Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

onderuit

onderuit

25-01-2009 om 23:12

Hoe kun je zo snel mogelijk in een verzorgingsflat komen?

Weet niet of dit de juiste rubriek is, maar ik zie wel. Korte weergave, mijn ouders, halverwege 70. Vader heeft diabetes, moeder is altijd zijn uitwendige wekker voor hypo's geweest....gemakzucht natuurlijk....moeder heeft vorig jaar een herseninfarct gehad, is daar niet best uitgekomen, geestelijk dan, was waarschijnlijk al aan het dementeren en het infarct heeft het alleen maar verergerd. Toen ze uit de revalidatie kwam was de aanvraag voor de zorg al bijna rond, maar ze wilde niet. Pa wilde wel, ma wilde naar de aanleun. Dus aanvraag is gestopt. Paar maanden later, ze willen toch naar de zorg. Procedure moet uiteraard opnieuw. CIZ is wonderbaarlijk snel geweest en vorige week kwam de beslissing, ze hebben de indicatie.

Maar nu, CIZ moet binnen 6 weken het besluit bij de zorginstelling neerleggen, hadden ze nog niet gedaan (heb van de week de instelling gebeld). Pas dan komen ze op de lijst, nu staan ze daar nog niet op....

Vanavond 9 uur, mijn moeder belt, mijn vader doet raar....ik ben in de auto gesprongen en er heen gegaan....pa reageert niet op wat ik zeg of doe....112 maar gebeld, wonderbaarlijk snel waren ze er....suikervrij, 2.1 geloof ik.....hypo....infuus aanleggen.....gelukkig kwam hij toen snel bij....

Hij had heel de dag geprikt, prima bloedsuiker....goed gegeten ook vanavond....en toch....pa maakt zich veel te druk, om ma, om de belastingen, om de verhuizing (die nog lang niet in zicht is).....moet er nog bij zeggen, mijn moeder regelde vroeger alles, financien, verzekeringen alles....ze kan het niet meer, ze kan niks meer, niet goed meer koken, weet niet meer hoe ze boerenkool moet maken, schotelt pa 3 keer per week wortels met doperten voor....

En nu, ze moeten zo snel mogelijk naar de zorginstelling, maar hoe? Iemand ideeen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

26-01-2009 om 09:34

Nou....

Wij hebben indertijd gewoon alle verzorgingshuizen in de buurt opgebeld om te informeren hoe lang de wachtlijst was. Eén verzorgingshuis bleek geen wachtlijst te hebben en schoonpa kon binnen 2 weken terecht! Inschrijven ging wel via de reguliere procedure maar je moest dan een paar verzorgingshuizen als voorkeur opgeven.
Jammer alleen dat hij precies op de dag dat hij de sleutel kreeg onverwachts overleed.

Je zou ook

wat guinevere zegt is het beste....
maar mocht alles in de omgeving toch nog langer duren dan je verantwoord acht, dan ga je naar het zorgkantoor (van gemeente, zo'n loket, ze hebben verschillende namen) en informeer je naar andere zorg tot het moment waarop ze wél opgenomen worden.
er is zorg aan huis mogelijk (op korte termijn) b.v. bij aankleden/naar bed gaan. er is hulp voor schoonmaak mogelijk, eten kant en klaar laten brengen/gaan eten in verzorgingshuis etc. etc.
je kan ook nog proberen of ze 'tijdelijk' kunnen worden opgenomen in een verzorgingshuis. dat zijn T.O.P kamers in een verzorgingshuis (of verpleeghuis) waar je voor maximaal 6 weken kan blijven. ingericht en wel. erna kunnen ze dan w.s. door naar hun 'eigen' kamer.
dit zijn allemaal oplossingen die op korte termijn zijn te realiseren en waar ze w.s. al 'recht' op hebben (gezien hun indicatie) dus ook recht op vergoeding. het zijn allemaal dingen die bij een verzorgingshuis erbij in zitten. op het moment dat de indicatie is afgegeven mag je 'm ook gebruiken en niet alleen voor die ene plek, maar ook daarvoor al voor alle hulp die geindiceerd is.
eventueel kan je ook nog een thuiszorginstelling b.v. bellen voor info.
maar gemeenteloket lijkt me de beste plek om te beginnen.
groeten albana

onderuit

onderuit

26-01-2009 om 19:36

Niet veel keuze

naast het feit dat er niet veel verzorgingshuizen hier zijn, willen ouders ook niet van het dorp waar ze al hun hele leven wonen af, kan me daar nog wel wat bij voorstellen, ook gelet op de beginnende dementie van ma....Er blijft dus maar 1 geschikte instelling over, waar ze echtparenwoningen hebben....wel drie stuks in totaal

