Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ayla

ayla

20-01-2009 om 09:24

Hoe vaak ontlasting

onze dochter van vier heeft ene geschiedenis van darmproblemen en blaasontstekingen, ongeveer een jaar geleden heeft ze lange tijd last gehad van onstipatie, toen konden we het echter verhelpen met haar regelmatig roosvicee laxo te geven. Toen dachten we dat het weg was maar kreeg ze blaasonstekingen. Van de kinderarts moesten we haar poepgedrag in de gaen houden. Nu kwamen we afgelopen vrijdag met haar op de hap terecht omdat ze enorme buikpijn had die niet wegging. Volledig verstopt was het oordeel.We hebben een recept voor forlax gekregen 2 zakjes per dag. Ik ben zaterdag voorzichtig begonnen met 1 zakje, maar er gebeurde niets, zondag 2 zakjes en de ontlasting kwam pas zondagavond op gang. Nu heeft ze sindsdien weer geen ontlasting gehad (al is ze gisteren wel ziek geweest dus geen forlax gehad).

Is het echt ene probleem als ene kind niet iedere dag ontlasting heeft?
Moet het met die forlax echt diarree worden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 11:06

Huisarts

Ik zou ff teruggaan naar je eigen huisarts.

Jacoline29

Jacoline29

20-01-2009 om 11:24

Forlax

Duurt een paar dagen om de darmen op weg te helpen,krijgt het kind diarree,terug naar 1 zakje.Dit heeft de kinderarts destijds tegen mij gezegd.
Zoonlief krijgt ook forlax,2x p/d 1 zakje,diaree was het gevolg,dus netjes terug naar 1.Dat gebruikt hij nu alweer een tijdje en het lijkt goed te gaan.

Succes

Hier

Een zoontje van 4 die ook helemaal verstopt zat. Op een gegeven moment had hij last van overloopdiarree. Hij heeft Movicolon gekregen (is hetzelfde als Forlax). De eerste 2 dagen heeft hij echt heeeeeel veeeeeel diarree gehad. Dit is oude poep geweest, stonk ook echt ontzettend. Was heel zielig want hij kon het niet ophouden en voelde zich echt beroerd daardoor. Ik bleef onderbroekjes in een emmer spoelen, maar vooruit. Na die 2 dagen zijn we teruggegaan naar een half zakje per dag en sindsdien bakt hij keurige drollen. Hiervoor had hij met pijn en moeite een bergje knoertharde keutels, dus dit is echt een ontzettende vooruitgang!
Ik zou (in overleg met de arts) teruggaan naar 1 zakje per dag en dan kijken of de ontlasting wat vastere vorm aanneemt (maar niet te vast).
Is je ook verteld dat je bij de Forlax extra moet drinken omdat je veel extra vezels naar binnen slikt? Als je hier niet genoeg bij drinkt, dikt het de poep alleen nog maar meer in.
Succes!

Hier ook

Hoi,

Onze zoon (ook 4) gebruikt ook al ruim een half jaar forlax (zakjes van 10 gram), ook na obstipatie. Eerst moest hij er 2 per dag tot alles goed op gang was. Ook hij voelde het dan niet goed en had dus regelmatig ongelukken maar toen er wat meer regelmaat in zat, zijn we naar 1 zakje per dag gegaan en dat gaat goed. Hij poept wel eens een dag niet en dan vaak daarna een paar keer per dag. Toen hij ziek was en diarree had van de griep, was toch het advies van de huisarts om gewoon door te gaan met de forlax zodat je dat ritme niet verstoord. Bij twijfel gewoon even overleggen met de arts hoor. Beter te vaak dan te weinig, toch!?

