Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Yin

Yin

01-09-2009 om 14:00

Iemand ervaring met medicatie bij add volwassenen?

ik zit er over te denken om in overleg met mijn psychiater te beginnen met Concerta om te bekijken in hoeverre het effect heeft op mijn gevoel/gedachten en functioneren.

Op het web is er weinig te vinden over volwassenen met ADD (dus niet ADHD) en ook niet icm medicatie.

Heb wel een keer een forum gevonden maar daar kwamen zoals ik het zag alleen de echt hopeloze gevallen waarbij het hele leven een grote chaos was en ik heb het idee dat dat bij mij nog meevalt (ben getrouwd, gezin, baan en een redelijk lopend huishouden). Het kaartenhuis stort alleen langzaam in elkaar. Ik stort langzaam in elkaar. De dalen waarin ik het leven naar mijn gevoel niet op orde heb volgen elkaar steeds sneller op en duren ook langer.

Medicatie voelt als een makkelijke oplossing maar ondertussen heb ik ook het idee dat ik het gevecht met mezelf al zo vaak heb verloren dat ik serieus zit na te denken om wel medicatie te proberen.

Ben benieuwd naar ervaringen bij anderen. Mag ook ervaringen van partners of vrienden/vriendinnen zijn en zo.

alvast bedankt,
Yin
(heb andere nick gekozen voor deze vraag)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yang

Yang

01-09-2009 om 14:57

Ja, een partner hier

Hoi Yin,
Ja ik heb ervaring van medicatie bij mijn partner, waarbij is ADD is gediagnosticeerd. Is er bij jou al iets gediagnosticeerd? Mijn partner slikt Ritalin en heeft in combinatie hiermee gesprekken gehad met een sociaal psychiatrisch verpleegkundige zijn leven beter op de rit gekregen.
Net zoals jij was zijn leven geen grote puinhoop maar startte het kaartenhuis steeds verder in elkaar.
ik kan je er uren over vertellen, maar misschien heb je gerichte vragen??
Groet, Yang

Yang

Yang

01-09-2009 om 15:34

Reactie

Hoi Yin,
Ik herken heel veel van wat je zegt, ook al 'heeft' mijn partner ADD en niet ik.
De diagnos moet inderdaad gesteld worden door een psychiater, dat is bij mijn partner ook gebeurd. Een psychiater kan je ook antwoord geven op je vragen; maar allereerst: jij bent ook een normaal denkend mens, maar je mist een stofje in je hersenen (dopamine), waardoor de jegedachten een 6 baans snelweg worden in plaats van een rustig dorpsweggetje
Mijn partner plande teveel op 1 dag, maakte nooit iets af, kon zich aan de andere kant ergens helemaal in vastbijten (bv een nieuwe hobby) om daar later weer net zo vlot mee te stoppen.
Ik vind de diagnose (nu zo'n 2 jaar geleden) een verademing, veel dingen vallen ineens op z'n plaats, waarom hij altijd zo was en deed, waar de ruzies tussen ons vandaan kwamen. Ook zie ik dat het medicijngebruik hem helpt, het is rustiger geworden in zijn hoofd.
Kijk eens op http://www.levente.nl/, daar vonden wij veel info. En als je wilt mag je me mailen op [email protected].
Groet, Yang

Tante Truus

Tante Truus

01-09-2009 om 22:24

Ik kreeg ooit modiodal van de neuroloog. Als ik dat zeer beperkt neem, helpt het mijn geest gestrutureerder te werk te gaan. Als ik het te veel neem, word ik er depressief van.
Het is een raar middel, uitgevonden om Amerikaanse strijdkrachten efficienter hun nachtelijke missies (eufemisme voor aanvallen?) uit te voeren. Maar het heeft mij, door zeer spaarzaam gebruik, geholpen mijn huis op orde te brengen.

