Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jacoline29

Jacoline29

16-11-2008 om 16:31

Hoe denken jullie over alternatieve geneeswijze?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

20-11-2008 om 19:49

Geen twijfel

"...een twijfel geval,ik denk wel dat er in planten ed geneeskrachtig iets erin zit."
Niet twijfelen Jacoline, dat er geneeskrachtige stoffen in planten zitten is allang aangetoond. Het is de basis van de medicinale geneeskunde. Daarin worden die plantenonderdelen gezuiverd of nagemaakt en gestandaardiseerd, zodat je precies weet wat je neemt.
Een aspirientje heeft een vastgestelde hoeveelheid werkzame stof (acetylsalicylzuur). Wilgenbast bevat dat ook, maar als je een stukje wilgenbast opknaagt is het probleem dat je echt de dosering niet weet. Te weinig om werkzaam te zijn of zoveel dat het ongezond wordt?Hetzelfde geldt voor een tablet digitalis of een hapje vingerhoedskruid. Daarom is het meestal verstandiger om in zee te gaan met de gestandaardiseerde producten.
Kari

Onno

Onno

21-11-2008 om 08:19

Hoe nauwkeurig je ook doseert.........

Chemische geneesmiddelen genezen niet en dat vinden steeds meer mensen niet zo leuk. Afgezien van de bijwerkingen en syndroomverschuivingen, vinden steeds meer mensen dat eeuwige aanklooien met pilletjes niet zo aantrekkelijk. Zelfs Hahnemann zag dat al meer dan 250 jaar geleden. En het hoeft ook helemaal niet blijkt dus.

Jose van Polanen

Jose van Polanen

21-11-2008 om 08:31

Hi hi hi hi onno

"Zelfs Hahnemann zag dat"
Blijf posten!! Je bent mijn mop van de dag.
dankbare groet,
Jose

Chemische medicijnen/symptoom bestrijding

Op zich zit er wel een kern van waarheid in, wat Onno schrijft in zijn laatste posting. Veel medicijnen zijn bedoeld om pijn te verzachten en symptomen te bestrijden. Een familielid met HIV slikt zeer zware medicijnen die hem in leven houden. De HIV geneest niet. Maar Onno, om bij het voorbeeld van mijn HIV te blijven. Als ik dit familielid adviseer met die ontzettend dure medicijnen te stoppen, welk alternatief heb jij dan te bieden? Hij vind het zeker niet prettig om iedere dag pillen te slikken,in principe levenslang, welke oplossing heb jij voor handen? De reguliere medicijnen hebben idd behoorlijk vervelende bijwerkingen.Ga er van uit dat ik nu met hem bij jouw in de spreekkamer zit.Welk advies zou je geven?

Sancy

Sancy

21-11-2008 om 09:25

Oh maar wil40

Onno heeft het niet over symptoombestrijding, maar over syndroomverschuiving....
mooi woord.

En nog èèn

Mensen die een beroerte hebben gehad slikken ook diverse medicijnen: plaspillen, bloedverdunners enz.Vaak krijgen ze op latere leeftijd vasculaire dementie. Met reguliere medicijnen worden idd alleen de symptomen bestreden en dus het leven verlengd. Bijwerkingen zijn verslappen van de spieren, warrigheid, geheugenverlies enz. Het zou heerlijk zijn als mijn bejaarde familielid weer als een gemiddelde bejaarde achter de rollator een boodschapje kan gaan doen. Wat biedt alternatieve geneeswijze?
Ik kan meer met prakrijkvoorbeelden. Mensen zitten met hun ellende in je wachtkamer en hopen dat de dozen pillen in de kliko kunnen. Onno heeft gelijk, niemand vindt het fijn zoveel medicijnen te slikken. Welke alternatieven zijn er? Ik krijg het druk deze week. Heb een hoop afspraken om mensen te redden van de reguliere artsen. Ik ben het helemaal eens met Onno. Weg met die troep en vergif in je lijf. Maar wat dan wel?Onno?

