uitgeput raakte, dat ik binnen die 20 minuten toch in slaap viel. Een keer heb ik de huisartsenpost gebeld, omdat ik duizelig werd, en mijn hartslag zo hoog. Waarop zij me meldden dat ik maar even langs moest komen. Dat vond ik wel grappig, want dat zou ik niet redden zonder een bloedspoor achter te laten. Dat vonden ze geen argument. Ik ben er niet mee naar de huisarts geweest. Kop in het zand. Ik denk dat het abnormaal bloedlverlies is door hormonale dysbalans. De pré-overgang.

Arawen

Arawen

06-09-2012 om 10:23

Normaal hormonaal

Inmiddels het ik heel internet afgespeurd naar info en al uitgevonden dat wat ik meemaak heel normaal is. Een cyclus die korter wordt (al zeker een jaar last van), menstruatiepatroon dat veranderd (als het minder zou moeten worden, ineens zo'n zondvloed), het hoort er allemaal bij. Ik ben dus niet echt bang voor myomen of zo. Maar ik ben wel blij met de afspraak die ik toevallig volgende week al had staan met mijn huisarts, dan kan ik dit gelijk even in de groep gooien..
Ik vind de hoeveelheid niet eens het ergste. Is gelukkig niet van het niveau 'kan de deur niet meer uit', er is nog wel tegen te beschermen. Maar de onvoorspelbaarheid, daar kan ik niet goed tegen. Elke dag met inlegkruisjes lopen, want je weet niet wanneer het nu weer begint, en overvallen worden door grote hoeveelheden bloed wanneer je denkt dat het op gaat houden...
Ik ga met mijn huisarts bespreken of het een idee is om over te stappen van mijn huidig koperspiraaltje, dat begin volgend jaar sowieso al aan vervanging toe is, naar een Mirena. Iets meer regelmaat c.q. minder bloedverlies tot aan mijn 'echte' overgang zou fijn zijn.. Ga ook zeker eens googlen op die Novasure. Want ja, met 45 laat je het idee van een nieuwe zwangerschap toch echt achter je..

notje

notje

06-09-2012 om 11:07

Novasure

Ik heb het afgelopen februari laten doen.En ben zeer tevreden.Ik ben niet meer ongesteld op af en toe wat bruine afscheiding na.Na jaren zondvloed,pil en mirena is dit heel prettig.De behandeling was te doen en ik heb me ook meteen laten steriliseren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.