Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Help: de bof

Ik ben bij de huisarts geweest vandaag en mijn kind heeft naar alle waarschijnlijkheid de bof. Ze is doodziek. Wat moet ik doen en hoe lang gaat zoiets duren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Terug naar de huisarts of hap

als je je zorgen maakt of vragen hebt zou ik de huisarts/HAP benaderen.

Beterschap!
Wiske

Tarole

Tarole

24-09-2011 om 23:08 Topicstarter

Shit

Vreselijk 10 dagen? Dan kan ze haar schoolreis wel vergeten. Als er geen verbetering in zit, ga ik maandag maar weer naar de dokter.

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2011 om 23:15

Virus

De bof wordt veroorzaakt door een virus. Daar is weinig tegen te doen, helaas. Sterkte, niet leuk

Tirza

Marit

Marit

25-09-2011 om 09:26

Inenting?

Is ze niet ingeënt ? Of kun je het dan alsnog krijgen?
Sterkte,
Marit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Biene M.

Biene M.

25-09-2011 om 09:45

Marit

De bof-vaccinatie geeft maar beperkte bescherming. Vaccineren als je eenmaal besmet bent heeft helaas geen zin.

Tarole, sterkte, hopelijk knapt ze toch snel op. Het verloop verschilt erg van persoon tot persoon.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-09-2011 om 10:46

Tarole

Sterkte, lijkt mij heel naar!
Ik vraag mij af wat de huisarts je heeft verteld. Je stelt hier nogal een open vraag "Wat kan ik doen, hoe lang kan zoiets duren?". Heb je dat dan niet met de arts besproken?

MerelR

MerelR

25-09-2011 om 13:41

Sterkte

Mijn buurvrouw (ongeveer 25 jaar oud) heeft een aantal jaren geleden ook de bof gehad en is er toen ook flink ziek van geweest. In ieder geval beterschap voor je dochter.

Monique D*

Monique D*

25-09-2011 om 14:10

Je zou maar als jongen de bof krijgen..

Ik heb zelf de bof gehad toen ik een jaar of 11 was. Ik had moeite met kauwen en kreeg een dikke onderkin en moest een week thuisblijven van school. Er was verder niets aan de hand.
Maar ik heb gehoord dat het funest is voor jongens als zij de bof krijgen. Ik hoop daarom dat mijn zoon dat nooit zal krijgen... jongens kunnen er onvruchtbaar van worden.
Jammer dat de inenting een beperkte bescherming geeft.

ishtar

ishtar

25-09-2011 om 17:16

Monique

Dat valt best mee, zo funest is dat niet voor jongens. Er is inderdaad een heel kleine kans op onvruchtbaarheid bij jongens. Maar dan nog zelden in 2 ballen tegelijk. (ooit een vriendje gehad die maar 1 bal had, en die vanwege die reden ingeent was voor de bof. In een periode dat dat nog niet gebruikelijk was dus. Omdat ie er maar 1 had, en voor het zeldzame geval dat hem nou juist die onvruchtbaarheidscomplicatie zou overkomen)
stukje van wiki: "Wanneer iemand na de kindertijd de bof krijgt, heeft hij of zij een hogere kans op complicaties.

25% van de mannen die na de puberteit de bof krijgen, krijgt last van teelbalontsteking (orchitis). Hierbij kan er onvruchtbaarheid ontstaan, maar dit is uiterst zeldzaam, ook al omdat het doorgaans een eenzijdige orchitis betreft; bij een op de zes patiënten raken beide zaadleiders ontstoken en zelfs dan leidt het zelden tot steriliteit. In grote onderzoeken van steriele mannen komt bof ook nauwelijks als onderliggende oorzaak naar voren. Zowel bij artsen als publiek staat deze onterechte zorg toch vaak voorop en blijkt moeilijk te sussen."

Tarole

Tarole

25-09-2011 om 21:55 Topicstarter

Wat lief!

Dank jullie wel voor jullie meelevendheid. Mijn dochter is nog steeds behoorlijk ziek, maar het lijkt wel de goede kant op te gaan. Ze is inderdaad ingeent tegen de bof, maar helaas dekt dat dus niet volledig. Ik hoorde laatst ook dat de inenting tegen kinkhoest niet volledig dekt. Nu maar hopen dat er geen complicaties optreden.

Weet je zeker dat het de bof is?

Mijn zoontje was in het voorjaar heel ziek en kreeg een dik hoofd. Onze eigen huisarts dacht in eerste instantie aan de bof, maar de HAP-arts waar we de nacht geweest waren vermoedde Pfeiffer. De verschijnselen lijken erg op elkaar. Pfeiffer is met een bloedtest vast te stellen. Qua ziekzijn maakt het niet uit, 't is beide een virus, maar vooral pubers kunnen na de infectie nog lang moe zijn. Da's misschien wel handig om te weten en rekening mee te houden voor de komende maanden.

skik

ilsepilse

ilsepilse

26-09-2011 om 11:26

Wel melden

bij huisarts, want die hebben meldingsplicht bij GGD ivm infectieziekten.
sterkte xx

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.