Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lou

Lou

19-06-2010 om 11:54

Houdt een badmuts een oor droog?

Mijn dochter (9) staat op de wachtlijst om geopereerd te worden aan een pre-auriculaire fistel, een dingetje op haar oor. Het is nu ontstoken. Omdat het oor zowel voor als na de operatie absoluut niet met zwemwater in aanraking mag komen, zal ze de hele zomervakantie niet kunnen zwemmen. Tenzij haar oor droog blijft. De KNO-arts stelde een badmuts voor, maar we moeten dan wel zeker weten dat het oor onder de badmuts echt droog blijft. Wie weet of dat zo is? Of heb je daar speciale badmutsen voor? Ik heb op een site van een sportwinkel gekeken bij badmutsen, daar staat in de beschrijving: "Uw haar blijft zo goed als droog". Dat lijkt me niet voldoende. Of wel? Ik hoop dat iemand het weet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Choco La

Choco La

19-06-2010 om 12:27

Bij zoon niet echt

Onze zoon van 8 heeft dusdanige oorproblemen dat hij ook geopereerd gaat worden (trommelvliestransplantatie). Hij mag ook echt geen water in zijn oren krijgen, omdat hij dan weer looporen krijgt etc. KNO arts weet ook wel dat ik in de zomervakantie zoon niet weg kan houden bij water. We proberen het wel zoveel mogelijk, maar bij 35 graden in Zuid-Frankrijk......
Dus heeft hij op maat gemaakte oordopjes en een badmuts op. Zijn haar blijft redelijk droog (soms langs de randen niet, maar bovenop hoofd wel). Echter......hij schijnt toch wel wat water in zijn oren te krijgen. Hij heeft nl. ook met doppen en badmuts looporen. Dus of je dan het risico moet nemen. Mocht je nog tips krijgen waardoor het oor wel echt droog blijft, dan hou ik me van harte aanbevolen, want wij zijn ook al jaren op zoek naar het middel om dat voor elkaar te krijgen!

Balen zeg lou

jeetje, wat een timing. Kan deze operatie niet in de winter? Een zomer lang niet zwemmen....ik stel voor een stedenvakantie te doen dit jaar en een camping over te slaan

groetjes van Purk en wat troostzwaaitjes naar je kleine Lou

Sera

Sera

19-06-2010 om 15:09

Nee.

Een gewone normale badmuts die goed aansluit kan zo'n 95% van het water tegenhouden maar na afloop is mijn haar altijd vochtig dus er komt heus wel wat water door. Bovendien ben ik geen kind en zwem niet veel onder water maar trek alleen baantjes. Kinderen springen in het water, zwemmen onder water enz.
Met oordoppen samen is misschien wel mogelijk.

Lou

Lou

19-06-2010 om 16:14

Dank voor de snelle reacties. Het ziet er niet naar uit dat het gaat lukken. Helaas, en ook voor jou, Choco La!

Dank je Purk. Er zijn meer mensen die zoiets hebben gezegd van: "Oh, kan ze niet zwemmen, waarom zou je dan naar een camping gaan." Maar we zitten niet zo heel dik in de alternatieven die we alledrie leuk vinden. En dat is nog een eufemisme. Een beetje fijne natuur en kinderen om ons heen is toch wel noodzakelijk voor het vakantiegevoel. Hoe we dit gaan oplossen weet ik nog niet. Misschien een mooie camping in de bergen, en dan veel wandelen? (is man geen fan van, maar wie weet, voor deze keer)

Sera, oordoppen zouden hier helaas niet uitmaken. De ontsteking zit op haar oorschelp, niet in haar oor.

Helaas helaas. Iemand anders nog een briljant plan om de zomer door te komen met een droog oor?

Afplakken?

