Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe snel kan een baby uitgedroogd raken

Zucht, het is toch wat met onze jongste van ruim 9 maanden. Hij heeft net 2 urineweg infecties achter de rug en sinds vrijdag heeft hij een keelontsteking. Hij kreeg dus de 3e keer AB in een maand. Deze kreeg hij moeilijk naar binnen en elke keer gooide hij het medicijn er weer uit.

Nou heeft hij gisterochtend om 8 uur voor het laatst bij mij gedronken. Sindsdien weigert hij de borst en ook maar elke vorm van drinken of eten, alhoewel hij dat laatste sowieso nog niet goed deed. Hij heeft in 12 uur 4 diarree luiers gehad. Ik heb denk ik in 24 uur zo'n 50ml vocht naar binnen gekregen met een spuitje en dat was onder dwang. Normaliter dronk hij beide borsten elke 3-4 uur, dag en nacht.

Ik heb gisteravond de huisartspost gebeld en die zei dat de misselijkheid bijwerkingen zijn van de AB kuur en ermee te stoppen. Dat hij al 12 uur vrijwel geen vocht naar binnen gehad heeft vond hij niet zo ernstig. Binnen 12 uur zou het beter moeten gaan. Maar hij drinkt dus nog steeds niet en wendt zijn hoofd af als ik hem een beker oid aanbied.

Ik kan duidelijk voelen dat zoon's fontanel een beetje ingedeukt is, hij huilt al een hele tijd geen tranen meer en je kan horen dat zijn mond droog is. Ook kan hij qua gewicht eigenlijk niets verliezen want hij is al 2 lijnen gezakt.

Wat moet ik hier nou mee? Toch weer de HA bellen? Afwachten? Naar de spoedeisende hulp bij het ziekenhuis? Ik weet het echt niet meer maar om hem zo zielig te zien doet echt pijn en ik heb geen idee hoe ik hem weer aan het drinken krijg.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Petal

Kun je er niet een beetje water inkrijgen met een lepeltje? Alle kleine beetje helpen. Als je het niet vertrouwd, bel je de hhpost en ga je er nu heen. Zeker als hij de hele nacht droog is gebleven.
Beterschap!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

24-06-2012 om 08:49

Ach petal toch

Ik zou zelf naar de spoedeisende hulp gaan. Beter te vaak naar het ziekenhuis dan te weinig, zeker met een baby. Wat is je mannetje toch zielig de laatste tijd, arm kereltje. Echt hoor, ga nu niet zenuwachtig afwachten tot je *zeker* weet dat hij aan het uitdrogen is, gewoon bellen en gaan. Hij is nog zo klein. Arme jij ook, wat een zorgen!

Langs gaan

Als ik jou was zou ik de huisartsenpost bellen om een afspraak te maken dat je zsm met je kind kan komen. Het lijkt mij beter dat een arts je kindje even onderzoekt ipv door de telefoon verteld dat het wel meevalt. Hopelijk heeft die arts gelijk, maar ik zou meer vertrouwen hebben in echt contact waarbij de arts je kind ziet.
Sterkte!

Ja!

Naar huisartsenpost! Dit klinkt niet alsof het nog wel even kan wachten!
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

24-06-2012 om 09:28

Langsgaan

Ik zou bellen/langsgaan. Sterkte!!

marinade

marinade

24-06-2012 om 09:36

Snel langsgaan

Ik zou bij de huisarts langsgaan, en als dat wordt afgehouden: naar de EH
Zoon heeft, toen hij zes maanden was (dus wel wat jonger) het rota-virus gehad. 's Ochtends begon de diarree en het spugen, eind middag de dokter gebeld (het was natuurlijk zondag), na een paar uur konden we daar terecht en toen linea recta door naar het ziekenhuis. Dat ging dus heel snel, het uitdrogen. En zeker als je zoon al niet veel bij te zetten heeft, ik zou gaan.

