Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anoniem

Anoniem

16-07-2012 om 13:48

Huisstofmijt allergie en beddengoed

Als je (mijn dochter van 6 in dit geval) een huisstofmijt allergie hebt, is het dan nuttig om van die speciale hoezen en kussen voor haar bed te kopen? Haar hele kamer ligt vol met pluche knuffels en poppenkleertjes, dekentjes etc. Die krijg ik er echt niet uit. Verder stofzuig ik vaak, lucht ik vaak. Ik twijfel of dat allergeendichte beddengoed zijn geld waard is als de rest niet aangepakt wordt?

Ze niest 's ochtends altijd wel een paar keer, en heeft een wat loperige neus. In de loop van de ochtend verdwijnt het. Soms wat eczeemachtige plekjes, maar ook die gaan snel weer weg.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Preventief

Hier heb ik het wel gedaan. Samen met andere maatregelen. Dus ja, hoe goed dat werkt en of het wat uitmaakt als je het weglaat weet ik niet.
Inmiddels heeft dochter een hypoallergene matras. Maar nog steeds een hoes om haar kussen.
Overigens is het ook beddegoed luchten en regelmatig verschonen en op 60% wassen.
Knuffels kunnen ook mee met luchten.

mama 32

mama 32

16-07-2012 om 22:56

Ik zou het niet doen....

Hier ook een zoon met behoorlijke huisstofmijt allergie. Doorgekregen van mij vrees ik. Zelf als kind ook erg allergisch voor van alles en nog wat en indertijd hebben mijn ouders toen van die matras en kussenhoezen aangeschaft. Wat ik mij nog herinner is dat het kussenhoes erg kraakte in mijn oor! Vreselijk vond ik het! Ook mijn grote teddybeer (al jaren bij mij in bed) moest eruit en er kwam een grote blote harde pop voor in de plaats... (als je het zo leest lijk het wel een jeugdtrauma )
Mede hierdoor heb ik nu besloten om zijn kamer 2x in de week volledig te zuigen, (laminaat) beddegoed en knuffels worden wekelijks gewassen op 60C (of gaan 24 uur de vriezer in). Op het bed ligt synthetisch beddegoed. De gordijnen zijn vervangen voor rolgordijnen. De knuffels ( overigens wel gehalveerd) liggen nog fijn bij hem in bed..... Het gaat prima zo. Ik zou persoonlijk deze dure hoezen dus niet aanschaffen.
Succes!
mama32

Cicade

Cicade

17-07-2012 om 22:01

Misschien wel doen

Na een allergietest die mijn dochter en ik een aantal maanden geleden hebben ondergaan (krasjestest op arm) bleken we beiden o.a. allergisch voor huisstofmijt.
Wij kregen van de allergologe het advies om speciaal beddengoed aan te schaffen. Heb ik overigens niet gedaan, maar ik neem aan dat het wel een gunstig effect zal hebben mits je ook zorgt voor andere dingen als bij voorkeur geen vloerbedekking, vaak zuigen en stoffen etc.

Valkyre

Valkyre

17-07-2012 om 23:14

Wel doen!

Moderne hoezen kraken echt niet hoor. Verder kun je de knuffels ook omstebeurt steeds een nachtje in de vriezer stoppen. Gladde vloeren (linoleum, laminaat) helpen ook. Goed stofzuigen, ook langs de plinten, en inderdaad beddegoed op 60 graden wassen. Bedden ook goed luchten, dwz niet meteen opmaken 's ochtends, maar opengeslagen laten luchten.

Ik weet niet of er astma in de familie voorkomt (denk het haast wel: eczeem en allergieen zitten in datzelfde spectrum), maar een zo goed mogelijke hygiene vwb huisstofmijt vermindert de (kans op) luchtwegproblemen aanzienlijk. Elke dag medicijnen gebruiken is ook niet je van het...

Anoniem

Anoniem

18-07-2012 om 21:54

En eh.. katten?!

Ik durf het bijna niet te vragen maar katten in huis (niet in de slaapkamer) zijn zeker ook geen goed idee? Of hoeft dat geen verband te houden?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-07-2012 om 22:48

Ja!

Ik zou zeker een set hoezen aanschaffen. Zeker voor om het matras en kussen. Voor het dekbed zelf is het niet per se nodig (zo'n gladde hoes in de dekbedhoes is vreselijk iritant, alles gaat glijden) mits je het regelmatig wast op 60 graden. Hier een dochter met een huisstofmijtallergie in de hoogste categorie. Afgelopen periode heeft ze zonder deugdelijke matrashoes geslapen, zonder dat we er erg in hadden. De de gevolgen waren groot en wij ons maar afvragen waar al die klachten ineens vandaan kwamen.
Verder idd gladde vloeren, knuffels zo weinig mogelijk en anders of ook op 60 gr. wassen of in de diepvries.
Succes,
Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-07-2012 om 23:03

O ja, die katten

hoeven volgens mij het probleem niet te zijn als je kind daar niet op reageert. Behalve als de katten echte stofnesten zijn. Dochter hier heeft een aantal jaar heel heftig op katten gerageerd, op aanraken van katten dan. Dan rochelde ze een paar weken. Ze was toen nog heel erg klein. Vlgs de ka komt een dergelijke allergie niet eens voor bij heel jonge kinderen, maar wij hebben het helaas een aantal keer proefondervindelijk gemerkt. Toen ze een jaar of 4 was, was het over. Er is ook nooit een officiƫle allergie geconstateerd.
Aagje

Bennikki

Bennikki

19-07-2012 om 11:17

Vraagje

Zoon is allergisch voor (oa) noten en gras, maar volgens de allergietest scoorde hij een 3 (hoogste score is 4) op huisstofmijt; hij heeft echter geen symptomen. Moet ik dan preventief maatregelen gaan treffen om bijvoorbeeld (zoals boven genoemd) astma te voorkomen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.