Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tamara

Tamara

18-08-2020 om 20:55

Huisarts wil geen hormoonstaafje plaatsen


Biebel

Biebel

20-08-2020 om 11:22

Doorverwijzen

Mijn huisarts had me overtuigd dat hij heel veel ervaring had met mirena’s plaatsen en dat hij wel zou laten zien dat het goed kwam. Niet dus. Uiteindelijk ben ik doorverwezen naar een gynaecoloog. Ziekenhuis had 10 weken wachttijd maar de particuliere kliniek niet. Daar kon ik binnen een week terecht. Fijne gynaecologe met veel tijd, uitleg én die meedacht. En ondanks de ‘geen gecontacteerde zorg’ werd toch alles betaald.

Wat zij ook zei; huisartsen baseren zich op oudere protocollen rondom hormonen. Als je iets wil, kun je je beter laten doorverwijzen. Voor mij was dat advies rondom de overgang - maar ook voor als dochter toch voor de mirena oid oplossing zou gaan.

Lang verhaal, kort samengevat; als de huisarts geen vertrouwen geeft, dan doorverwijzing vragen. En als ziekenhuis lang duurt, dan denken aan particuliere kliniek.

Wilmama

Wilmama

21-08-2020 om 13:29

Hier wilde huisarts het ook niet

De huisarts van mijn dochter adviseerde haar ook de pil te gebruiken in plaats van het staafje. Ik was er niet bij, dus ik kreeg niet goed mee waarom niet. Mijn eigen invulling is dat hij dacht dat zo'n puberverkering wel snel uit zou gaan? (en dat hij dacht dat ze dan wel zou stoppen met seksen?).

Ik vond het pil-advies jammer, omdat mijn dochter ook adhd heeft en totaal chaotisch is. Ook ik controleerde als ik de kans kreeg of ze hem wel op tijd slikte. Tot mijn verbazing ging dat op 1 incident na wel goed. Dat stelt me wel gerust.
Mijn advies om ook condooms te gebruiken werd helaas niet nageleefd. (Nu wel geloof ik, nu de verkering uit is en ze wisselende contacten heeft blrgh).

Tip ? Ik heb voor de zekerheid trouwens ook een paar goedkope zwangerschapstesten van de Aktion op haar kamer gegooid. Mocht ze bang zijn dat er toch iets fout gaat, is een overtijdbehandeling denk ik minder ingrijpend dan een abortus of baby.

Tine Winkel

Tine Winkel

21-08-2020 om 14:11

Serieus, zwangerschapstesten?

Bij mogelijk kans op zwangerschap die je echt niet wilt, lijkt me de morning after pil logischer?

Triva

Triva

21-08-2020 om 17:34

precies Tine

Zorg dat er een morningafterpil in huis is....https://www.kruidvat.nl/zwangerschap/morning-afterpil/c/30101

Tine Winkel

Tine Winkel

21-08-2020 om 19:43

Echt, kruidvat?!

Omdat er zo makkelijk over zwangerschapstest gesproken werd, dacht ik, bestaan morning after pillen nog wel. Maar je kunt ze zelfs bij t Kruidvat krijgen?! Ik ben van n andere generatie, merk ik, ik moest gewoon naar de HA.

Wilmama

Wilmama

21-08-2020 om 20:04

Met de pil merk je dat toch pas later?

Als je de pil slikt, merk je toch pas aan het einde van de pilstrook dat er iets aan de hand is? Daar doelde ik op. Dan is het voor morning after pillen te laat, of vergis ik me? (Zo ja, dan haal ik die er ook nog even bij, haha).
Trouwens, de laatste tijd slikt ze de pil door zodat ze niet ongesteld wordt, dus als ze dan een beetje slordig is geweest met innemen, merkt ze het sowieso te laat...

Kwetsbare momenten

Het is belangrijk om kwetsbare momenten te leren herkennen. Diarree en koorts zorgen dat de pil minder goed werkt. Laat staan als je, onverhoopt, een pil bent vergeten of te laat hebt ingenomen. Dan is het handig om een dubbele dosis in te nemen en extra voorzorgsmaatregelen voor een aantal weken.

