Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-06-2012 om 22:42

Hoe zet ik de knop om? (afvallen)

Ik ben laatst bij een dietist geweest -zie archief, ben een tweede keer geweest en kreeg hier een beter gevoel bij. De tips die ze geeft zijn helemaal niet schokkend en ik weet grotendeels ook echt wel waar het probleem zit. Ik hou nu een eetdagboek bij en ik let erg op mijn eten.
Maar.... De afgelopen maanden ben ik enorm gegroeid. In mijn beleving ben ik niet erg dik, hooguit te zwaar. Zaterdag had ik een feest, vandaag de foto's per mail. Totale shock. Aan man gevraagd of de foto's leken (stille hoop, je kan niet weten). Helaas, het waren goede foto's. Ik ben echt veel te zwaar. Voor mijn gevoel een Bridget Jones, in werkelijkheid Roseanne Barr.
Desondanks lukt het me niet om die beroemde knop om te zetten. Wanneer ik tussen de oren niet zo dik voel als ik in het echt ben, blijft dit heel erg lastig. Wie heeft tips voor me, hoe zet ik die knop om?

Rosa van der Zanden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anna

Anna

24-06-2012 om 22:58

Wat bijzonder (o.t.)

Ik weet niet hoe je die knop om zet, maar ik vind het wel heel apart om te lezen hoe jij je lichaam beleeft. Bij mij is het precies andersom! In een ver verleden heb ik een eetstoornis gehad en een heel laag gewicht. Daar ben ik overheen gekomen maar ik heb mijn lichaam nooit objectief kunnen bekijken. De laatste paar jaar ben ik flink aangekomen en voor mijn gevoel ben ik een olifant (ook in de spiegel trouwens). Laatst had mijn dochter foto's van me gemaakt en in eerste instantie moest ik even goed kijken of ik het was, die dame was best wel slank.
Ik heb jaren mijn gewicht 'beheerst' aan de hand van de weegschaal en mijn bmi. 18,5 -19,5 was goed, daaronder of daarboven niet. Misschien helpt dat bij jou ook, om zo je doel te stellen.
Aan de andere kant mag je ook wel heel blij zijn dat je in je beleving alleen maar 'te zwaar' bent. In mijn beleving ben ik een nijlpaard en dat voelt toch minder fijn

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-06-2012 om 23:10

Net mijn bmi berekend

30,1.
Ha, in een volgend leven kom ik terug als struisvogel .
Anna, ik denk dat jezelf constant te dik zien eigenlijk hetzelfde is als jezelf te dun zien. Een niet echt realistiche weergave van de werkelijkheid. Maar goed, dit is officieel te zwaar en bovendien in korte tijd aangekomen. Verstandelijk weet ik het allemaal maar in de praktijjk brengen is zo moeilijk. Als er wat af is voel ik me zó slank dat ik subiet stop met op mijn eten te letten.
Misschien is het inderdaad handig om mezelf een doel te stellen (in plaats van: 'er moet wat af') en dit in kleine stapjes op te delen. Ik heb collega's die waanzinnig zijn afgevallen met Cambridge en ik weet dat het niet gezond is, ik ken alle argumenten maar toch knaagt het aan me. Zal ik het ook even doen, als start? Ik doe het niet, omdat ik vind dat mijn kinderen moeten zien dat een gezond gewicht bij een gezonde levensstijl hoort en crashdieten passen daar IMHO niet bij.
O, wat vind ik dit moeilijk!

Rosa van der Zanden

Veranderen

Misschien is het handig om 1 ding tegelijk te veranderen. Geef het een week, zonodig langer de tijd, zodat het routine is, en dan weer een ander ding.
Bijvoorbeeld, een grote stap, is al een gezonde lunchbox maken: brood met gezond beleg en fruit mee.
Een andere stap is geen melk meer in je koffie,
Een andere stap is geen koekjes of chips meer s'avonds maar fruit of rauwe groenten met hooguit een boterham of een gezonde cracker.
Vervang iets dat niet zo gezond is door iets dat wel gezond is.
En zit er iets bij dat je niet goed kunt missen, per slot is het ook een gewoonte of verslaving, spreek dan met jezelf af dat je dat 1 keer in de week, op een vaste dag wel mag eten. Gewoon om het af te wennen.
Probeer uit wat bij jou past. Misschien is het wel handig om water te drinken bij het eten. S' morgens en 's avonds. En tussendoor. Zonodig met een schijfje citroen of een ijsblokje.

