Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

carla

carla

17-11-2008 om 16:07

Hoe "eng" is een mri

Binnenkort moet ik een MRI scan ondergaan. Ik heb normaal gesproken al last van hyperventilatie, paniekaanvallenen claustrofobie en zie dus vreselijk tegen het onderzoek op.

Ik mag van de arts ook kiezen voor een CT scan waarbij ik vloeistof krijg ingespoten (ben ook als de dood voor spuiten).

Volgende week ga ik proef liggen in de MRI maar ik hoor graag jullie ervaringen (eerlijk!!!)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

17-11-2008 om 16:50

Niet eng

en dat is heel eerlijk. Nou heb ik geen last van claustrofobie, hyperventilatie en/of paniekaanvallen, dus kan niet zeggen hoe het voor jou is.
Waarvan wordt een MRI gemaakt? Dat maakt nl. nogal uit, hoever je in het apparaat gaat.
Groetejs, Minet

reina

reina

17-11-2008 om 16:57

Niet

Als ik mijn zoon moet geloven is het niet eng. Hij ligt er altijd in met zijn hoofd. Ook de ct-scan vindt hij niet vervelend, het maakt hem weinig uit. De enige scan die hij de eerste keer een beetje eng vond was de DMSA-scan voor z'n nieren,maar toen het apparaat eenmaal goed stond, ook niet meer. Geef je eraan over en probeer je niet bang te mnakenvan te voren. Mocht je het wel heel eng vinden geef het dan wel even aan van tevoren, want wat de een helemaal niet eng vindt kan het voor een ander natuurlijk wel zijn.

Tink

Tink

17-11-2008 om 17:37

Je kunt ook

... vragen om een tabletje Dormicum, dan merk je er weinig van. Je neemt dat ding in een uurtje voor je de MRI in gaat. Werkt goed, ik was ontzettend wazig. Al vond ik achteraf het middel erger dan de kwaal, want ik ben van die dag een heel stuk kwijt en dat vind ik heel vervelend. Kan het me stomweg niet meer herinneren.

Let wel op als je zo'n pil neemt dat er iemand met je mee moet naar het onderzoek, want dan mag je beslist niet in je eentje aan het verkeer deelnemen (ook niet met de bus).

CT-scan is niet eng, dat is meer een soort grote donut waar je liggend doorheen wordt geschoven op een bedje. Je moet af en toe je adem inhouden en ziet/hoort dan dat ding draaien, maar het maakt geen lawaai zoals een MRI doet.
Je hebt overigens bij beiden contact met de verpleegkundigen, in de MRI krijg je een knopje mee om op te drukken als het niet gaat en bij de CT kun je gewoon praten als er iets is.
Bij de MRI was mijn man erbij, hij zat aan mijn voeteneinde en ik kon hem net zien.

lottie

lottie

17-11-2008 om 19:04

Youtube

Zoek anders eens op Youtube naar MRI

Truc

Ik had nooit claustrofobie, maar kreeg ineens in de MRI wel fobische gevoelens, heel idioot! De volgende keren kreeg ik elke keer een half tabl. Seresta van 25 mg, maar voor die pil werkte werd ik elke keer al opgeroepen, dus ging ik eigenlijk toch cold turkey erin.

DE tip die ik kreeg was om, voordat het bedje in de scan werd geschoven, mijn ogen dicht te doen en niet weer open te doen totdat ik er weer uit werd gehaald.

Dat werkte prima! Wel consequent je ogen dichthouden!

Eigenlijk stelt het natuurlijk niets voor, maar ja, vertel dat je fobie maar es

carla

carla

17-11-2008 om 21:32

Lichaamsdeel

Hoi allemaal,

Nou, als je zelfs zonder claustrofobie het al benauwd krijgt in de mri belooft dat voor mij niet veel goeds!

Ik moet voor mijn hart, half uurtje is me verteld. Mag mijn hoofd er dan uit liggen? En mag er iemand bij je blijven? Of mag je echt niet praten ook? (had ik allemaal aan mijn cardioloog moeten vragen maar voor ik het wist stond ik weer buiten...)

