Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-01-2013 om 17:07

Hoge bloeddruk

Hallo,

Mijn man heeft een hoge bloeddruk. Niet schokkend, maar omdat hij ook diabetes heeft en elk kwartaal hiervoor bij een verpleegkundige komt voor controle zitten ze er bovenop. Hij krijgt hier al pilletjes voor, maar die doen blijkbaar niet genoeg. Over 2 weken moet hij zich weer melden voor controle.
Mijn vraag is of hij hier zelf nog wat mee kan. Buiten het niet roken, gezond eten etc. Zouden knoflookpillen iets doen? Of is een bezoek aan een homeopaat een idee?

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dendy

Mijn vader is vroeger aan de knoflookcapsules geweest en ik herinner me nog dat hij de lucht door zijn poriën begon uit te zweten. Mijn moeder vroeg hem ermee op te houden.

Regelmatig wandelen schijnt een goed effect te hebben op hoge bloeddruk. Andere vormen van regelmatige beweging trouwens ook, vziw. Hoeft niet hard, hoeft niet fanatiek. Gewoon dagelijks een blokje om.

Bezoek aan de homepaat helpt misschien als hij er in gelooft. Maar de rekening kan allicht de bloeddruk weer doen stijgen . Wandelen kost niks.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

24-01-2013 om 17:08

Wat dingen

Dendy:
"Mijn man heeft een hoge bloeddruk. Niet schokkend, maar omdat hij ook diabetes heeft en elk kwartaal hiervoor bij een verpleegkundige komt voor controle zitten ze er bovenop. Hij krijgt hier al pilletjes voor, maar die doen blijkbaar niet genoeg. Over 2 weken moet hij zich weer melden voor controle. "
Om t te snappen: Je man heeft diabetes, maar er is nu één keer een hoge bloeddruk gemeten? Hoe hoog dan? Hij slikt nu wel medicijnen tegen diabetes maar niet tegen hoge bloeddruk?
Als er maar ''een keer hoge bloeddruk is gemeten, is het eerste advies; kijken of het echt verhoogd is, door meerdere keren te meten. 'Spreekkamerhypertensie' (mensen die door de spannign van het doktersbezoek hoge bloeddruk hebben, maar niet als ze gewopon thuis zijn is een berucht verschijnsel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-01-2013 om 19:41

Tinus

Mijn man heeft een hoge bloeddruk. Ik weet niet precies hoe hoog, maar hoger dan het zou moeten zijn. Dáár heeft hij pilletjes voor. Mijn man zit in zo'n programma voor jonge diabetespatienten. De arts ziet hij één keer per jaar en daar is hij altijd zo klaar. Maar die diabetesverpleegkundigen zijn nogal precies. Controleren ook altijd zijn nagels, of ze niet te kort zijn enzo. Net als bij zijn cholestorol. Die mag bij een gezond mens 3 zijn ofzo. Bij een suikerpatient 2,5. Bij mijn man is het 2,8 en dan stuitert zo'n verpleegkundige direct. Zo nu ook bij zijn bloeddruk. Het valt in principe eigenlijk wel mee, maar het is toch een punt van grote aandacht. En vandaar dus mijn vraag of er iets is om wat kan helpen het te verlagen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-01-2013 om 19:43

Temet

Aha. Nu ben ik degene die altijd met de honden uit moet. Ik zal manlief vertellen dat hij dit voortaan mag doen voor zijn gezondheid

Rafelkap

Rafelkap

25-01-2013 om 06:42

Minder

Minder zout, minder alcohol. Je kan speciaal natriumarm zout kopen. Mensen krijgen vaak veel te veel zout binnen, daar kan je dus wel wat aan doen.

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2013 om 09:42

Zout

Rafelkap:
"Minder zout, minder alcohol. Je kan speciaal natriumarm zout kopen. Mensen krijgen vaak veel te veel zout binnen, daar kan je dus wel wat aan doen."
En het effect daarvan is verwaarloosbaar, behalve als je niet alleen hoge bloeddruk hebt, maar ook slechte nieren.

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2013 om 09:44

Nog wat dingen

Dendy:
"Mijn man heeft een hoge bloeddruk. Ik weet niet precies hoe hoog, maar hoger dan het zou moeten zijn. Dáár heeft hij pilletjes voor. Mijn man zit in zo'n programma voor jonge diabetespatienten. De arts ziet hij één keer per jaar en daar is hij altijd zo klaar. Maar die diabetesverpleegkundigen zijn nogal precies. Controleren ook altijd zijn nagels, of ze niet te kort zijn enzo. Net als bij zijn cholestorol. Die mag bij een gezond mens 3 zijn ofzo. Bij een suikerpatient 2,5. Bij mijn man is het 2,8 en dan stuitert zo'n verpleegkundige direct. Zo nu ook bij zijn bloeddruk. Het valt in principe eigenlijk wel mee, maar het is toch een punt van grote aandacht. En vandaar dus mijn vraag of er iets is om wat kan helpen het te verlagen."
1. Hoe hoog de bloeddruk is, doet ertoe. En ook of het wel grondig is vastgesteld dat het te hoog is.
2. 2,8 is blijkbaar te hoog (het zal wel LDL zijn), maar ga dan wel goed in gesprek over de voor- en nadelen van het slikken van medicatie. Wegens risico's en voordelen tegen elkaar op? Aan cholesterol kun je verder weinig doen; het meeste wordt door je lichaam zelf gemaakt.

Hier

inmiddels ook een paar jaar DM II, al die tijd bij de arts hypertensie, maar thuis (eigen, goede bloeddrukmeter) nooit, tot een jaar geleden, toen steeg de bovenwaarde naar waardes waar de Diabetesvpk echt niet blij van werd (ik vond de onderwaarde nog steeds wel prima (70-80) maar tegenwoordig kijken ze ook naar de bovenwaarde en die was vaker boven de 140 dan ze lief was.

Ik heb toen overlegd, ik wilde graag eerst een 24 uurs meting voor ik aan medicijnen begon, heb ik gehad, toen aan de medicatie, na een paar maanden weer een 24 uurs meting.

Nu was ik laatst weer voor controle, weer te hoge tensie, ook op mn eigen metertje..maar goed, uit de vorige 24 uurs meting bleek dat ik ´s nachts flink zakte (ben ook een paar keer erg beroerd geweest van te lage tensie) maar dat ik gemiddeld genomen (dag en nacht) goede waardes had.

Nu is de afspraak dat ik gewoon jaarlijks een 24 uurs meting krijg om in te schatten of er wat aan de medicatie moet veranderen. Verder kan je man, als het lukt, wat proberen af te vallen en wat meer te bewegen (lukt mij, om andere redenen, niet goed) dat is ook beter voor de bloeddruk..

Of je koopt een goede bloeddrukmeter voor thuis, is niet heel duur (ik heb een OMRON op advies van de cardioloog) en meet zo nu en dan eens een dagje je bloeddruk, ik denk dat hij dan vast wat lager scoort dan bij de dokter of vpk!

Succes!

Tink

Tink

25-01-2013 om 22:28

En daarbij

Tinus noemde het woord nieren al, het is denk ik wel slim om nierfunctie ook even te laten testen. Diabetes is een risicofactor voor nierproblemen en hoge bloeddruk ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.