Anna

Anna

24-06-2012 om 23:19

Doelen

Ik denk dat dat wel een goed idee is, om haalbare doelen te stellen. Een collega van mij is vorig jaar tijdens een 'sabbatical' (zwangerschapsverlof + ouderschapsverlof) 30 kilo afgevallen. Ze heeft de eerste 20 kilo's met een crashdieet, met shakes, gedaan en is daarna 'verstandig' gaan eten. Nu is ze al weer een paar maanden op een stabiel gewicht en heeft een maximum gewicht waarbij ze de teugels eventueel weer moet aanhalen. Zo deed ik het ook toen ik slank was. Ik wilde niet boven mijn maximum komen en anders lette ik weer even op. Helaas heb ik vorig jaar medicijnen gekregen waardoor ik nogal wat kilo's ben aangekomen. Laatst heb ik een maand op rantsoen gezeten, was er 400 gram af ;-( Zo is het dus niet vol te houden, want je wilt wel resultaat van je inspanningen natuurlijk. Het kost mij moeite om mijn huidige gewicht te beschouwen als wat het is en blijft. Wat dat betreft heb jij een beter uitgangspunt.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-06-2012 om 23:23

De tussendoortjes zijn mijn valkuil

Ik drink mijn koffie zwart en verder de hele dag water. Op feestjes wil ik nog wel eens cola drinken maar na 2 glazen ben ik daar zo flauw van dat ik tot afschuw van de gastvrouw overschakel op water. Ik vind het wel lekker om af en toe wiskey te drinken maar dat laat ik nu al tijden staan.
Mijn gewone eten is volgens mij best goed, maar teveel. De echte problemen zitten in de tussendoortjes: traktaties op het werk, dropjes en 's avonds olijven of een stukje kaas. Die tussendoortjes laat ik nu staan of ik neem fruit. Ben voor veel fruit allergisch, dus de tip van 'neem een appel' gaat voor mij niet op. Met een beetje opletten kom ik er niet, heb wat meer houvast nodig.

Rosa van der Zanden

Anna

Anna

24-06-2012 om 23:28

Weightwatchers?

Is dat iets, weightwatchers, of een ander puntensysteem? Dan heb je wat (relatieve) vrijheid om te kiezen wat je wel en niet eet. Mijn man is 12 kilo afgevallen met Sonja Bakker. Dat is een redelijk straffe methode, maar vooral de 'op gewicht blijven' dagen zijn goed te doen. Moet je wel van eierkoeken houden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-06-2012 om 23:29

Ja precies, resultaten

Zo frustrerend als het niet gaat zoals ik wil. Inderdaad een maand lang opletten en dan nauwelijks resultaat zien. Op zich lijkt het me prima om eerst iets ongezonds te doen (crashdieet) en dan de rest gewoon af te vallen. Maar volgens mij kom ik dan echt van de regen in de drup. In mijn studententijd deed ik dat wel. Zo'n sapkuur waarbij je vijf dagen niet eet en enkel sap drinkt. Ik kon dat overigens prima volhouden. Knopje om, 5 dagen, poehee dat kan ik! Volgens mij ben ik daar zo dik van geworden.
Maar nu, bijna 30 kilo er af. Ik zie niet zo goed waar en hoe ik moet beginnen.
Rosa van der Zanden

bridget;-)

bridget;-)

24-06-2012 om 23:40

Rosa

hier ook met medicatie in een relatief korte periode 35 kilo aangekomen.(ik wist dat ik érgens goed in zou zijn)
Aan mijn eetgewoontes lag het niet zo heel erg, maar tussendoortjes konden er evt af of worden veranderd.
Enfin, 3 jaar later is er nog maar 9 kilo af. Kun je zeggen: beter langzaam dan te snel, maar die 9 kilo waren er na een jaar ook al af.
Ik ben dus de afgelopen 2 jaar 2 kilo aangekomen, 3 afgevallen, 1 aangekomen, 1 afgevallen enz.
Om iets positiefs te zien zal ik dan toch maar zeggen dat die 9 er af zijn.
Maar ook hier op de foto, in de spiegel, in de etalage ruiten een veel groter persoon dan ik me voel.
Denk dat dat te maken heeft met dat ik het niet door vraatzucht erbij heb gegeten misschien.