Pffffffff....krijg het er nu al benauwd van

carla

ben een beetje claustrofobisch. Kan het altijd met ontspannen wel onder controle krijgen. Toen moest ik voor een hernia in de MRI. Helemaal erin, kon achter me het einde zien.Tja, waar kan je het een beetje mee vergelijken. Een zonnebank die aan de zijkant dicht zit. Als je er inschuift denk je, help ik pas er nooit in, wat klein! Maar eigenlijk valt dat wel mee.
Als je gaat liggen doe je idd meteen je ogen dicht en niet meer open.Zet eventueel een mp3 speler op (als dat mag?) dan doe je net of je onder de zonnebank ligt. Ik moest even wennen aan het ratelgeluid. Netjes stilliggen, dan zijn ze sneller klaar.Ik zou niet gaan praten, dan beweeg je onbewust en duurt het alleen maar langer.Ik lag te denken: wat een fantastisch apparaat, het scheelt mij mooi een kijkoperatie.Compleet pijnloos m`n ruggenwervels bekijken. Succes Carla!

Nasha the first

Nasha the first

18-11-2008 om 09:00

Hele goede tip van mijn zus!

Ik moest 2 jaar terug ook een MRI en ik ben dus ook licht claustrofobisch.....Ik heb een CD meegenomen die ik van haver tot gort ken (dat mag wel, mp3 niet denk ik) zo wist ik precies hoe lang ik lag en ongeveer nog moest (dat vertellen ze namelijk).....Maar de beste tip was: OGEN DICHT voor je er in geschoven wordt en vooral, niet meer opendoen, voor jouw beleving is het alsof je er nog niet in ligt want het laatste beeld was buiten de MRI, en daardoor ben je minder angstig!!!! Echt, het werkt!!

mar

mar

18-11-2008 om 09:28

Naar

vorig jaar een mri van mijn knie gehad. Ook ik zag er tegen op.
Ik had een cd mee met liedjes, waar ik de helft niet meer van kon horen door de herrie van de MRI. Wel zeiden de laboranten bij elke serie opnamen hoe lang deze duurde. Dus zo van : de volgende serie duurt 6 minuten.... en start nu ....

Ik schoot in de stress op het moment dat ik de MRI ingeschoven werd. Dat kondigden ze niet aan, dus ik was niet echt voorbereid. De ene laborant zette het hoofdeinde van de tafel hoger, de andere was met instellingen bezig en ineens kreeg de tafel een zwiep en zag ik de bovenkant van de MRI op mij af komen. Ik keek dus tegen de MRI aan en alleen als ik mijn hoofd naar achteren deed (voor zover dat kon) zag ik nog buitenlucht. Ik vond het op zijn zachtst gezegd niet prettig en dat kwam vooral omdat het zo onverwacht ging. en achteraf gezien hadden ze mij beter plat kunnen laten liggen.

Ik begreep dat jij eerst nog een keer mag kijken? Stel dan je vragen maar en neem de tijd. Misschien kun je ook even proefliggen? Het scheelt heel veel als ze de tijd voor je nemen en je je rustig kunt voorbereiden. Heel veel succes!

Yta Chalne

Yta Chalne

18-11-2008 om 10:42

Carla

Ik krijg het benauwd als ik dit draadje lees (vooral die posting van Wil, brr, sorry Wil , maar een mri gaat toch prima bij mij. Maak afspraken (als ik in paniek raak roep ik, dat soort dingen), de mensen die de mri maken hebben hier ervaring mee en slepen je er wel door. Achteraf valt het altijd heel erg mee

Alarmknop

toen er een mri gemaakt werd van mijn knie, kreeg ik een alarmknop in mijn handen. Als er wat was mocht ik daar op drukken.

Ik heb inderdaad mijn ogen dichtgehouden, kreeg een koptelefoon op met muziek. Soms hoorde je de muziek niet vanwege het vele lawaai.