Symptoom/syndroom sancy

Tja, een syndroom kan je alles onder schare wat je niet in een hokje kunt stoppen. Da`s handig. Ik dacht al zoiets. Ging er dus vanuit dat het een schrijffoutje was van Onno.....
Maar goed, ik zit in de wachtkamer...Ben vast zo aan de beurt.

Guinevere

Guinevere

21-11-2008 om 10:04

Chemie

"Chemische geneesmiddelen genezen niet en dat vinden steeds meer mensen niet zo leuk."
Nu zou ik wel graag willen weten wat er NIET chemisch is op deze wereld? Wikipedia zegt: "Scheikunde of chemie is een natuurwetenschap die zich richt op de studie van samenstelling en bouw van stoffen, de chemische veranderingen die plaatsvinden onder bepaalde omstandigheden, en de wetmatigheden die daaruit te destilleren zijn." Aangezien alles om ons heen van samengestelde stoffen is gemaakt, is alles dus ook chemisch. Zelfs die watertjes van Onno.

Chemie

Of de acetylsalicylzuur in je aspirientje nu gemaakt is door een wilg of in een fabriek, het blijft acetylsalicylzuur. Dankzij de chemie kan de wilg echter blijven staan, is dat nou niet mooi?
En zonder chemie geen verliefdheid; lang leve chemie

Onno

Onno

21-11-2008 om 13:14

Symptoombestrijding en syndroomverschuiving

Als een ziekte maar lang genoeg wordt onderdrukt verschijnt er vanzelf een andere aandoening voor terug die vaak erger is dan de oorspronkelijk onderdrukte ziekte.
Het is jammer dat de meesten hier geen verstand van ziekte en gezondheid hebben anders zou men allang begrijpen wat ik bedoel.
Natuurlijk heeft de homeopathie zijn grenzen. Het gaat dan ook niet over de onmogelijkheden maar over de mogelijkheden. Denk maar eens aan al die kuurtjes en pufjes kinderen. Geneest hormoonzalf eczeem? geneest ritalin ADHD? Kan de arts je migraine genezen? Zo zijn er talloze voorbeelden waar medicijnen gewoon een schijnoplossing zijn. Het halve forum zit al jaren aan de AD zonder beter te worden. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen waar de reguliere geneeskunde niets mee kan en de homeopathie wel.

Ha, kuurtjes-en-pufjesland weer eens

Wil je het eens aanwijzen op de kaart, Onno, dat Kuurtjes-en-Pufjes-land? Ligt het dicht bij Fantasialand?
"Het halve forum zit al jaren aan de AD zonder beter te worden." Ah, je hebt al toegang tot het EPD, begrijp ik? En tot de bestanden van OO, zodat je precies weet wie wie is?

Mogelijkheden

Goh, Onno, jij zit zeker ook bij de afdeling van de rijksoverheid die de aanscherpingen in de WAO moest verkopen 'het gaat er niet om wat iemand niet meer kan, maar wat iemand wel kan'.

De vraag was niet of hormoonzalf exceem geneest. De vraag, die jij zo opzichtig vermijdt te beantwoorden, was wat homeopathie kan betekenen voor iemand met HIV. Wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden van homeopathie voor iemand met HIV, Onno? Zijn de mogelijkheden gelijk aan, of groter dan, die van de reguliere HIV-medicatie?

Zo nee, waarom niet?

Groeten,

Temet (gelukkig al heel lang klachtenloos ziek)

Onno

Onno

21-11-2008 om 21:18

Hiv en homeopathie.

Het allerbeste medicijn tegen HIV en AIDS is huwelijkstrouw, maar goed daar kun je anno 2008 natuurlijk niet meer mee aankomen. Verder heb ik geen ervaring met AIDS-patiënten dus kan ik niet uit eigen ervaring spreken over de mogelijkheid/resultaat van een homeopatische behandeling.

