Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe krijg je je kind aan groente en fruit?

Wie heeft er tips om kinderen groente en fruit met regelmaat en in accebtabele hoeveelheden (bv. 2 stuks fruit en 2 groentelepels groente) te laten eten?
Mijn twee zoontjes (9 en 7 jaar) zijn echt drama's m.b.t. het eten hiervan. Dwingen helpt in ieder geval niet, want als je ze al zover krijgt dat ze iets opeten, dan gaan ze kokhalzen en overgeven.
Ons dochtertje van bijna 4 eet gelukkig goed.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik lees mee...

Ik neem aan dat je 2 stuks fruit en 2 el. groente per wéék acceptabel vindt hè ) Dit zijn nl. hoeveelheden waar ik bij mijn weigerachtige peuter/kleuter alleen maar van kan dromen. Mijn "oplossing" is eindeloos sinaasappels uitpersen (en dan met een rietje laten drinken anders gaan die tandjes eraan).
Kortom: ik lees mee!

Ik lees ook mee

heb het in zoverre makkelijker dat zoon (ruim 3) wel een goede fruiteter is. Groenten echter gaan er slechts minimaal in, en dan nog alleen na chantage in de categorie 'anders geen toetje/tv'.
Waar ik trouwens erg moe van word is dat ik deze strijd in mijn eentje mag voeren, aangezien partner ook ongeveer alle groenvoer mijdt. Kind hierin lijkt gewoon precies op Pa. Ik begin dan ook de hoop te verliezen dat dit vanzelf goed gaat komen als kind groter wordt...

Groeten,

Temet

m@

m@

16-03-2009 om 16:00

Quasi neerzetten

Hier ook geen grote groenten en fruit eters. Voorschrijven helpt niet. Ik zet altijd quasi een bakje met stukjes komkommer en tomaat en soms ook stukjes wortel op tafel als ze uit school komen. Geef ze ook gewoon brood. En dan wordt zo´n bakje toch wel "aangevreten". Schil voor de kleine meestal een appel met wat druifjes. Hij ziet het bakje de hele dag op de voortafel. Af en toe pakt hij er wat uit en na een paar uur is het bakje nagenoeg leeg. Dit werkt bij ons dus heel goed. Niet dwingen, maar gewoon met fruit/groenten confronteren. Dan wordt het ook geen gevecht. En soms zelf ook een stukje nemen om het goede voorbeeld te geven.

M@
4 kids.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

16-03-2009 om 16:19

Sylvia

Good old Sylvia Witteman heeft hierover wel eens wat stukjes geschreven in haar boeken. Een die ik in de praktijk heb ervaren: soep. De groenten die in groentesoep of kippesoep (wel zelfgemaakte he, dus geen pakjes, zakken of blikken) gaan nog wel eens ongemerkt naar binnen, vooral als de soep uit een kom gedronken mag worden. Het zijn kleine hoeveelheden, maar da's beter dan niks.

Het belang van fruit schijnt trouwens ernstig overschat te worden (Katan weer, wat heeft-ie toch een hoop handige uitspraken gedaan).

Ook soep hier

Een hele goeie, ook soep is hier, vele verschillende groentesoepen, een groot succes. We gaan niet naar de supermarkt voor de groente, maar naar de markt waar veel meer keus in groente is.

Fruit gaat heel goed met milk shake, pot biogarde, een banaan en wat verse sinaasappelsap en evt nog een andere fruitsoort met de staafmixer. In een beker met een rietje, ze vinden het heerlijk.

De presentatie/ manier van aanbieden helpt soms ook, een klein bakje met piepkleine pitloze druifjes smaken als snoepjes. Schijfjes sinaasappel uitzuigen ipv gewoon partjes, enz.

Er is wel jarenlang aanbieden van heel verschillende groenten en fruit aan vooraf gegaan. Dwingen werkt niet, we hebben wel steeds aangemoedigd en toen ze wat ouder werden uitgelegd waarom het belangrijk is om te eten.

Ellen

Nou, Katan heeft ook gezegd dat het belang van groente wat overschat wordt. Je begrijpt dat ik juist dat onthouden heb, als partner en moeder van groenteweigeraars. Hoeveel je dan wel nodig hebt voor een gezond leven vertelt hij er niet bij. Misschien dat ik m eens een mailtje stuur.

