Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Carolien

Carolien

10-11-2012 om 21:39

Hoe help ik dochter de winter door?

Dochter van 14 heeft het ieder jaar in de periode tussen de herfstvakantie en voorjaarsvakantie erg moeilijk. Ze slaapt onrustiger, is angstiger, neerslachtiger, gevoeliger etc. Haar cijfers gaan altijd omlaag en ze zit vooral zichzelf in de weg. Ze is erg onredelijk in deze periode en daardoor ontstaan er ook conflictjes met ons en met broertjes. Dochter heeft dit al vanaf peuterleeftijd en huisarts noemde het een winterdip. Wat doen we al: op tijd naar bed, veel extra vitamines, helpen met huiswerk, melatonine om te slapen, zoveel mogelijk naar buiten (alhoewel dat lastig is met al dat huiswerk), af en toe een beetje verwennen, zoveel mogelijk een luisterend oor bieden etc. Toch lijkt het dit jaar weer erg heftig te worden. Zo heftig dat het ook vriendschappen beïnvloedt. Wat kunnen wij doen om dochter zo goed mogelijk door deze periode heen te loodsen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lamp

Er schijnt een lamp te zijn met speciaal (zon?) licht. Daar kan je iedere dag een half uurtje ofzo voor gaan zitten en dat schijnt je lichamelijk en geestelijk te helpen. Persoonlijk geen ervaring mee, geen last van winterdip, maar heb er goede dingen over gehoord. Lastig hoor, als de winter zoveel invloed heeft, komt ieder jaar weer terug. Jullie doen er al alles aan om je kind de winter door te loodsen, dus de tips waaraan ik verder zou denken, doe je al.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-11-2012 om 22:10

Lichttherapie

Een winterdepressie/winterdip komt vaak voor, met name in Noord-Europa. Los van de zaken die jij noemt werkt lichttherapie uitstekend voor veel mensen. Je kan zelf lichttherapie lamp kopen of huren of je kan via een GGZ-instelling een lichttherapiekuur volgen. Soms wordt het ook (gedeeltelijk) vergoed door de zorgverzekering. Hier meer info:
http://www.lichttherapie.nl/
http://www.psychischegezondheid.nl/page/185/lichttherapie.html
http://www.winterdip.nl/

Samen met elisa

Ik zie dat we tegelijkertijd hadden gepost met dezelfde tip. Hier kan je zo'n lamp zien en er meer over lezen.
Geen aandelen van philips.
http://www.philips.nl/c/light-therapy/38729/cat/nl/?origin=|mckv|sWNJ3lrx6&pcrid=18061915504|plid|#/cp_tab3

Inkeer

Ik heb een heel ander advies. Tot midden 20 of iets later heb ik enorm last gehad van herfstdippen. Voor mij is er pas iets veranderd toen ik mijn eigen persoonlijke versie van "oktober woonmaand" had gevonden.

Dat is te zeggen, de herfst is een tijd om naar binnen te gaan, rustiger te worden, meer te beschouwen. Daar moet je tijd en gelegenheid voor scheppen. Hoe je dat doet is voor iedereen weer anders. Maar je dochter zal door alle seizoenen heen moeten en daar een weg in moeten vinden. De seizoenen moeten voor haar een betekenis krijgen. Omdat herfst een tijd van inkeer is betekent dat dat ze in de herfst meer met zichzelf geconfronteerd wordt. Dat kan dus een lastig seizoen zijn.

Geen pasklaar recept dus, maar meer een suggestie om hier eens over te peinzen...

dc

dc

11-11-2012 om 09:15

Combinatie

Ik doe een combinatie van de tips hierboven. Ik heb zo'n energy lamp van philips en die zet ik regelmatig aan (je kunt gewoon andere dingen doen, zoals lezen of computeren of strijken ondertussen) en ik ga vroeger naar bed, spreek minder af, en accepteer gewoon dat ik veel meer neiging heb om mezelf binnen op te sluiten.

Verder schijnt vooral vitamine B12 (?) ook goed te helpen. Ik slik deze periodes ook multivitamines.

En als jullie het kunnen veroorloven, kan een weekje skieen ook wonderen doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2012 om 14:38

Mijn man

Mijn man heeft hier ook last van en met bezinning alleen kom je er niet hoor. Erkennen dat je er last van hebt is een ding, maar het is verstandig om er ook echt iets aan te doen. Als zo'n lamp echt effect heeft zou ik er zeker over nadenken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-11-2012 om 15:44

Winterblues

Een winterdip is echt gerelateerd aan fysiologische oorzaken; het zit hem niet alleen tussen de oren. Lichttherapie werkt heel goed. Let er ook op dat je vooral in de donkere maanden voldoende vitamine D inneemt; de meeste mensen hebben extra supplementie nodig en zeker in de donkere maanden. Een tekort aan vitamine D zorgt ook voor depressie. Sinds ik extra vitamine D neem voel ik me veel beter. Samen met lichttherapie ben ik 's winters niet meer down.

bertje1

bertje1

12-11-2012 om 11:03

Vit d

geef haar elke dag eens vitamine D, 10 microgram. kan in ieder geval geen kwaad!

