Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe erg zijn luizen eigenlijk?

Rare vraag misschien, maar ik zal hem toelichten.

We hebben met het hele gezin al een tijdje luizen, maar wat we ook doen, het lijkt er niet voor te zorgen dat de beestjes echt helemaal weg gaan. Laten we zeggen dat de besmetting onder controle is, maar niet geheel verdwenen. Goed, we hebben niet het meubilair in huis en auto onder handen genomen, maar daar ziet het rivm geen heil in (en ikzelf ook niet) dus dat laten we achterwege.

Maar wat we verder wel hebben gedaan: dingen die op 60º gewassen konden worden, gewassen of anders in de diepvries of 2 weken in een afgesloten plastic zak, luizenlotion gebruikt, en kammen, kammen en kammen. En kammen. De weken dat ons regime wat minder streng was hadden we net zo weinig luizen als toen we elke dag twee of drie keer kamden, en de knuffels in de diepvries gingen en dergelijke. Met een minder streng regime bedoel ik dat het kammen af en toe een dagje overgeslagen wordt.

Inmiddels ben ik na grote weerzin in het begin (nooit eerder luis gehad) aardig aan de beestjes gewend geraakt. Het zijn maar kleine beestjes, eigenlijk hebben we er nauwelijks last van, dus ben ik nu wel minder geneigd om koste wat kost die krengen de deur uit te krijgen. Het bestrijden ervan geeft meer stress dan 1x in de week een enkel exemplaar op het hoofd. Komt nog bij dat de school er ook niet echt alert mee omgaat, want na mijn eerste melding van luis bij de kinderen, kwam er geen luizencontrole. Dat doen ze alleen na de schoolvakanties, is het argument.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

04-07-2012 om 14:27

Ze vermenigvuldigen zich

Het probleem van luizen is dat ze zich vermenigvuldigen en dan raak je ze nog moeilijker kwijt.
Probeer om toch minstens 1 keer per dag te kammen, dat heeft volgens mij meer zin dan af en toe intensief en af en toe wat dagen overslaan.
Wij heb hier één keer een luizenplaag gehad, die zeer lastig was om kwijt te raken. Uiteindelijk is het gelukt door een combinatie van kammen, luizenspul (echt werkend, geen zgn. biologisch alternatief) en na een week een anders soort luizenmiddel en grote vakantie waardoor de kans op herbesmetting via school of zwemvereniging niet meer aanwezig was.
Van alles wassen en diepvries, daar ben ik helemaal niet aan begonnen aangezien dat niet erg schijnt te helpen.
Ik vind het verder stom dat school er niets mee doet. Hier krijgen we meestal wel een briefje of een mail van de ouder zelf. Als iedereen dan gelijk controleert voorkomt dat van die maandenlange plagen die lastig in de hand te houden zijn.
Groeten Primavera

Gevaar voor infectie

Van Wikipedia: "Hoewel hoofdluizen geen ziektes overbrengen kunnen ze soms secundaire infecties veroorzaken doordat bijvoorbeeld de beetwondjes gaan ontsteken. De kans hierop wordt sterk vergroot als aan de wondjes wordt gekrabd. Indien men blijft krabben, kan wild vlees ontstaan op de hoofdhuid, wat kan resulteren in zogenaamde Poolse vlecht (plica polonica). Ook kan de schimmel Achorion schönleini worden overgebracht, die de veroorzaker is van hoofdpijn."

Als je kinderen maar luizen blijven houden moet je het ook de hele tijd in de gaten blijven houden dat het niet uit de hand loopt en ze helemaal onder zitten.

Ik weet niet hoe je omgeving er over denkt, maar doorlopend luizen hebben kan wel voor een stigma zorgen. Dat moeders denken dat het maar beter is als hun kind niet bij jullie speelt, of ze ergens niet welkom zijn.

