Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Iemand ervaring met cervicale kanaalstenose?

Weet iemand hoelang men na de operatie in het ziekenhuis verblijft, hoe de napijn is en hoelang gemiddeld de revalidatie kan duren.

Dakar

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

02-03-2009 om 21:50

Dit is volgens mij

wat ik gehad heb. In mijn nek had ik beknelde zenuwen, geen hernia, en dit speelde door naar mijn armen en benen. Het kanaal is als het ware uitgeboord, ruimer gemaakt en de zijhaakjes zeg maar... zijn weggehaald.
Ik was binnen enkele dagen al uit het ziekenhuis. Ze hadden gezegd een week, maar ze waren me al eerder zat. Nee, maar zodra je trap kan lopen mag je weg. In het begin vond ik lopen heel eng. maar dan heb ik het echt over de eerste dagen.
Het was wel nog heel erg stijf en ik kon weinig. Herstel heeft zeker 6 weken geduurd, waarin ik in toenemende mate van alles kon.
Ik ben nog heel lang snel moe geweest en krijg een stijve nek als ik doorging. Dat heb ik in lichte mate nog steeds.
Ik was 40 toen ik werd geopereerd en in goede conditie. Achteraf gezien heb ik te lanmg niet gesport: ik was te onzeker over mijn lijf. Maar dat had echt eerder gekund.
Overigens liggen er door de operatie en de verwijdering van de zijhaakjes van de ruggegraat, zenuwen bloot, waardoor ik nooit meer verdraag dat ik in mijn nek te stevig wordt vastgepakt. Gebeurt dat per ongeluk toch, dan gaat de prikkende zenuwenpijn door mijn hele armen, of als het erg stevig is ook door benen en als het echt hard gaat ben ik een moment zo slap dat ik erdoor in elkaar zak. Daarna moet ik echt een tijd bijkomen en heb een zeer zwaar vermoeid gevoel.

koentje

koentje

02-03-2009 om 22:05

Overigens

zijn mijn klachten nooit helemaal overgegaan: men had ook van te voren benoemd dat het stoppen van het proces de inzet was, om te voorkomen dat ik in een rolstoel zou belanden.

Dakar

Dakar

03-03-2009 om 12:09 Topicstarter

Bedankt tot zo ver

Hallo Koentje,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb wel een kleine hernia op C3-C4 en op C4-C5 en C5- C6 heb ik een zodanige artrose en botwoekering dat er inderdaad te weinig ruimte is voor het ruggenmerg en de daarbij behorende ruugemergvocht. Daarbij al twee hernia onder in de rug gehad, bijna tien jaar geleden.
Welke operatie de arts bij mij zal uitvoeren weet ik nog niet.
De duur van jou opname valt me mee, maar ik woon in frankrijk en daar is men meestal niet zo snel als in nl.
Mijn conditie is nu vrij beroerd daar ik al een tijd erg beperkt ben maar van te voren was ik vrij sportief en actief en als alles goed verloopt denk ik ook wel dat ik weer snel aan het sporten ga. Dat wordt. hier ook wel begeleid door een fysiotherapeut .
Ik moet pas over zes weken bij de chirurg zijn, van te voren EMS en PES onderzoek(heb jij dat ook gehad?)en nog een MRI van de nek en de onderug.CT en gewone foto's is al achter de rug
Als ik meer weet laat ik wel wat horen. Bedankt voor je info

Dakar

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-03-2009 om 17:15

Nek

Toen ik een acute nekhernia kreeg had ik zeer veel aan de site van De Nederlandse Vereniging van Rugpatienten http://www.nvvr.nl/
Bij mij werd ook forse artrose in de nek en ruggengraat vastgesteld maar men weigerde mij in NL te opereren ondanks dat de klachten na een halfjaar alleen maar verergerden. Ik ben toen met spoed geopereerd in Munchen, Duitsland met succes. Mijn nek blijft een zwak punt maar de pijn en de verlammingsverschijnselen zijn verdwenen. Sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.