Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

huisstofmijtallergie en een antiallergisch bed

Mijn dochter blijkt een fikse huisstofmijtallergie te hebben. We zijn haar slaapkamer nu aan het saneren. Het vloerkleed en de kussentjes zijn er al uit, nu zijn we aan het bedenken hoe we haar bed zo hypoallergeen mogelijk kunnen maken. Ik heb daar een paar vragen over.

Is het genoeg om A: een syntetisch matras, dekbed en kussen aan te schaffen ter vervanging van het donzen dekbed en het pocketveringsmatras, of kan je ook B: een antiallergene matrashoes, hoeslaken en kussensloop nemen voor het huidige bedspul of moet je C: nieuw, syntetisch beddengoed én antiallergene hoezen aanschaffen.

Ik las ergens dat Ikea ook antiallergische hoeslakens verkocht maar op de site kan ik ze niet vinden. Kan ik ze beter bij zo'n speciale (web)winkel bestellen?

skik

Snuitje

Snuitje

04-10-2014 om 15:56

kijk ook even

of je een vergoeding kunt krijgen. Ik meen me te herinneren dat ik die matras- en kussenhoezen vergoed heb gekregen of in elk geval een deel ervan.
Zelf had ik die hoezen, alle stoffen uit de kamer en vooral: heel goed luchten.
Overdag je dekbed naar achteren om het matras te laten drogen. Een matras luchten moet volgens de verkopers zo: over stoelen hangen in een kamer met een raam open.

synthetisch

Ik zou geen synthetisch dekbed nemen. Dat sluit zo af. Hier ook huisstofmijtallergie en we hebben katoenen dekbedden die ik regelmatig lucht en een paar keer per jaar in de wasmachine doe.
Verder hebben we ooit speciale matrashoezen en kussenhoezen gehad. Met zoon niet en met dochter, na diagnose, wel vergoed door het ziekenfonds.
Dochter heeft nu alleen nog de kussenhoes, die gaat ook overal mee naar toe.

matrassen

Bij een beddenzaak hebben we een goedkope anti allergische matras gekocht.

skik

skik

04-10-2014 om 17:41 Topicstarter

katoen?

Ik moet er ook niet aan denken om onder een synthetisch dekbed te slapen, maar is katoen niet net zo aantrekkelijk voor mijten als dons? Synthetisch spul staat toch juist bekend om zijn anti allergene eigenschappen?

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-10-2014 om 22:37

Hier

ook een dochter met een huisstofmijtallergie in de hoogste klasse. Wij zorgen op de slaapkamer idd dat er geen vloerbedekking ligt, maar laminaat. Geen kleedjes, sierkussentjes en geen gordijnen (rolluiken).
Wat betreft het bed: wel een extra matrashoes en kussensloop. We hebben er ook een voor om het dekbed, maar dat is echt een onding, die nemen we alleen nog mee op vakantie. Thuis was ik ondertussen haar dekbed om de drie maanden op 60 gr. Longverpleegkundige heeft me verteld dat het eigenlijk niet uitmaakt wat voor dekbed je hebt, als het maar gewassen kan worden op 60 gr. Haar beddengoed gaat ook op 60 gr in de was. We nemen alle hoezen, inclusief die voor het dekbed, wel mee op vakantie om daar om de bedden te doen. Soms zijn de matrassen daar te dik, maar meestal lukt het wel om het er geheel of gedeeltelijk om te krijgen. Alles beter dan niets zeg maar.
Ze zitten hier graag in de auto of op de bank met fleecedekentjes die ik niet op 60 gr. durf te wassen. Die gaan 48 uur de diepvries in, net als alle dingen die niet gewassen kunnen worden, of niet op 60 gr.

Aagje

Snuitje

Snuitje

05-10-2014 om 09:54

Aagje, offtopic

Gewoon in de wasmachine kieperen op 60 of 90 of weet ik wat voor temperaturen, ik doe dat al jaren zo met fleecedekentjes.

skik

skik

05-10-2014 om 13:48 Topicstarter

Dank en nog wat vragen

Okee, het wordt dus geen nieuw matras maar wel een matrashoes en een nieuw dekbed dat op 60 graden in de machine kan.