Ook al kan het niet heel veel kwaad, ik zou toch proberen er echt vanaf te komen. Elk kind 's ochtends en 's avonds goed kammen dus.

skik

wietske

wietske

04-07-2012 om 22:46

Niet leuk en stigma

Allereerst, hoe vinden je kinderen het dat ze steeds kriebel hebben en luizen en schamen ze zich er niet voor?
Ik zou in ieder geval toch proberen ervan af te komen, iedere dag kammen met een goede luizenkam (bv Assy) en net zolang doorgaan tot je 2 weken achter elkaar geen luizen meer tegen komt.
Ik kan je wel zeggen dat het goed mogelijk is dat er niet meer afgesproken met je kinderen, zeker als anderen (steeds) luizen via jullie krijgen. Wij hebben dat gehad in de familie, ouders namen het niet zo nauw, vonden het zelf ook niet zo hinderlijk en tot 3 keer toe hebben mijn kinderen via die kinderen luizen gehad. Hoe zielig ook voor de kinderen, wij zijn dat gezin gaan mijden. Uiteraard is dat op zeker moment vreselijk geescaleerd (ruzie) maar de boodschap is wel aangekomen.
Ook op school hadden de kinderen een stigma: bij iedere controle was het weer raak en daardoor werden de speelafspraakjes steeds schaarser. Oudste kind schaamde zich op een gegeven moment zo erg dat ze zelf haar haar helemaal heeft afgeknipt. Daarvoor waren al een keer op school de haren met luizenshampoo gewassen. Toen pas kwam de boodschap bij de ouders aan dat de kinderen het ook erg vonden.
Dus, doe er wat aan, ook voor je omgeving.

Puck

Puck

05-07-2012 om 09:19

Bekijk het eens van de andere kant

Hoe vind je het dat jouw kinderen andere kinderen kunnen besmetten die er misschien wel last van hebben en het wel heel vervelend vinden? Of weet iedereen die met jouw kinderen speelt dat jullie niet van die rottige luizen afkomen en dat het best slim is om hun eigen kind na afloop van een logeer- of speelafspraak even een keer te controleren op overlopers?
Dat heb ik namelijk net 2 weken geleden meegemaakt. Een meisje op onze weekendcamping blijkt al maanden luis te hebben en haar moeder liet gewoon toe dat andere kinderen samen met haar kind in een tentje sliepen, kleding en petten werden uitgewisseld etc. Tot 2 weken terug ineens diverse kinderen op de camping luis bleken te hebben. En bedankt. En op onwetendheid dat ze niet wisten dat het besmettelijk is kan ik het niet gooien, want de besmette kinderen mogen nu ineens niet meer bij haar kind in de tent spelen/slapen. Nogmaals bedankt dan.
Als je ze niet voor jezelf wilt uitroeien, doe het dan voor een ander.

Puck

Puck

05-07-2012 om 09:23

Mamahippie

Je zegt dat kammen in het kwadraat ook niet werkt, maar kam je dan wel op de goede manier? Echt heel klein plukje voor plukje, en na iedere haal de kam uitspoelen of afvegen aan een tissue. En heb je een goede luizenkam, met metalen tanden die dicht op elkaar staan? 2x per dag?
Als je dat doet 2 weken consequent doet dan vang je volgens mij toch echt alle babyluisjes weg voordat ze eitjes kunnen leggen en moet je toch binnen een week of 2 van die ettertjes verlost kunnen zijn.

Fraz

Fraz

05-07-2012 om 10:18

Luizen

zijn op zich niet erg maar je moet er wel wat aan doen anders verspreiden ze zich en besmetten ze andere mensen.

Dus iedereen in het gezin de eerste dag 2 x kammen. Daarna degene met luis 2 x dag kammen tot er geen luizen meer gevonden worden en de overige van het gezin 1 x per dag kammen. Vind je dan geen luizen meer dan nog 2 weken 1 x per dag kammen. Het is een heel werkje maar wel nodig.

