Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe krijg ik de poep los?

Mijn middelste zoon heeft erge last van buikpijn. Hij bleek al een paar dagen niet gepoept te hebben. Afgesproken dat we en hijzelf alerter moeten zijn op voldoende vezels en drinken. Het voorkomen, daar kom ik wel uit.
Vanmiddag heeft hij een klein beetje kunnen poepen en meteen verlichting. Het was echter nog niet 'klaar'. Inmiddels barst hij weet van de buikpijn. Heeft iemand tips of ideeën hoe de harde ontlasting die er nu nog zit los of eruit te krijgen?

overleg

Slaolie of zonnebloemolie of olijfolie, paar eetlepels, dan wordt de ontlasting wat zachter. Of lactulose halen kan ook.
Kijk een naar de poep die er uit komt of het niet te hard en te ingedroogd is. Anders is het natuurlijk ook nog mogelijk om vanaf de onderkant wat zachtmaker erin te doen.
Maar misschien is dat een operatie die je liever overlaat aan de huisarts.
Ik ben nogal een doehetzelver en heb in uiterste nood dochter zelfs een keer manueel poep weggehaald.
Bij buikpijn kun je een warme doek geven. Opgewarmd in de magnetron of de droger.

Serra

Serra

07-10-2013 om 17:42 Topicstarter

Onderkant

Ja, mijn idee was inderdaad dat wat al is ingedroogd los moet komen, of van de onderkant. Hij licht nu in een warm bad, masseren mag niet vanwege de pijn. Hoe doe ik het vanaf de onderkant? Doet ook pijn neem ik aan... Zit is vast niet op te wachten. Maar goed, als ik weet wat, kunnen we altijd nog zien..
Dank je voor het meedenken in ieder geval!

Blaadje

Blaadje

07-10-2013 om 17:50

euhm

Een glas warm water drinken (brrr). Hem zelf zijn anus laten masseren met vaseline of een andere vette zalf. Soms helpt het ook om op bed te liggen en voorzichtig met de klok mee te wrijven op de buik. Dat kun je hem ook het beste zelf laten doen, dan weet hij of het pijn doet.

En als hij dan wat resultaat heeft, dan moet hij juist na een korte tijd, weer op het toilet gaan zitten. Zodat het niet weer terugtrekt en het morgen weer ingedroogd is. Dus dan juist niet denken: voor vandaag is het klaar, maar: er zit nog meer, dat komt er zo ook uit. Dat is dan waarschijnlijk niet meer zo hard.

microlax?

Microlax vragen aan de huisarts?

Serra

Serra

07-10-2013 om 19:20 Topicstarter

Ja!

Oh gelukkig... Het is gelukt! Warm bad, warme thee en zacht wrijven hebben her gedaan. Bedankt!!

Gelukkig!

Heerlijk dat het zo snel opgelost is Serra. Gewoon met een warm bad, warme thee en zacht wrijven. Wat een opluchting voor je zoon! Gefeliciteerd.

Puck

Puck

08-10-2013 om 15:25

Fijn Serra

En als dit onvoldoende helpt dan kun je microlax gewoon bij de apotheek of drogist halen. Maar ik zou wel eerst eens met de huisarts overleggen of er hier iets aan gedaan moet worden

jessica 5

jessica 5

09-10-2013 om 00:04

AnneJ

""Ik ben nogal een doehetzelver en heb in uiterste nood dochter zelfs een keer manueel poep weggehaald.""
Nou dan heb je dus geluk gehad dat je niets hebt beschadigd!. Dit moet je door een deskundige laten doen!.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

09-10-2013 om 09:50

microlax...???!!!

Hier moet je echt niet te snel mee zijn hoor! Direct maar allerlei middeltjes ertegen aan gooien is vaak niet nodig. Je weet vast wel wat je een beetje moet geven als het chronisch is bij hem, Serra.
Maar als het een probleem blijft overweeg dan eens (io huisarts) om forlax te geven. Een poedertje is dat, op natuurlijke basis, oplossen in water en goed bij drinken.

niet te snel?

Een van mijn kinderen had wel eens gillende buikpijn en dan kreeg hij van ons een microlax als al het andere niet had geholpen. Het is gewoon te koop bij de drogist. Je hebt er geen recept voor nodig. Waarom moet je er voorzichtig mee zijn? Een heftige buikkramp kan een mens zelfs uit narcose halen, zo pijnlijk kan dat zijn. Pijn die niet staat tot voorzichtig omgaan met gebruik van een keer (of 2) Microlax.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.