Ze hebben al thuiszorg, maar die mag van ma niet aan het wasmachine komen....echt vuil wordt het in hun flat niet, dus behalve boodschappen en stofzuigen gebeurt er niet veel....

Ik heb al voorgesteld om naar een soort dagopvang te gaan, maar pa stond niet echt te juichen.....het zijn niet echt gemakkelijke mensen om zoiets voor te regelen

vandaag nog even met HA gebeld, maar die kunnen ook niet de zaak echt bespoedigen. Ik zal het CIZ ook nog eens bellen, of ze de indicatie al hebben doorgestuurd. En de ouderenorganisatie hier, kijken of die nog ideeen hebben.....het zorgloket van de gemeente kan inderdaad ook nog....

Tirza G.

Tirza G.

27-01-2009 om 11:14

Ciz

bellen, dat is je eerste stap. Of hun indicatie al is doorgestuurd naar de zorginstelling van jullie keuze. En dan zul je moeten wachten, tot er ruimte is in die zorginstelling. En die is er pas als er iemand overlijdt. Een echtpaar wat bij elkaar wil blijven, zal dus moeten wachten tot er een dubbele kamer vrijkomt.

Tirza

Kari1

Kari1

27-01-2009 om 14:12

Idd wachten

Hoe kun je zo snel mogelijk in een verzorgingsflat komen...zorgen dat de papieren in orde zijn en dan wachten tot er iemand overlijdt. En als er maar 3 echtparenkamers zijn en die zijn nu bezet, dan kan het wel eens lang wachten worden.
Dat hangt ook samen met het stapeltje (overigens begrijpelijke) eisen: niet van het dorp, geen dagopvang, thuishulp mag alleen werken met restricties. Meestal hangen de gestelde eisen samen met de hoogte van de nood. Het gaat dus blijkbaar nog. Als het echt niet meer gaat dan nemen de eisen af, en dan is er mogelijk wel ruimte om een instelling buiten het dorp ook te accepteren. Voorlopig wachten dus.
Kari

onderuit

onderuit

27-01-2009 om 16:27

Dat zou je zeggen kari

maar mijn moeder heeft totaal geen inzicht in haar eigen beperkingen, door de dementie danwel herseninfarct, en dan vooral het gebied waar die laatste heeft plaatsgehad....in het ziekenhuis wilde ze al gaan lopen, nog voor haar benen weer wilden meewerken....ze kunnen nog best een beetje zelf (aan en uitkleden en zelf wassen), maar eigenlijk al het overige kan niet meer, boodschappen, huishouden, financien op orde.....neem dan ook de diabetes van mijn vader, die zelf nooit heeft leren luisteren naar zijn eigen lichaam, dat deed mijn moeder altijd....maar ook dat kan ze nu niet meer...

Ja, ik weet dat zij zichzelf erg inperken, maar ik snap het wel....dit zijn mensen die hier geworteld zijn, die moet je niet meer gaan verplaatsen naar een ander dorp, zeker weten dat het dan fout afloopt....overigens, het beleid in dat centrum is, als 1 van de 2 van het echtpaar overlijdt, moet de ander uit de echtparenwoning.....dus in die zin wel weer iets meer speling....

