Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Naora

Naora

28-04-2012 om 16:21

Hoe snel werkt een pijnstiller? en is er een alternatief?

Bij mij en mijn dochter duurt het ongeveer vier uur voor een paracetamol of een ibuprofen werkt. Ik heb heel lang gedacht dat dat normaal was, tis ten slotte normaal voor mij Maar gemiddeld is het blijkbaar niet, weet ik na een gesprek met collega's. Hoe snel werken deze stoffen bij jullie? En zijn er hier mensen die dit fenomeen kennen en misschien een sneller werkend alternatief hebben ontdekt? Soms is het namelijk heel onhandig dat je vier uur moet wachten. Als je een flinke verkoudheid voelt opkomen maar echt nog even moet functioneren bijvoorbeeld Ik zet ook weleens de wekker vroeg zodat ik iets in kan nemen en daarna verder slapen, en dan voel ik me weer goed tegen de tijd dat ik fit moet zijn. Best onhandig...

Naora.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

28-04-2012 om 16:26

Vreemd

Bij mij werkt een pijnstiller binnen een half uur, en na 4 uur is hij echt wel weer uitgewerkt.

Zetpil?

Zou de werkzame stof misschien sneller opgenomen worden als je een zetpil gebruikt?

joer

joer

28-04-2012 om 17:33

Sterkte?

Is de sterkte wel voldoende voor je?

Je kan proberen 2 paracetamol van 500 samen in te nemen (dus direct 1000) of 1 paracetamol en Ibuprofen samen in te nemen.

Anders even overleggen met je huisarts. Misschien krijg je dan iets voorgeschreven uit de licht opiaten groep. Bijv. Tramadol.

Fiorucci

Fiorucci

28-04-2012 om 18:05

Naora

Ja, ik herken het wel, ook bij gezinsleden. Toevallig heeft de oudste nu een keelontsteking en ik heb een poeder gekocht met paracetamol, wat je in water oplost, dat werkt sneller. Hij vindt het ook best lekker fris kwa smaak.

Naora

Naora

28-04-2012 om 20:35

Tips

De hoeveelheid maakt niet uit, heb ik al geprobeerd. De combi zou ik kunnen proberen! Tramadol vind ik eerlijk gezegd een beetje overdreven bij verkoudheid of iets dergelijks. De normale middelen werken wel, het duurt alleen langer. Paracetamol oplossen doe ik ook al... Maar de zetpil vind ik een geweldige tip! Het zal iets met het opnemen te maken hebben, dus wie weet!
Bedankt zover!

Tinus_p

Tinus_p

28-04-2012 om 22:13

Naar arts, etc

Naora:
"Bij mij en mijn dochter duurt het ongeveer vier uur voor een paracetamol of een ibuprofen werkt."
Een kwartier tot een uur is normaal. Als het na die tijd niet werkt, is het niet genoeg, werkt het niet en/of heb je geen lichamelijk probleem. Dit is een bezoekje aan de huisarts waard...

Tirza G.

Tirza G.

28-04-2012 om 22:23

Pijnstillers bevatten bepaalde stoffen (paracetamol weer andere dan ibuprofen) die inwerken op bepaalde receptor-cellen in je lichaam. Misschien heb je er daar niet zo veel van? Dat kan. Het is echt een raar verhaal

Tirza

Naora

Naora

29-04-2012 om 09:32

Tinus

Tinus, ik kan je vertellen dat het echt wel werkt. Ik ken mijn eigen lichaam wel na zo'n veertig jaar. Zeker paracetamol werkt bij dochter en mij zo goed dat we het 's avonds niet moeten nemen. Want dan worden we heel wakker.

guera

guera

29-04-2012 om 21:15

Herkenbaar

Wij moestrn onze zoon als klein kind s avonds of s nachts geen pijnstiller geven. Stond garant voor n nachtfeest met wakker kind. Hij is nu ouder dat is niet meer. Maar niemand herkende het in mijn omgeving ...

Tirza G.

Tirza G.

29-04-2012 om 22:01

Dat heb ik wel vaker gehoord. Paracetamol geven voor bedtijd is gegarandeerd een nachtfestijn

Tirza

Hombre

Hombre

30-04-2012 om 15:05

Maag

Als je net gegeten hebt kan het langer duren voordat medicijnen in je bloed worden opgenomen. Schijnt ook nog met het vetgehalte van het eten samen te hangen.