Gaan

Ik zou naar de seh gaan en niet weer eerst bellen. Je bent ongerust, zou ik ook zijn. Arts heeft gezegd dat het binnen 12 uur beter moest gaan, nou dat is absoluut niet zo en ik zou niet weten wat de hap aan de telefoon kan uitrichten. Snelste route is nu naar de seh. Mocht je "voor niks" komen, stamel je een excuus en ben je gerustgesteld. Mocht het terecht zijn, ben je jezelf eeuwig dankbaar.
Heel veel sterkte, wat een narigheid!

Primavera

Primavera

24-06-2012 om 10:00

Ik zou nu gaan

Niet bellen maar gaan. Het gaat niet om dat hij alleen zo weinig vocht binnen krijgt, maar dat er in dezelfde periode bovendien met diarree veel vocht is uitgegaan.
Ik heb het eens met een baby gered door hem ieder kwartier wat theelepels moeder melk naar binnen te dwingen, die ook niet wilde drinken omdat het slikken waarschijnlijk zeer deed door keelpijn.
Wat je beschrijft klinkt echter niet goed. Gewoon gaan dus, beter safe dan sorry.

Van harte beterschap gewenst voor je baby

Ely

Ely

24-06-2012 om 10:16

Hè jasses

Wat een narigheid. Hoop dat je ondertussen meer weet en het beter gaat. De enige dingen die ik kon bedenken is kijken of hij op nat (vochtig) doekje wil sabbelen of anders voorzichtig met een spuitje (zonder naald natuurlijk ) wat proberen te geven.
Ik hoop dat het snel beter gaat!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hetzelfde

Ik weet dat je in Engeland woont, dus geen NHS 24 bellen , maar even naar het ziekenhuis gaan. Ik weet dat ze hier voor minder naar het ziekenhuis gaan :o)

To a and e

En pak een tas, ik heb als A and E doctors op de children's A&E kinderen voor minderen in het ziekenhuis laten slapen.

Neem een boek mee! Vier uur wachttijd en parkeergeld!

Mariel

Poppy

Poppy

24-06-2012 om 16:30 Topicstarter

Geweest

Bedankt iedereen, ben net van A&E terug. Ik wilde in eerste instantie van dat speciale spul kopen, om uitdroging te verkomen, maar de apotheker wilde dat niet verkopen omdat ik niet precies weet hoeveel meneer normaal drinkt en daarom de te geven dosis niet wist.

Toen toch maar een tas gepakt en naar het ziekenhuis gegaan. Gelukkig gaat het bij de kinderafdeling erg snel. Een zuster heeft hem bekeken en gegevens opgenomen. 't Arme schaap weegt nog maar 7.68kg, terwijl hij een maand geleden 8.22kg woog.

Daar heeft hij toch dat speciale spul gekregen en verder is er eigenlijk niets gebeurd. Ja, zoon is wat uitgedroogd maar nog niet heel erg en ik moet vandaag dat spul blijven geven. En ik moet proberen om zoveel mogelijk eten/drinken te geven, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik neem aan dat hij nu dus niet zal uitdrogen, maar hoe ik er in godsnaam melk/eten in ga krijgen is me een raadsel. Hij wil echt niets van bv weten en draait zijn hoofd al af als ik hem neerleg.

Maar goed, hopelijk gaat het nu snel beter en anders ga ik morgen gewoon naar de huisarts.

Bedankt iedereen voor de reacties.

Kari1

Kari1

24-06-2012 om 19:47

En blijf hem in de gaten houden

want het risico op meer uitdroging dan "wat uitgedroogd" blijft natuurlijk aanwezig als je er maar zo mondjesmaat iets inkrijgt. Moest je niet terugkomen de volgende dag?
Zo veel mogelijk eten/drinken geven, vergeet dat eten maar even, zoalng hij maar drinkt. En of dat nou ORS is of BV maakt niet uit, zolang het er maar inkomt. BV bevat ook zouten en suikers.
Sterkte ermee hoor!
Kari

Poppy

Poppy

24-06-2012 om 20:11 Topicstarter

Kari

Nee ik hoef niet terug te komen. Alleen als er iets verandert, bv uitslag of bloed in de ontlasting. Ik verbaas me er wel een beetje om want het ventje is in 2 dagen volgens mij wel een kilo afgevallen.