Om kort te gaan: wat mij helpt is een lijstje maken en me aan het lijstje houden.
Ik maak een soort dagmenu voor mezelf.Gewoon op een kladblokje.
8 uur 1 boterham met erop: ....benoemen wat je er op neemt met thee, yoghurt
10 uur stuk fruit (benoemen)
12 uur 2 boterhammen met .....(benoemen), sla met...(benoemen) enz
14 uur stuk fruit met yoghurt
Nouja zo ging ik dan door tot een uur of 8.
Het eten dat ik noem is maar een voorbeeld.
Het gaf mij houvast, ik streepte af, ik wist wat er komen ging en kon me daardoor beter inhouden. Zo kun je ook evt makkelijker calorieen of vetten tellen en kijken waar je iets mist.

Ely

Ely

24-06-2012 om 23:59

Weightwatchers

Mijn zusje gaat als een speer bij de Weightwatchers. Schijnt zelfs een App te hebben maar vind de bijeenkomsten ook leuk. Stok achter de deur maar ook veel info.
Moet eerlijk bekennen dat ik dacht dat het oubollig was maar ze is echt superenthousiast. Als ik jou zo lees is het misschien helemaal geen slecht idee een keertje naar zo'n bijeenkomst te gaan?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

25-06-2012 om 08:54

Niet in huis halen

Drop, olijven en lekkere kaas kan je proberen niet in huis te halen. Alles wat je in huis haalt moet namelijk op. Met een boterham meer bij het ontbijt en/of de lunch heb je ook minder trek in tussendoortjes. Nu ik een poos geen koekjes/snoepjes eet is de trek verdwenen, maar dat kostte wel even discipline en dus: die spullen niet kopen.
Kinderen eten nu 'gezonde rozijnenkoekjes' van de biowinkel, zij vinden het lekker en het zijn geen snaaikoekjes voor mij.
Die houvast, tja, je moet het echt zelf doen, zelf verandering willen en je eetpatroon blijvend veranderen (en dan door gezond te eten en zonder lightprodukten, daar word je alleen maar dikker van)

Rafelkap

Rafelkap

25-06-2012 om 08:59

Geen doel

En ik zou geen doel stellen: dus niet binnen x periode x kilo eraf. Alleen werken aan je voedingspatroon om die blijvend en op een prettige manier te veranderen. Dieten en ik denk ook ww zijn toch maar tijdelijk. Volgens mij moet je juist niet calorieen tellen.
En heel herkenbaar hoor, ik zie mezelf meer als een olifant dan ik in de spiegel zie. Maar ik heb een beetje een spiegelcomplexje, ik kijk er niet in.