Hier was ook zoiets

klasgenootje van jongste (14) en soms speelkameraadje had ook de hele tijd luis. Er kwamen luizenalerts van school (v.o. maar dat doen ze nog wel) en iedereen wist, het is zij weer. Buurmeisje (ook klasgenootje) heeft het zeker 3 keer van betreffende meisje 'gehad'. De ouders hebben een ingewikkeld soort co-ouderschap en schijnen amper te communiceren met elkaar. Moeder gaf vader de schuld van het luizengedoe en vader de moeder.
Uiteindelijk ging de hele klas haar mijden....Niemand wilde meer haar borstel lenen na de gym, niemand wilde meer bij haar slapen, haar jas vasthouden of haar tas even op de schouder hebben, zelfs jassen werden niet náást haar jas gelegd en soms werd ze zelfs gemeden om in de klas náást te zitten.
Enorm zielig, dat vond de klas ook wel...maar ze wilden ook geen luizen. Oplossing kwam er maar niet.
Na máánden en talloze besmettingen is moeder toen eindelijke maar gaan kammen en shampoo-en. Nu 'krabt' ze niet meer dus de klas durft weer een beetje in haar buurt te komen.
Dat wil je je kind niet aandoen....
Ik denk ook dat je iets 'fout' doet, dat je niet goed kamt b.v. het moet écht plukje voor plukje...alles vanaf de hoofdhuid. En die ene luis krijgt babyluisjes en dan is het zo weer een hele familie. En je wil toch ook wel eens van dat kammen af komen? Als je luizenvrij bent een tijdje kun je stoppen met kammen...dat scheelt behoorlijk in je vrije tijd.
groeten albana

Bellefleur

Bellefleur

05-07-2012 om 10:41

Snap het wel, maar niet verstandig.

Ik kan me voorstellen dat je went aan het verschijnsel luis. Wij hebben ook jaren en jaren getobt. Waren we weer luisvrij, kwam er weer een brief van school. Ik ben al snel gestopt met alle beddengoed, knuffels etc. wassen. Geen effect, veel energie. Het enige effectieve was kammen. Twee maal daags. Bij ons was het helemaal ingebed in de dagelijkse routine. Op die manier hielden we het vol. Tijdens de luisperiodes maakte ik me er niet al te druk om. Maar in de luisvrijperiodes voelde ik me heel erg opgelucht dat ik niet meer met meerdere bewoners mijn lichaam bezette.

krin

krin

05-07-2012 om 10:47

Hoe kan het (half ot)

Dat op sommige scholen regelmatig luisuitbraken zijn, terwijl ik in vier jaar tijd alleen nog maar briefjes mee heb gekregen dat op de hele school geen luis gevonden is (controle na elke vakantie)? Ik weet dat luizen het ene hoofd prettiger vinden dan het andere, maar op onze schoolpopulatie (twaalf groepen) zouden toch statistisch gezien wel een paar lekkere hoofden moeten voorkomen. Zijn het dan puur die verplichte luizenzakken die het hem doen?

Mamahippie

Als ik wist dat er bij jou luizen rondliepen liet ik mijn kind niet bij jou spelen (en jouw kind bij mij). Even goede vrienden verder, toen er bij ons een keer luis heerste heb ik de kinderen ook gezegd dat er gedurende die periode niet kon worden afgesproken, niet thuis, niet ergens anders. Soort van quarantaine.
Als er vaker luizen bij je zouden heersen, ja dat kan, vervelend gewoon.
Maar als ik zou merken dat je er je schouders over zou ophalen zou ik het je wel kwalijk nemen dat je daarbij ook het risico neemt dat ik weer luizen in huis kan krijgen - en eerlijk, ik zou daar niet aan kunnen wennen - waardoor het contact tussen jouw kinderen en de mijne en tussen jou en mij wel behoorlijk zou bekoelen.
Jammer toch?

weet ik even niet

weet ik even niet

05-07-2012 om 12:02

Hier twee keer

Hier twee keer luizen gehad. De eerste keer in de winter (het vroor) dus vanalles in de buitenschuur gelegd (hout, niet verwarmd) om even 24 in de vrieskou te liggen. (knuffels, kussentjes etc) en de kinderen mochten alleen in de auto met capuchon op
De tweede keer hadden ze het van vriendjes gekregen, zoon kammen ging makkelijk, maar dochter met lang, dun, blond krullend haar...een crime. We waren er dagelijks 3 kwartier tot een uur mee bezig. Dochter (toen iets van 12) heb ik een keer onder handen genomen met de stijltang, en de luizen en eitjes allemaal verbrandt, het had wel succes (en dochter mooi stijl haar, had het heel secuur gedaan) dusse...als je een stijltang hebt, een keertje stijlen kan veel nut hebben hoor, zeker voor die eitjes die blijven plakken (ik kreeg ze er met een kam niet uit, alleen met mijn nagels)