Sterkte alvast, enne....de mens lijdt het meest van het lijden dat men vreest

groetjes van Purk

Ardnax

Ardnax

18-11-2008 om 17:36

Ja, mri is eng

Het zou liegen zijn als ik daar een ontkennend antwoord op gaf.
Ik ben zelf MRI-laborante (geweest) en heb er als proefpersoon in gelegen, maar ook als echte patient met echte problemen.
Het is inderdaad een nauwe tunnel, maar de meest belangrijke tip is inderdaad al gegeven; Doe je ogen dicht. Als je niet ziet dat het nauw is, merk je het ook niet.Een MRI buis is bijna 1,5 meter lang en hetgeen wat onderzocht moet worden, moet altijd in het midden liggen omdat dat daar het magnetische veld het sterkst en het meest homogeen is. Dus zo'n beetje alles op 75 cm afstand van je hart ligt in de buis.
Je krijgt een alarmbel in je hand, dus je kan altijd alarm slaan. Je kan er in geval van nood ook altijd via het voeteneinde uitschuiven (als je écht zou willen), bovendien zit er een intercom in en 3 cameraatjes, zodat de medewerkers je van alle kanten in de gaten kunnen houden.
Ook kan je een CD meenemen en mag je een koptelefoon op, zodat je de muziek hoort (inderdaad wat harder laten zetten dan normaal)
En ja, er mag iemand mee naar binnen, die aan alle contra-indicaties voor een MRI onderzoek voldoet (dus geen metaal aan kleding, geen pacemaker, geen recente vaatclips etc.) Die kan aan het einde van de buis plaatsnemen en tegen je praten, waardoor je je vertrouwder voelt. Tussen 2 scans door mag je zelf ook praten (dan hoor je geen herrie en weet je dat hij niet scant)
Ik hield met bange patienten altijd heel veel contact via de intercom, vertelde wat ik deed, waarom het eventueel lang duurde, hoe lang een scan ging duren en deed veel aan enpowerment (goed zo, al 2 scans gedaan, nog maar 3, je bent op de helft, het gaat hartstikke goed, alles is gelukt etc.)
Bij echt bange patienten bleef ik er zelf ook nog bij aan het voeteneind. Liet af en toe merken dat ik er nog was en vroeg ook iedere keer of het nog ging.
Tot nu toe is er niemand bij ons geweest die er echt niet in kon, het kostte alleen af en toe meer tijd.
Overigens is die herrie op een bepaalde manier ook rustgevend. Het is heel ritmisch en als je je op die herrie concentreert gaat het ook heel snel (het geluid verplaatst zich ook en dat vond ik zelf heel fascinerend om naar te luisteren)
In ieder geval succes en je kan het !!
Grtz.
Ardnax
PS En in geval van nood kan je ook een opname via de dagbehandeling regelen. Je wordt dan ´s morgens opgenomen, krijgt medicijnen om rustig te worden een uur voordat de scan begint en gaat pas naar huis als de medicatie is uitgewerkt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-11-2008 om 18:33

Niet eng

Ik heb het ook niet zo op nauwe ruimtes maar ik vond de keren dat ik een MRI heb ondergaan echt niet eng. Ik had een alarmknop, er werd tegen me gepraat en ik had fijne muziek om naar te luisteren. Ik lag er met mijn ogen dicht en vond het eerlijk gezegd best ontspannend O ja, omdat ik het snel koud heb kreeg ik ook een deken en werd ik lekker ingestopt. Het valt allemaal reuze mee!

Caro

Caro

18-11-2008 om 18:57

Ardnax (o.t)

Heeeeeeeeeee

Ff nieuwsgierig hoor, MRI-labo geweest??????
We zijn elkaar in het verleden wel eens in draadjes tegengekomen. Ik ben nl ook MRI-labo. Waarom ben je het nu niet meer???

Groetjes Caro

P.s. overigens heb je je posting keurig neergezet. Maar wij hebben bv wel de intercom maar niet de cameraatjes.