Dochter heeft velours gordijnen, die hangen echter boven haar bureau, haar bed staat een paar meter verder om de hoek. Kan dat kwaad? Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om nu iets anders te kopen, die gordijnen zijn net een paar maanden oud, volgend jaar krijgen we nieuwe kozijnen en isolatie waardoor de maten wijzigen en ze is al 18, dus blijft hier geen jaren meer wonen. Of ben ik nu te zuinig?

Gelukkig ligt boven overal parket, dus het weghalen van het kleed was zo gepiept. Dochter heeft in een kast naast haar bed haar oude knuffelverzameling staan, moeten die weg of kunnen die blijven als ze er maar niet aan zit? Ze zou ze stiekem best missen namelijk.

skik

Jesse_1

Jesse_1

05-10-2014 om 19:40

Kijken hoe het gaat

Probeer zoveel te saneren als mogelijk is, zonder je huis om te bouwen. Ik zou de knuffelverzameling even ergens anders bewaren, als blijkt dat het goed gaat, kun je ze weer terug zetten en kijken of ze dan weer meer last krijgt. De gordijnen zou ik dan even laten hangen.

Onze zoon was ook geclassificeerd als behoorlijk allergisch, maar als hij dagelijks zijn puf neemt heeft hij nergens last van, óók niet als het stoffig is.

NB voor wat betreft de vergoeding; misschien als je een super-extra optie op je verzekering hebt, maar in principe is die uit het pakket verdwenen. Bij de oudste kregen we wel vergoed (zo'n 10 jaar geleden), bij de jongste niet (paar jaar terug).

Hadewich

Hadewich

05-10-2014 om 20:32

Gordijnen

Die gordijnen zou je misschien regelmatig kunnen stofzuigen? De knuffelverzameling zou ik ook eerst een tijdje wegzetten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-10-2014 om 20:50

Die gordijnen en knuffels

kunnen in de vriezer wanneer je het gevoel hebt dat je dochter nog (allergisch) reageert. Ik zou ze niet meteen wegdoen hoor.

Aagje

skik

skik

06-10-2014 om 22:40 Topicstarter

Kosten matrashoes en filter stofzuiger

Ik ging vandaag even bij de thuiszorgwinkel langs, maar daar kostten de matrashoezen 119 euro. Bij allergie-webshops zie ik ze voornamelijk voor ca. 40 euro. Ik heb alleen een basisverzekering, dus geen vergoeding. Die van 40 euro zijn toch ook wel prima hoop ik?

Gordijnen stofzuigen zal ik eens doen. De rest van ons huis is redelijk steriel, ik heb overal parket en niet echt gordijnen.

Dochter had bij de bloedtest bij katten/honden een score van rond de 20 (en als ze een half uur binnen is bij iemand met een kat dan niest ze aan één stuk door) en op huisstofmijt over de 100. Ze is vaak schor van het niezen. Bij haar eindexamen werden de medekandidaten er gek van.

Is zo'n hepafilterstofzuiger nog nuttig c.q. noodzakelijk?

skik

stofzuigen

Je kunt ook zonder stofzuiger vegen en dweilen.
En als je dochter afwezig is het huis stofzuigen.
Het hangt er vanaf hoeveel last ze er van heeft. Het wisselt ook.
Bij dochter is het nu wel zo 'gezakt' dat ze soms zelf de stofzuiger pakt en er geen of weinig last van heeft dat er dan stof door de ruimte geblazen wordt.
Even het raam open, even uit de ruimte en het is genoeg. Zonodig even een anti histaminica tabletje nemen.
Als ze verkouden is of ziek heeft ze wel weer meer last van huisstofmijtallergie. Daarom neemt ze dan uit voorzorg wat vaker een anti histaminica tabletje.

