Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

stans verlinden

stans verlinden

31-10-2009 om 23:02

Herrie

Gek word ik er van. Leuke uitnodiging van iemand. Ik mee, sorry, ik moet weg, ik kan echt niet tegen de harde muziek.
Dol word ik er van. Het doet pijn in mijn hoofd, ik word er zo chagrijnig van. Alsof er een drummer in mijn hoofd zit, alsof mijn hart het ritme kwijt raakt. Wat is dit?
En het ging niet eens zo hard dat je elkaar niet meer kunt verstaan. Oordoppen mee de volgende keer? Die bas dreunt overal doorheen. Ik blijf maar thuis de volgende keer. Lekker gezellig.
Waarom is de wereld niet stil.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2009 om 23:48

Zie je dit als een gezondheidsprobleem?

Ik ben benieuwd waarom je dit bij gezondheid zet.
Als ik op mijzelf afga moet ik constateren dat mijn gehoor niet meer dat van een jonge meid is. Daardoor voel ik mij niet meer optimaal op mijn gemak in ruimtes met veel lawaai. Dat kan muziek zijn, maar ook pratende mensen. Ik versta de helft en dat vind ik heel vervelend. Als het bij een gelegenheid is waar gedanst kan worden maakt het mij niet zoveel uit. Ik blèr wat heen en weer met andere mensen en sta voor de rest op de dansvloer. Als er alleen gepraat wordt maar met veel mensen tegelijk heb ik de neiging me terug te trekken en alleen als toeschouwer aanwezig te zijn.

Starry Night

Starry Night

01-11-2009 om 00:16

Lawaaifeesten

Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik een hekel heb gehad aan feesten met keiharde muziek. Zo hard dat je nauwelijks met elkaar kunt praten, bedoel ik. Ik begrijp de lol er niet van en ik word er net als jij erg chagrijnig van.
Ik heb nu met mezelf afgesproken dat ik twee dingen van mijn leven nooit meer hoef te doen: de polonaise en op dergelijke feesten blijven. Eerlijk gezegd vind ik het haast een vorm van terreur.
Ik ben echter dermate arrogant in deze dat ik het probleem geenszins bij mezelf zoek (en dus ook geen oplossing behoef), wat mij betreft ligt het bij 'de anderen' Laat die anderen dus maar fijn onder elkaar die feestjes vieren.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-11-2009 om 01:04

Ja, gezondheidsprobleem

Vroeger klaagde mijn vader erover, en toen dacht ik dat hij zich aanstelde. Nu ik ouder word merk ik dat ik hetzelfde euvel heb. Fysiek last van lawaai hebben.

Bepaalde herrie doet letterlijk pijn. Dat is een gevoeligheid in je oren die knap vervelend kan zijn. Het is geen ergernis, maar gewoon echte oorpijn bij harde geluiden. Daarnaast ben ik een beetje doof in een rumoerige omgeving, dan kan ik mijn gesprekspartners niet meer verstaan.
Dat laatste hebben meer mensen, en dat is "alleen maar" hinderlijk. Maar dat eerste, dat je fysiek last van herrie hebt, dat herkent niet iedereen.

De enige optie is vermijden. De situatie vermijden, of oordoppen in.

Monique D*

Monique D*

01-11-2009 om 15:11

Speciale oordoppen op maat

Een van mijn vriendinnen is zweminstructrice en ze speelt in een band. Zij maakt dan gebruik van speciale oordoppen die op maat zijn gemaakt. De scherpe geluiden die je juist pijn doen of last van kan hebben hoor je dan niet meer. Wel kan je elkaar uitstekend verstaan. Het is zeker ook handig bij popconcerten en bij feesten waar de muziek erg hard staat. Dan is het geluid ook te verdragen en dan wordt het ook leuk.
Die oordoppen zijn wel prijzig. Ik kan wel nagaan hoeveel ze kosten.
Ik ben regelmatig ook bij feesten te vinden met live muziek en het valt mij op dat bij de ene band de muziek een goed geluidsniveau heeft en bij de andere is het geluid zo hard dat het door je heen schettert en dreunt (als ik het goede muziek vind dan vind ik het niet erg), maar wat ik wel vervelend vind is dat mijn oren dan tussen de nummers door en na afloop gaan suizen. Dat geldt dus ook voor feesten met DJ's bij wie de muziek keihard moet staan.
Je oren geven dan eigenlijk aan dat de decibels dan veel te hoog zijn.
Ik heb nooit last van pijn in mijn oren als het geluid te hard staat. Ik pas mij automatisch aan. Ik denk dat die pijn in de oren te maken heeft met overgevoeligheid voor harde geluiden of het gehoor is al beschadigd..
Wat mij ook opvalt is dat bij brassbands (een groep jongens die al dansend drums of trommels bespelen) niemand oordoppen draagt. En dat geluid is echt keihard. Na een tijdje zullen ze merken dat ze stokdoof worden..