Overigens eet zoon wel komkommer en tomaat. Hij bleek overigens te denken dat dat geen groente was (wat botanisch gezien ook klopt geloof ik). Slablaadjes gaan ook nog net. Maar komkommer en sla bevatten geloof ik geen voedingsstoffen van enig belang, het is gewoon water met een celwandje erom.

Inderdaad, ik was de soep vergeten! Hier vaak soep met als basis tomaten en linzen. En dat gaat heel behoorlijk, hoewel hij meer brood binnenkrijgt dan soep.

Nou kijk, komkommer, tomaat, sla en soep. Wat zeur ik eigenlijk

Groeten,

Temet

Aanbieden, geduld, aanbieden, geduld etc.

Hier een dochter die echt een drama was (hopelijk blijft het was) met warm eten. Sinds een week of twee gaat het opeens heel behoorlijk. Niet echt in grote hoeveelheden maar er wordt zonder gezeur gegeten van hetgeen er op tafel komt en dat hadden we al 7 jaar niet meegemaakt bij haar. Vanaf baby/dreumes altijd een drama geweest met eten. Dus we hopen dat we er doorheen zijn en dat het zo blijft gaan. Jij voor nu nog veel geduld gewenst.

kayara

kayara

16-03-2009 om 20:21 Topicstarter

Bedankt

Hoe oud is jouw dochter nu dan (maggietel)? Het zoontje waar ik het meeste zorgen om maak is al 9 (met koemelkallergie). Hebben jullie dochter er vaak op moeten attenderen dat groente en fruit eten gezond is en dat ze het nodig heeft voor haar groei etc.? Ik heb het idee dat het kwartje hier een beetje begint te vallen (mede dankzij zijn beste vriendje die steeds opmerkingen erover maakt).
Bedankt allemaal voor de reacties. Er zitten tips bij die helpvol zijn (soep, shakes etc.)

Guinevere

Guinevere

16-03-2009 om 21:36

Eten ze dan helemáál geen groente en fruit?

Ik vraag me af of je zoons ooit wel iets van groente en fruit hebben gegeten? Er moet toch wel íets zijn wat ze wel eten? Aardappelen, frites, tomatensaus, appelmoes? En wat zeggen ze er eigenlijk zelf van?
Ik heb mijn 6-jarige (met voormalig eetprobleem) uitgelegd dat het onmogelijk is dat iemand álles lekker vindt. Wel dat je iets meestal 10 keer moet proberen en dat het dan zomaar opeens toch lekker kan gaan smaken (leren eten dus). En dat je elk jaar dat je ouder wordt weer meer dingen gaat lusten. Deze wetenschap geeft hem de ruimte om veilig dingen te proberen maar geeft hem geen druk om het gelijk te "moeten" eten of lekker te moeten vinden. Elke hap of lik "rare" groente wordt hier geprezen. En bij de dingen waar hij al genoeg aan gewend is: dat moet eerst op en dan krijgt hij pas zijn 2e stokje sate (of visstick, of wat dan ook).

Wat ik doe

is van alles door de lasagne, macaroni enz doen.
Even in de blender en ze eten er heerlijk van.

Als het te groot is, (zichtbaar) dan eten ze met lange tanden. Wat ik nu doe is het iets minder fijn maken dan eerst en hopelijk kan ik dat langzaam vergroten.

Fruit is geen probleem, dat eten ze zodra het voor hun staat.

amk

amk

16-03-2009 om 22:01

Zien doet eten?

Althans, ik eet me ongans aan groente en fruit en dochterlief ook. De appels staan hier achter slot en grendel, want 3 of meer per per dag is geen probleem.

Wij varieren heel veel, druiven, olijven, stervrucht alles waar ik mijn handen op kan leggen. Dan maak ik een flinke schaal en die staat op tafel. En als die leeg is (denk dan bij ons aan 10 minuten) is het genoeg geweest voor die dag. Er ligt dan geen dwang op.

Aan tafel eet ze af en toe wat minder groenten, maar dat komt dan meestal omdat ze al een paprika gesnoept heeft in de keuken. Tussen de bedrijven door krijgt ze ook nog wel wat binnen, misschien een idee om er geen formeel moment van te maken maar gewoon ongedwongen aan te bieden.