En...

...vertel haar er bij dat dat waarschijnlijk DE oplossing is. Niet dat ik geloof dat het (alleen) tussen de oren zit. Maar overtuigingen kunnen lichamelijke gevoelens en ongemak versterken of verminderen. Denk maar aan de wetenschappelijke onderbouwingen van bv mindfullness. "Ik krijg elke winter een depressie" is een beperkende overtuiging en kun je in die zin zien als een bestelling...

Het geloof in een probleem (of een oplossing) is vaak al het halve werk, ook voor lichamelijke klachten.

Tinus_p

Tinus_p

12-11-2012 om 19:17

Vitamine d

Bertje1:
"geef haar elke dag eens vitamine D, 10 microgram. kan in ieder geval geen kwaad!"
Nog beter, ga naar de huisarts en laat het meten. Als dochter nu al een tekort heeft, dan is 10 mcg (waarschijnlijk) niet genoeg.

bertje1

bertje1

13-11-2012 om 12:04

Tinus

ja klopt,hoewel de kans dat na de zomer het vit. D al te laag is wel erg klein is (maar wel kan). Waarschijnlijk is de oorzaak van de klachten van dit meisje een combinatie van factoren.

Tinus_p

Tinus_p

13-11-2012 om 20:51

Zonnebrandcrème

bertje:
"ja klopt,hoewel de kans dat na de zomer het vit. D al te laag is wel erg klein is (maar wel kan)"
Ik ken ene paar mensen bij wie het is getest -in alle gevallen was het ook aan het eind vd zomer al laag of te laag. Ik denk dat we teveel binnen zitten, en als we buitenkomen teveel zonnebrandcrème gebruiken.

Creme

Dat van die zonnebrandcreme, dat heb ik ook wel eens gedacht. De bleekneus is vziw door evolutie op deze breedtegraad ontstaan. Nu neem ik zonder meer aan dat het heel verstandig is om je in te smeren als je een dagje naar het strand gaat, en ik doe dat ook, maar tegenwoordig wordt je zo ongeveer aangepraat dat je je altijd moet insmeren zodra je maar even in de zon zit. Ook je gezicht, bij voorkeur. Als je nagaat dat onze voorvaderen hele dagen op het land werkten zonder zonnebrandcreme dan is dat idee dat je vitamnine D gebrek kan krijgen van teveel smeren zo gek nog niet.

Ook wel eens gelezen - weet natuurlijk niet meer waar - dat uit een onderzoek bleek dat (blanke) bouwvakkers die vaak met ontbloot bovenlijf hadden gewerkt lang niet zoveel huidnarigheid hadden opgelopen als je op grond van de theorieën zou verwachten.

Voor- en nadelen van zon is een onderwerp waar ze nog niet op uitonderzocht zijn, geloof ik...

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

15-11-2012 om 09:59

Temet

temet:
"Dat van die zonnebrandcreme, dat heb ik ook wel eens gedacht."
Het is inmiddels bekend: zonnebrandcreme en cholesterolverlagers remmen de aanmaak van vitamine D.

Tinus

Cholesterolverlagers? Die medicijnen die een derde van de 50+-ers ofzo slikt?

Leuk dat te horen. Klopt dat verhaal "ouderen maken minder goed Vit D aan" dan eigenlijk nog wel, of zijn dat de statines?

Of beide?

Groeten,

Temet (nog geen 50+, straks toch maar even langs de drogist voor druppeltjes )

Tinus_p

Tinus_p

15-11-2012 om 14:24

Temet q10

Temet:
"Klopt dat verhaal "ouderen maken minder goed Vit D aan" dan eigenlijk nog wel, of zijn dat de statines? Of beide?"
Goede vraag; ik heb de indruk: 'beide'.
Overigens moeten mensen die statines slikken ook aan de Q10 (bekend van uw dagcreme). Iets dat sommige artsen weten en andere niet.

Meike

Meike

16-11-2012 om 00:14

Waarom q10?

Waarom is dat? Die Q10 bij statine?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tinus_p

Tinus_p

16-11-2012 om 09:15

Daarom q10

Meike:
"Waarom is dat? Die Q10 bij statine?"
Omdat statines niet alleen de aanmaak van cholesterol verminderen, maar ook de aanmaal van een aantal andere toffen. Het nut van q10 is overigens omstreden, maar wetenschappelijk nogal voordehandliggend http://www.mayoclinic.com/health/coenzyme-q10/AN01541 en http://en.wikipedia.org/wiki/Coenzyme_Q10#Biosynthesis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.