Rosa

Hoi Rosa, ik heb jaren en jaren willen afvallen maar kreeg eht niet voor elkaar. Ik wilde per se niet aan mode dieten doen want dat vond ik stom en werkt altijd maar tijdelijk. Langzaamaan minderen kan ik niet, want dan zie ik geen effect en dan geef ik het op.
Tot ik eind januari mijn vriendin zag die afviel met een mode dieet.... Dukan (eiwitdieet). Of ik het ook wilde proberen. Ik wilde er eerst niets van weten maar ben erover gaan lezen in haar boeken, en heb toen toch besloten 1x een dieet te volgen. Ik ben 12 maart begonnen, toen woog ik 77. Nu ben ik 3,5 maand verder en 11 kilo afgevallen.
Dukan is de eerste week superstreng om succes te ervaren en gemotiveerd te blijven. Ik merkte dat ik dat nodig had, was na 1 week 3,5 kilo kwijt en wilde toen wel doorzetten. Mijn man doet mee, dat helpt mij enorm. Hij is ook in die 3,5 maand al 10 kilo kwijt.
Dukan heeft een methode die ervoor moet zorgen dat je niet na je dieet alles er weer aan krijgt. Dat lijkt me vreselijk frustrerend. Dukan bouwt op naar een eindfase van je dieet waarin je uiteindelijk weer alles mag eten, maar elke week 1 strenge dag houdt. Mijn man en ik hebben soms spijbeldagen en momenten ingelast, maar de trend is nog steeds dalende. We waren echt grote eters en zitten nu veel sneller vol. Laten makkelijker dingen staan (al hebben we daar ook onze terugvallen in). Maar als ik nu terugval dan zit ik op 67 of zo, en dat is natuurlijk nog steeds 10 kilo lichter dan waar ik op zat. Dan plan je weer wat strenge eiwitdagen in.
In Gezellig schrijf ik mee in een afvaldraadje, daarin zitten meer Dukanners maar ook iemand die Cambridge volgt en andere lijners. Je raakt soms echt wel gestimuleerd door elkaar daar.
Succes!!

bibi63

bibi63

25-06-2012 om 15:19

Rafelkap: lightproducten

Ik vind de stelling: 'van lightproducten wordt je alleen maar dikker' toch een beetje kort door de bocht. Natuurlijk moet je je niet laten misleiden en je hersens gebruiken.
Stel je eet graag kaas op je boterham. Wat is er mis mee dat je dan een 20+ of 30+ kaas neemt? Ik kan me niet voorstellen dat je dan meer kaas op je brood neemt. En het scheelt toch echt aan calorien. Als je graag frisdrank drinkt, dan zit in de lightversie geen enkele calorie. Los van het feit of de frisdrank slecht voor je tanden is of wat dan ook, je wordt er in ieder geval niet dikker van. We kennen al zolang de magere yoghurt, dat heet niet ligth, omdat we het al zolang kennen als 'magere' yoghurt, maar het komt op hetzelfde neer. Wat is daar mis mee, om die variant te kiezen? Als je af en toe je gerecht met room/creme frache wilt afmaken, geldt hetzelfde.
Het enige waar je voor moet uitkijken, is dat je niet gaat denken dat je onbepert light chips, light kroketten of wat dan ook gaat eten. Maar als je jezelf 1x per week wilt trakteren met een bakje chips, dan toch maar die ligth variant (zover je het lekker vindt natuurlijk).
Gr. Bibi

Rafelkap

Rafelkap

25-06-2012 om 17:42

Bibi: lightprodukten

Dat is wat ik begreep uit de media. Zie o.a.: http://www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-onderzoeken/Nieuwsartikel/98496/Light-producten-maken-dik.htm Volgens mij kan je die produkten toch beter laten staan, ze gooien er andere rotzooi door Van de kaas heb je misschien wel gelijk.

Wat werkt voor jou

Het Slotervaart propageert een wijze van behandelen waarin de stem van de client belangrijker wordt. Ook alternatieve behandelingen worden meegenomen.
En bij kinderen wordt vooral aan hen zelf gevraagd wat ze zelf kunnen bedenken om af te vallen. Lijkt me ook handig.
http://www.parool.nl/parool/nl/265/GEZONDHEID-WETENSCHAP/article/detail/3257967/2012/05/19/Dik-kind-immuun-voor-afvaladviezen.dhtml
Overigens zou ik die kaas en olijf zelf wel blijven nemen. En niet overgaan op light of minder vet. En altijd lekker blijven eten.
Maar op jou maat bedacht.

