Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Merina

Merina

01-10-2014 om 07:31

haaruitval door mirena of stoppen met de pil?

Ik heb nu een week of zes de Mirena en daarvoor heb ik een aantal jaren de pil (door)geslikt. Na het plaatsen van de Mirena heb ik nog geen grote migraineaanval gehad, één kleintje wel maar ik wissel altijd af met grote en kleinere aanvallen. Op zich ben ik heel tevreden met de Mirena, ook nog geen grote bloeding gehad alleen wat bloed of bruinbloedverlies.

Maar ik heb wel extreem veel last van haaruitval. Komt dat nu door de Mirena of door het stoppen met de pil? Gaat het na drie maanden over of blijft het zo? Herkent iemand dit?

Mijntje

Mijntje

01-10-2014 om 07:58

bijsluiter

Ik herken het niet maar wat zegt de bijsluiter of wat zegt je huisarts? Ik vrees dat dit hoort bij de bijverschijnselen van de mirena en dan zou ik ermee stoppen en een gewoon koperspiraaltje laten plaatsen.

Merina

Merina

01-10-2014 om 08:56

koperspiraaltje

Tja, de mirena was juist aangeraden vanwege de hormonen en minder tot niet ongesteld worden en de migraine. Met dat koperspiraaltje krijg ik de menstruaties weer terug waarschijnlijk. Heel vervelend want daar kan ik bijna niet bij werken.

Mijntje

Mijntje

01-10-2014 om 09:16

opties

Ik weet niet of je van te voren al bang moet zijn dat het niks wordt met dat koperspiraaltje. Mijn menstruaties zijn er bv niet heviger op geworden, alleen in het begin iets. Je zou het kunnen proberen en als het niks is er weer uit laten halen. En ja; ongesteld zijn je toch tot een zekere leeftijd, tenzij je je baarmoeder laat verwijderen maar dat is ook weer zoiets Heb je zo'n last van je menstruaties dat je die niet wilt?

Ik zou nu naar de huisarts gaan om andere opties te bespreken om niet zwanger te worden. Of je moet deze haaruitval niet erg vinden natuurlijk. Is er nog een kinderwens? Of hoe denkt je partner over sterilisatie?

Merina

Merina

01-10-2014 om 09:34

antwoorden

Ik gebruik het niet om niet zwanger te worden, mijn partner is gesteriliseerd maar omdat de menstruaties te hevig waren. Daarom heb ik al jaren de pil doorgeslikt maar dat mocht niet meer van de huisarts in verband met de migraine.

Komt door de Mirena!!!

Ik ken in mijn omgeving iemand die er helemaal kaal door geworden is en haar haar is nu, 5 jaar later, nog niet terug. Als ik jou was zou ik geen dag langer wachten en dat ding er onmiddellijk uit laten halen.

Heb ik inderdaad ook gehad

haaruitval, maar dat ging vanzelf na verloop van tijd weer over. Kan misschien ook wel komen door de combi van stoppen met pil en beginnen met Mirena, ik ging ook over van pil naar spiraaltje.
Ik vind die Mirena een uitvinding, nooit meer echt ongesteld, alleen af en toe nog wat kleine druppeltjes. Het duurde bij mij alleen wel een maand of 9 voordat het 'spotten' op was gehouden. Het is dat de huisarts me overhaalde om toch nog te wachten, anders had ik hem toen door de combi haaruitval en doorlopend een beetje ongesteld laten verwijderen. Maar dus afgezien van die opstartproblemen ben ik er heel blij mee. Nummer 3 is vorig jaar geplaatst...
Engeltje

Merina

Merina

24-11-2014 om 15:24

vijf jaar kaal?

Ik kan nergens op internet verhalen vinden van vijf jaar na dato nog kaal. Hoe snel na het plaatsen was die vrouw kaal dan?

Ik zit nu op 3,5 maand en het haar is wel wat dunner maar ik heb ook erg veel last van seborrohisch eczeem en dat maakt het voor de huisarts ook ingewikkeld. Er zitten in ieder geval bijna geen haren meer in het doucheputje maar het is ook niet over met de uitval. Verder ben ik enorm tevreden met de mirena!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2014 om 17:09

Haaruitval

Trek je niets aan van dat soort overdreven paniekverhalen; wat een onzin. Ik heb zelf 10 jaar tot volle tevrednheid de Mirena gehad en daarvoor ruim 15 jaar de pil geslikt. Bij deze anticonceptiemiddelen kan je tijdelijk last krijgen van bepaalde bijwerkingen zoals puistjes, een vettere/drogere huid en/of lichte haaruitval, omdat de hormonale balans weer in evenwicht moet komen. Als het goed is verdwijnen die bijwerkingen na een maand of drie, als het lichaam helemaal gewend is.
Haaruitval kan ook komen door gebrek aan vitaminen/mineralen en vooral door langdurige stress. Vanaf je 35e en zeker na je 40e wordt je haar sowieso dunner. En inderdaad zijn er vrouwen die last kunnen krijgen van Alopecia Androgenetica maar dat staat volkomen los van welke vorm van anticonceptie dan ook.

Merina

Merina

24-11-2014 om 18:32

toch niet

Nou Elisa, in de bijsluiter stond toch echt dat er haaruitval kan voorkomen bij minder dan 1 op de 100 en meer dan 1 op de 1000 personen en dat de Mirena er uit halen toch echt de enige oplossing is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2014 om 19:15

Merina

Het is waarschijnlijker dat je haaruitval door het stoppen met de pil veroorzaakt wordt dan door de Mirena. Kijk het gewoon nog anderhalf, twee maanden aan. Grote kans dat het dan beter gaat en het een tijdelijk verschijnsel is door zowel het stoppen met de pil als het plaatsen van de Mirena. Toen ik stopte met de pil had ik ook een tijdje last van haaruitval maar daar was ik al voor gewaarschuwd.

Yvonne

Yvonne

27-11-2014 om 22:57

tijd van het jaar

Haar uitval kan ook nog door de tijd van het jaar komen. In het voor en na jaar is het altijd erger.
Als je de mirena hebt vanwege heftig bloedverlies en haar uitval blijkt wel aan mirena te liggen is er nog een andere oplossing. De Nova sure behandeling. Ik heb die ruim 1,5 jaar geleden gehad en sindsdien nooit meer ongesteld. Echt ideaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.