Misschien heeft dat er wat mee te maken?

http://www.australianprescriber.com/magazine/29/2/40/2

Naora

Naora

01-05-2012 om 16:40

Eten en slapen

Ik let eigenlijk nooit op wat ik eet als ik iets inneem. Dus nee, dat varieert denk ik. En de inwerktijd varieert niet
Wat betreft de invloed op de slaap: ik had het zelf als kind, dus ik neem dan liever ibuprofen. Mijn dochters nachtelijke paracetamol ervaring was toen ze een baby was, dus daarna heb ik voor later op de dag kinderibuprofen gekocht. Misschien hebben we daar nu inderdaad geen last meer van.
Bedankt voor alle input. Ik ga zetpillen proberen. En misschien aspirine? En als ik een keer bij de huisarts ben zal ik het eens vragen.

Naora.

Antihistamine

in die night versies ( ook verkrijgbaar in engeland, Australie en Indonesie bijvoorbeeld) zit meestal naast de paracetamol nog een antihistamine waar je suffig van wordt en iets als efedrine of iets aanverwantschap waar je neusgaten van open gaan staan.

Bij mij werkt paracetamol zo ook niet, in geen enkele dosis. Panadol night of ibuprofen wel.

Biene M.

Biene M.

02-05-2012 om 06:56

Efedrine in night versie?

Goh, en dat spul verkopen ze in smartshops als natuurlijke amfetamine, om de hele nacht door te kunnen feesten dus.

Tinus_p

Tinus_p

02-05-2012 om 09:04

Geen aspirine

Naora:
"En misschien aspirine?"
Nevernooit aspirine gebruiken bij kinderen (staat ook in bijsluiter).

Kari1

Kari1

02-05-2012 om 16:33

De night-versie

en de cold-versie of de combinatie ontleent z'n werking niet alleen aan de paracetamol maar aan wat er nog meer inzit. Het is daarom niet gek dat dat dat "beter" werkt dan alleen paracetamol, zoals dirksmama al zegt bevat het immers niet alleen een pijnstiller maar ook een antihistaminicum om je suf te maken en nog evt. andere stoffen.
http://www.tylenol.com/product_detail.jhtml?id=tylenol/cold/prod_multisym_night.inc&prod=cold_multisym_night#
Acetaminophen = paracetamol
Chlorpheniramine = sufmakend antihistaminicum
Dextromethorphan = kriebelhoestdemper
Phenylephrine = neusopener (bloedvatvernauwer, wordt in Nederland vooral gebruikt in de oogheelkunde)
Als je dat allemaal wilt dan kun je zo'n combi nemen. Je kunt ook zelf een combi maken van wat je écht nodig hebt.
Tylenol PM bevat als sufmaker diphenhydramine. Dat antihistaminicum is in Nederland vanwege de bijwerkingen niet meer in de handel.
Kari

Partydrug

in de States mag het ook alleen nog maar in beperkte hoeveelheden aan een persoon verkocht worden. Met huistuinenkeukenchemie valt er nl. een partydrug uit te destilleren...

Tegenwoordig bevat het inderdaad geen efedrine meer, maar pseudoefedrine of phenylephrine. Doet hetzelfde.

Even de verpakkingen hier in huis gecheckt.

Night versie chemmart uit Australie bevat:
Paracetamol 500mg
Phenylephrine hydrochloride 5 mg
Chlorpheniramine Maleate 2 mg (maakt suf)

Uit Engeland van Boots:
zelfde, maar i.p.v. Phenylephrine 60 mg pseudoephedrine hydrochloride.

De indoensische versie is voorzichtiger met maar 30 mg pseudoephedrine en 1 mg chlorpheniramide Maleate .

Dan kun je in Australie ook nog gewoon over de toonbank hetzelfde spul kopen met als extra ook nog codeïne er in en doxylamine succinate.

Voor iedereen hier gast denken dat we hier heavy substance users zijn...we hebben het ij huis voor noodgevallen, omdat we nogal afgelegen wonen in de jungle, het is onderdeel van de huisapotheek.
Schat dat ik zo twee keer per jaar decongestants slik, met als gevolg dat een flinke verkoudheid niet meer uitloopt in een voorhoofds- en bijholteontsteking, want voordien wel steevast het geval was. En dat scheelt weer veel hoofdpijn en een antibioticakuur met bijpassende schimmels...

costa

costa

04-05-2012 om 10:01

Wakker

Ja, ik herken het ook wel van mijn kinderen toen ze peuter/kleuter waren, ze werden enorm wakker en aktief na een paracetamol zetpil! Ook als de koorts er niet enorm door zakte trouwens!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.