Brianna F

Brianna F

25-06-2012 om 20:22

Light

Sinds er lightprodukten op de markt zijn zijn we alleen maar dikker en dikker geworden. Dus veel effect heeft dat light gedoe niet echt gehad.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

25-06-2012 om 22:22

Ben ik weer

Ik probeer al tijden om te minderen en beter te eten. Beter in de zin van betere kwaliteit, minder bewerkt terwijl we toch al niet van het prefabvoer zijn. Weg met de weegschaal, Michael Pollan, dat werk.
Ik geloof hier echt in, maar het werkt voor mij onvoldoende en het lukt me niet om hier strak in te zijn. De afgelopen weken heb ik een eetdagboek bijgehouden. Wat blijkt: ik eet bijna dagelijks chocola, terwijl ik er niet eens zo van hou. Ik koop geen echt snoep (waar ik dus ontzettend van hou) maar krijg vaak chocola aangeboden wat ik vervolgens gewoon gedachteloos opeet. Stress is ook zo'n heerlijke valkuil.
Dukan wordt lastig, heb net de website bekeken. Ik ben vegetarier en om nou 10 dagen enkel halfvolle yoghurt en eieren te eten gaat me wat ver.
De weightwatchers heb ik in het verleden gedaan, ben gestopt omdat het prive even wat minder ging. Het is wel helemaal veranderd tov 7 jaar geleden. Ik twijfel nog tussen Michael Pollan en de WW. Hoe houden jullie het vol, hoe zorg je dat je na een terugval weer oo de rails komt? Ik hou ontzettend van lekker eten, man ook. Avondeten, hapjes, dingen uitproberen noem maar op. Samen eten, delen met het eten, bakken met de kinderen, eten met familie, dat werk. Op vakanties is ons uitje de supermarkt, dingen kopen die we niet kennen en het uitproberen. We doen ook wel cultureel hoor , maar om aan te geven dat lekker eten wel erg belangrijk is.
Light gebruik ik nooit, eierkoeken en aanverwanten praat ik niet over .

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

25-06-2012 om 22:23

Nog een vraagje over michael pollan

Ik heb het eea gelezen op internet, heeft het boek meerwaarde of zouhet zo ook moeten lukken?
Rosa van der Zanden

Rosa

Dat vind ik ook (tot nu toe het enige) nadeel van Dukan. Er komt zoveel vlees in voor, terwijl we net zo lekker bezig waren minder vlees te eten (zoon van 8 is nogal vegetarisch, behalve bij frikandellen en rookworst "want dat vind ik gewoon heel lekker, mam!")
Wat we nu doen is vaak vleesvervangers maar dan moet je goed kijken want ze zijn altijd eiwitrijk, maar soms ook rijk aan koolhydraten. En vis.
Maar nee ik snap als vegetarier dat Dukan lastig is. Succes! Michael Pollan ken ik niet. Een vriendin doet aan weightwatchers maar dan alleen online.

jeltje

jeltje

26-06-2012 om 20:43

Herkenning!

Grappig, ik heb ook jarenlang gedacht dat ik dun was (en dat mijn moeder zeurde..), tot het kwartje viel en ik zag dat ik te dik was. Raar hoe dat werkt. Ik kwam van heel dun (57 kg) en het kwartje viel toen ik bijna 80 kg woog bij een lengte van 1.70. En ik maar denken dat al die kledingmerken zo klein vielen...

Volgens mij moet je niet denken aan 30 kg afvallen, dat is te veel om te overzien. Net zoiets als nooit meer roken.
Knip het in stukjes van 5 kilo, met een redelijke termijn.
Ik ben uiteindelijk ruim 10 kilo afgevallen in 20 weken, losjes gebaseerd op Sonja bakker. Ik vond het erg prettig om goed omschreven dagmenu's te hebben, die afwisselend waren. S avonds at ik gewoon, want sonja's avondmenu's vond ik erg vies. En ik stond mezelf toe te zondigen bij gelegenheden: feestjes, etentjes. Meestal zat ik dan na een paar dagen weer op de juiste koers.