Of zoals de moeder van het vriendje van dochterlief doet, kind bij mij laten eten. Dochterlief is dat getreuzel aan tafel wel redelijk snel na haar 2e bord zat en gaat dan aan vriendje vragen: doe je mond eens open. Hij, onnozel als hij is doet dat, en dochterlief ziet een groot gapende leegte: o, daar kan wel een wortel in en voegt daad bij woord. Hij heeft wel zijn 5 worteltjes op die avond. Tot grote verbazing van zijn moeder.

Het lijkt mij een lastig probleem, jullie nog ideen voor het eten van korstjes aan brood, want dat doen die van jullie vast weer fantastisch.

groet,
Angela

Groenteweigeraar is nu broccoli-liefhebber

Tot mijn zoon 3 werd, at hij altijd gewoon mee. Maar van de ene dag op de andere nam hij een stevig standpunt in: ´Het enige groen dat ik eet komt uit mijn neus.'
Hij heeft echt een jaar lang alleen maar pasta gegeten. Zonder saus of kaas of wat dan ook. Verder at hij brood met pindakaas. Meer stond er niet op zijn menu. Ik was bang dat hij scheurbuik of beriberi zou krijgen. Om dat te voorkomen moest hij wel vitaminentabletten slikken. Dat deed hij braaf.
Ik heb er geen strijd van gemaakt, er was veel fruit en groente in huis. Ik had dezelfde strategie als maggietel: aanbieden en geduld. Op een gegeven moment dronk mijn zoon sinasappelsap. Toen hij 4 was at hij nog steeds geen groente maar wel stukjes appel en pitloze druiven. Heel langzaam heeft zijn repertoire zich uitgebreid.
Inmiddels zijn we ruim 10 jaar verder en vraagt hij om broccoli en spinazie. Kan in een pan kijken en roepen: 'Ha, lekker, sperciebonen'. Hij wil iedere avond bij zijn eten een paar rauwe tomaten. Als ik hem druiven meegeef naar school is hij helemaal blij.
Hier is het dus goed gekomen door aanbieden, geduld en het goede voorbeeld.

Groet, Molly

Massi Nissa

Massi Nissa

17-03-2009 om 15:13

Hier ook meelezer

Dochter lust bijna geen groente. Fruit gaat beter, vooral appel, peer en banaan gaan er goed in. Dat wil zeggen, een halve appel of een halve banaan. Meer past er niet in haar buik, zegt ze beslist, en dat zou best eens kunnen want het is een heel erg minimini buikje (dochter is nogal mager en eet kleine hoeveelheden).
Wat ze eerst lustte aan avondeten: niets, behalve pizza en patatjes. Wat ze nu lust (2j3m): kleine beetjes macaroni met saus (plukt wel verdachte stukjes eruit), af en toe wat geprakte aardappel met wortel of spinazie (het potjesidee, zeg maar), knoflookgehaktballen, Marokkaanse worst en appelmoes. Een hele vooruitgang, haha.
Rauwkost lust mevrouw niet, soep ook niet. Dacht ik. Tot ik haar op het kdv met smaak tomatensoep zag eten en ze vandaag van de Turkse groentemevrouw een brok komkommer in het vuistje kreeg, dat ze met smaak opat. Ik heb zo'n wat-maak-je-me-nu-kind, begrijpt u wel. En ik blijf hopen dat ze (net als ik) op den duur bijna alles leert eten. Ik zet er nauwelijks druk achter, ze mag ook gewoon brood of yoghurt of iets dergelijks als ze geen avondeten wil. Liever iets dan niets, het is al zo'n sprinkhaantje.
Groetjes
Massi

O ja, dat!

Ja, Massi, dat herken ik!Leuk, die peuters die op het kdv allemaal dingen ineens wel blijken te lusten die ze thuis pertinent weigeren. Ze eten bij ons op de creche geen warm tussen de middag, maar af en toe komt er toch eens een groente langs, en dus bleek mijn zoon laatst wel degelijk sla te eten (hij werd verlinkt door de leidster ). Dus nu moet hij thuis ook.

(mijn zoon kan op het kdv ook meer dan thuis).

Ben wezen kijken bij creche op nieuwe woonplek, en daar wordt tussen de middag warm gegeten. De mevrouw die mij rondleidde vertelde dat ze van ouders wel eens een verzoek heeft gehad 'kun je een foto maken als mijn kind spruitjes eet, thuis eet ze ze niet!" (spruitjes zijn ongeveer de enige groente die ikzelf echt niet lust, maar dat terzijde.

