Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

reina

reina

15-03-2009 om 19:57

Hb-gehalte

Wie weet wat de risico's zijn van een te hoog HB-gehalte?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ijzerstapelingsziekte

Ik weet dat m'n moeder die heel ziek was en een hoog HB gehalte had is getest op ijzerstapelingsziekte.
Even googlen.

Zij had overigens iets heel anders bleek achteraf.

Gr. Yaniece

MRI

MRI

15-03-2009 om 21:08

Heeft er niets mee te maken

Ik heb altijd het HB van een bootwerker (11) en toch heel vage klachten. Dus ik heb ook het verband gelegd met ijzerstapelingsziekte maar dat schijnt niets met elkaar te maken te hebben (volgens internet alweer, dus houd me ten goede).
Maar ik lees dus geïnteresseerd mee. Wat is jouw HB dan?

MR

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-03-2009 om 21:26

Als je HB-gehalte te hoog is (voor vrouwen is dat boven de 10,8) betekent dat dat je bloed meer de neiging heeft te klonteren; de risico's zijn hetzelfde als bij een te hoog cholesterolgehalte (beroerte etc). Rook je soms? Als je rookt is je HB-gehalte ook altijd hoger dan wanneer je niet rookt. Ook overmatig gebruik van suiker- en vetrijke producten kan een te hoog HB-gehalte geven, net als gebruik van ijzersupplementen. Hemochromatose (ijzerstapelingsziekte) kan een oorzaak zijn. Als je lichamelijke klachten zoals moeheid, gewrichtsklachten, buikklachten, libidoverlies, onvruchtbaarheid, leververgroting, suikerziekte en bruine huidverkleuring hebt dan kan dat wijzen op hemochromatose; dit is giftig en moet zsm behandeld worden.

reina

reina

15-03-2009 om 22:00

Reactie

Wat mijn HB is, geen idee Het gaat niet over mij. Maar over 23-jarige jongen, die jaarlijks medische controles heeft en waarbij het HB te hoog is en jaarlijks iets stijgt. Ik vraag me af wat de risico's daarvan kunnen zijn, die zijn er nu nog niet, maar ze gaan het wel in de gaten houden bij volgende controles is gezegd (uitslag is telefonisch, dus dan vraag je minder snel door).

In jullie geval

Reina in jullie geval zal ik toch gewoon even nog de arts bellen om om uitleg te vragen als je je nog zorgen maakt. Elisa geeft een goede uitleg van een paar redenen van een hoog Hb, er zijn er nog wel meer maar om er iets verstandigs van te zeggen moet je ook de rest van het bloedplaatje kunnen zien. Ik neem aan dat zij dat allemaal samen hebben bekeken en zich geen zorgen maken maar er gewoon een oogje op willen houden.

Ik hoop dat je zoon weer van zijn reizen geniet.

Mariel

reina

reina

16-03-2009 om 08:58

Mariel

Dank voor je reactie, nee, ik maak me geen zorgen, als er iets ernstigs is weet ik dat ze er in het AMC serieus mee omgaan, ik vraag me gewoon af wat het gevolg kan zijn van te hoog HB.

Mooi zo

Ik heb gisteren nog een uurtje aan jullie gedacht - we hadden een seminar over haematologie en ik moest gelijk aan je vraag denken.

Mooi dus dat je je geen zorgen maakt. Roken, alcohol en stress zijn trouwens de redenen waar je iets aan kunt doen die je Hb laten stijgen maar ik neem eigenlijk aan dat dat geen issue is.

Mariel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.