Succes,
Dilap

ayla

ayla

22-01-2009 om 10:24

Zo'n vaag probleem

het prbleem is dat het eigenlijk zo'n vaag probleem is. Zoals ik al eerder zei heeft ze in het verleden al eerder verstopping gehad, toen was het wel heel duidelijk, bij 12 dagen geen ontlasting kun je wel over verstopping praten. Toen dus een tijd laxo gebruikt en we dachten dat het goed ging, tot de kinderarts de link legde tussne de blaasontsteking en de eerdere obstipatie en dat die misschien nog niet weg was. We wisten dat ze niet iedere dag ontlasting heeft, ze klaagt met grote regelmaat over buikpijn, zegt dat ze altijd buikpijn heeft maar dachten dat ze aandacht trok en dat het nou eenmaal zo was. Nu dus afgelopen vrijdag bij de hap bleek ze verstopt te zitten, buik heel soepel maar darmen wel vol ontlasting. Van de kinderarts moetsen we haar al heel veel laten drinken maar dat helpt tot nu toe niet echt. Ook nu is de ontlasting nog steeds niet dagelijks. Volgens mij nu weer dik 2 dagen niet. Vanmiddag een telefonische afspraak met de kinderarts bij wie ze onder behandeling is voor de blaasontstekingen. Misschien eens vragen voor een buikfoto?

ayla

ayla

22-01-2009 om 10:26

Trouwens

ze vind de forlax zo vreselijk smerig, ze komt er echt van aan het kokhalsen, en dat 2 keer per dag, het is echt sneu. Iemand tips om het iets makkelijker te maken, heb het ook al met siroop gemengd maar dat hielp ook niet

Jacoline29

Jacoline29

22-01-2009 om 15:04

Tip

gewoon in yoki oid doen,beter met teveel vocht dan te weinig.Hier hebben ze ook echo en buikfoto's gemaakt,eer dat zoonlief forlax kreeg.

Een week of 2 a 3 terug had hij ook veel buikpijn en dik 39 koorts,huisarts geweest,zei weer zijn poep zit vast(????,daar heeft hij de zakjes toch voor),overleg met kinderarts gehad,die zei geen 2 zakjes,maar 1 gaat het niet goed terug komen.Als hij dus weer die verschijnselen heeft hoef ik niet meer naar de huisarts maar moet ik gelijk naar de KA.Overleg maar goed hoor,huisartsen denken er naar mijn mening te makkelijk over en zegt dan snel spastische darmen,wat inhoud dat hij/zij het niet meer wet wat het is(weet ik van een goede kennis van mij die ha is)
Succes met de KA,laat even weten wat hij/zij gezegd heeft.

ayla

ayla

22-01-2009 om 20:41

Reactie

vanmiddag met de kinderarts gebeld, ze vond het allemaal vrij logisch. Alleen vond ze de forlax niet goed genoeg helpen, we hebben dus iets anders gekregen, movicolon staat erop. 1 grote pot en daarvan moet ze 2 daags 15 mg. Ze gaf wel aan dat het een beetje zoeken is naar de goede dosering. Het is belangrijk dat ayladochter iedere dag ontlasting krijgt. Een buikfoto vond ze niet nodig, dat de ha het had geconstateerd zei voldoende. We hoeven ook alleen nog terug als dit niet werkt. Was erna een beetje overdonderd. Was dat alles, en waar komt het dan vandaan en waarom heeft ze dan al jaren obstipatie ? is dat niet belangrijk om te weten

