Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe snel ontstaat gehoorschade bij gebruik mp3/discman?

Ik ben op zoek naar informatie over mp3-speler-gebruik door kinderen. Sinds een tijdje maken we regelmatig lange autoritten en mijn oudste van 6 (ongedurig type) luistert dan heel graag naar luisterboeken. Hij heeft een gewone discman, en ik check het volume wel zelf, maar dat is maar een slag in de lucht. Nou kan ik nergens duidelijke informatie vinden over hoe je daarmee om moet gaan. Ergens vond ik een grens van 60 dbA, dat gelijk zou staan aan rustige conversatie. Maar ja, is het volume van een cd die hoorbaar is boven het geluid van de auto zelf, nog van het niveau "rustige conversatie"? En dan met die dopjes in je oren?
In HNH heb ik al een draadje geopend over mp3-spelers met een volumebegrenzer, maar hier vraag ik me af: is er iemand die weet wat nu een echte drempel is? En wat doe ik als ik geen volumebegrenzer kan vinden? Is het verantwoord om zelf een beetje aan te modderen met die discman? Het gaat om ongeveer 2x2 uur per week.
Misschien is er wel een audioloog in de zaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Engelandvaarder

Engelandvaarder

30-04-2009 om 12:36

Noise cancellation koptelefoon

Ik maakte mij daar ook zorgen over, onze (wat oude) auto is niet bepaald stil, en de MP3 spelers moesten vrij hard om het verhaal te kunnen volgen. We hebben toen nieuwe koptelefoons gekocht, die helemaal over de oren heenvallen en ook het geluid van de auto kunnen onderdrukken. Het scheelt echt enorm, de MP3 spelers kunnen nu op een normaal volume gespeeld worden.
Mijn kinderen hebben een Sansa Shaker. Ik heb daar twee jaar geleden voor gekozen, omdat deze MP3 spelers ook een goed speakertje hebben, zodat de kinderen geen koptelefoon ophoeven (dat vond ik een vervelend idee, dat mijn jonge kinderen de hele dag met een koptelefoon op rond zouden lopen). Deze spelers zijn speciaal voor kinderen ontwikkeld en hebben een volumebegrenzer (ook wel fijn voor de ouders als ze zonder koptelefoon gebruikt worden). Overigens vind ik dat ze met koptelefoon weer wel vrij hard kunnen.
Je vraag over hoe hard nu eigenlijk veilig is kan ik niet beantwoorden. Ikzelf ben nogal huiverig voor gehoorbeschadigingen, dus ik vind het al snel te hard.
groeten,
Jose

Anneque

Anneque

30-04-2009 om 17:11 Topicstarter

Sansa shaker

Ja, die tip las ik in het archief, helaas is dat ding niet in de handel op het moment (en ook wel vrij prijzig, dacht ik?). IN HNH heb ik wel de tip gekregen dat je het volume van iPod kunt begrenzen als je muziek uploadt, dus ik ga es op MP kijken voor een tweedehandsje. Wel sneu voor mijn moeder, die zo lief die discmans had geregeld....
Die klokhuis-uitzending ga ik ook bekijken!

Sansa shaker

via ebay in de uk voor 4 pond op de kop getikt (nieuw) ook eentje voor 8 en eentje voor 10, die van 4 was wel mazze natuurlijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.