Tink

Tink

05-07-2012 om 17:05

Not amused

Dat zou ik zijn, als ik wist dat ouders van een klasgenoot van mijn kinderen er zo mee omgingen. We hebben hier 2x luis gehad en ik hoop het NOOIT meer mee te maken.
Dus mijn kinderen zouden ook niet bij je mogen spelen, en de jouwe niet bij mij. Even goede vrienden verder, maar eerst die beesten weg en dan pas weer afspreken.

P.S. voor ALbana: borstels/kammen uitwisselen?? Dat mocht ik van mijn moeder vroeger al nooit en ik wil ook niet dat mijn kinderen dat doen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

06-07-2012 om 09:20

Luizenkliniek

Ik lees dat je het zat bent te kammen en zo en dat het toch niet helpt. Je leest in de reacties van andere ouders hier dat zij hun kinderen niet met met de jouwe zouden laten spelen. Jouw vraag, 'hoe erg zijn luizen nou eigenlijk?' kun je dus beantwoorden door te zeggen dat je kinderen in een sociaal isolement kunnen raken als ze niet van hun luizen afkomen.
De oplossing is daarom toch weer aan de slag. Tip: op de homepage (nieuws) van OO staat een artikel van de luizenkliniek, zij claimen dat ze je in 1 behandeling luizenvrij hebben en zonodig een tweede behandeling. Ook krijgen alle OO gebruikers ?20 korting. Waarom niet proberen, dan ben je er vanaf!

troelahoep

troelahoep

06-07-2012 om 22:37 Topicstarter

Bedankt voor de reacties!

en fijn dat er geen lullige/kattige reacties bij zijn, waar ik wel een beetje bang voor was op dit forum....

Ik begon me werkelijk af te vragen of er inmiddels zeg maar 'minder erg' wordt gedacht over luizen... het is pas de eerste keer dat we luizen hebben ook. Aangezien op school er vrij laconiek over werd gedaan en er slechts één moeder was die liever geen speelafspraakje had, wat ik heel begrijpelijk vind natuurlijk. Ik zou mijn kinderen ook een beetje uit de buurt van andere luizebollen houden als ik het wist, maar ik vermoed dat de meeste mensen er niet zo open over zijn. De directeur van school nota bene heeft zijn dochter bij mijn zoontje in de klas en merkte op: "oja, luizen, daar heeft X ook last van. Maar die had ze op de bso opgelopen." (maar X zit op dezelfde bso als mijn kinderen, en dáár hadden ze wel alle ouders ingelicht! ik bedoel maar.

We gaan dan maar weer nog dapperder verder met het kammen, dus echt weer elke dag twee keer. Probleem is wel dat manlief een beetje toe is aan een leesbril en hij een stuk minder gemotiveerd is om de beestjes onder handen te nemen dan ik. Hij houdt niet van gepruts op zijn hoofd en wil liever z'n haar zelf kammen (ook nog lang en veeeel haar), dus.... en met mij is hij altijd zo klaar (heel verdacht, volgens mij ziet hij de luizen niet!)

Je man

Mag dan kiezen: OF kammen, OF de tondeuse erop!
Ik weet niet of je zoons of dochters hebt maar toen ik mijn zoon had gemillimeterd waren die beesten zo verdwenen!

dc

dc

07-07-2012 om 08:52

Zelf doen?

Wij hebben 1 keer luizen gehad, en vanaf gekomen door een paar weken lang regelmatig te kammen. En ik deed mezelf (en heb lang dik haar). Ik doe er een bakje water naast, waar ik de luizen in doe als ik ze vindt.

Ik doe mezelf

De keren dat wij luizen hadden (nou ja de kinderen, wij waren nog luizenvrij) deed ik mezelf ook, elke avond. Gewoon boven de wasbak op kop erboven...
Man ook.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.