Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe geneest een verstuikte enkel

Een week of 6 geleden heb ik mijn enkel flink verstuikt. Ben er mee naar de seh geweest. Was geen breuk. Wie heeft hier ervaring mee? Ik vind nl dat het wel erg lang duurt allemaal. De enkel is nog steeds dik, al is hij al flink geslonken. Het doet ook nog steeds pijn. Sporten kan ik nog steeds echt niet. Wie kan vertellen of dit normaal is? Of ben ik te ongeduldig?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

20-03-2013 om 12:53

Fysio

Hoi
Ga ermee naar de fysio !
Heb twee jaar geleden mijn enkel heel erg verstuikt en daar verder eigenlijk niks mee gedaan. Alleen met voet omhoog en zo'n enkelkous erom. Duurde ook maanden voordat het beter werd.
Uiteindelijk toch maar eens naar de fysio geweest en die zei dat ik het na het verstuiken eigenlijk had moeten laten tapen om de enkel steun te geven. Dan was het ook veel sneller minder dik en pijnlijk geweest.
Ik heb toen oefeningen gekregen en ze heeft de aanzet van de enkelbanden gemasseerd voor de doorbloeding. Dat heeft toen goed geholpen.
Dus mijn tip is - fysio !
succes

Carlijn

Carlijn

20-03-2013 om 14:39

Fysio en

Inderdaad, ga naar de fysio.

Heb jarenlang last gehad van verstuikte enkels en dacht dat het bij me hoorde. Maar een jaar of zes geleden toch maar eens naar de fysio gegaan na weer een verstuikte enkel. Wat mij toen specifiek geholpen heeft, is het rekken van de banden tot (!) het pijn doet. En dan steeds een beetje meer - tot de enkel net zo beweeglijk is als de niet-aangedane enkel. Want door een verstuikte enkel worden je banden korter en verstuik je ze steeds weer. Daarna nooit meer mijn enkel verstuikt...

Voor wat het waard is

2 jaar

2 jaar geleden een schop van mijn paard gehad, waardoor mijn enkel en wreef gekneusd was. niet gebroken. nu na 2 jaar zit er nog een pijnlijke dikkere plek.

Bellefleur

Bellefleur

21-03-2013 om 09:12

Fysio

Gewoon doen. Hij geeft je oefeningen mee. En een volgende keer niet zo lang wachten, maar sneller aan de bel trekken.

gumba

gumba

22-03-2013 om 11:05 Topicstarter

Dank!

Dank voor jullie reacties. Zofia, 2 jaar klinkt wel eg lang! Voor mij was dit de eerste keer dat ik een enkel verstuikte. Hoop niet dat het een gewoonte wordt. Gister ben ik op controle geweest in het ziekenhuis. Dokter zei dat het 3 tot 4 maanden duurt voor het weer min of meer normaal wordt. Het is normaal dat het nog dik en pijnlijk is na 6 weken. Verder vond hij dat het heel goed gaat omdat ik al wel weer normaal kan lopen. Maar ik wil weer sporten! Kan nu alleen maar ftnessen. Kortom, moet meer geduld hebben.

Voor iedereen die fysio adviseert: wat doet die fysio dan? De banden voorzichtig rekken, doe ik al. Dat advies had ik al meegekregen uit het ziekenhuis. Als het niet beter wordt zal ik naar fysio gaan dank voor het advies!

Valkyre

Valkyre

26-03-2013 om 20:59

Met tape sporten

Met sporttape kun je sporten zodra de enkel geslonken is. De fysio kan je leren hoe je je enkel moet tapen voor het sporten. Verder kun je ook om oefeningen vragen om de spieren rondom weer sterk te maken.

Valkyre

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.