Groeten,

Temet

Blender

Hier wordt ook alleen fruit gegeten als het de heren hapklaar voor de neus wordt gezet. Het beste gaat dat nog als ik kiwi's, appel, peer ,mandarijnen en banaan met een scheut sinaasappelsap in de blender gooi.Erg lekker !Ik zou niet meer zonder blender kunnen.
Om het mijzelf gemakkelijk te maken heb ik nu ook de appelsnijder van Ikea gekocht.Geweldig handig ding.

Damajo

Anneke

Anneke

18-03-2009 om 10:03

Ik heb het opgegeven..

Ik heb het opgegeven. Alles, werkelijk alles heb ik geprobeerd. Behalve straffen of dwingen. Zoon is nu 10 en is een hele moeilijke eter. Dan is dat maar zo. Hij is echter nooit ziek, groeit goed en ik denk dat hij alles wat nodig is wel binnen krijgt. Hij eet nl. wel veel rauwkost en fruit.
Belonen, kado'tjes, ze
lf opscheppen, mee helpen koken (doet hij graag), geen toetjes (geeft hij niks om), dan maar niet eten (maakt hem niet uit) bij de dokter die hem een eetdiploma zou geven (hij hoeft geen eetdiploma) uit logeren gaan, anders noemen, negeren, belonen en nog eens belonen als hij wel at, of juist geen aandacht aan besteden, in de blender, alles gedaan, maar hij eet nooit warm eten. Naar de dokter geweest of er iets anders aaan de hand kon zijn. Hij eet brood als wij warm eten. Ik zit er nu niet meer mee.

Dan is het maar zijn probleem. Het wordt op den duur een sociaal probleem. Wil niet op scoutingkamp omdat hij niks lust. Wil niet logeren etc. Hij is overigens wel op scoutingkamp geweest en er waren nog wel meer kinderen die niets lustten. Dus dat viel achteraf weer mee. Maar als je alles al gedaan hebt, dan houdt het op. Je kunt er ook teveel achteraan zitten en dan krijg je ook een tegengesteld affect. Succes!

kayara

kayara

18-03-2009 om 16:21 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties!

Inmiddels heb ik het boekje van M. Thomas-Holtus (gratis te downloaden op www.difrax.nl) gedownload en uitgeprint. Veel van wat jullie schrijven staat daar ook in.
Guinevere: dat was een goede vraag of hij dan echt geen groente en fruit drinkt. Hij eet wel spinazie met aardappelpuree (van maggi) en pasta met tomatensaus (zit ook vanalles in) en ook andijvie lust ie wel (geen enorme schep, maar toch). Maar het zijn geen grote hoveeelheden. Hij lust geen friet of gebakken aardappelen, gekookt liever ook niet, dus die aardappelpuree.
Ik maak inmiddels shakes in de blender van fruit en de eerste 2 dagen nam hij 1 slokje en dat was genoeg en gister een slokje of 4, dus we gaan vooruit. Ik bied dagelijks aan (stukjes appel en pitloze druiven en dat gaat redelijk, hij heeft 5 druiven op vanmiddag). Veel verder ben ik nog niet, maar het is een begin en idd niet teveel pushen in het begin (en ook niet over de hoeveelheden, want tegen heug en meug wordt kokhalzen of erger nog overgeven).
Ik denk dat het een kwestie is van veel geduld en dat hij zich niet teveel onder druk gezet moet voelen. Ik zal hem vertellen dat we er naar streven dat hij minimaal 1 stuk fruit p.d. eet en een shake drinkt en dat ie dagelijks een groentelepel groente eet. Ik denk dat dat reeel is en haalbaar. Wie weet gaat ie nog echt wat lusten, daar hoop ik wel op.

Asa Torell

Asa Torell

18-03-2009 om 20:22

Maggietel

Wat een goed nieuws zeg, ik duim voor jullie dat het zo door blijft gaan!

Asa torell

Het is inderdaad heel goed nieuws, want je ziet haar met de dag sterker worden. Ze kwam ondertussen volgens de kinder-bmi zo'n 3 kilo te kort om nét in het vakje van gezond gewicht te komen. Ik maakte me niet echt druk om haar gewicht maar ben wel blij dat ze nu eindelijk wat beter eet en er gewoon gezonder uitziet.

