Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jackie

Jackie

11-09-2018 om 10:46

Help ik krimp

Vorige week kwam ik er achter dat ik zo'n 3 centimeter korter ben dan (ik denk) een jaar of 4 terug. In tussentijd heb ik twee kinderen gekregen. Ik ben 31 dus ik vind het wel gek dit, iemand met dezelfde ervaring hier? Mijn zus (ook twee kinderen) die altijd net wat korter was dan ik, is nu dus juist langer, zo gek! Gaat het nou echt zo snel, elk jaar bijna een centimeter? Ik las ooit eens dat een zwangerschap en bevalling er ook toe kunnen leiden dat je wat krimpt (maar zus heeft daar dus geen last van gehad), maar zo veel? Weten jullie waar het verder aan kan liggen?

Te weinig slaap?

https://www.gezondheidsnet.nl/slapen/10-dingen-die-je-lijf-doet-als-jij-slaapt

"4. Je wordt langer
Ook als je al lang uit de groei bent, ben je ’s morgens een paar centimeter langer dan de avond ervoor. Dat komt door je tussenwervelschijven. Deze zitten in je wervelkolom tussen je wervels om schokken op te vangen. Ze hebben een geleiachtige kern die voor zo’n 80 procent uit water bestaat.

Terwijl je overdag zit en staat, plet de druk op de wervelkolom de tussenwervels en wordt er vocht uitgeperst. Daardoor krimp je. Als je ligt te slapen vermindert de druk en krijgen de tussenwervels de kans om vocht op te nemen en uit te zetten, zodat je ’s ochtends iets langer bent."

Met hele kleintjes zijn het vaak hele korte nachten. Kan zijn dat je dan niet genoeg je lengte weer haalt. Bovendien maakt dus ook het meetmoment uit. In de ochtend ben je een paar centimeter langer dan in de avond.

Jackie

Jackie

11-09-2018 om 11:03

AnneJ

Ja zou kunnen inderdaad. Ik zag dat ik korter was dan mijn zus toen ik naast haar stond, het was tegen de avond, maar ja, voor haar was het ook bijna avond en zij was nog mooi lang Maar slaaptekort heb ik wel ja, als ik 6-7 uur slaap op een nacht dan is dat voor mij een groot succes. Gek, want voor de kinderen kon ik zo'n 9 uur slapen en alsnog 's middags de behoefte hebben aan een dutje (nu ook hoor, alleen geen mogelijkheid met die twee kleintjes dus dat accepteer je dan gewoon).

Flavia

Flavia

11-09-2018 om 12:28

meting echt exact hetzelfde

Weet je wel zeker dat beide metingen helemaal goed gegaan zijn.
Zijn er duplo metingen of beter nog triplo metingen gedaan?
Is de meting door dezelfde persoon gedaan, op dezelfde tijd, met dezelfde apparatuur?

Ik ben in een dag wel eens 4 cm gegroeid. Tja het apparaat werd steeds ergens anders neergezet en niet gecontroleerd. Het resultaat is natuurlijk volkomen onbetrouwbaar.

Jackie

Jackie

11-09-2018 om 13:33

Flavia

O welnee joh het was gewoon natte vingerwerk dat meten Maar ik baseer het ook niet op de cijfers maar op het verschil dat ik zie tussen mezelf en mijn zus. We hebben ontelbare keren naast elkaar gestaan en dan zagen we altijd dat ik nét wat langer was (vanaf de kruin maar ook vanaf de schouders) en nu ben ik zo'n twee centimeter korter, heel duidelijk te zien. Het voelde zo gek om mezelf korter te voelen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.