Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bloempje

bloempje

12-02-2009 om 15:33

Hoe zat het ook al weer? vruchtbaarheid

Hallo allemaal,
Ik heb al een tijdje gegoogeld hoe en wat vruchtbaarheid...Maar ik kom er eventjes niet uit. Ik ben heel lang aan de oac/mirena/prikpil geweest en dus al lange tijd geen cyclus gehad. Nu wil ik helemaal zonder hormonen weer mezelf worden Nu na 3 maanden 'clean' merk ik al dat ik een compleet ander mens ben. Ik reageer nogal sterk op allerlei anti conceptiva. Maar ja, zwanger worden we liever niet. Dus nu gebruiken we condoom. Niet helemaal tot tevredenheid. Nu ben ik weer voor het eerst ongesteld geworden, na jaren geen menstruatie te hebben gehad. Dus wil ik graag weten wat nu ongeveer de vruchtbare dagen zijn. Zodat ik dat in m'n achterhoofd heb
Op internet allerlei berekeningen en kalenders waar ik niet goed raad mee weet. Ik weet dus niet hoelang er tussen de menstruatiedagen zit. Het enige wat ik wil weten is, wat globaal de vruchtbaarste dagen zijn in een 'vrouwenmaand'.
Wie helpt me even?
hartelijk dank, Groetjes Bloempje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
evenzo

evenzo

12-02-2009 om 15:39

Je weet het nooit zeker

Als je een cyclus hebt van 28 dagen liggen de vruchtbare dagen meestal zo rond dag 11 - 14. Je zou een Persona aan kunnen schaffen die meet de eisprong en de risicodagen. MAAR die had ik dus ook.....toch een verdwaald ei of iets dergelijks en ja toch zwanger (zie draadje hierboven ergens).
Je kunt er dus echt niet op vertrouwen en je moet ALTIJD anticonceptie gebruiken. I've learned the hard way.

ayla

ayla

12-02-2009 om 16:13

Wees voorzichtig

Het is wat Evenzo zegt, meestal ligt de vruchtbaarste periode op dag 11-14. Bij een cyclus van 28 dagen. Echter genoeg vrouwen bij wie dat niet klopt. ik ben na 2 jaar van proberen erachter gekomen dat mijn vruchtbaarste periode dus niet op dag 11-14 ligt maar juist op dag 18 en 19. Laat dus. Als je dat dus niet weet ben je zwanger voordat je het weet. Een persona kan je helpen maar het geeft geen garantie. Ook buiten die vruchtbaarste dagen kun je gewoon zwanger worden, de kans is alleen een stuk kleiner.

Over slijm en eisprong

Als ik helder en veel slijm heb weet ik dat mijn vruchtbare dagen pas een paar dagen later zijn! Ik heb jarenlang met Persona gewerkt, niet als voorbehoedsmiddel maar juist om zwanger te raken. Ik heb geleerd dat mijn 'slijm'dagen rond dag 11-13 liggen, maar mijn eisprong pas rond dag 16-18 is (op een cyclus van gemiddeld 27 dagen). Dus het een hoeft niet samen te gaan met het ander!
Wat mij ook hielp was temperaturen om mijn eisprong te bepalen. Maar ik kan me voorstellen dat dat wat veel gedoe is als je juist niet zwanger wilt raken.

14 dagen voor de menstruatie

De meeste variatie tussen vrouwen zit in het eerste stuk van de cyclus. Het gedeelte van vruchtbare dagen tot menstruatie is bij bijna alle vrouwen zo'n 14 dagen. Het eerste gedeelte kan 1 tot 3 weken zijn afhankelijk van je cycluslengte. Je moet dus eerst even afwachten hoe lang je cyclus is voordat je er iets van kunt zeggen.

14 dagen bij bijna iedereen

Hierboven gaf ik al aan dat mijn eisprong rond dag 16-18 ligt en ik op dag 27 alweer ongesteld wordt. Daar zitten dus maar ca. 10 dagen tussen, en ik ben daar lang niet de enige in. Het enige dat Bloempje kan doen is haar cyclus afwachten en goed opletten of die regelmatig is.

Nfp

Ik zou me inschrijven als echtpaar voor een cursus NFP.

Daarnaast ben je wat veiliger als je naast een condoom ook een pessarium met pasta gebruikt.

Holiday

Holiday

15-02-2009 om 10:29

Tot wanneer een verdwaald ei

Zou je dan ook kunnen stellen dat je op de 26e, 27e dag echt niet vruchtbaar bent? Uitgaande van een cyclus van gemiddeld 28 dagen. Of is ook dan een 'verdwaald ei' nog mogelijk

ayla

ayla

16-02-2009 om 12:54

Holiday

een eitje heeft ongeveer 10 tot 11 dagen nodig om zich te nestelen. Dus normaal ben je niet heel vruchtbaar op dag 27 van je cyclus. Alleen het zal je maar gebeuren dat je per ongeluk een lange cyclus hebt ofzo. Ik zou het risico niet helemaal durven te nemen. Zeker niet als je echt 100% zeker weten geen extra kind wilt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.