Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Herhaalde krentenbaard

Zucht; dochter heeft wéér krentenbaard, de derde keer in drie maanden. Ze heeft zelfs een antibiotica kuur gehad en die twee weken geleden afgerond, maar nu is t weer raak.
Ik moet zo bij de huisartsenpost een nieuwe zalf halen, maar vraag me af iemand er ervaring mee heeft. Kan ik iets specifieks doen om haar weerstand te verhogen? En iemand een idee wat qua zalf helpt tegen de vochtige plekjes hij de mondhoek? Ik denk dat daar de haard steeds zit. Sudocreme helpt niet..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sjaan

sjaan

10-11-2012 om 18:58

Zalf

Wij kregen voor oudste antibiotica zalf en een antibiotica kuur tegelijk. Heb jij ook beide gehad? Tussen de keren dat ik mocht smeren met de ab zalf, moest ik er pure zinkzalf op doen (helpt beter volgens ha dan sudocreme)
Plekjes trouwens niet afplakken dan gaat het broeien.

Hopelijk is het snel over....

Tarte Tatin

Tarte Tatin

11-11-2012 om 09:15

Gut zeg

Dat lijkt veel op mijn verhaal. Ik zat gisteren ook met een dochter bij de hap omdat ze weer een exploderende krentenbaard heeft. Zij heeft het vooral op haar handen, armen, benen en voeten en juist niet bij haar mond. En nu ook de derde ab-kuur in drie maanden. Ze heeft een flinke eczeemhuid, die meestal open plekken heeft. Daarom is ze gevoeliger voor deze ellende. Maar voorkomen, ik weet niet hoe. Dus lees ik graag mee

Afplakken

Hier hebben beide zoons het ook recent gehad. Gelukkig niet in het gezicht, maar op de buik, armen en benen. Wij kregen juist wel het advies om af te plakken omdat de zalf dan beter zijn werk kan doen.

Zilli

Zilli

11-11-2012 om 15:50 Topicstarter

Wisselend dus

Die wisselende adviezen, argh, moeilijk!
Ik dep nu de plekken met wat verdunde betadine, las ik ergens, omdat dat de bacteriën beter uitroeit.

mimali

mimali

11-11-2012 om 16:54

Huis schoonmaken

Ik heb dat ook gehad bij mijn zoon, jaren geleden,krentenbaard kwam steeds terug ook bij babydochter.

Toen heb ik heel mijn huis van onder tot boven met dettol schoongemaakt(denk ook deurklinken,lichtknoppen,knuffels wassen, handdoeken 1 keer gebruiken enz)en toen waren ze er vanaf en nooit meer teruggekomen.

Blijkbaar zit die bacterie ook in je huis en besmetten ze zichzelf steeds opnieuw.

Succes!

Zilli

Zilli

11-11-2012 om 16:56 Topicstarter

Echt?

O get. Nooit aan gedacht. Mijn huis is schoon maar bacterievrij.. Nope.
Zal man ook eens proberen te motiveren

Tarte Tatin

Tarte Tatin

11-11-2012 om 17:57

Vreemde is

Dat mijn andere drie kinderen er geen last van hebben. Eentje heeft ook geregeld last van eczeem. Alleen mijn jongste dus. En dan ook zo explosief: in de ochtend een klein verdacht plekje en in de avond ab nodig

Geen ab

Met antibioticum gaat je algehele weerstand naar beneden. Bij krentebaard zou ik het niet doen. Mijn dochter heeft ook een excemige huid en daardoor snel besmet met huid dingen. Na een kuur was het bij haar niet weg. We hebben het uiteindelijk me sudocreme en talkpoeder snel weggekregen. De keren erna dus geen kuur meer gedaan en meteen smeren. Wij gingen douchen, goed schoonwassen, sudocreme ruim er om heen smeren, talkpoeder erop en zo droogt het snel in en breid het zich niet snel meer uit.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zilli

Zilli

11-11-2012 om 22:15 Topicstarter

Helpt hier niet

Ik ben ook echt wel benauwd voor ab. Maar na twee weken sudo en handjes wassen etc. breidde de plek zich toch echt weer uit. Ik overweeg langs een homeopaat te gaan om haar weerstand wat te helpen. (Zal wel weer lekker veel discussie oproepen
Hebben jullie daar ervaring mee?

