Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pelle

Pelle

24-12-2009 om 17:03

Huisartsen verdienen flink aan de griepprik

Huisartsen verdienen flink aan de griepprik
’Ik hou er netto een wereldreis aan over’

Ze kregen een bedankje van minister Klink, de 11.000 Nederlandse huisartsen, voor hun tomeloze inzet tijdens de griepvaccinatie. „Uw bijdrage is van groot belang geweest”, liet de minister van volksgezondheid de medici weten.

Maar de rekening van zeker 100 miljoen euro voor het prikken bij de huisartsen moet nog komen. Klink betaalt de dokter zo’n 8 euro per injectie. Een huisarts kan met zijn assistente in een uur 150 personen vaccineren. „Ik hou er netto een wereldreis aan over”, zegt huisarts Hans van der Linde, die praktijk houdt in Capelle aan den IJssel.

Volgens hem is het hoog tijd voor een discussie over nut van de dubbele inenting. „Er is voor honderden miljoenen euro’s over de balk gegooid. Er zijn voor iedere Nederlander griepvaccins ingekocht, louter op grond van de theorie dat het virus wel eens gevaarlijk zou kunnen worden. Maar in het verleden is dat ook nooit gebeurd, ook niet bij Sars en vogelgriep.”

Vooral de tweede vaccinatie zit Van der Linde dwars. In zijn praktijk heeft ook hij de beide vaccinaties toegediend. Maar hij deed het allesbehalve van harte.

„Mijn patiënten willen die injecties omdat ze bang zijn. Aan deze hypes, die mensen angstig maken, moeten we een einde maken. Op de huisartsenpost kwamen stromen bange ouders met kinderen. Je ziet als regel direct dat die kinderen niet erg ziek zijn. Toch onderzoek je ze zorgvuldig. Maar dat doe je vooral om de ouders gerust te stellen.”

Voor een tweede vaccinatie bestond geen bewezen noodzaak, aldus Van der Linde. „En dat is geen wijsheid achteraf.” Het valt hem op dat huisartsen nauwelijks hebben geklaagd over de vaccinatiecampagne. „Maar ik ken geen collega’s met een positief oordeel over de aanpak. Ze zijn alleen positief over de honorering. Een normpraktijk vaccineert dit jaar ongeveer 600 patiënten tweemaal tegen Mexicaanse griep. Daarvoor krijgen we een kleine 10.000 euro. Veel huisartsen dienen de vaccins toe onder het motto: de patiënt wordt er niet ziek van, en wij worden er zelf beter van.”

Van der Linde is er stellig van overtuigd dat huisartsen zullen protesteren tegen een herhaling van dergelijke influenza-hypes. „De adviezen aan Klink waren domweg ondeugdelijk. Die advisering moet hoognodig op de schop.”

’Kritische terugblik’

Het huisartsengenootschap NHG ziet ook reden voor een kritische terugblik op de dubbele vaccinatie tegen Mexicaanse griep. Maar volgens Lex Goudswaard van het NHG zijn de berichten over de overbodigheid van een tweede vaccinatie niet zonder meer toepasbaar op Nederland. „Het gaat vaak om tests bij gezonde mensen, die per definitie beter reageren dan ouderen.” Goudswaard vindt de vergoeding die Klink aan artsen geeft ’doelmatig voor een operatie waarbij alle medewerkers van de praktijk veel overuren hebben gedraaid’.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

24-12-2009 om 17:42

150 per uur?

Dan heb je wel héle snelle prikkers. Hier was de huisarts zelf aan het prepareren (opzuigen entstof), een assistente deed de administratie (oproepkaart afvinken enzo) en de derde prikte. Nou, voordat iedereen zijn mouw opgerold heeft enzovoort......
150 per uur met z'n tweeen betekent 75 per persoon, is 45 seconden per patient. Dat kán in theorie wel, maar het lijkt mij wel wat erg optimistisch. Hier kwamen ze met z'n drieen niet aan de 150 per uur. En bovendien moet je de winst dan ook door drie delen

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

25-12-2009 om 01:26

Het ís toch extra inzet?

Dat vaccineren hééft toch extra inzet van huisartsen gevraagd? Ik vind het op zich wel sympathiek dat dat ook financieel gewaardeerd wordt. Over de hoogte kun je twisten, maar de compensatie op zich vind ik niet raar.
Ik heb afgelopen week aan een speciale campagne meegewerkt en we werden door onze werkgever flink in de watten gelegd, omdat we er onze avond vrijwillig voor opofferden. Dat hadden ze niet hoeven doen, maar ik vond het wel leuk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.