Mari

Mari

22-01-2009 om 22:50

Geen oorzaak

Ik heb een dochter van 11 met chronische obstipatie. Die gebruik nu al jaren poeders. Ook al het traject met de poeppoli in het AMC gehad. Meestal is er gewoon geen oorzaak te vinden. Sommige kinderen hebben nou eenmaal snel last van obstipatie. Dus ik snap die kinderarts wel, het heeft geen zin om te vragen over het hoe, wat en waarom. Behandeling is simpel, laxeermiddelen. Het moeilijke is om de juiste dosering te vinden. Je moet er als ouder zelf handigheid in krijgen met het experimenteren. Want dat mag, je hoeft niet elke keer aan een arts te vragen of verhogen of verminderen nodig is. Ik vermoed dat de kinderarts dit bedoelt, maar onvoldoende heeft uitgelegd.
Waar ik het niet mee eens ben, is dat die zegt dat je dochter elke dag ontlasting moet hebben. Heb jij dat? Ik niet hoor. Maar het is belangrijk dat de ontlasting niet te hard wordt. Wij moesten toen een poepdagboek bijhouden. Hele lijsten in de wc gehangen met plaatjes van voorbeelden en dochter moest haar ontlasting cijfers geven welke het beste bij de plaatjes hoorde. Vreemden keken wel raar als ze onze wc gebruikte Wat ik me wel afvraag, naast laxeer zijn leefregels net zo belangrijk, heeft de KA dat gezegt? Veel drinken, veel vezels, tijd nemen om naar de wc te gaan. Aangeraden werd om na elke maaltijd een poos op de wc te zitten, ook al is er geen aandrang. Maak het gezellig, leuke strip erbij, het punt is om te leren ontspannen op de wc. Kijk eens op deze site, hier staat veel info: http://www.poeppoli.nl/main.php?language=nl&style=girl

gr. Mari

Jacoline29

Jacoline29

23-01-2009 om 09:36

Ayla

Ik herken mezelf in jouw verhaal,hoe lang heeft zoonlief dan al die obstipatie?waarom is dat nu pas aan het licht gekomen?.zoonlief heeft een niet ingedaalde zaadbal rechts,hevige buikpijnen,bleek niet het balletje te zijn vlgns KA,dus daarna die onderzoeken en daar kwam die obstipatie uit.Forlax gekregen,leek 6 weken te helpen,daarna weer helemaal mis.kind krom v/d pijn dik 39,5C.Ik ga me dan idd ook afvragen waarom geen verder onderzoek.Gelukkig is mijn KA zo dat als het weer niet goed gaat dat zoonlief terug moet komen.

Zou een second opinion niet wat voor je zijn?

Ik weet natuurlijk niet in welk ziekenhuis je loopt,zelf loop ik in Alkmaar bij de KA.

Jacoline29

Jacoline29

23-01-2009 om 09:41

Mari

Veel drinken, veel vezels, tijd nemen om naar de wc te gaan.schrijf je.
Mijn zoon eet alleen maar bruinbrood,genoeg fruit,drinkt voldoende, neemt de tijd. Toch keren zijn klachten dus steeds terug met hoge koorts ondanks medicijnen,heb overleg gehad met de KA,van hem mag ik absoluut niet "Spelen" met de medicijnen en moet ik terug komen als het weer gebeurd.
misschien is die poli wel goed voor hem,zal er eens naar informeren en op die site kijken.

ayla

ayla

23-01-2009 om 11:15

Mari en jacoline

De tips die je geeft hebben we al te horen gekregen, we zijn bij de kinderarts beland vanwege blaasontstekingen en toen werd al gedacht aan obstipatie, ook omdat ze in het verleden hier al last van heeft gehad. Dus het advies was toen idd veel vezels, veel drinken, gezette tijden naar de wc. Dit doen we allemaal al tijden maar helpt niet. Onze ha heeft al eens aangegeven dat het een toekomstig spastische darm patient is. We sukkelen hier al jaren mee. Ik heb ook al eens aan de poeppoli zitten denken maar dat is voor ons een dik uur rijden.

Ondertussen heeft ze gisteravond en vanochtend het nieuwe medicijn gekregen maar zonder resultaat, het zal natuurlijk wel een paar dagen nodig hebben al staat op de beschrijving dat het binnen een paar uur moet werken. Ik mag niet aan de buik van dochter komen, verboden gebied, volgens mij is hij wel dik en hard van de ontlasting.

Zucht wordt zo gek van het piekeren

Jacoline29

Jacoline29

23-01-2009 om 14:47

Beterschap voor je meissie

Ik herken het gevoel zo.Wij zitten van AMC ook een uur rijden af.Weet wat voor gevoel je hebt,je voelt je machteloos.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.