Zou je er niet een plastic zakje om kunnen doen? Wel een beetje stevige en dan afknippen waar die het hoofd raakt en dan vastplakken met pleister? En dan op maat gemaakte badmuts erover doen...
Ga 's naar de apotheek en vraag daar eens...er zijn soms wonderbaarlijke dingen mogelijk.
groeten albana

Puck

Puck

19-06-2010 om 16:58

Speciale pleisters

Laatst stond er een mevrouw voor me in de apotheek die speciale pleisters vroeg waardoor een gehechte wond droog bleef tijdens het douchen. Ik zag niet wat ze kreeg, maar ze ging met iets de apotheek uit. Misschien dat dat in combinatie met een goede badmuts wel voldoende is. Ik ben het met Albana eens: bij de apotheek eens navragen, je zal vast niet de eerste zijn die een wond droog moet houden. Overigens vind ik het wel lang waarom is dat? Normaal mag je toch veel sneller een wond weer blootstellen aan water?

Aquapleister

Hallo,
dat is een aquapleister. Ik moest hem ook gebruiken voor mijn piercing/inplantaatje als ik ging zwemmen

Lou

Lou

19-06-2010 om 21:15

Apotheek

Bij de apotheek was ik al geweest voordat ik dit oproepje plaatste. Ze dachten met mij mee maar hadden geen oplossing. Watervaste pleisters zijn er wel, maar de mevrouw in de apotheek kon niet beloven dat je een waterdichte pleister A) goed vast kon maken rond de oorschelp, met al die bochten en plooien en dat hij ook in het water echt goed zou blijven plakken. Met andere woorden: de pleister zelf is wel waterdicht maar de kans is groot dat er water tussendoor sijpelt. Ik denk dat een aquapleister ook niet je hele oor afdekt, of heb ik dat mis Annemir?

Een zakje knutselen en dan een badmuts, dank Albana, dat is denk ik het enige wat we kunnen proberen. Daar vroeg ik ook in eerste instantie naar bij de apotheek, of ze zo'n zakje hadden wat je ook hebt om te douchen met een arm of een been in het gips, maar dan voor je oor. Maar dat bestaat dus niet, volgens de apotheek.

Weet iemand misschien hoe zo'n gipszak om mee te douchen heet? Dan kan ik daar nog even op googlen.

Dank wederom, en meer tips uiteraard welkom,

Lou

Lou

Lou

19-06-2010 om 21:20

Oja en puck

Waarom het zo lang duurt: er zit een fistel in het oor, net naast het hoofd, aan dat eerste uitsteekseltje aan de voorkant zeg maar. Die fistel veroorzaakt continu ontstekingen, die je niet wegkrijgt met antibiotica. Daarom moet de hele fistel eruit gehaald worden, met een operatie. Tot die tijd blijft het dus een ontstoken gebiedje dat niet nat mag worden (hoewel, douchen mag wel, omdat dat schoon water is) en na de operatie is het een wond die ook nog een paar weken droog moet blijven. Waarschijnlijk kan de operatie pas in september plaatsvinden. Mocht er eerder een gaatje zijn, dan gaan we eerder, maar de kans dat de wond na de operatie dan al genezen zal zijn voor we op vakantie gaan, is inmiddels wel verkeken. Daarom weet ik nu zeker dat dochter de hele zomer met haar oor zal modderen. Het is wel lang ja, maar er zit kennelijk niets anders op.

Lou - oplossing van oudste

een camping zonder zwembad zoeken, op vakantie naar IJsland (is het volgens hem koud en dan wil je niet zwemmen) en verder vindt hij jouw dochter vooral errug zielig.

groetjes van Purk

Lou

Lou

20-06-2010 om 17:18

Ach purk

Wat lief! Dank oudste heel hartelijk voor het meedenken en het medeleven.

Het nadeel van een camping zonder zwembad is volgens mij dat je daar ook geen kinderen treft, en dat zou nog saaier voor haar zijn dan "alleen maar" niet kunnen zwemmen. IJsland is inderdaad lekker koud, maar ja, daar houden wij dus niet zo van. Van koud, zeg maar

groet!