Onno

"Het is jammer dat de meesten hier geen verstand van ziekte en gezondheid hebben anders zou men allang begrijpen wat ik bedoel."
Erg jammer Onno. Als ik nu bij je in de spreekkamer zat zou ik zo niet toegesproken willen worden. Ik stond acuut op om te vertrekken. Waar baseer jij deze mening op? Ik stel niet voor Jan Doedel vragen over HIV en dementie.
De vasculaire dementie was een prima voorbeeld van syndroomverschuiving. Door een beroerte en verschillende tia`s ontwikkelen mensen vaak een vorm van dementie. Het bloed wordt dun gehouden(met reguliere medicijnen) om beroertes te voorkomen, maar de kleine tia`s veroorzaken hersenbeschadigingen, dementie. Dus idd, syndroomverschuiving. Maar ik zit in je spreekkamer en krijg te horen dat ik er geen verstand van heb. Nee precies, niet over alternatieve geneeskunde, daarvoor kom ik bij jou. Maar jij komt met niets.Dus wie heeft er hier geen verstand van geneeskunde en gezondheid?
Zodra er op een foto,scan,mri,of met bloedonderzoek een duidelijk aantoonbare ziekte is kan de alternatieve geneeskunde er niets mee. We houden het psychisch en moeilijk aantoonbaar. ADHD, migraine, eczeem zijn op veel verschillende wijzen onder controle te krijgen. En een hulpmiddel kan best homeopathie zijn. Maar de migraine kan ook genezen door een minder stressvolle baan te zoeken. Ook dat kan een tip zijn van een reguliere arts of de buurvrouw. Daar is geen duur consult voor nodig. Nee, duidelijk aantoonbare ziektes, die werkelijk genezen moeten worden, daar kan de homeopathie niets mee. Onno, zoals je zegt: je hebt geen verstand van geneeskunde en gezondheid. Alleen van homeopathie en dat is wat anders, dat heb je iig wel duidelijk gemaakt. Mijn familieleden blijven toch maar aan de reguliere medicijnen, we willen ze nog graag in leven houden. En dat gaat niet lukken met een consult bij Onno.

Guinevere

Guinevere

22-11-2008 om 09:28

Hiv

Mag ik hieruit concluderen, Onno, dat jij een HIV-patiënt zou doorverwijzen, omdat je er geen ervaring mee hebt? Ik hoop dat je hem/haar dan niet als homeopatisch proefkonijn gaat gebruiken!

Tinus_p

Tinus_p

22-11-2008 om 20:41

Ja maar ja maar

Onno:
"Verder heb ik geen ervaring met AIDS-patiënten dus kan ik niet uit eigen ervaring spreken over de mogelijkheid/resultaat van een homeopatische behandeling."
Ja maar, ooit is er een eerste keer, toch? Je krijgt alleen ervaring, door iets een keer voor het eerst te DOEN. Anders is er geen vernieuwing.

Ja precies

Er is door de alternatieve geneeskunst toch al wel enorm veel research gedaan? Aids/hiv zijn niet echt ziektes die net een jaar geleden zijn ontdekt. De reguliere geneeskunst heeft het intussen voor elkaar gekregen veel van deze mensen in leven te houden met die dure medicijnen die iedere dag moeten worden ingenomen. Idd, zeer belastend. Eenmaal aan de medicijnen is dit levenslang.
Juist een enorme uitdaging voor de AG.Onno,je hebt je als geneesheer toch wel verdiept in deze voor patiënten zeer belastende ziekte?

Onno

'Het allerbeste medicijn tegen HIV en AIDS is huwelijkstrouw'

Dank voor dit heldere inzicht. Mag ik hieruit afleiden dat huwelijkstrouw (buitenhuwelijkse trouw, mag dat ook?) HIV/AIDS *geneest*? Dat zou een doorbraak zijn. Hoe moet het dan trouwens met die arme aidspatiënten die geen partner hebben? Of krijgen die er dan een van de ziektekostenverzekering?