Het probleem op het moment is vloeistof, hij drinkt mondjesmaat melk of water. Eten gaat wonder boven wonder opeens goed. Nou ja, goed, voor hem goed. Hij heeft net iets van 2 eetlepels groente en 4 eetlepels yoghurt gegeten. We gaan van het ene extreem naar het andere.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2012 om 20:32

Lees het voor het eerst

Gelukkig dat je zoontje nu wel groente en yoghurt heeft gegeten, daar zit ook vocht in tenslotte. Wat is A&E?

Poppy

Poppy

24-06-2012 om 20:44 Topicstarter

A&e

A&E is Accidents & Emergency hier in Engeland, hetzelfde als spoedeisende hulp.

dc

dc

24-06-2012 om 21:22

Spuitje?

Kun je wat moedermelk kolven en met zo'n medicijnspuitje naar binnen werken misschien? Of samen slapen, en misschien als hij heel slaperig is?

Wat ontzettend naar zeg. Als het morgen nog niet beter is, zou ik weer teruggaan hoor. Volgens mij is het hier in engeland standaard om mensen eerst een keer naar huis te sturen voor ze echt iets gaan doen....

Sterkte!!!

Nat eten

Petal, ik zou veel nat eten geven. Pap, yoghurt, vla (o nee, hebben ze daar niet...), jello. En die groenten inderdaad. hoe meer vocht erin zit, hoe beter, lijkt me.

Heel veel sterkte

Temet

Sjansje

Sjansje

24-06-2012 om 21:42

Misschien een idee?

Kun je niet proberen om de melk in een andere vorm aan te bieden? Bijvoorbeeld een fruitshake ervan maken met banaan of zo. Eventueel de melk nog een beetje bevroren, lekker voor een pijnlijk keeltje.
Of wat rijstebloem er doorheen (met vanillesmaak bijvoorbeeld)
Sterkte!

Hanne.

Hanne.

24-06-2012 om 21:46

Plassen

Wat ik in het hele verhaal mis is: plast hij nog?

Ik heb een jaar geleden met mijn dochter van toen net een jaar min of meer het zelfde gehad. Hoge koorts, heftig braken en niets binnen houden.

Hier was de huisarts vrij duidelijk. Zolang er geplast wordt is er nog geen uidroging, zodra er (te lang) niet geplast wordt gaan we opname overwegen. Te lang betekende 12 uur niets of 24 uur 'miniplasjes'.

Tot die tijd op alle mogelijke manieren proberen om vocht binnen te krijgen. Wat maakt niet uit. Dus inderdaad yoghurt, groenten, sap, waterijs, gepureerd fruit, whatever, als het maar vocht is.

Wij hebben het er (net) mee gered. Na 11,5 uur deed ze net op tijd een plas. Daarna zijn we nog 4 dagen aan het ploeteren geweest voordat ze weer 'normaal' at.

Dik vloeibaar

Het klinkt alsof je baby een zere keel heeft waardoor slikken pijn doet. En dan kan dik vloeibaar, inderdaad yoghurt, banaan met moedermelk, zachte waterige groenten e.d. gewoon minder pijn doen.
Sterkte vannacht, wat kun je je toch zorgen maken om zo'n kleintje.

elsje78

elsje78

24-06-2012 om 21:57

Hanne

Als wat jij zegt standaard is ben ik nu achteraf nog boos (was ik al) dat ik ben baby van 9 maand die al 36 uur nauwelijks iets geplast had weer naar huis moest. Was nog alert genoeg en had reserves genoeg....

Poppy

Poppy

24-06-2012 om 22:32 Topicstarter

Mopper

Vanavond had ik na de groente en yoghurt ook nog een beetje succes met melk verdikt met rijstebloem. Dat at hij nog wel van een lepeltje.

Helaas heeft meneer net weer overgegeven. Hij moest huilen en toen hoesten en toen kwam er weer een lading uit. Zo blijven we bezig.