Julia64

Julia64

20-06-2010 om 18:02

Lou (beetje off topic)

Lou,

met een oplossing voor het oor van je dochter kan ik je niet helpen, maar ik wil nog wel het volgende kwijt: wij hebben met onze zoon van 9 tot nog toe altijd op campings zonder zwembaden gestaan (in Frankrijk), maar wel aan een rivier(tje). Voordeel hiervan is dat het water daarin vaak heel laag staat (in elk geval in sommige gedeeltes, je kunt er lekker poedelen, kikkervisjes vangen en een beetje pootjebaden zonder dat je meteen helemaal het water in hoeft. Misschien is dat iets voor je dochter? Kan ze toch een beetje van het water genieten zonder dat haar oor nat wordt. Maar ik weet niet hoor, misschien wil je dat risico helemaal niet nemen, kan ik me ook voorstellen.
In elk geval zijn er altijd genoeg kinderen op dat soort campings.

Sterkte ermee!
groet
Julia

Lou

Lou

20-06-2010 om 20:55

Julia

Nou, dit is in elk geval voor mij zeer on topic! Als we niet op vakantie zijn, redden wij ons over het algemeen uitstekend zonder zwembad namelijk

Ik ga hier zeker over nadenken. Dochter is enig kind en brengt haar vakantie voornamelijk spelend met andere kinderen door, vandaar dat we campings met zwembad zochten. We hebben nog niets geboekt, dus we zouden zomaar voor een camping aan een riviertje kunnen zwichten. Een beetje riskant blijft het natuurlijk wel, dat is waar. We zijn er nog niet uit. Maar bedankt!

Een riviertje

is natuurlijk geen chloorwater!!! Dus wie weet toch een goed idee. Ik zag net een leuke camping....ik mail je even.

groetjes van Purk

Puck

Puck

20-06-2010 om 21:23

Lou

Als de enige reden voor een zwembad is omdat je dochter dan met andere kinderen kan spelen dan kun je dat gewoon laten varen voor een keer. Wij staan bijna altijd op een camoing zonder zwembad en de kinderen spelen daar uiteraard net zo goed en missen het zwembad geheel niet. Ik zou gewoon gaan voor een camping zonder zwembad.

Lou

Lou

20-06-2010 om 21:43

Hee

Wat een leuke nieuwe wending krijgt dit draadje. Is dat dan een onzinnig vooroordeel van mij, dat als je Nederlandse speelkameraadjes zoekt op vakantie, je op een camping met een zwembad moet staan? Ik weet namelijk vrij zeker dat dochter een zwembad niet zo heel erg zou missen. Als er dus maar wat te spelen valt.

Komt ook omdat ik vind dat Franse campings (waar wij altijd heengaan) van die zielige kleine speeltuintjes hebbben. Twee roestige wipkipjes en een schommel uit de zestiger jaren, dat werk. Kijk, dan ga je liever zwemmen En dat doen al die andere kinderen dus ook.

Rivierwater lijkt me overigens niet goed voor haar oor hoor, dus zwemmen in een rivier gaan we zeker niet doen als het niet goed lukt met waterdicht afplakken. In de zee natuurlijk ook niet. Gewoon GEEN water, daar gaan we denk ik maar naar op zoek.

Sera

Sera

20-06-2010 om 22:02

Lou

Als er wel een zwembad is op de camping dan willen alle andere kinderen natuurlijk steeds zwemmen en dat is ook niet leuk voor je dochter want dan mag zij niet mee doen. De andere kinderen zijn misschien wel de hele dag in het water zeker als er verder op de camping niks te beleven valt.
Ik zou zelf inderdaad voor een camping zonder zwembad kiezen en sowieso niet naar een heel warm land gaan. Het lijkt me voor je dochter veel minder leuk als er wel een zwembad is en ze dus steeds geconfronteerd wordt met het niet mogen zwemmen terwijl haar kameraadjes dat wel mogen.