Tijgeroog

Tijgeroog

12-11-2012 om 11:24

Ab zalf

Wij gebruiken altijd ab zalf, andere dingen werken niet. Meestal fucidin, maar een enkele keer slaat dat niet aan en dan stappen we over op bactroban. Soms komt het hier ook snel weer terug en dan gaan we opnieuw smeren, het liefst met fucidin, en dan blijven we veel langer smeren, tot anderhalve week ofzo nadat het weer dicht was, drie keer per dag.
Bij m'n zoon is het ook een paar keer steeds weer teruggekomen, maar op een bepaald moment was het toch weg en bleef weg. De laatste keer dat hij krentenbaard had is denk ik een jaar geleden, en m'n dochter had het laatst en toen heeft hij het niet gekregen, tot m'n verbazing.

Ander voordeel van afplakken..

Een ander voordeel van afplakken is dat ze er niet aan kunnen zitten, en zo de bacteriën niet verspreiden, want het is erg besmettelijk. Huis ontsmetten wordt aangeraden, maar heb ik noot gedaan. Smeren met Fucidine creme en afplakken hielp gelukkig afdoende.

Zou in elk geval

witte handdoeken gebruiken en die uitkoken in de was..
verder veel handen wassen/desinfecteren..

Ella2007

Ella2007

16-11-2012 om 10:14

Homeopaat

Ja, ervaring mee. Zoon heeft ook al jaren eczeem, soms erger, soms minder. Zoon had jaren geleden hardnekkige impetigo (zo'n drie maanden), op zijn heup. Plek werd steeds groter, op een gegeven moment zo'n 10 cm doorsnee. Fucidin hielp niet, antibiotica hielp niet, schimmelcreme nog geprobeerd (recept huisarts, ze dacht toen aan ringworm), niks hielp. Ik ben wanhopig naar de homeopaat gegaan. Hij heeft na een gesprek van anderhalf uur bariumcarbonaat-korrels gehad. Binnen drie dagen was de plek dicht. Zal best toeval kunnen zijn. Ik weet het niet.

Zilli

Zilli

16-11-2012 om 11:46 Topicstarter

Goh!

De moeite waard om eens te overwegen dus. Zal nu wel de 'homeopathie werkt niet' over me heen krijgen

Primavera

Primavera

16-11-2012 om 17:04

Allergie?

Het kan zijn dat je kind door een één of andere allergie steeds een kapotte huid rond de mond krijgt. Juist vanuit de hoekjes waar die kapotte huid dan ook nog vochtig blijft en makkelijk met allerlei batteriën uit de mond in contact komt krijg je dan een mix van eczeem en krentebaard wat zich iedere keer uitbreidt.
Een zoon van mij kreeg het zo erg dat mensen zelf terugdeinsden als ze hem zagen. Wat hielp was een zalf die behalve antibiotica ook cortison bevatte wat de allergie waardoor de huid kapot bleef gaan aanpakte.
Toen we er eenmaal achter waren waar hij precies op reageerde was het nauwelijks een probleen meer en Later is hij er overheen gegroeid.

Sudocrem doet niets

Hier veel uitbraken gehad, ook dankzij eczeemhuidjes.

Huid in goede condite houden door regelmatig hormoonzalf te smeren voorkwam veel.

Ik snap niet wat je met sudocrem aan zou moeten, dat doet niets tegen impetigo, maar bij een gevoelige huid kan het de huid wel aantasten (branderig gevoel) - lijkt mij dat huid daardoor alleen maar gevoeliger wordt voor de bacterie.
Betadine deed niets hier.
Fucidinezalf werkte erg goed.

Over afplakken hoor je verschillend. In Australie mogen kinderen niet naar school als het niet is afgeplakt, i.v.m. besmettingsgevaar, en als het is afgeplakt kunnen ze geen andere plekken besmetten door te krabben. Aan de andere kant droogt het wel sneller is als het open lig.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

21-11-2012 om 12:56

Idd dirksmama

Mijn dochter heef flinke eczeem en haar huid gaat juist verder kapot bij gebruik van sudocreme. Ik smeer haar dagelijks in met vette creme en ofwel een hormoonzalf ofwel een immuuntherapiezalf. Iedere dag. Die krentenbaard hoeft er maar even in te springen en hop, binnen no time zit ze helemaal onder. Alleen nooit bij haar mond. Huis is schoon, kleding en beddengoed worden dagelijks verschoond. Ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.