Ardnax

Ardnax

18-11-2008 om 20:18

Caro (dus ook ot)

Ik ben in mei van dit jaar geopereerd aan mijn cuff en bleek ook de supraspinatus finaal doorgescheurd te hebben (niet te zien op MRI overigens, pas tijdens de operatie, dus viel vies en flink tegen). Voor 99% zeker als gevolg van het labo werk.
Ik word hoogstwaarschijnlijk einde van dit jaar volledig afgekeurd voor dit werk en kan geen enkel werk meer doen waarbij ik continue mijn schouder en arm belast.
Ik ben nu ook met een omscholingsopleiding bezig.
Ontzettend jammer, want ik vind het het allermooiste beroep van de wereld !!!
Grtz.
Ardnax

Yta chalna

Wat was er eng aan mijn posting? Misschien bedoel je die van mar? Ik vond aan mijn posting niks engs...het was juist niet mijn bedoeling Carla bang te maken, integendeel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-11-2008 om 22:54

Pelle

Nee,ik heb geen claustrofobie maar ik spreek toch ook uit eigen ervaring? Net zoals Minet, Reina en Cameron die het ook niet eng vonden. De poster vroeg naar ervaringen, vandaar.

Tink

Tink

19-11-2008 om 00:15

Pelle (o.t.)

Wat was er met dat kasteel in Hoensbroek??

Yta Chalne

Yta Chalne

19-11-2008 om 08:55

Wil

Nee, ik bedoelde echt jouw posting. En ik zag dat je het niet eng wilde maken, juist niet, maar die eerste paar regels, tja, zo is het wel.
En Pelle, vertel eens? Ik heb onlangs zo'n ervaring gehad in een fort, waar een optisch grapje was uitgehaald en de ruimte ineens veel kleiner leek dan 'ie was, en schuin liep, en smal was...enórme paniek. Heb toen ik eenmaal buiten was (drama) nog een uur gebibberd en overgegeven. Was voor mij ook nieuw, ik hou het er maar op dat ik voorlopig niet in conditie ben om dat soort dingen te doen. De gids vertelde me overigens toen dat hij regelmatig zoiets meemaakte bij het rondleiden, hij wist precies waar hij op moest letten (en was er ook meteen bij toen het misging)

isa

isa

19-11-2008 om 11:10

Open mri

hoi,ook ik dacht dat het niets voor zou stellen, tot dat ik er in lag... niemand die iets tegen mij vertelde, k heb echt doodsangsten uitgestaan.. toen ik klaar was zei de broeder, je was wel bang he, dat zagen we al aan je gezicht.. had dan iets gezegd ofzo....toen ik voor de tweede keer een mri moest maken zag ik het ook echt niet zitten, heb toen op advies van de arts een open mri gezocht, en moet zeggen dat dat beter te doen was, de begeleiding daar was ook veel beter. Als ik het nog een keer zou moeten zou dat voor mij weer de eerste keus zijn, als tweede een seresta of zo.. sucses!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-11-2008 om 14:24

Pelle

Tja, je kan natuurlijk op alle slakken zout leggen he Nee, ik heb het niet zo op nauwe ruimtes dus dat betekent niet dat ik claustrofobie heb maar wel dat ik angstiger ben dan de meeste mensen voor dit soort zaken. En ja, ik vond het echt niet eng en zelfs ontspannend en ja, het viel mij erg mee en ik denk (ik hoop in ieder geval) dat het de poster uiteindelijk ook meevalt. Zo, klaar nu.

m@

m@

19-11-2008 om 21:20

Ontplofte patient in mri!

Ik had een paar jaartjes geleden ook een mri. Het was voor mijn hart en ik moest steeds mijn adem inhouden. Zo lang dat ik het steeds bijna niet volhield. Als ik mijn hoofd naar achteren deed, kon ik het einde van de tunnel zien. Dat was soms wel prettig. Maar het wende snel. Toen keek ik goed boven mij en zag allemaal bloedspetters aan de binnenkant van de buis zitten. En toen maar fantaseren hoe die daar kwamen. Blijkbaar iemand die bloed ophoestte ofzo. Dat vond ik wel zooooooooooooooooooooooooooo intens smerig. Heb het naderhand wel gezegd. Ze zouden het gaan schoonmaken. Ik zat er geloof ik 3 kwartier in.