Riviertje of plas en animatieteam

Afplakken dat oor zoals ik bedacht had en dan kan ze volgens mij best in een laagstaand riviertje of een plas poedelen....en zorgen voor een leuk animatieteam dat leuke dingen organiseert sport,spel etc.zodat er genoeg andere dingen te doen zijn,desnoods in ned. vanwege de taal.Ik leef met je mee, wij hebben ooit een hele vakantie met een kind van 7 met een gebroken arm en schouder en verschillende hechtingen o.a. in been doorgebracht.En die moest als hoogtepunt midden in de vakantie nog nieuw gips ook...kreeg ze weer van dat zware gips terwijl het 35 graden was...Liepen we uiteindelijk in de apenheul bij zware hitte met kind in de rolstoel omdat ze d´r eigen arm niet meer kon tillen,zelfs de apen lieten zich met die warmte niet zien.....
groeten albana

Idee

Zit eens creatief mee te denken hoor is dit niets. Vroeger had je voor schalen en potjes van die soort "badmutsjes" om de schalen/potten af te dekken. Laatst zag ik zoiets ook liggen voor (melk)flessen. Een plastic mutsje voor een fles. Als je nu eens zoiets zou pakken en dan met speciaal tape langs de randjes zou aftapen langs het oor. Gecombineerd met een badmuts.
Mijn ervaring met een badmuts dat ze niet voldoende afsluiten bij de oren.
Ja een camping met genoeg te doen, behalve het water. Hmmm een camping met een heel goed animatie team bijv. een kinderrijke camping.
Succes.
Gr. Rymcke

Lou

Lou

22-06-2010 om 19:59

Kno-arts gesproken

De KNO-arts belde enigszins ten overvloede (want ik wist het al) dat de operatie waarschijnlijk eind augustus of begin september wordt. Wel nam ik natuurlijk de gelegenheid te baat om nog meer te vragen over water, oren en badmutsen. Haar antwoord was eigenlijk iets laconieker dan ik had gedacht: "ach, wat spetters is niet zo erg, alleen je kunt van iemand van 9 gewoon nog niet echt vragen haar hoofd de hele tijd boven water te houden, vandaar die badmuts. Ze moet gewoon niet echt onder water gaan liggen weken of zo." Aha! Ik ga toch maar een badmuts aanschaffen dan. Of dochter hem op wil is iets anders, afplakken ga ik ook zeker proberen. En of we misschien toch liever naar een camping zonder zwembad gaan, staat overigens ook nog open.

Verder: Albana, wat een sneu verhaal zeg! Och toch, dat kind met haar zware gips, en dan ook nog geen aap te zien

Rymcke, bedankt voor je suggestie maar ik heb die dingen nog nooit gezien. Waar vind ik ze? Wie weet is het wel de ultieme oplossing!

Dank en groet,

Lou

Puck

Puck

23-06-2010 om 21:08

Lou

"Is dat dan een onzinnig vooroordeel van mij, dat als je Nederlandse speelkameraadjes zoekt op vakantie, je op een camping met een zwembad moet staan? Ik weet namelijk vrij zeker dat dochter een zwembad niet zo heel erg zou missen. Als er dus maar wat te spelen valt. "
Kort en krachtig: ja, dat is een onzinnig vooroordeel. Als je besluit niet zo ver te gaan en toch aan een riviertje wilt staan in Frankrijkdan weet ik een hele leuke (NEderlands geleide) camping met veel NL gasten met gezinnen voot je. En kinderen spelen altijd wel met elkaar. Ook als er geen speeltuin of animatieteam is, dan verzinnen ze zelf leuke dingen.

Lou

Lou

23-06-2010 om 21:42

Puck

Fijn, ik ben weer een vooroordeel armer! Kan nooit kwaad. Ik mail je even (ik heb je mailadres nog).

Het vooroordeel ging trouwens er trouwens niet over of de kinderen wel met elkaar spelen, maar of je op een zwembadloze camping wel kinderen treft. Maar dat is kennelijk ook onzin, begrijp ik.

Puck

Puck

24-06-2010 om 12:05

Lou

De link naar de website van de camping staat in vakantietijd genoemd in een draadje van Lidwientje die vraagt naar een kleine camping in Frankrijk en ik zal je binnenkort wel wat foto's mailen die o.a. het tegendeel bewijzen dat er op een zwembadloze camping geen kinderen zouden zijn? Hoe kom je eigenlijk aan dat vooroordeel, ik moet er namelijk eigenlijk heel erg om lachen.

Lou

Lou

24-06-2010 om 21:23

Puck

Ja, ik heb de link gevonden, bedankt! Enne, hoe ik aan dat vooroordeel kom? Helemaal zelf verzonnen, vrees ik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.