Ik schommel nog wel wat: laat mijn gewicht in de winter meestal wat oplopen (4 à 5 kilo). Dan volgens dezelfde methode weer naar beneden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-06-2012 om 23:04

Jeltje

Gek he, hoe dat gaat. Ik ben wat korter dan jij en ook wat zwaarder. Ik vind het reuze moeilijjk om te beginnen, vol te houden en domweg te doen. Stiekem hoop ik door er veel over te lezen vanzelf dunner te worden . Het liefst zou ik eigenwijs als ik ben een aantal dingen met elkaar willen combineren. Beetje ww, Michael Pollan, weg met de weegschaal, why french women don't get fat misschien wel een beetje Dukan.
Als ik het echt zou willen lukt het wel maar ik snap niet waarom die knop niet omgaat. Misschien wil ik het niet graag genoeg.
Laatst in de NRC een artikel over een onbedoelde uitkomst bij een onderzoek: mensen die regelmatig light dronken hadden een verhoogd risico op kanker. Ze wilden iets anders onderzoeken, maar dit was zo opvallend dat het wel genoemd werd. Pats, knop om ik drink mijn koffie voortaan zwart. Zoiets zou ik ook zo graag met dit willen.
Toen oudste baby was bij een kwak terecht gekomen, diagnose candida. Ik moest een zwaar dieet volgen ivm de bv. Ging heel goed, ik deed het voor mijn baby. Nu zou ik niet meer in de uitleg van de kwak trappen, maar goed als verse oververmoeide moeder moet je wat. Daar viel ik trouwens flink van af.
Ik weet dat ik het kan als ik de reden maar ernstig genoeg vind. Het kost me dan geen moeite. Tegelijkertijd weet ik dat het etiket obese al ernstig genoeg zou moeten zijn.
Rosa van der Zanden

rowan1

rowan1

27-06-2012 om 06:49

Kate mos

Het klinkt tuttig maar de spreuk van Kate mos "Nothing taste as good as skinny feels" helpt mij wel. Telkens als je iets slechts wilt eten even nadenken. Die reep of dat koekje geeft je maar kort plezier terwijl het voor langere tijd weer aam je kont zit. Ik probeer bewuster te eten en minder te snaaien. Echt genieten van het eten dus. En ik ben mezelf aan het aanwennen minder zoet te eten. Suiker heb je helemaal niet nodig. Ben inmiddels 3 kilo kwijt in 3 weken. Ik heb een gezond BMI.
Gr. Sandra

rowan

Rosa

Wat is de link tussen light produkten en je koffie zwart drinken? Ik heb iets gemist

Mijn koffie zonder hete melk drinken zou voor mij het grootste offer zijn denk ik. Dan helemaal geen koffie meer denk ik. Nog beter. Blehhhh

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-06-2012 om 11:39

Vertigo

Ff snel, heb niet het artikel goed in mijn hoofd zitten. Volgens mij was het een onderzoek naar de relatie tussen werking alvleesklier en frisdrank light. Zoiets, pin me er niet op vast . Het bleek dat in de light frisdrankgroep significant meer een bepaald type kanker voorkwam, terwijl dat niet de onderzoeksvraag was. Zo significant dat het gepubliceerd is. Het ging overigens niet om grote hoeveelheden fris maar om 1 of 2 glazen meen ik per dag. Nu drink ik geen light, maar gebruik wel zoetjes in mijn koffie en komen bepaalde typen kanker veel voor binnen mijn familie.
Rosa van der Zanden

Ely

Ely

27-06-2012 om 14:02

Over light en ww.

Dat we allemaal (gemiddeld) dikker zijn geworden 'sinds er lightproducten op de markt zijn' is natuurlijk zo krom als een natuurlijk geteelde banaan. Ten eerste was eerst het overgewicht er en toen de producten en ten tweede weten we niet hoe dik/dun we met zijn allen waren geweest als er geen light producten bestonden.

Volgens mij is het persoonlijk. Ik eet veel light varianten niet omdat ik het simpelweg niet lekker vind. En ik eet vrijwel nooit iets wat ik niet lekker vind of geen trek in heb. Ik ben nu zo'n tien jaar stabiel qua gewicht (in niet zwangere toestand) met een BMI rond 20. Een belangrijk motto bij mij is: ik ben geen vuilnisbak. Dus eet ik vaak mijn bord niet leeg en toetjes eet ik zelden omdat het meer gewoonte bleek dan lekker. Dat soort dingen. Die uitspraak van dat niks zo lekker smaakt als je goed in en over je lijf voelen voelt (vrije vertaling) past mij dus wel.