Ik heb wel spuitjes met melk geprobeerd maar hij vindt het niet lekker en hij laat het gewoon zijn mond weer uitlopen. Spuitjes ORS gaan wel, na eerst wat tegenstribbelen, dus ik heb er net nog wat spuitjes ORS ingestopt en nu slaapt hij. Helaas heeft hij de laatste maand zoveel (vieze) medicijnen in moeten nemen dat spuitjes/lepeltjes ook niet welkom zijn.

Plassen doet hij nog wel, alleen veel minder dan voorheen. Hoeveel hij precies plast weet ik niet, omdat je met die diarree moeilijk kan inschatten of de luier nou ook nat was of niet.

We zullen zien hoe vannacht gaat, en anders maak ik morgen maar weer een afspraak bij de huisarts.

Ely

Ely

25-06-2012 om 00:05

Sterkte vannacht

Hoop dat hij gauw gaat drinken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Petal

Hoe ging het vannacht? Heb je hem vanochtend iets te drinken/eten kunnen geven? Als hij nou ook nog een droge luier had na vannacht, zou ik denk ik weer naar een arts gaan. Uiteindelijk heeft hij gisteren haast niets binnengehouden, toch?
Sterkte weer!

Poppy

Poppy

25-06-2012 om 08:32 Topicstarter

Vannacht

Zoon sliep om kwart over negen en werd pas om 3 of 4 uur wakker. Toen was het modderen want normaal voedde ik en ging hij weer slapen, meestal tijdens de voeding. Hij wil nog steeds niet drinken. Ik heb hem maar een tuitbeker met melk gegeven en daar heeft hij amper van gedronken. Toen toch maar weer in bed gelegd en is hij weer gaan slapen. Een uur later was hij weer wakker en heb ik hem bij mij in bed genomen waar hij tot 7 uur heeft geslapen.

Een goede nacht qua nachtrust maar nog geen vooruitgang met drinken. Ik ga hem nu proberen een bord melk met rijstebloem te geven, dat ging er gisteravond in.

Hij heeft geen diarree meer gehad tot nu toe en zijn luier was wel een beetje nat. Geen idee of ik de ORS nog steeds moet/kan geven, want hij gooit er niet zoveel meer uit maar krijgt lang niet genoeg binnen. Ga straks dus ook maar een huisarts afspraak maken.

Andere oorzaak?

Wat een zorgen moet je je maken!
Ik kreeg een ander idee: als hij wel ORS en rijstepap e.d. wil, en geen moedermelk: zou het kunnen dat je zwanger bent? Mijn oudste (ok, die was bijna anderhalf toen) die alleen 's avonds voor het slapen gaan voor de gezelligheid nog bij mij dronk, zei op een keer ineens: 'Bah!' en duwde de borst weg. Een week later bleek uit de test dat ik zwanger was van zijn zusje. De melk smaakte meneer niet meer.
Hoop dat het gauw weer beter gaat met je zoon.

Of misschien

Naderende menstruatie? Ik herinner me opeens dat een van mijn babies ook niet meer wilde drinken (gelukkig tijdelijk), later bleek dat ik op het punt stond (voor het eerst sinds de bevalling) weer te menstrueren. Kan de smaak veranderen idd.
Enfin, wat het ook is, ik hoop dat hij snel weer gaat drinken en opknapt! Wat vond de huisarts er vandaag van?

Poppy

Poppy

25-06-2012 om 13:56 Topicstarter

Oorzaak

Nog steeds geen idee

Zwangerschap lijkt me heel sterk, menstruatie zou kunnen, alhoewel ik bij mijn 1e pas na 13 maanden ongesteld werd. Toen ging zoon eigenlijk naar 1-2 voedingen per etmaal.

De huisarts afspraak is pas om kwart voor 5. Op het moment ligt het ventje te slapen. Hopelijk krijg ik er straks weer wat pap in.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

25-06-2012 om 20:20

Petal

Hoe is het nu met je mannetje en wat zei de huisarts? Bij mij had ik ook een acute borstweigeraar net voor de eerste menstruatie, maar niet zo resoluut als jouw kleintje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.