Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anoniem

Anoniem

28-02-2010 om 20:02

Huisarts veranderen, hoe aangeven bij oude huisarts?

Hallo,
Wij willen als gezin graag veranderen van huisarts binnen dezelfde praktijk. De redenen hiervoor zijn divers, ik zal ze even kort omschrijven. Ons 2e kindje is overleden aan kanker en hierdoor hebben we regelmatig contact moeten hebben met onze huisarts. Een jaar na het overlijden van ons kindje ben ik bevallen van ons derde kindje. Toen ging het snel bergafwaarts met mij, overspannen ed.
In de afgelopen periode is onze eigen huisarts ons heel erg tegengevallen. De arts is niet pro-actief. Neemt geen initiatief. We moeten exact aangeven wat we willen, meedenken doet de arts niet. Na deze emotionele achtbaan voor ons afgelopen 2 jaren ben ik dus bij een andere huisarts terecht gekomen die me veel beter bevalt. Alleen nu de vraag, hoe kan ik dit het beste duidelijk maken aan onze eigen huisarts. Ik vind de man verder sympathiek, dat is het niet. Een brief schrijven lijkt me zo zwaar. Een persoonlijk gesprek vind ik ook moeilijk, moet ik hem nog een 2e kans geven? We hebben het verder nooit aangegeven dat hij niet voldoet aan onze verwachtingen. We hadden helaas zaken aan ons hoofd die al onze aandacht vroegen, dit is zo'n ding wat net teveel is.
Graag jullie advies/ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

28-02-2010 om 20:13

Niets

Ik zou me gewoon zonder verdere opgave van redenen laten uitschrijven. Heb je daar verder ook geen stress en gedoe mee en kun je je energie leuker en beter gebruiken dan met brieven en gesprekken.

Anoniem

Anoniem

28-02-2010 om 20:44

Aanvulling, huisarts binnen dezelfde praktijk

even een aanvulling, de nieuwe huisarts werkt binnen dezelfde praktijk dus niets doen is geen optie.

Petra Kappers

Petra Kappers

28-02-2010 om 22:25

Toch niets

Kun je niet gewoon afspraken gaan maken met de andere arts en dan op een gegeven moment tegen hem/haar zeggen dat je wilt overstappen. Misschien dat je huidige arts contact opneemt om ergens naar te vragen, maar misschien ook niet.

Je nieuwe arts laten regelen

Kan die nieuwe arts dat niet binnen de praktijk voor je regelen?
Of kun je niet zeggen dat je na alle nare dingen die er de afgelopen jaren zijn gebeurd met je gezin, met een schone lei wilt beginnen en dat daar voor jou ook een nieuwe huisarts bij hoort?
Ik ben zelf ooit van huisarts veranderd omdat ik het een ongelofelijk paternalistische betweter vond. Ik had maanden koorts, maar hij vond dat het tussen mijn oren zat (hij kon niks vinden, dus was er niks. Later bleek dat ik een darmontsteking had). Toen heb ik ook gewoon gezegd dat ik hem een paternalistische betweter vond. Maar ik ging niet naar een arts binnen dezelfde praktijk. En ik hecht niet zo aan wat andere mensen van me vinden, dat scheelt ook.
Mijn huisarts nu is trouwens ook nogal vooringenomen. Maar die kan er wel tegen als ik dat tegen hem zeg. En verder is het wel een goede arts.

Inge M

Inge M

01-03-2010 om 01:14

Wat is het beleid van de praktijk?

Hier twee huisartsen en een huisarts in opleiding in één praktijk. Als ik bel voor een afspraak kan ik een voorkeur aangeven. De praktijk geeft zelf aan dat het handig is om voor dezelfde problematiek telkens bij dezelfde persoon af te spreken, voor zover mogelijk qua beschikbaarheid en urgentie.
Hier zou het dus heel simpel zijn om alleen nog bij één bepaald huisarts af te spreken.

Julie

Julie

01-03-2010 om 08:49

Andere insteek

Ik proef uit de posting van Anoniem dat ze de oude huisarts toch wil laten weten waarom ze overstapt, om hem (haar?) te laten merken dat het kennelijk zover is gekomen door zijn tegenvallende optreden.
Ik kan me dat goed voorstellen.
Ik zou geloof ik een brief sturen, niet eentje waarin je alle voorvallen weer oprakelt, maar een korte, zakelijke brief waarin je schrijft dat je overstapt omdat je je niet meer vertrouwd/op je gemak voelt gebrek aan vertrouwen(of wat de kern dan ook maar is).
Voor zo'n arts wellicht een leermoment. Als hij meer wil weten neemt hij wel contact op.

Anoniem

Anoniem

01-03-2010 om 09:22

Beleid praktijk

Hallo,
het beleid binnen de praktijk is dat je zelf een vaste huisarts hebt. Als die arts afwezig is, dan kun je uiteraard terecht bij zijn/haar collega's. Maar als je dus echt wilt veranderen van arts, dan wil men dat je dat wel aangeeft. Althans, zo vertelde de doktersassistente. Ik zal mijn "probleem" voorleggen aan de nieuwe huisarts en vragen wat ik het beste kan doen. Het is ook zo vreemd als je in de wachtkamer zit en je komt je vorige huisarts tegen terwijl deze van niks weet.

Heirthe

Heirthe

01-03-2010 om 14:15

Moeilijk

Hier neemt men ook niet zomaar patienten van elkaar over. We hebben hier een maatschap van huisartsen dus dat is een gevoelige kwestie. Ik ben ook niet zo blij met mijn huisarts, ik heb bij haar altijd het gevoel niet serieus genomen te worden omdat ze altijd glimlacht Ook als je iets ernstigs hebt zit zij te glimlachen, vind ik niet prettig maar ja hoe zeg je dat he?
Ik vind haar ook niet betrokken, ze zal nooit ergens navraag naar doen en schuift ook dingen heel makkelijk af.
Ik vind het ook lastig om het aan te kaarten, ze is verder best aardig maar gewoon niet ernstig genoeg voor mij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.