Maar dat is voor iedereen anders dus ik wil zeker niet iets pretenderen.

Qua keuze tussen WW en dat andere (wat ik niet ken) zou ik iig naar zo'n bijeenkomst gaan. Mijn zusje heeft een soort snuffelsessie gedaan en na afloop met die WW dame gepraat en dat gaf veel info. Haar gezin zegt er niks van te merken dat de lijnt omdat ze juist allerlei lekkere recepten daar krijgt en ook nog steeds dingen bakt enzo.
En daarbij denk ik dat de Weightwatchers geen mode dieet is maar juist gewoon een steuntje in de rug om verstandig met eten om te gaan. Ik ben niet zo van de mode diëten. Zie alleen maar om me heen dat men na een paar maanden toch weer zwaarder is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mijn ervaringen

Ik ben ooit het draadje in Gezellig gestart en heb 3 (4?) jaar op hetzelfde gewicht gezeten terwijl ik wel iets gezonder bezig was: minder snaaien e.d. Echt een dieet volgen wilde ik niet omdat ik dan heel erg geobsedeerd word van eten en dan juist eetbuien krijg.
Ik was trouwens wel blij dat ik op hetzelfde gewicht bleef en in elk geval niet aankwam!
Maar goed, echt blij was ik nog steeds niet want ik wilde natuurlijk wel gewicht kwijt. Het lange termijn doel van: gezonder zijn, langer leven door gezonder te leven, was daarbij niet voldoende om mij van het snaaien te houden.
Toen kreeg ik opeens een veel kortere termijn-doel: ik moest in een zangjurk passen! Wel passend gekocht maar zat toch onverklaarbaar veel te strak. Nou, dat strakke was voor mij toen de aanzet om over te gaan op de methode: EDH (eet de helft). Dat doe ik nu 'ongeveer' en ik val nog steeds af. Ik eet bij elke maaltijd minder dan wat ik normaal at. Op mijn werkdagen eet ik tussen de middag een groene salade en 's avonds probeer ik nog maar 1 keer op te scheppen ipv 1,5 of 2 keer. Dat scheelt ook heel veel. En 's avonds niets meer eten.
Dus een korte termijn doel gecombineerd met minder eten van wat je normaal eet doet het goed voor mij. Het prettige is dat je eigenlijk maar weinig hoeft te veranderen aan wat je koopt of kookt. Op die manier ben je er niet teveel mee bezig, wat voor mij belangrijk is.
Je bent overigens van harte welkom bij het draadje in gezellig (iedereen uiteraard!).
Groetjes Vonda

