Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wiz-zy

Wiz-zy

08-08-2012 om 17:08

Hooikoorts; zo moe

Ik heb, zoals velen, last van hooikoorts. De symptomen (snot, en jeuk) worden aardig onderdrukt met pilletjes en neusspray van de drogist. Alleen ik ben in de hoogtijdagen van de pollen steeds zoo moe.
En nu ben ik dus naast mijn thuiswerk ook nog vakantie-opvang van mijn eigen kinderen (haha). Dat is normaal (in de pollenvrije vakanties)geen probleem, maar ik kom dus gewoon de dag niet door. Ik ga 's avonds al om 8 uur naar bed (eerder dan de kinderen) en slaap tot 8 uur. En dan moet ik me beheersen om overdag niet even te gaan liggen als de kinderen buiten spelen.
Volgens de huisarts is er niks aan te doen (hoewel ik dit probleem al 5 jaar geleden heb voorgelegd) en hoort dit erbij.
Maar is er echt niks tegen? Ik probeer al zoveel mogelijk binnen te blijven op 'mooie' dagen, maar daar baal ik ook al zo van.
Mijn ijzergehalte is trouwens goed.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenning

Zo voelde ik me ook altijd, tot ik de pilletjes heb afgezworen (daar werd ik moe van) en de juiste neusspray heb gevonden. Welke gebruik je? Ik gebruik op recept fluticasonpropionaat (twee keer per dag). Vorige week heb ik toevallig met een groepje hooikoortspatienten bij elkaar gezeten, en degenen zonder klachten gebruikten allemaal iets met fluticason. Voorheen bekend onder flixonase. Dus, welke middelen gebruik je precies en kun je misschien een ander proberen?

Terug naar de ha

Ok, dan lijkt het me goed om terug te gaan naar de huisarts. Ik zou vragen of je qua neusspray iets anders kunt krijgen dan prevalin, liefst iets met fluticason. Leg gewoon uit wat je klachten zijn en welke medicijnen je gebruikt, dit zou niet hoeven... (ik baal dat ik niet eerder deze medicijnen heb gevonden, heb toch een paar zomers voor niets binnengezeten). Het kost iets minder dan 15 euro, zo'n flesje, en daar doe je meer dan een hooikoortsseizoen mee.

Het heeft sowieso geen zin om een pil te slikken vlak voor je naar buiten gaat, je bouwt het op, duurt meestal een week (met zowel pil als neusspray) voordat je klachten echt afnemen. Ik begin meestal vlak voor het seizoen met de spray.

En sterkte in de tussentijd, want het is echt niet leuk om zo ziek/moe te zijn!

Marjoleine64

Marjoleine64

09-08-2012 om 21:11

Andere pillen

de middelen die je noemt zijn bij mijn weten oud en allang geen 1e keus meer. Bij onze apotheek krijg ik via de huisarts pilletjes Xyzal (nou ja, een merkloos equivalent tegenwoordig). Echt helemaal GEEN bijwerkingen, geen sufheid, en geen last meer van hooikoorts. Wel het hele seizoen slikken, 1 per etmaal is voldoende. Ik slik die ene altijd 's avonds omdat ik 's nachts juist de meeste last heb van kriebel in mijn keel/neus/ogen. Maar die ene is dus echt voldoende tot de volgende avond.
Marjoleine

Tinus_p

Tinus_p

10-08-2012 om 12:05

Bijwerking xyzal

Moeheid en slaperigheid zijn bekende veelvoorkomende bijwerkingen van Xyzal (en sommige andere antihistaminica).

Vic

Vic

10-08-2012 om 12:25

Wat ik heb

In eerste instantie kreeg ik via de huisarts levocetirizine. Dat beviel helemaal niet. Binnen een half uur na het innemen viel ik in slaap (ik viel bijna letterlijk om) en was de rest van de dag suf. Toen heb ik een tijdje niets gebruikt, maar op een gegeven moment was ik zo benauwd, vol en snotterig dat ik soort van in paniek de huisarts heb gebeld. Ik heb nu Livocab neusspray (levocabastine) en desloratadine. Van de tabletten wordt ik wel enigszins suffig, dus die neem ik alleen als de neusspray niet voldoende helpt.

Vic

Vic

10-08-2012 om 12:27

Xyzal = levocetirizine

Verwarrend zo'n discussie met merknamen en werkzame stoffen. De Xyzal bevat dus hetzelfde stofje als waar ik zo slaperig van werd.

Wiz-zy

Ja meestal krijg je iets wat ook vrij verkrijgbaar is. Maar dat helpt jou niet genoeg, dat lijkt me duidelijk. Je huisarts weet misschien gewoon niet dat het niet genoeg werkt bij jou.

Ik ging ook pas terug toen verschillende mensen om mij heen ineens klachtenvrij bleken na gebruik van flixonase... Dat wilde ik ook proberen en ik heb het aangevraagd. Maar mijn huisarts was er niet zelf mee gekomen (hij gaat je ook niet opbellen of zo .

De fluticason-middelen zijn alleen op recept verkrijgbaar, maar wel met eigen bijdrage. Eenmaal per jaar telefonisch recept aanvragen bij de huisarts en je bent klaar.

Polly

Polly

12-08-2012 om 16:48

Elke dag

De medicatie die ik gebruik slik ik elke dag tijdens de maanden dat ik gevoelig ben voor hooikoorts. Daarnaast verandert mijn medicatie om de zoveel jaar ook. Zeker als er toch weer tranende ogen zijn ondanks de medicatie. Ik sluit me dan ook aan bij de berichten hierboven.
Vermoeidheid is heel normaal bij allergie (hoewel mijn huisarts dat ten stelligste ontkende).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.