Kari1

Kari1

27-01-2009 om 20:38

Maar

Zoals gezegd begrijp ik die "eisen" prima. Maar, zoals je het beschrijft wordt de situatie al wat zorgelijk. Je vraag is ook: hoe kun je zo snel mogelijk in een verzorgingsflat komen. Wat nu als je moeder echt een gevaar voor zichzelf gaat vormen? Als je vader dat niet meer kan bijsturen? Als hij te grote problemen krijgt met zijn diabetes? En als die 6 mensen in die echtparenwoning nog lang en gelukkig leven? Op een keer moet er dan misschien tóch iets anders, ondanks het eisenpakket. En nee dat is niet leuk en dat wens je niemand toe. Of vind je dat 1 van die echtparen er dan uit moet omdat je ouders de plek harder nodig hebben?
Kari

In huis nemen?

Erg ouderwets natuurlijk, erg onnederlands ook, maar kun je ze niet gewoon in huis nemen?

Tirza G.

Tirza G.

27-01-2009 om 22:20

Eigen dorp

Ik snap het helemaal Onderuit (heb net mijn schoonmoeder verhuisd naar een zorginstelling hier in de wijk - haar wijk dus ook), maar hoe breed is dat dorp? Is het zo dat er in dat huis alleen maar mensen uit dat dorp zitten, of zitten er mensen uit de hele regio? Hoe groot is de kans dat ze zelf nog de deur uitgaan, bij mensen op bezoek? Hoeveel bezoek uit het dorp krijgen ze? Mijn schoonmoeder wilde ook echt alleen maar in dít verzorgingshuis, ze komt elke ochtend hier de krant brengen - dat doet ze al ruim 20 jaar, dat loopje houdt ze er in. Ze stekkert nog naar de bieb en er zijn nog 2-3 kennisjes hier in de wijk waar ze langsgaat. Zit ze in het "eerstvolgende" verzorgingshuis, dan kán dat simpelweg niet meer (te ver weg), en daarmee zouden we haar veel ontnemen.
Maar ik kan niet inschatten hoe dat bij jouw ouders is.

Ik wil je sterkte wensen. Het is zwaar.

Tirza

MaximeM

MaximeM

28-01-2009 om 00:44

Misschien

Hoi,

Kan je voorlopig niet even dagelijks een paar keer bellen naar je ouders om na te gaan hoe je vader zich voelt? Zodat je hem op die manier een beetje kan begeleiden met zijn diabetes? Of is dat telefonisch niet mogelijk? Verder zou je misschien met broers/zussen of eventueel nog tantes of ooms of andere kennissen een soort schemaatje maken dat er iedere dag, of eventueel om de dag iemand even bij ze komt en eventueel iets kookt? Boodschappen kan je misschien wel regelen via Albert.nl en de financien zou je zelf een keer per week op je kunnen nemen totdat er plek voor ze vrij komt in een verzorgingstehuis.

Veel sterkte,

Maxime

En tijdelijk ergens anders?

als het écht niet meer gaat kan je ook tijdelijk eerst naar een ander verzorgingshuis (gewoon op een normale kamer dus) tót je aan de beurt bent bij het huis waar je naartoe wil. je plek op de wachtlijst gaat niet sneller of langzamer of je nu op jezelf woont en het héél hard nodig hebt of dat je nu al verzorgt en wel ergens anders een plek hebt. maar.....je moet 2 keer verhuizen en 2 keer wennen dat is behoorlijk belastend voor ouderen. maar goed als er geen alternatief is......
ik hoor trouwens ook regelmatig angstaanjagende verhalen van ouderen die té lang thuis hebben gezeten zonder 24-uurs begeleiding. dus lijkt het me kiezen tussen 2 kwaden.
groeten albana

Enigzins o.t.

ik had het gisteren, nog met een collega, over het enorme gat in de zorg, m.n. voor ouderen. Bij een acute situatie kun je soms nog niet terecht!

Waar blijven de mensen die oog hebben voor dit 'gat in de markt'??? Ik denk dat er, als er meer particuliere initiatieven genomen worden, grote problemen kunnen worden opgelost.

Heb eens een docu gezien over een particulier (zorg)huis waar meerdere ouderen met elkaar woonden, gesteund door zorgverleners.

Lost natuurlijk NU niets op, voor jou, maar het zou toch geweldig zijn als er wat meer van zulke initiatieven zouden zijn?!