Monique D*

Monique D*

01-11-2009 om 15:15

Oordoppen zeker belangrijk voor muzikanten

Een aantal jaren geleden speelde ik ook in een band (blazersectie, saxofoon en trompet). Wij oefenden in een kleine ruimte (de grootte van een redelijke huiskamer) en het geluid is dan ook hard. Niemand droeg oordoppen en ik stond er ook niet bij stil. Nu wordt er gehoor aan gegeven om òf oordoppen te dragen of lawaaierige ruimtes te vermijden om het gehoor te sparen. Dat was toen niet zo. Had ik dit geweten, dan had ik ze zeker gebruikt..
Nu zie je ook stratenmakers of mensen die drilboren hanteren ook koptelefoons of oordoppen dragen. Wel jammer dat men achteraf contateert als iets slecht is.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2009 om 15:24

Zo gaat dat met alles monique o.t.

Als een gemeente constateert dat mensen áltijd een sluiproute kiezen zie je dat er opééns een tegelpaadje wordt aangelegd. Net als wetten, wetten onstaan uit een behoefte die er al is.

Rafelkap

Rafelkap

01-11-2009 om 16:46

Bam

Er zijn zeker mensen die meer last hebben van (harde)geluiden dan anderen. Ik houd niet van die (vaak) stomme muziek op feestjes, dus voor mij geen feestjes (heb ook geen vrienden meer die feestjes geven en in disco's zette ik nooit een voet). Wat mij ook ergert is muziek in winkels, bij de kapper en radiootjes op kantoor, mensen kunnen kennelijk niet meer tegen stilte. Ik was ooit lid van stichting bam (stichtingbam.nl), hier kan je lezen dat je niet de enige bent.

stans verlinden

stans verlinden

01-11-2009 om 18:54

Heerlijk herkenning

Blij met jullie reacties, Starry Night, dat is een goeie, het probleem zit niet in mij, het probleem is de herrie.
Ik heb gekozen voor de rubriek gezondheid omdat de oorzaak van de gevoeligheid voor hard geluid waarschijnlijk een medische oorzaak heeft. Migraine zonder hoofdpijn was de diagnose van de neuroloog. Ik heb er maar heel weinig last van (1x per jaar of zo) gelukkig maar de gevoeligheid komt waarschijnlijk hier wel door.
Ik vind de tv ook altijd te hard staan en heb ook een hekel aan muziek in winkels, zelfs als ik sta te tanken moet ik naar muziek luisteren, waarom zou ik dat willen? Waarom moet je muziek aanhebben als je werkt, je bent toch metje werk bezig.
En begrijp me goed, ik hou veel van muziek, kan genieten van allerlei van klassiek tot pop en van alles er tussen. Maar niet hard en niet als ik met andere dingen bezig ben.
Over die oordoppen heb ik gemengde gevoelens, ik moet me dan aanpassen aan iets wat ik eigenlijk niet wil. Maar soms zijn er feesten waar je gewoon bij hoort,van familie of vrienden of iets van je werk, misschien is het toch wel wat. Monique waar vind ik meer informatie?
En naar de website van Bam ga ik zometeen kijken, ik ben benieuwd,
Groetjes, Stans

Petr@

Petr@

01-11-2009 om 21:56

Stans

Omdat ik regelmatig een startpistool hanteer (bij atletiekwedstrijden) heb ik bij BeterHoren oordopjes op maat laten maken. Kosten: 150 euro.
Mijn man heeft voor op de motor ook oordopjes op maat laten maken via Exinore (http://www.exinore.nl/) en was nog geen 91 euro kwijt (aanbieding).
gr.
Petr@

Bioscoop

Ja! Toen wij, vorig jaar (meen ik) voor het eerst in jaren weer eens de bios bezochten was dat een van mijn grootste ergernissen!

De herrie, alsof het bioscoopgeluid de zaalherrie moet overschreeuwen (of de jongeren hebben allemaal zoveel gehoorbeschadiging opgelopen dat zij het anders niet horen?)

Ik heb, normaal gesproken, wisselend last van herrie, het hangt erg af van mijn eigen conditie, ben ik moe, dan verdraag ik weinig, liever geen muzak , harde reclameboodschappen (ook een grote ergernis, en maar vliegensvlug (voor zover dat lukt haha) duiken naar de A...
ben ik aan het werk, dan vind k een muziekje vaak wel gezellig, maar thuis, achter mijn computertje, heb ik bijna nooit muzikaal behang

J

J

02-11-2009 om 10:40

Link naar artikel

Dit is zeker wel een medisch probleem en kan ernstig zijn. Ik las dit artikel en ben daar erg van geschrokken. Ik let nu beter op met lawaai, ook bij de kinderen. Die van mij krijgen zeker geen ipod zolang ik het kan tegenhouden.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6646

maman

maman

02-11-2009 om 19:18

Ik vind ze ook niet leuk

Die feestjes waar je geen woord met elkaar kunt wisselen. Zie je lang niet geziene vriendinnen, familieleden eens weer, kun je alleen maar wat blikken uitwisselen met elkaar. We hebben 1x 1000 km gereist om zo'n bruiloft mee te maken. Het dagprogramma was aardig vol en druk en 's avonds toen er eindelijk tijd was om met iedereen bij te kletsen, kon je elkaar gewoon weg niet verstaan door de veel te harde muziek. Vind ik toch altijd jammer van zo'n feestje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.