knopje

knopje

29-06-2012 om 10:30

Mijn ervaring

Ik heb geen tips hoe je die knop omzet, wel kan ik je vertellen hoe bij mij de knop omging en wat ik gedaan heb.
Na mijn laatste zwangerschap bleven er kilo's "hangen', ik werd geen slanke den meer maar bleef een 'Bridget Jones' (leuke beeldspraak). Ook mijn platte buik kwam niet terug maar bleef een bolletje. Pijnlijk werden de vragen of ik weer zwanger was of hoe lang ik nog moest... Lang hoopte ik dat het vanzelf weer goed zou komen. Maar op een bepaald moment realiseerde ik me dat ik zwaarder was dan mijn man en mijn moeder zei vroeger altijd dat als dat het geval was, je als vrouw pas te dik bent. Toen ging de knop om.
Niet lang daarvoor had ik op de BBC een eet/ afslankprogramma gezien waar een moeder in zat die met hetzelfde probleem als ik had geworsteld maar echt kilo's was afgevallen en er mooi gespierd uitzag. Zij was gewoon iedere dag zodra ze haar kinderen naar school had gebracht een half uur gaan rennen. Beginnen met sporten vond ze heel moeilijk en daarom had ze bedacht: ik maak er een nieuwe dagelijkse gewoonte van en doe iets waarvoor ik alleen maar naar buiten hoef te lopen. Ze hadden haar gefilmd toen ze pas met haar dagelijkse rondje was begonnen (rood hoofd, overgewicht, sukkeldraf) en later weer (meer tempo, duidelijk slanker en makkelijker lopend).
Ik ben dat ook gaan doen, gewoon elke dag. Het begin was lastig en zwaar maar ik hield vol, ik had me nl voorgenomen het in elk geval 100 dagen vol te houden. Ik merkte toch vrij snel verbetering en dat hielp om het vol te houden. Ik gebruik de app runkeeper en dat motiveert ook want houdt van alles bij. Na bijna 4 maanden had ik 100 dagen gerend en was ik 12 kilo lichter, mijn BMI was van 27 naar 23 gezakt en mijn conditie was enorm verbeterd evenals de gemiddelde snelheid. Toen begon het iedereen pas op te vallen en vooral dat mijn huid er zo goed en fris uitzag, dat vond ik wel grappig!
Ik ben (en blijf) nu weer 'mezelf' en m'n man weegt gewoon wat meer dan ik misschien een gekke motivatie maar het was voor mij wel de knop. Ik loop nog steeds best veel, het is echt een gewoonte gebleven. Wel ben ik er iets losser geworden, als het regent blijf ik nu gewoon thuis en dat deed ik toen niet.
Ik weet niet wat voor jou werkt, ik denk dat die 'knop' omzetten een combinatie is van iets zoals die foto's van dat feest die jou verraste en een manier om gewicht te verliezen dat voor jou werkt. Ik denk dat je het dan wel vol kan houden, ik hoop dat je dat vindt!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

29-06-2012 om 23:33

Alles of niets, geen matigheid

Ik heb veel moeite met maat houden, ben er een van alles of niets. Ik kan heel goed stoppen met snoepen. Ik kan ook goed heel veel snoepen. Een beetje snoepen, dat is pas lastig. Hier moet echt verandering in komen maar ik weet niet zo goed hoe. Vooralsnog snoep ik even niet.
's Ochtends ontbijt ik momenteel niet meer met een boterham met hagelslag, maar met brood met pindakaas of kaas. Of havermout. Heb het idee dat wanneer ik van het zoet afblijf ik daar de tijdens de dag geen behoefte heb. Vanavond na het avondeten een raketje genoemen en hup, zin in een tweede. Overigens niet gedaan . Ik ga me maar eens aanmelden in het gezelligdraadje, al heb ik de knop nog niet gevonden. Voor nu gaat het goed, het belangrijkste is dat ik me herpak als het niet goed gaat en niet alle stress wegeet.

Rosa van der Zanden

Knop om

Bij mij is in januari dit jaar de knop om gegaan, ik ben 54 jaar en woog toen 85,5 bij een lengte van 1.67 m. Ben gaan sporten bij Zlim. Hier doe je 2 x in de week oefeningen in een warmtecabine. Verder moest ik ook een eetdagboek bijhouden en kreeg ik advies van een dietiste. Ik weeg nu 65 kg. Dus 20,5 kg afgevallen. Daarbij is mijn conditie echt 100 % verbeterd. Ben door bepaalde oefeningen op probleemgebieden afgevallen.
Ik eet ontbijt, lunch en diner en pak 2 fruittussendoortjes, verder drink ik heel veel. Voornamelijk groene thee. Geen alcohol ( dat is eigen keus hoor, want dit mag wel)
Draag nu maat 38 kleding. ( eerst maat 46)
Ik geloof niet in crash dieten. Je lichaam komt dan in een spaarstand. Het doel is om je lichaam op een zo hoog mogelijk verbrandingsniveau te krijgen. Zie het als een kachel.

Egel

Egel

01-07-2012 om 21:19

S@nja, knap! maar....

Heel erg knap! En superfijn voor je. Hopelijk blijft het goed gaan!
Maar....'ik geloof niet in crashdieten' zeg je. Maar dat heb je zelf toch net gedaan? 20 kilo binnen 6 maanden is hartstikke crashdieet!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.