Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marga

Marga

27-08-2010 om 23:58

Hoe zit het nou met verhoging/koorts.

Wanneer is iets officieel verhoging of koorts? En wordt daarin meegenomen dat je van jezelf een lage basistemperatuur kan hebben?
Concreet in mijn geval: als ik me gewoon voel, dus niet ziekig, heb ik ook geen verhoging en een temperatuur van ongeveer 36.5 . Maar een groot gedeelte van de tijd voel ik me niet lekker en als ik dan temperatuur (met verschillende thermometers gemeten)en dan heb ik zo'n 37.7 tot 38. Voor mij voelt dat als koorts maar de arts zegt ' ach mevrouw dat is slechts lichte verhoging'. Dat begrijp ik niet want er zit meer dan een volle graad tussen. Weegt zo'n arts dan niet mee hoe je in gewone, niet zieke toestand bent?
Ik sta helemaal voor gek als hij dan vervolgens gaat meten met de oorthermometer want dat is dan altijd heel laag: ziet u wel, u heeft maar 36,8 dus helemaal goed hoor. 'Ja maar thuis (met een digitale thermometer rectaal gemeten) was het 37,8' zeg ik dan. En dat is nu alweer vier weken' Daar reageert hij dan niet op en ik voel me een aansteller. Maar intussen voel ik me niet lekker, niet echt heel ziek natuurlijk, maar gewoon toch koud klam zweterig en vermoeid.
Zijn er normen voor hoe je verhoging vaststelt en wanneer je als arts dat gaat onderzoeken?

Marga

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

28-08-2010 om 00:25

Uitleggen aan arts?

Hoi,

Mijn vriendin en haar zoon hebben dat ook, ze hebben van nature een lage lichaamstemperatuur, waardoor ze zich dus echt vervelend en koortsig voelen bij een temperatuur die bij mij slechts verhoging zij zijn.
Je zou het eens aan je huisarts kunnen vragen, wellicht is je lichaam pas van slag bij een hoge temperatuur van 40+ maar voelt het bij jullie dus al met 37.7 tot 38 als heel erg vervelend. (maar dat dat dus voor je lichaam zelf niet slecht hoeft te zijn, omdat je lichaam pas met 40+ zeg maar van slag raakt) beetje warrig maar snap je wat ik bedoel?

Maxime

100%mama

100%mama

28-08-2010 om 09:29

Het feit

dat hij de koorts/verhoging meer waard vind als jouw klachten vind ik al behoorlijk vreemt. Al zou je verhoging hebben en geen koorts, je voelt je al weken niet goed, lijkt mij genoeg om wat meer onderzoek te laten doen......

koentje

koentje

28-08-2010 om 12:24

Informatie

Koorts (febris) of pyrexie is een verhoging van de normale gemiddelde kerntemperatuur van een organisme, vaak ten gevolge van een ontsteking.
Bij de mens is de 'normale' lichaamstemperatuur ca. 37 °C. Hierin bestaat een niet te verwaarlozen dagelijkse variatie tussen 35,5 a 36°C vroeg in de morgen (03-05 uur) en 37,5°C laat op de middag (15-17 uur), bij een normaal bioritme. Per persoon kan hier ook enig verschil in bestaan. Bij vrouwen is bovendien het tijdstip in de cyclus en een eventuele zwangerschap van invloed, zo zal een snelle verhoging van 0,5°C wijzen op het aanbreken van de vruchtbare fase van de menstruele cyclus.
Bij een lichaamstemperatuursstijging tot 37,9 °C spreekt men over subfebriele temperatuur of verhoging, daarboven (38,0 of hoger) van koorts. Deze grenzen zijn arbitrair en niet iedere bron houdt precies dezelfde grenzen aan. De meeste bronnen houden ook aan dat alleen een verhoging van de lichaamstemperatuur die ontstaat door ontregeling van de inwendige thermostaat koorts genoemd wordt.
Koorts gaat veelal gepaard met enig tot ernstig onwel voelen en kan dan indien nodig/gewenst met koortswerende middelen zoals paracetamol worden tegengegaan. Hoge koorts kan gepaard gaan met ijlen.

Terug naar de huisarts

Of het nou verhoging of koorts is maakt weinig uit. Jij voelt je niet lekker, dat is veel belangrijker.

Terug dus en niet doorhameren over de verhoging/koorts maar doorhameren over het feit dat je je niet lekker voelt met een lijstje van preciese problemen en tijden waarop die zich voordoen. En zorg dat je arts dat hoort, dat je je niet lekker voelt. En het liefst naar de arts op het moment dat, of vlak na dat je niet lekker bent, niet pas een paar weken daarna.

Mariel

Anna3

Anna3

28-08-2010 om 15:35

Koentje

"Bij vrouwen is bovendien het tijdstip in de cyclus en een eventuele zwangerschap van invloed, zo zal een snelle verhoging van 0,5°C wijzen op het aanbreken van de vruchtbare fase van de menstruele cyclus."

Dat is bij mijn weten een verkeerde veronderstelling. De vruchtbare periode is dan net geweest.
Vrouwen die o.b.v. deze veronderstelling de gezinsuitbreiding proberen te plannen, zijn steeds net te laat.

koentje

koentje

29-08-2010 om 14:08

Je hebt gelijk anna3........ot

Temperatuurmethode
Noteer vanaf de eerste dag van uw cyclus tot de eerste dag van de daaropvolgende menstruatie dagelijks uw lichaamstemperatuur. Meet de temperatuur altijd op dezelfde plaats en rond hetzelfde tijdstip. Het is het verstandigst de temperatuur rectaal te meten, via de anus dus.
Voor de eisprong, in de eerste cyclusfase, is de lichaamstemperatuur iets lager. Rond de eisprong stijgt de temperatuur met tenminste 0,2°C. De eisprong heeft over het algemeen plaats in een periode van twee dagen vóór de temperatuursverhoging tot een dag erna. Het nadeel van de temperatuurmethode is dat u pas achteraf vaststelt dat de eisprong heeft plaatsgevonden. Om inzicht in uw cyclus te krijgen en het moment van eisprong te kunnen voorspellen, moet u de temperatuur dus gedurende enkele maanden registreren.

Hanne.

Hanne.

30-08-2010 om 13:59

Non discussie

Of het koorts is of niet vind ik een beetje een non discussie. Je voelt je raar, en daar moet wat aan gebeuren (of niet als de verwachting is dat het vanzelf over gaat). Maar niet alle artsen lijken dat zo te interpreteren. Laatst een discussie met de arts van mijn partner gehad. Volgens de 'oude' normen had hij volgens de bloedwaarden ergens last van, volgens de 'nieuwe normen' niet dus werd er niets aan gedaan.

Dat kan wel zo zijn, maar hij voelde zich rot. Norm of geen norm.

Daarnaast vind ik het ook raar dat de arts je temperatuurt. Zou het als een gebrek aan vertrouwen zien. Als ik zeg dat ik verhoging heb hoef je dat niet te controleren. Dan is dat zo.

Kortom, terug gaan en je niet met een kluitje in het riet laten sturen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.