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 09:42

hier ook

Mijn zoon had een kattenallergie die 'ziekenhuisopname' zou betekenen als hij eens zou logeren bij iemand met een kat. Ja daar schrik je van als ouder... Nu gaan we regelmatig logeren bij iemand met een kat, meestal geven we hem de dag ervoor een cetirizinetabletje en dan elke avond dat we daar zijn. Geen enkel probleem. Als we het vergeten zijn niest hij een dag enorm en heeft rode, prikkende en tranende ogen maar we zijn nooit naar een ziekenhuis geweest.

Ook had hij inderdaad huisstofmijtallergie, ook behoorlijk erg maar gut na een aantal jaar denk ik ook dat het wel een beetje onzinnig was. We hebben zijn gordijn vervangen door een rolgordijn, verder niets. Hij heeft helemaal geen hoezen en dingen nodig, heeft toevallig een antiallergiekussen van de lidl en er ligt me toch een laag stof altijd op zijn kamer.

niesje

niesje

07-10-2014 om 11:21

Hier ben ik het slachtoffer

En die velours gordijnen hadden we ook op de slaapkamer. En het heeft zeker geholpen om deze te vervangen door gladde wasbare gordijnen.
Stofzuiger met Hepafilter is een aanrader (nadeel is dat ik nu ook zelf kan stofzuigen dat kon met de oude niet )
En die matras/dekbed/kussen hoezen vond ik niks. Ik heb ze verkocht via Marktplaats (kun je ook kijken als je ze niet krijgt vergoed of je wilt een 2e set) Een zweterige en glibberige bedoening vond ik. Maar dat is persoonlijk.

Ik heb dus nu wel een synthetisch dekbed die regelmatig op 60 graden gewassen wordt. Niet heel ideaal, maar met mijn oude katoenen had ik toch teveel klachten naar mijn idee.
Beddengoed iedere week op 60 graden en ik koop regelmatig een nieuw (schoon) kussen. Ik was deze ook op 60 graden, maar daar worden ze snel slechter van. Dekbed was ik een keer per maand. Heb er ook twee.

Slaapkamer houd ik zo leeg mogelijk, er stond ooit een boekenkast en die is weg. Kast goed dicht houden. Wij hebben een inloopkast met een relatief klein deuroppervlak. Dat scheelt denk ik ook. Veel zuigen en dweilen.
Lastig als je er ook moet studeren...

Ik denk ook dat het voor iedereen weer anders werkt. ik heb gemerkt dat als ik de slaapkamer, en dan vooral het bed, niet bijhoud ik er veel last van krijg. De rest van het huis valt het mee.

Kinderen schijnen er ook overheen te kunnen groeien. Bij mij is de allergie pas op mijn 35e ontdekt. Ik werd gewaarschuwd door de arts dat ik ook mijn huisdieren weg moest doen (alles met haar of veren) maar na een jaar huisdierloos merkte ik niet zoveel verschil. Dus ik heb nu toch weer twee parkieten waar ik naar mijn idee weinig van merk. Ik stofzuig wel vaak, om de dag (of is dat niet vaak?).

Ik heb ook een pollenallergie dus heb in feite altijd last. Die cetrizine helpt bij mij gelukkig goed gebruik ik vooral in het voorjaar als ik naar buiten ga. En ik heb ook een neusspray (prevalin) naast mijn bed tegen nachtelijke niesbuien.
En het is goed te doen zo.

Eens met Jesse

Ik zou niet bij voorbaat al teveel gaan verbouwen in huis. Kijk hoe je dochter reageert op medicijnen en op (simpele) aanpassingen die je zonder al te drastisch ingrijpen kunt doen.
Ieder kind reageert weer anders en allergieën kunnen zich ook nog eens ontwikkelen.
De hypo-allergene hoezen bleek onze zoon 'niet fijn' te vinden en verdwenen na drie weken al in de kast om er nooit meer uitgehaald te worden. En ondanks zijn allergie heeft hij zich altijd omringd met katten en cavia's. Dan maar niezen, tranende ogen en rode uitslag.
Misschien voor zijn gezondheid niet ideaal, maar voor hem wel veel prettiger om het zo te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.