Heb je je kwetsbare momenten te laat in beeld, dan kun je overwegen te testen op een mogelijke zwangerschap. Dat kun je doen als je periode niet op tijd komt maar bij doorslikken kun je dat per direct doen, na een paar dagen als het hormoonniveau hoog genoeg kan zijn.

Mits dat uiteraard incidenten zijn. Je slikt de pil consequent.

Assistente

Assistente

22-08-2020 om 00:36

AnneJ

Koorts zelf heeft geen invloed op de pil, braken diarree, antibiotica en bepaalde medicatie wel.

Werkwijze

Assistente: 'De assistente weet de handelswijze van haar werkgever hoor, daar zit geen eigenwijzigheid bij.'
Nee, maar ook geen kennis van mijn klachten.
'Voor klachten over de handelswijze/praktijkvoering moet je toch echt bij de huisarts zijn.' Klopt, heb ik gedaan en een andere huisarts gezocht, eentje met een inloopspreekuur! Geweldig. Scheelt superveel tijd, zowel voor de patiënt als voor de huisarts.

Tsjor

Wendelmoed

Wendelmoed

23-08-2020 om 13:50

St Janskruid

Pas ook op met St Janskruid, want dat vermindert de werking van de anticonceptiepil.

Spira

Spira

24-08-2020 om 18:46

Waarom geen koperspiraal?

Maar waarom geen koperspiraal? Wat is het voordeel van een hormoonspiraal? Hoe minder hormonen gebruiken hoe beter toch?
Ik ben destijds op die leeftijd meteen met een koperspiraal begonnen, op aanraden van de gynaecoloog. Altijd blijven gebruiken, nooit problemen mee gehad. Pil vond ze op die leeftijd niet verantwoord. Later heb ik de pil wel eens uitgeprobeerd en werd daar doodziek van. Vandaar mijn terughoudend bij hormonen. Bovendien geeft hormoongebruik fiks verhoogde gezondheidsrisico's en kan sluipenderwijs steeds meer problemen geven, ook wat betreft stemming etc.

Triva

Triva

24-08-2020 om 19:43

Spira

Wellicht vanwege de menstruatie? Met een beetje geluk heb je daar nog maar weinig last van.

Zit de huisarts in een huisartsenpraktijk of is deze een eenpitter? In het eerste geval heb je misschien de kans om een huisarts te raadplegen die wel een implanon kan plaatsen. In het tweede geval (eenpitter) kun je een verwijzing vragen naar de gynaecoloog. Het plaatsen en verwijderen vereist een speciale techniek en niet iedere huisarts beheerst deze. Dat is hwss de reden dat jouw huisarts de implanon niet plaatst.

Mijn dochter heeft ook de implanon en ondanks herhaaldelijk advies voor de kyrena (hormoonspiraaltje voor vnl jonge vrouwen die nog geen bevalling achter de rug hebben), koos dochter toch voor implanon. 

Overigens: de pil geeft verhoogde kans op trombosevorming.

Maria1611 schreef op 07-01-2023 om 19:17:

Zit de huisarts in een huisartsenpraktijk of is deze een eenpitter? In het eerste geval heb je misschien de kans om een huisarts te raadplegen die wel een implanon kan plaatsen. In het tweede geval (eenpitter) kun je een verwijzing vragen naar de gynaecoloog. Het plaatsen en verwijderen vereist een speciale techniek en niet iedere huisarts beheerst deze. Dat is hwss de reden dat jouw huisarts de implanon niet plaatst.

Mijn dochter heeft ook de implanon en ondanks herhaaldelijk advies voor de kyrena (hormoonspiraaltje voor vnl jonge vrouwen die nog geen bevalling achter de rug hebben), koos dochter toch voor implanon.

Overigens: de pil geeft verhoogde kans op trombosevorming.

Je reageert op oude draadjes, het draadje is van Augustus 2020, ik schat in dat ze inmiddels een afspraak heeft gehad🙂

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.