Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fine

Fine

02-05-2009 om 11:42

Hernia opereren of toch maar niet

Sinds een half jaar heb ik een forse hernia, onder in de rug Ik heb geen rugpijn maar ontzettende uitstraling naar rechterbeen. Vooral rondom enkel is het het ergst. Ik kan niet lang staan en zitten, vooral achter PC, is een probleem. De neuroloog zegt: je kan je laten opereren of niet. Lekker simpel dus maar ik schijt 7 kleuren als ik aan een ziekenhuis denk. Kent iemand een goed forum over wel of niet opereren? Ik lees regelmatig dat een hernia na een jaar ook vanzelf overgaat. Ik heb ook het idee dat ik de ergste klachten gehad heb en dat het ietsjes beter gaat. Autorijden en computeren is het grootste probleem en verder is het dodelijk vermoeiend. Misschien heeft iemand nog iets anders geprobeerd wat hielp?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoi,
wat ellendig he. ik heb zelf drie keer een hernia gehad helaas.
de eerste in september 2003 heb ik laten opereren. Best heftig, zeker als je kindjes hebt. Je mag dan 6 weken niet zitten. alleen lopen en liggen. daarna maanden fysio. een jaar later zat er weer een, stukje hoger. die werd vanzelf minder en een jaar later weer een.
De laatste mri wees aan dat er drie uitstulpinkjes zitten, niet operabel.

Ik ben nu elke 6 weken bij een chiropractor en heb nauwelijks last! die adviseren geen operatie. je haalt namelijk het basis probleem niet weg,waardoor de kans groot is dat hij terugkomt.

neurologen vinden juist dat je niet naar een chiropractor moet gaan,dus die spreken elkaar tegen.
misschien kan je eens gaan praten met een chiropractor bij jou in de buurt om te kijken wat zij vinden?

succes.
groetjes,annemieke

Merla

Merla

02-05-2009 om 12:35

Fine

Herkenbaar! Vooral dat 'ik schijt 7 kleuren als ik aan een ziekenhuis denk'.
Maar ik neem aan dat het zeker is dat het om een hernia gaat bij jou? Ik heb namelijk dezelfde klachten, maar bij mij blijkt het (hoogstwaarschijnlijk) toch niet om een hernia te gaan. Ik heb ook uitstalingspijn naar mijn been (links). Vooral heup, scheenbeen en voet (en dan m.n. wreef en enkel). Bij mij is het probleem ontstaan door (verwaarloosde) bekkeninstabiliteit en als gevolg daarvan heb ik mezelf een verkeerde houding aangeleerd. Dat ging goed tot een bepaalde grens en die grens ben ik nu dus ver voorbij. Een maand geleden is het er bij mij zodanig ingeschoten dat ik dus hernia klachten kreeg. Een daglang heb ik op de houten vloer liggen crimperen van de pijn tot ik een verlichtende houding ontdekte; op de knieën voor de bank met ellebogen op de bank hangen. Na bijna 3 uur zo gezeten te hebben werd de pijn minder en kon ik ineens zomaar weer 'rechtop' staan. De ergste pijn is sinds toen weg (hernia 'teruggeschoten'???). Maar ik blijf dezelfde klachten houden als jij ook omschrijft. Maar volgens mijn fysio komt dat m.n. door slappe spieren en banden. Daarnaast is er kraakbeen aangestast.
Maar stralingspijn heb ik dus ook nog steeds al merk ik dat het langzaamaan (met oefeningen en verandering van houding) langzaamaan de goede kant opgaat.
Volgens mijn man is het nog steeds niet uitgesloten dat het (eveneens) om een hernia gaat. Hij dringt dan ook erg aan op een MRI maar dat durf ik dus niet. Zolang het nog steeds de goede kant opgaat ga ik daar zeker niet om vragen.
Wat ik wel van anderen heb gehoord die geholpen zijn aan een hernia is, dat ze er enorm door zijn opgeknapt en dat ze er een volgende keer weer voor zouden kiezen.
Sterkte!

Lyke

Lyke

02-05-2009 om 18:16

Inmiddels 8 hernia's verder

ben ik.
Een keer een chemonucleolyse gehad. Is een inspuiting in de hernia die de hernia doet verschrompelen.
Een keer klassiek geopereerd aan 3 hernia's tegelijk. Heel veel spijt van, want er is een hele tussenwervelschijf verwijderd. Heel veel pijn aan overgehouden en littekenweefsel. Nog steeds daardoor 100% in de WAO.
Een keer van twee hernia's afgekomen door Ceasar-therapie.
Een keer geopereerd met minimaal invasieve ingreep. Gaan ze bij je heup (sneetje van 1 cm) naar binnen en knippen ze de hernia weg. Dat heb ik in Duitsland laten doen bij de Alphakliniek in München bij een Nederlandse arts. Ik lag al twee maanden plat en ben lopend de operatietafel afgekomen.
www.alphaklinik.de
Ik zeg: niet klassiek opereren. Er zijn zoveel nieuwe behandelmethoden tegenwoordig met minder belasting voor je rug en minder/ geen restklachten.
Als je me privé wilt mailen mag dat hoor.
lykevds apestaartje hotmail punt com.