Prakken, proberen en belonen

Mijn kinderen (6 en 3) moeten altijd een hapje proeven, dus niet vooraf roepen dat ze het niet lusten. Er wordt niet gekokhalsd of uitgespuugd, het hapje moet op. Desnoods spoelen ze het weg met limonade. Dat had bij mijn dochter (nu 3) wel wat voeten in de aarde. Ze heeft een keer een half uur met een hap in haar mond gelopen en maar weigeren het op te eten. Compromis was uiteindelijk toch uitspugen en een nieuw hapje van hetzelfde. Sindsdien (bijna) geen gezeur meer. Beloning voor bord leegeten (redelijke portie, niet te groot) is een toetje met wat extra's, bijvoorbeeld sprinkels, hagelslag e.d.
Verder worden de minder favoriete zaken zoals spruitjes door de aardappels geprakt met een laagje jus erop gaat het zo naar binnen! Sausjes werken ook prima, broccoli met kerriesaus is hier een succesnummer. De oudste is altijd al een redelijk goede eter geweest, dat scheelt natuurlijk ook als voorbeeld voor de jongste. Hij wil ook altijd graag dingen eten waar hij groot en sterk van wordt. Voelen of zijn spierballen dikker zijn geworden na een hap is ook altijd een succes. Dat werkt natuurlijk niet voor grotere kinderen, die trappen daar niet meer in denk ik zo.

Steeds beter

Hier de ervaring hoe ouder ze worden hoe beter ze gaan eten. Uitzondering natuurlijk nagelaten.
Onze oudste (nu 15) at als peuter/kleuter helemaal geen avondeten. Elke avond strijd en dan zat hij kokhalzend aan tafel met 1 hapje. Wel ontzettende brood en pap (brinta) eter. Dus hebben wij het tijdelijk opgelosd door hem 's avonds als avond eten brinta te geven. Zit toch alles in qua vitamientjes enzo. Fruit overigens at hij wel. liefst bananen ed. De tweede is een wereldwonder qua eten, eet veel en lust alles. De derde (10) tja alles wat groen is eet hij niet, vist hij netjes uit zijn eten. De vierde (3) is af en aan. Ene keer eet hij zich klem aan alles andere dag weinig.
Maar via groene toe te voegen in pastasausen, of door mie (roerbak) dan smokkel ik bij de derde heel wat mee. OF zeggen dat het puree schotel is met gehakt en kaas en dan bloemkool er onder door doen. Wel heel fijn natuurlijk, zo soms ook ongezien groente gegeten.
Spruitjes meestal één van de moeilijkste groentes hier moet ik er ruim 1½ kg van maken anders hebben we niet genoeg.
Kortom vaak zoals er al gezegd is eten komt met de jaren. En als ze een aantal maanden of jaren minder groente lusten, tja vervang dus voor fruit of andere gezonde dingen. Liever dan pap of brood dan strijd aan tafel.
Gr. Rymcke

Marjoleine

Marjoleine

22-03-2009 om 22:53

Volhouden... hele kleine stapjes

Toen onze oudste anderhalf was is hij gestopt met 'normaal' eten. Hij at tot dat moment werkelijk alles, tot olijven en zuurkool toe. Daarna alleen nog aardappel (liefst puree of friet) en brood met pindakaas. Een jaar later was het aangevuld met vissticks en peer... Langzaam, heel langzaam is het menu uitgebreid, meer soorten vlees, meer soorten fruit, macaroni etc... Nu is hij ruim 11 en begint hij eindelijk bijna normaal te eten - nou ja, we geven hem nog vaak peer of banaan bij de maaltijd omdat hij maar een klein hapje groente lust, maar lasagna (met flink veel spinazie en vis, of tomaat/gehakt) of andere overpasta met veel groente gaat er tegenwoordig erg goed in. Ook makkelijke groente als broccoli etc gaat redelijk. En zelfs de zuurkool vandaag ging zonder morren, hij vond het zelfs wel lekker (was het ook! zuurkool met gerookte casselerrib en rosti, overgoten met kookroom met een flinke lepel mosterd erdoor, na een uur in de oven, mjamm). Eens komt het goed.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.