Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Eva

Eva

13-01-2014 om 20:51

Hoe lang pijn door nieuwe beugel?

Hoe lang houdt een kind pijn door een nieuwe beugel (bovenkaak)? Net nieuw geplaatst en pijnlijk.

Het is zo'n slotjesbeugel.

Verder nog tips om het leed te verzachten?

Jasmijn

Jasmijn

13-01-2014 om 20:53

1 tot 2 dagen

Duurde niet lang voordat zoon gewend was. Heb hem maar een paracetamol gegeven. Het enige waar ik op moest letten was 'draadjesvlees'. Dat hebben we tijdens het beugelen van mijn zoon maar niet gegeten, dat ging niet. Verder alles gewoon zijn gangetje.
Soms na een tandartsbezoek met het bijstellen van de draad weer eens een paracetamol voor het slapen gaan, verder viel het reuze mee allemaal.

Katniss

Katniss

13-01-2014 om 21:55

Twee jaar

Iedere keer als de boel weer aangedraaid is heb je diezelfde pijn. Ik kan het me nog heel goed herinneren ;-( Van de week sprak ik een 12-jarige die sinds oktober beugelt en zij heeft ook al heel wat doosjes paracetamol op. Misschien scheelt het als je alleen slotjes hebt en geen buitenboordapparaat, qua pijn.

emi

emi

13-01-2014 om 22:46

succes

Een weekje geen grote stukken eten. Brood in hele kleine stukjes en ook het andere eten werd zo goed als heelhuids naar binnen geslikt. Bij prikken van bepaalde gedeelten wat wax erop die hij bij de ortho meekreeg.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-01-2014 om 23:37

Beugel

Na het plaatsen van de slotjesbeugel had zoon een dag of vijf last. Een paar paracetamolletjes helpen, net als zorgen voor zacht voedsel. En na iedere controle, als de draad aangespannen werd, had zoon ook een dag & een nacht last dus hop weer een paracetamol en zorgen voor zacht eten zoals pap, vla, soep, brood zonder korstjes etc. Het is even vervelend maar uiteindelijk went het echt wel enigszins en kan je je er op voorbereiden. Die pijn geeft aan dat de beugel werkt, zo moet je het maar zien. En "no pain, no gain"
Zoon is nu alweer ruim een halfjaar beugelvrij (alleen nog een onzichtbaar retainer-draadje achter zijn boven- & ondertanden) en het resultaat is prachtig geworden! Succes!

Puck

Puck

14-01-2014 om 14:05

hier weinig last

Waar het ene kind iedere keer last heeft kan het maar zo zijn dat een ander kind er nauwelijks last van heeft.
Bij onze oudste heeft de pijn na het plaatsen nog geen dag last gehad. Opgelost met paracetamol. Na het aandraaien had hij eigenlijk nooit noemenswaardig last.

Monique D*

Monique D*

14-01-2014 om 14:48

Ongeveer 2 tot 3 dagen

Ook mijn dochter (16) heeft een slotjesbeugel. Nadat haar beugel werd geplaatst kwam de pijn een paar uur later en dat duurde zeker 2 dagen. Ook had ze last van haar wang die door die slotjes werd open geschuurd. Men had gezegd dat haar wangen en lip "eelt moesten kweken". De mond is nog niet gewend aan die vreemde dingen. Dat kost even tijd. Ik weet nog dat ze bolletjes was hadden meegegeven. Dit kon ze tegen de beugel en de wang of lip leggen. Maar dat hielp niet echt.

Ook het aandraaien zal een beetje pijn doen, maar na een paar uren is dat voorbij. Het gebit moet er nog aan wennen.

Monique D*

Monique D*

14-01-2014 om 14:49

Ook paracetamol

Als de pijn erg vervelend werd kon dochter ook paracetamol of een andere pijnstiller nemen.

Astrid

Astrid

15-01-2014 om 11:40

hier

Dochter 1 had 3 dagen last maar heeft dat als vrij pijnlijk ervaren.
Dochter 2 had amper last, maar kan vrij veel pijn verdragen en ervaart pijn weer anders.
Oppaskindje had een dag of 3 last; zij kan niet zo goed tegen pijn, maar vond de blokbeugel erger dan de slotjes.
Het aandraaien erna werd als minder hevig/kortere duur van pijn ervaren. Denk dat ook dan een stukje kennis meespeelt: ze weten wat er komt, zijn minder onzeker of angstig omdat ze weten dat het snel overgaat.
Het draadje heeft dochter 1 niet gehad, wel een nachtbeugel nog een jaar. Haar tanden staan alweer iets naar voren en scheef helaas.
Andere dochter is nog bezig maar krijgt wel het draadje, evenals haar vader dat al jaren heeft.

stiekje

stiekje

15-01-2014 om 23:22

dieet

Een beugel is een uitstekende manier om af te vallen !, maar helaas van korte duur, want zodra de pijn weg is, zit het er zo weer aan.

Ik heb geen beugel die "aangedraaid " wordt, maar krijg steeds een dikkere draad. De eerste draad was de vervelendste, daar heb ik volgens mij wel een week last van gehad, geleefd op pap en gepureerd eten. De volgende draadwisselingen een halve week waarbij het snel in die dagen afneemt en het schijnt dat de voorlaatste draad ook weer vervelend is..
Was moet je er niet op leggen, maar een flinke hoeveelheid er goed op en omheen drukken. De was goed soepel maken in je handen en als het lukt de plaats wat droog proberen te maken. Je mond heelt snel, bij mij werkt het goed als ik dan een hele nacht de was in laat. De draad kan achter het laatste slotje te lang worden en uit gaan steken, daar helpt geen was tegen en moet je goed af laten knippen en daardoor kan er ook een scherp puntje aan komen, bij laten slijpen. Ook bij controles je kind goed laten voelen of ze niet te lang zijn, anders kan je zo weer terug.
Als je pijn in je mond hebt, heb je de neiging om minder goed te poetsen ! op letten.

stiekje

stiekje

15-01-2014 om 23:26

pureren

Was het al vergeten, het pureren was deels ook , omdat ik niet kon kauwen, doordat er bijtblokjes in de weg zaten. Dus of dat zonder wel zou kunnen, kan ik niet beoordelen.

Monique D*

Monique D*

16-01-2014 om 13:07

Vraag over was de hele nacht in de mond laten

Stiekje:
" Je mond heelt snel, bij mij werkt het goed als ik dan een hele nacht de was in laat."

Ben je niet band dat je die was in jouw slaap doorslikt?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-01-2014 om 18:40

MoniqueD

Toen mijn zoon nog beugelde heeft hij ook weleens per ongeluk zo'n stukje wax doorgeslikt; kan geen kwaad hoor Je moet ook geen hele stukken wax gebruiken, een heel klein mini-stukje is genoeg.

Astrid

Astrid

17-01-2014 om 10:43

moniqued

http://www.orthodontia.nl/patient-info/eerste-hulp/

4. Irritatie van de lippen/wangen

Als de brackets/bandjes net geplaatst zijn, kan het wat irritatie geven aan de lippen en wangen. Er moet een soort van een eelt laagje gecreërd worden. Indien erg pijnlijk, neem een stukje orthodontische wax ter grootte van een kleine erwt en plak het op de brackets/bandje waar het pijn doet. De wax kan per ongeluk ingeslikt worden, dit is geen enkel probleem. Wax is onschadelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.