Lyke

hoi,
jeetje zeg lyke, ik dacht dat 3 hernia's toch wel veel was. wat een hel zal jij doorgegaan zijn zeg!

wat vind jij van chiropractie?

Angie

Angie

03-05-2009 om 02:21

Ik wel

Volgende week, maar dat is een hernia in de nek. Het ruggemerg wordt platgeduwd op een manier dat even van een trapje vallen kan leiden tot verlamming vanaf mijn nek, vond ik niet zo'n fijn idee. Dan maar opereren.

ik heb nu geen pijn, want de pijnsignalen van de hernia worden niet meer doorgegeven. Ook atrofieren de spieren in met name mijn rechterarm, maar ook wat in de linkerarm en schouders. En weinig gevoel in mijn rechtervingers. Ik voel me supergoed nu, daarvoor zou ik het niet doen, maar de risico's van niet doen zijn te groot.

Ik zie enorm op tegen de herstelperiode. Je mag wel vrij vlot weer lopen (moet zelfs), maar tillen is voorlopig verboden. Inderdaad niet handig met een huis vol kinders en een baan.

We zien wel. Ik zit heftig in de ontkennningsfase, maar af en toe heb ik een adrenaline rush die leidt tot een soort van nesteldrang. Ongelooflijk wat ik vanochtend al heb schoongemaakt, opgeruimd, gewassen en gestreken. mocht ook wel, want een paar maanden geleden kon ik echt niets door de pijn.

Sterkte met de beslissing.

Angie

Angie

Wat voor een soort operatie gaan ze bij je uitvoeren?

Ik zit voor eenzelfde dilemma, ik heb een vernauwd kanaal en afgesleten wervelbogen en totaal versleten tussenwervelschijf op twee niveaus. De ene chirurg wil protheses zetten en de andere met donor bot een nieuwe tussenwervelschijf maken en de wervelbogen wegslijpen. ik heb nog een afspraak staan voor een derde mening(woon in buitenland en dat kan daar gelukkig) en ga dan een beslissing nemen De protheses zijn erg duur en moeten uit eigenzak betaald worden evenals een deel van het salaris van de chirurg, kosten in totaal 6300 euro.
De tweede optie kost niets Moeilijke toch
Ook hier de risico van vallen ongeluk ect en dan blijvende schade

GroetjesDakar

Elisa gemani

Uit een vorige draadje weet ik dat jij ook een nekoperatie hebt ondergaan. Op welke manier is dat gegaan, wat voor soort operatie was dat.( sorry voor het ,toen der tijd niet reageren)

Dakar

Fine

Wat voor onderzoeken heb je gehad? MRI of CT?? Heb je een neurochirurg gezien of alleen de neuroloog??

Ik ben al twee keer geopereerd aan een hernia in 1990 en 2000, beide keren was operatie niet te vermijden daar ik mijn urine en ontlasting niet meer kon ophouden, maar moeilijk deden ze wel, ik heb vooral de twee keer er lang op gewacht en onder de morfine gezeten(gelegen was het eigenlijk) pas toen huisarts zich er mee ging bemoeien en het verhaal van urine ect. kwam werd er vaart achter gezet

Ik ben wel beide keren goed uit de operatie gekomen, d.w.z. op den duur minder pijn(gaat nooit helemaal weg, blijft een zwakke plek) kon weer sporten en gewoon mijn leven opnemen na verloop van tijd

Sterkte Dakar

Bezint eer ge begint

Ik zou eerst alternatieven voor een operatie zoeken: acupuntuur, fysiotherapie of manuele therapie. Ik heb 2 jaar geleden een operatie gehad die de pijn heeft weggehaald (ik kon helemaal niks meer, niet staan of zitten, alleen liggen en zelfs dat deed pijn) maar nu heb ik last van littekenweefsel. Dat drukt nu op de zenuw waardoor ik nog steeds pijn heb. Langer dan 10 minuten zitten lukt niet. Op m'n werk sta ik dus tegenwoordig (heel hilarisch bij vergaderingen waar iedereen zit en ik als enige sta). Er valt wel mee te leven maar ik zou niemand een operatie aanraden (tenzij je echt niks meer kan). Probeer je houding zoveel mogelijk af te wisselen en zoek een goede fysio.