Mijn broer is ook in z´n ding geweest voor zijn rug. Hij hoefde geen adem in te houden en was met een kwartiertje weer weg.

Succes,

M@

Puck2

Puck2

19-11-2008 om 21:21

Pelle, herkenbaar

Ook ik ben normaal gesproken de nuchterheid zelve en echt claustrofobisch ben ik niet, maar ik herken het wel. Ik heb op het punt gestaan om de pyramide van Luxor binnen te gaan maar ben na 10 meter terug gekeerd. Ook de Sagrada familia heb ik niet beklommen toen ik het trappetje en de smalle gang naar boven zag. Het was vast niet goed gekomen als ik wel doorgegaan was.

En carla?

Ga je nu zonder angst en beven de mri tegemoet zien???Gewoon zeggen als je binnenkomt dat je het eng vindt. Zoals je leest, ben je niet de enige.

Lean1

Lean1

20-11-2008 om 11:05

Echt niet eng

Gewoon je ogen dicht houden. Ik kreeg een koptelefoon met muziek op ter afleiding. Ook heb ik wel eens een zittende MRI gehad, wegens mijn Hernis. Misschien kan dat bij jou ook want dat was helemaal niet eng. Er hing een TV voor mij zodat ik ook nog schaatsen kon kijken. Alleen het geluid is niet prettige, Hard en bonkend.
De eerste keer heb ik een pilletje gehad, oxazepam geloof ik. Kunje dus ook om vragen. Echt he valt heel erg mee!!

Sterkte, Lean

carla

carla

21-11-2008 om 19:16

Open mri

Dank voor jullie reacties. Helaas ben ik nog steeds niet gerustgesteld, mede door toch wel veel negatieve verhalen. Ik overweeg om een open MRI te zoeken, mijn verzekering vergoedt, dat heb ik al geïnformeerd en desnoods rijd ik naar de andere kant van het land.

Weten jullie toevallig waar ik daarvoor terecht kan. Ik heb Diasana al gemaild maar daar maken ze geen scans van bloedvaten/hart en een andere kliniek die het wel doet zit in Dusseldorf. Ik zal toch wel iets dichterbij moeten zijn (omgeving Den Haag).

groetjes,

Carla

Biene M.

Biene M.

22-11-2008 om 10:11

Open mri

Het AMC (Amsterdam) heeft sinds een paar maanden een open MRI.

carla

carla

22-11-2008 om 10:43

Dank

dank jullie wel voor het meedenken. De ziekenhuizen in de omgeving hebben allemaal géén open MRI. Diasana heeft dat wel maar die doen geen bloedvatonderzoek en de kliniek privatescan in Hengelo heeft de open MRI op hun locatie in Dusseldorf staan en zij doen wel bloedvatonderzoek. Dan blijft over Amsterdam of misschien Leiden (daar moet ik nog informeren). V.w.b. mijn verzekering (VGZ) heb ik akkoord, indien mijn cardioloog daar een briefje voor schrijft. Ik houd jullie op de hoogte!

Carla

kirima

kirima

25-11-2008 om 08:14

Utrecht

Het UMC in Utrecht heeft ook een open mri, weet niet of die al genoemd is. Mijn vriend moest daar laatst een mri laten maken. Hij vond het echt veel prettiger dan zo'n gesloten mri.

carla

carla

26-11-2008 om 16:03

Kirima

Hoi Kirima,

Dank je wel voor de tip! Ik ga ook zeker daar informeren, had er nog niet van gehoord en is toch weer een stuk dichterbij dan Dusseldorf!! Doen ze daar ook bloedvat MRI's? Dat scheelt namelijk ook per ziekenhuis.

groetjes,

Carla

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.