Sterkte in elk geval!

onderuit

onderuit

28-01-2009 om 15:13

Kari

>>Je vraag is ook: hoe kun je zo snel mogelijk in een verzorgingsflat komen. Wat nu als je moeder echt een gevaar voor zichzelf gaat vormen? Als je vader dat niet meer kan bijsturen? Als hij te grote problemen krijgt met zijn diabetes? En als die 6 mensen in die echtparenwoning nog lang en gelukkig leven? Op een keer moet er dan misschien tóch iets anders, ondanks het eisenpakket. En nee dat is niet leuk en dat wens je niemand toe. Of vind je dat 1 van die echtparen er dan uit moet omdat je ouders de plek harder nodig hebben?< <

Ik weet het, ik vraag ook het onmogelijke....punt is dat ik ook de weg in ouderenland nauwelijks ken, kom nu pas een beetje achter dingen als WMO en CIZ en wat dies meer zij...je vragen zijn legitiem, ik kan ze helaas ook niet beantwoorden...je laatste vraag wel, nee, die echtparen hoeven er niet uit omdat mijn ouders het harder nodig hebben....een beetje eigen schuld is er wel, omdat ze namelijk vorig jaar, net nadat het met mijn moeder was gebeurd, de boel al bijna rond hadden, en in oktober is er net een echtparenwoning leeggeweest....misschien hadden ze die dus wel gekregen....maar ja, die is nu weer bezet natuurlijk, dus is het nu netjes achteraan sluiten, en dat begrijp ik ook maar al te goed....punt is, zie ik dingen over het hoofd? Vergeet ik kanalen die ik nog kan aanwenden? Dat soort dingen meer...

onderuit

onderuit

28-01-2009 om 15:16

Dirksmama

>>Erg ouderwets natuurlijk, erg onnederlands ook, maar kun je ze niet gewoon in huis nemen?< <

Antwoord kan ik kort in zijn....nee....dat zou niet goed voor de onderlinge relaties zijn, vooral die tussen mijn man en mij Nog los van het ruimte-gebrek....en laat ik vooral niet ongenoemd laten dat de onderlinge verhoudingen niet liggen zoals normaal is tussen ouders en kinderen, zonder in allerlei details te gaan treden....

onderuit

onderuit

28-01-2009 om 15:19

Tirza

Het huis heeft op zich een regionale functie zeg maar, maar mijn ouders zijn erg gebonden aan het dorp....ze kennen alleen dit dorp en de mensen die hier wonen. Vervoer hebben we net aangevraagd via de WMO, taxi is dan 0,50 cent per kilometer, dus het zou ze iets mobieler maken. Vader heeft nog wel auto en rijbewijs, maar eigenlijk is ook dat niet langer verantwoord, dus voor hem nog een scootmobiel aangevraagd....Voor de broodnodige sociale contacten is het denk ik echt beter dat ze hier op het dorp blijven, ik denk dat de kans dat ze in het verzorgingshuis bekenden treffen groter is hier dan een dorp verderop....

onderuit

onderuit

28-01-2009 om 15:22

Albana

gelukkig is pa op zich nog bij de pinken genoeg, en kan hij ma nog wel in de gaten houden....ik wil toch eens gaan proberen om in ieder geval ma een paar dagen in de week naar een dagbesteding te laten gaan, maar goed, dan moeten ze dat wel willen. Boodschappen is op dit moment nog niet urgent en de financien probeer ik al zoveel mogelijk met zwager in de gaten te houden, de belasting kan de vakbond voor ze doen....het is NOG niet onhoudbaar, maar nee, het moet niet te lang duren....zelf denk ik dat 2 keer verhuizen te belastend voor ze is, maar in uiterste nood zullen we wel moeten....

onderuit

onderuit

28-01-2009 om 15:24

Mien

inderdaad....hoewel een noodopvang hier wel mogelijk is, maar voor erg korte periode, en niet voor echtparen...toen ma vorig jaar in het ziekenhuis enzo lag, is pa tijdelijk in een zorghotel gegaan, op aandringen van ons, omdat hij helemaal doordraaide thuis....daar knapte hij toen wel van op....