En misschien heb jij geen ervaring met de behandeling van Aidspatienten, maar je houdt je vast wel op de hoogte van je vakgebied: zijn er geen collega's die frappante resultaten bereiken met korreltjes en oplossingen?

Groeten,

Temet

Kari1

Kari1

23-11-2008 om 11:28

Tinus

"Je krijgt alleen ervaring, door iets een keer voor het eerst te DOEN. Anders is er geen vernieuwing." Tinus, je snapt het nog niet. Die vernieuwing was voorbehouden aan Hahnemann. Niet vernieuwen is nu juist wat de alterneuten hun reclame vinden: al sinds Hahnemann is bekend dat...terwijl die rare regulieren door voortschrijdend inzicht en onderzoek regelmatig merken dat ze het bij het verkeerde eind hadden of het nog beter kunnen doen, hun handelwijzen aanpassen en daarmee DUS bewijzen dat hun vorige handelwijzen slecht waren. Nee, dan Hahnemann. Goed voor de eeuwigheid.
Kari

Kari1

Kari1

23-11-2008 om 11:30

Huwelijkstrouw

Onno, en met dank van de HIV/Aidspatiënten die dit opliepen door een bloedtransfusie of gebruik van medicinale bloedproducten. Helpt jouw remedie daar ook?
Kari

Ha vernieuwend!

die Onno is vernieuwend,heb je HIV? blijf je partner trouw en je zal genezen! hallelujah!
dat is toch een WONDER?

of je kan HIV voorkomen door je partner trouw te blijven? dat kan hij natuurlijk ook bedoelen,nou dat is ook een fabel,ik ken iemand die HIV heeft opgelopen in het ziekenhuis,door een bloedtransfusie.en die was trouwer dan trouw aan zijn partner.

wat ik me dus afvraag,Onno,ben jij een arts? of een kwaKzalver?en indien je een arts bent,mag ik deze persoon met HIV dan bij je langssturen?en wat ga jij hem dan voorschrijven (behalve huwelijkse trouw?)

Nou jacoline,

Er wordt maar weinig gereageerd op jouw vraag.
Ik moet je bekennen dat ik absoluut nooit met reiki of id zal gaan beginnen, omdat het te maken heeft met geneeswijzen die gericht zijn op je geest. Ik geloof dat het gevaarlijk is om je geest op die manier te gebruiken.
Hoe acupunctuur werkt weet ik niet, volgens mij niet met nadere dingen dan je lijf, maar ook dat is voor mij iets wat ik niet gauw zal doen. Ik begrijp het overigens wel dat mensen ten einde raad (wanneer artsen niets (willen of kunnen) doen het gaan zoeken in het alternatieve.
Zo heeft mijn schoonzusje die ME had hulp gehad van een vrouw die bepaalde blokkades bij haar heeft weggehaald (ja met energie dacht ik) en het heeft geholpen. Ik weet niet hoever dat gevaarlijk kan zijn. Op geestelijk gebied bedoel ik. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Jacoline29

Jacoline29

24-11-2008 om 12:36

Marjomini

Ik heb wel een leuke discussie ter weeg gebracht als ik het zo lees.
Geeft voor mij wel aan dat het leeft,ondanks dat er wel en niet geantwoord wordt op de vraag.Geeft niet.

Marjomini- misverstand

Reiki heeft niets te maken met je geest,bij reiki worden de energie banen die geblokkerd zijn gedeblokkeerd,precies zoals bij je schoonzus gebeurt is.
en Reiki is geen geneeswijze,het kan pijn bestrijden,slaapproblemen verminderen,depressies verminderen enz,maar het geneest niet.

