Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Help Astra zeneca

Ik heb  voor vanmiddag 14.30 een afspraak voor mijn eerste vaccinatie met Astra zeneca. In principe ben ik voor vaccinatie en was blij dat ik vandaag aan de beurt ben. 

Maar nu kwam er net in het nieuws dat Denemarken vaccineren met Astra Zeneca voorlopig stop zet vanwege mogelijke ernstige bijwerkingen met  bloedstolsels.

Ik hoor nog niks over Nederland dus ga er vanuit dat die vandaag nog niks doen. Maar ik weet nu niet of ik mijn afspraak nog door wil laten gaan. Aan de ene kant wil ik graag gevaccineerd worden en me niet bang laten maken. Aan de andere kant Nederland doet dit niet zomaar.


Je MOET niet hè, je mag!

Ik zou trouwens gewoon wel gaan, bij de meeste mensen gaat het goed.

Het is zeer waarschijnlijk dat het toeval is.  Er zijn zeer weinig gevallen bekend op heel veel gezette vaccins. Iets van 0,00001. Het is goed om te onderzoeken, vind ik, maar ik denk dat het echt voor de buhne is. 

Ik zag bij mijn oudere vriendin dat je ook op moet geven op de vragenlijst vooraf in te vullen, of er iets met je stolling is. Bij haar het geval. En dan moet je op de locatie preventief even langs bij 'iemand'. Precies weet ik het niet. Vriendin kreeg overigens Pfizer.

Ik vind het juist een verademing en het stelt mij gerust dat er zo scherp gelet wordt op bijwerkingen. En dan neemt met voorzorgen. Dat is in het verleden met andere vaccinaties wel anders geweest. Maar dat kan dus ook wel alarmerend werken blijkbaar.

Het gaat om extra stollingen begreep ik. De pil geeft ook extra risico's op trombose. Het kan goed zijn dat dat het verband is en dat het niets te maken heeft met het vaccin. 

Pooh-Bear

Pooh-Bear

11-03-2021 om 12:19 Topicstarter

Het is inderdaad een verademing  dat er zo scherp gelet wordt op bijwerkingen maar heb er niet zo veel aan als de uitkomst pas komt na mijn vaccinatie. 

Maar goed ik denk dat ik hem toch maar ga halen. De kans is inderdaad niet zo groot. En ik wil echt wel gevaccineerd worden. Ik werk in de thuiszorg en ben nu steeds bang dat ik het virus een x ongemerkt krijg en doorgeeft aan een cliënt die kans wordt met vaccin een stuk kleiner.

AnneJ schreef op 11-03-2021 om 12:03:

Ik zag bij mijn oudere vriendin dat je ook op moet geven op de vragenlijst vooraf in te vullen, of er iets met je stolling is. Bij haar het geval. En dan moet je op de locatie preventief even langs bij 'iemand'. Precies weet ik het niet. Vriendin kreeg overigens Pfizer.

Die vraag wordt ook gesteld voor mensen met een bloedstollingsziekte zoals hemofilie. Zij mogen niet in de spier geprikt worden, maar moeten onder de huid worden geprikt omdat ze anders een spierbloeding kunnen krijgen. Waarschijnlijk stellen ze de vraag ook voor mensen die bloedverdunners slikken of al eerder trombose hebben gehad.

Er staan 2 vragen mbt stolling op de gezondheidsverklaring. Een mbt stollingsziekten, zoals hierboven door Rhonda beschreven. En een ander of je bloedverdunners gebruikt.

Het het geval van bloedverdunners ga je inderdaad (ook) langs een triage-arts. Op basis van welke medicijnen je gebruikt, en wanneer je die ingenomen hebt, wordt het prikwondje eventueel wat langer dichtgedrukt. (2 tot 10 minuten)

bron: ik werk via het rode kruis als vrijwilliger op een vaccinatielocatie, als "gastvrouw". Mensen doorsturen naar de arts, op basis van de gezondheidsverklaring, is een van m’n taken.

En ik kan nog collega's gebruiken!

En terug op topic: https://nos.nl/artikel/2372204-medicijnautoriteit-verband-astrazeneca-vaccin-en-trombose-onwaarschijnlijk.html

Als ze mij er eentje aanbieden ga stroop ik meteen m’n mouw omhoog.

Mooi Tijgeroog. Ik meld me niet aan, helaas, want is mooi werk. Maar ik heb wel een vraag. Hoe doet het Rode Kruis het met de -verplichte- herhalingsoefeningen? 

Anne, ik weet dat niet zeker, want die zijn niet voor mij van toepassing, maar voor zo ver ik weet zijn die zo veel mogelijk online, en is de rest uitgesteld.

Overigens kun je je voor wat ik doe als ready2help of tijdelijke vrijwilliger aanmelden, je hebt geen EHBO-diploma of andere cursus nodig maar kunt meteen beginnen, ook als je maar een enkele keer komt ben je welkom.

Pooh-Bear

Pooh-Bear

11-03-2021 om 14:48 Topicstarter

Tijgeroog

Ik heb hem net gehad zit nu even mijn kwartier te wachten. Ik werd wel doorgestuurd naar de arts maar dat was omdat ik bij heeft u borstkanker gehad ja had ingevuld. Enige wat daar uit kwam was dat ik links geprikt moest worden maar dat had ik zelf ook al bedacht. 

Gefeliciteerd! De meeste ja-antwoorden en bezoekjes aan de artsen zijn ook inderdaad geen belemmering voor het vaccineren, maar vragen wat extra zorgvuldigheid bij het prikken. 

Als je in Breda bent mag je m'n collega’s even de groeten doen.

Imi

Imi

11-03-2021 om 15:08

Het wordt momenteel onderzocht OF er ern verband is tussen die bloedmonsters en het toegediende vaccin. 

Dat iets na elkaar gebeurt, betekent niet dat gebeurtenis 1 gebeurtenis 2 veroorzaakt heeft. 

Ik heb vanochtend gewandeld en nu ben ik misselijk. Is er een verband? Ik ben vanochtend gevaccineerd en nu ben ik misselijk. Is er een verband? Allebei nee, ik werd misselijk van mijn lunch.

Ze zijn godzijdank verplicht dit soort verschijnselen grondig te onderzoeken. Dat stelt mij gerust.

Imi

Imi

11-03-2021 om 15:09

Autocorrect in de bocht: bloedklonters 

Pooh-Bear

Pooh-Bear

11-03-2021 om 15:21 Topicstarter

Tijgeroog. Haha was niet in Breda. 

Viel me wel op dat ik verder niemand in de prik lijn voor Astra zenica zag maar wel redelijk wat mensen bij phizer

De leveringen voor Astra stonden de afgelopen periode op een laag pitje, dat wij ons ook te merken. Vooral veel ouderen die Pfizer kwamen halen, en een enkele zorgmedewerker voor een 2e Pfizer of een 1e Astra. Sinds deze week hebben we in Breda een 2e locatie, waar het veel sneller moet gaan en dus veel meer mensen gevaccineerd kunnen worden. Op de "oude" locatie hebben we nu Pfizer en op de nieuwe Astra.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.