Nee hoor mien dat is onzin

er bestaat wel opvang voor ouderen die á la minuut geregeld kan worden. ik noemde al eerder de T.O.P. kamers. daar kan je binnen 24 uur terecht. dus aanvraag binnen, morgen kan je terecht. gemeubileerd en al. dus alleen je kleren+toilettas hoef je mee te nemen. die is 'tijdelijk' (dus voor acute nood) en kan maximaal 6 weken duren. is er na die 6 weken zicht op een langdurigere oplossing (b.v. naar huis of ander verzorgingshuis van je keuze)én je hebt nog steeds zorg nodig dan kan het nog's tot maximaal 3 maand verlengd worden. die zijn regionaal. dus je krijgt een plek waar er een vrij is. over het algemeen is er altijd wel een plekje niet te ver weg en zodra er een plek is dichterbij op een T.O.P kamer dan mag je in principe daar heen (ook tijdelijk) b.v. naar je woonplaats.
het punt is dat mensen heel vaak gewoon dingen uitstellen in de ijdele hoop dat....(ze weer opknappen, er een wonder gebeurd...etc.) totdat het écht, écht niet meer gaat....en eigenlijk zijn ze dan al te laat. als ze zich eerder hadden ingeschreven én op de wachtlijst hadden gestaan hadden ze net zo goed het nog 10 keer kunnen uitstellen, maar dan waren ze wél vrijwel meteen aan de beurt geweest w.s.
de wachtlijsten zijn overigens niet meer zo lang tegenwoordig. enkele jaren terug was het véél erger. dit ook omdat er tegenwoordig meer samengewerkt wordt en er wachtlijstbegeleiders zijn. op 6 wachtlijsten staan gebeurd niet meer (of ze weten dat).
groeten albana

He, albana

Dat is nieuws voor mij, ik krijg op mijn werk namelijk met regelmaat, huisartsen aan de lijn die wanhopig zijn omdat een patient niet ondergebracht kan worden.

En ja, laten we eerlijk zijn, waarom zou je niet wachten tot het niet meer gaat, waarom zou je geen wensen mogen hebben als het gaat om huisvesting voor de laatste dagen (maanden/jaren) van je leven.

Acute situaties, ja, dan kan ik me voorstellen dat je niet veel mag verwachten, maar eigenlijk vind ik, persoonlijk, dat je toch veel zou mogen verwachten.

Ik vind het schrijnend om te zien dat echtparen uit elkaar worden gehaald omdat een meer zorgbehoeftig is

Maar ik ben blij met jouw aanvulling dat er wel acute zorgplekken zijn, dank je!

Wat raar.........

dat die huisartsen dat niet weten dan...of gaat het om 'andere' zorg dan ouderen? of combinaties van zorg/handicaps? die zijn nog wel eens 'lastig' namelijk. (b.v. verstandelijk en lich. gehandicapte dementerende oudere.....naar verz. huis? verpl. huis? instelling voor verst. geh of lich geh? die 'passen' dan in geen 1 plaatje....)
de enige reden die ik verder zou kunnen bedenken is dat alle tijdelijke plekken 'vol' zitten, maar dan kan je eventueel verderop in de regio terecht...
hier b.v. zie je een uitleg van een willekeurig gemeente (die tijdelijke opvang is trouwens een verplichtig van de gemeente! dus misschien moeten die huisartsen bij de gemeente aan de bel trekken?)
hier komt een link:http://www.wijchen.nl/nl/digitaal_loket/_/voorziening_gehandicapten/wonen-voor-ouderen.html
en dan zie je onderaan wat een TOP kamer is.
groeten albana

Ja raar

maar het gaat vaak wel om mensen met bijv. Parkinson én dementie/verwardheid, wie weet ligt het daaraan?

Dank voor de info, weer wat wijzer!

Nou dat is het niet

voor mensen met de dingen die jij noemt is het gewoon duidelijk.......verzorgingshuis óf verpleeghuis (ligt aan de indicatie van hoeveel zorg je nodig hebt) het zijn allemaal ziektes/handicaps die verwant zijn aan elkaar/dezelfde zorg behoeven.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.