Guinevere

Guinevere

25-11-2008 om 13:37

Reiki

Nee hoor, volgens sommigen kan Reiki zelfs galstenen, tumoren en blindedarmontsteking genezen. Kortom, dé oplossing voor al uw gezondheidsproblemen. Zie
http://www.skepsis.nl/reiki.html

guinevere

wat je zegt* volgens sommigen*.
je hebt altijd en overal kaf en koren.
de kunst is om dat te onderscheiden.

Heidi

Heidi

29-11-2008 om 01:02

Parergisch therapeut

Als je pijn hebt, wil je vanalles proberen om daar vanaf te komen (er zijn grenzen natuurlijk) zo had ik in maart van dit jaar ineens hele erge lage rugpijn, pijn in mijn heupen, en ik kreeg 2 weken nadat ik die pijn kreeg te horen dat ik pap4 had, wat naderhand baarmoederhalskanker bleek te zijn, ja, ik viel in de prijzen.
Ik dacht dat de pijn van de tumor kwam, volgens de ha, radiotherapeut en oncoloog kon dit niet, waren het 2 aparte dingen. Ik heb manuele en gewone fysiotherapie gehad, want ik had instabiele bekken, dit hielp voor geen meter. Toen ben ik bij een parergisch therapeut terecht gekomen (is maar 1 parergisch therapeut in nederland) en wat die man gedaan heeft weet ik niet, maar ik was na 3 dagen van de pijn af. Hij heeft me niet aangeraakt, ik lag daar maar en hij bewoog met zijn handen, ik voelde m'n onderrug gloeien op de terugweg naar huis en de 1e 3 dagen heb ik hem vervloekt want ik had de pijn 10x zo erg (had hij ook voorspeld) de 4e dag was het gewoon weg.
Hij vroeg me of ik ook andere klachten had, ja bmhk, maar ik wist dat hij daar niks mee kon, nee zei hij, dat kon hij ook niet, maar hij kon er wel voor zorgen dat de doorbloeding van de tumor beter verliep. Of dat echt zo is geweest zal ik nooit weten, maar 2 weken geleden heb ik te horen gekregen dat ik kankervrij ben. Dit komt natuurlijk van de 6 chemo's, 25 bestralingen en 2 inw. bestralingen die ik gehad heb. Maar het feit is wel dat hij me van m'n rugpijn af heeft geholpen. Dan kan een ander misschien denken dat het een kwakzalver is, ik ben van m'n pijn af.
Deze man heeft trouwens nooit gezegd dat hij me van de kanker af kon helpen en zo wijs ben ik zelf ook wel om te weten dat dat niet kan.

gr Heidi

Jacoline29

Jacoline29

30-11-2008 om 13:56

Heidi

gefeliciteerd,dat wil ik wel even zeggen.
Blij dat je bij zo'n therapeut baat hebt gevonden.Blijf in jezelf geloven.
Ieder kan zijn mening,ervaring ed in dit draadje kwijt,daarom heb ik hem ook opgestart.

Jacoline

Een vraag die in het verleden al eens vaker is neergelegd, naar aanleiding van uitspraken als "met ernstige klachten ga ik natuurlijk naar de huisarts": Waar ligt de grens? Met welke klachten ga je niet naar de homeopaat / cq andere alternatieve behandelaar en waarom niet?

Jacoline29

Jacoline29

30-11-2008 om 16:06

Genista

Met al mijn klachten ga ik naar de huisarts toe.Ook al heb ik pijn.dat heb ik eens gehad ik mocht toen een combi van pijnstillers hebben en dat werkte perfect,is vanzelf over gegaan.Trouwens hier in NL zijn ze heel voorzichtig met medicijnen,in Spanje zijn ze vel makkelijker,ook op gebied van pijnstillers/medicijnen.Mocht de dokter in nederland eens het niet meer weten,ga ik liever naar Amerika of spanje oid.Homeopaat zal ik ook niet zomaar heen gaan,ook al geloof ik wel in homeopathe,maar dat is niet alternatief voor mijn ideee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.