groeten
Piaggio

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-05-2009 om 14:13

Hernia

Op de site van de Ned. Vereniging van Rugpatienten www.nvvr.nl kan je alle informatie vinden. Ik kreeg vijf jaar geleden een nekhernia en zowel mijn huisarts als neuroloog vonden conservatieve therapie (nekkraag, fysyiotherapie, pijnstillers) het beste. Helaas werd het alleen maar erger. Na vijf maanden hielp zelfs Tramadol (morfine) niet meer, woog ik nog maar 45 kilo en was ik uitgeput omdat ik van de pijn niet meer kon slapen. Mijn linkerarm was onbruikbaar en ik kon mijn zoontje niet meer zelf verzorgen. Nog steeds wilden ze niet opereren. Via bovengenoemde site kwam ik in contact met een kliniek in Duitsland. Ik stuurde hen mijn scans en ik kon ogenblikkelijk komen voor een spoedoperatie. Twee dagen later ben ik met succes poliklinisch geopereerd en bleek dat de tussenwervelschijf versplinterd was en de zenuw bijna onherstelbaar beschadigd was. Nog iets langer zo rondlopen had betekend dat mijn linkerarm voorgoed verlamd was geweest. Ik heb anderhalf jaar moeten revalideren om mijn arm weer goed te leren gebruiken en nog steeds heb ik een doof gevoel in mijn linkerwijsvinger. Ik heb nog overwogen om een klacht in te dienen tegen de huisarts en de neuroloog maar dat zou toch niet hebben geholpen. Ze zijn wel nalatig geweest. Overigens heb ik een paar jaar later een rughernia gehad en die is wel met rust en oefeningen na 6 weken vanzelf overgegaan. Maar als het te lang duurt en het wordt niet beter zou ik zeker laten opereren; tegenwoordig kan het poliklinisch en met laser. Het is een kwestie van de balans zien te vinden maar ik ken verhalen genoeg van mensen die door af te wachten totdat de hernia vanzelf over zou gaan wel in een rolstoel zijn belandt.

Elise

Maar wat hebben ze bij jou gedaan,welk soort operatie in duitsland. Heb je een prothese gehad of een kooitje met donorbot of....

Dakar

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-05-2009 om 17:13

Dakar

De ingreep heet percutane nucleotomie en is een poliklinische ingreep onder plaatselijke verdoving via een sneetje in de hals.
Hier een link http://www.atos-muenchen.de/de/Bandscheibenvorfall_HWS.htm
Ik wil wel vermelden dat de kosten van de operatie niet werden vergoed door de ziektekostenverzekering.

Lyke

Lyke

03-05-2009 om 17:18

Annemir/ chiropractie en andere therapiën

Chiropractie is voor mij echt een absolute NO!!
Bij mijn moeder zat een hele kleine hernia, die door het "kraken" een fikse geworden is, waardoor ze niet onder een operatie uitkon.
Een osteopaat is wel een optie. En de nieuwe Dorn-therapie ook.
Ach, een hel. Alles went, zeggen ze. Dus altijd pijn ook. Vind mezelf in ieder geval beslist niet zielig en zit ook niet achter de geraniums. Moet alleen rekening houden met mijn lijf.

Fine

Fine

03-05-2009 om 22:14

Jeetjemiena

Dat wat ik heb is peanuts bij wat sommige van jullie meegemaakt hebben! Eerlijk gezegd voelt dat ook wel een beetje goed. Ik heb een MRI scan gehad en een gesprek met de neuroloog en hij was een beetje bot: wil je ervan af op dan snel op de lijst om te opereren. Als blaas uitvalt dan meteen spoedoperatie. Ik vroeg hem nog of het stuitje er ook nog mee te maken zou kunnen hebben omdat ik daar in januari ontzettend op gevallen ben maar het enige wat hij daarop zei was: ik heb geen verstand van stuitjes, hij zei nog net geen doei.
Ik hoopte stiekem dat het door de val op het stuitje kwam dat ik zo'n uitstraling heb maar daar ging hij dus niet op in. Ik wilde vervolgens naar een ander ziekenhuis maar die melden meteen dat ze vanaf nu tot na de zomer geen nieuwe patienten aannemen. Ik wil het nog via de huisarts proberen maar ik weet niet of dat gaat lukken.
Chiropractor heb ik geprobeerd, ook accupunctuur en gewone fysio.

Lyke

Hoi,
zo zie je maar, elke therapie heeft nadelen. de een wordt slechter na een operatie, de ander na chiropractie.
maar je moet niet afgaan op een enkele ervaring. zoals piaggio dan zei, moet je ook niet opereren.

het gaat erom wat voor jou het beste is en daarvoor kan je verschillende therapeuten om advies vragen.

groetjes,annemieke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.