TT

Yang

Yang

03-09-2009 om 09:01

Yin

Hoi Yin,
Ik heb nog niet in de mail gekeken, maar merk het wel, voel je tot niets verplicht!
Net zo goed als dat niet iedereen in je omgeving hoeft te weten van het ADD-gebeuren, dat is bij ons ook niet zo. Een klein groepje weet het, velen waren erg verbaasd, omdat inderdaad de H er niet in zit en leg dan maar uit, dat het in je hoofd een zesbaans snelweg is! En de meesten staan er niet meer bij stil, zij merken geen verschil aan hem met of zonder medicijnen. Maar ik wel, en wat nog meer telt: hijzelf wel!!
Nog steeds zijn er mensen die vinden dat sommige dingen slecht lopen bij hem omdat hij niet gedisciplineerd (genoeg) is, dat er daarom dingen blijven liggen. Wijzelf weten wel beter en daar gaat het om!!
Ik wens je veel sterkte!!
Groet, Yang

stress-ma

stress-ma

05-09-2009 om 00:03

Puberzoon add

Bij mijn puberzoon van nu bijna 16 is een jaar geleden ADD vastgesteld. Sinds maart slikt hij Ritalin. Hij is begonnen met een enkelblinde medicatieproef. Daarbij kreeg hij van de jeugdpsychiater Ritalin in een lage dosis, Ritalin in een hoge dosis en een placebo. Dit gedurende 3 x 1 week, waarbij alleen de psychiater wist wat hij wanneer slikte. In die weken moesten we vragenlijsten bijhouden om het verschil in werking goed te kunnen vaststellen.
Het was overduidelijk dat Ritalin in de lage dosis heel goed werkt. Mijn zoon beschrijft het zelf dat hij in plaats van 80 gedachten te gelijk en maar een stuk of 5 heeft.
Hoewel hij erg blij is met de medicatie heeft hij het in de vakantie niet geslikt. De bijwerkingen: gebrek aan eetlust, lastig inslapen en in het begin ook wat gedeprimeerde gevoelens.

Het prettige aan ADD met al die gedachten vindt mijn zoon het snelle en makkelijke associƫren waardoor hij ook lekker creatief kan zijn. Dat is minder als hij Ritalin slikt.
Maar zijn schoolprestaties zijn echt met sprongen vooruit gegaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-09-2009 om 20:48

Zus

Mijn zus van 47 heeft ADD; dit werd vorig jaar gediagnosticeerd. Ze slikt Concerta en ze heeft eindelijk zichzelf gevonden en zit geweldig goed in haar vel. De rust in haar hoofd is er weer en ze kan zich beter concentreren en eindelijk dingen afmaken etc.

Partner met add

Stressma, hoeveel Ritalin gebruikt jouw zoon?
Mijn partner heeft het geprobeerd, maar gelijk een vrij hoge dosering voorgeschreven gekregen , met veel bijwerkingen en wilde het toen niet meer nemen.
Yin:Wat ik van de ADD merk? nou, vooral het chaotische, afspraken niet na komen, dingen vergeten, alles tegelijk willen doen en veel kritiek overal op hebben.
Yang: mag ik je misschien mailen?

stress-ma

stress-ma

06-09-2009 om 13:05

Dosering @ karin*

Mijn zoon is 16 jaar, 1.83 lang en zo'n 70 kg. Hij neemt 3 x daags 10 mg Ritalin.
Ik weet niet hoe hoog de hoge dosering in de testperiode was, maar wel dat de werking echt veel minder was terwijl de bijwerkingen juist erger waren.

Hij heeft ook Concerta geprobeerd maar hij vond Ritalin prettiger.

Groetjes,
stress-ma

jacci

jacci

06-09-2009 om 14:24

4weken test/ karin*

Mijn zoon heeft zoals de titel al zegt een 4 weken test gehad. In de gradatie van 0 (placebo) tot 4 (hoge dosering) Wij waren het er over eens dat week 3 het beste was, dat bleek de lage dosering te zijn. Die mag hij nu gebruiken als hij het zelf nodig vindt, hij is 15. Dus misschien is het handiger om verschillende doseringen te testen voordat je definitief zegt; het is niks voor mij. Jacci

Tante Truus

Tante Truus

06-09-2009 om 15:34

Yin

Modiodal mag alleen door een neuroloog worden voorgeschreven. Officieel is het een middel tegen slaapapneu maar het wil wel bij ADD en slaapstoornissen helpen.

TT

Yang

Yang

07-09-2009 om 09:50

Karin

Natuurlijk mag je me mailen, het lijkt me fijn om ervaringen uit te wisselen, tis niet altijd fijn om een partner met AD(H)D te hebben, maar de Ritalin is een verademing!

Yang

Yang

07-09-2009 om 14:27

Www.sadd.nl

Hoi Yin,
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ben ik daar wel ooit ingelogd, maar vond ik daar weinig herkenning. Ik zal nog wel eens kijken. Bedankt voor je tip in iedere geval.
Groet, Yang

Sadd

ja, dat forum ken ik, maar er wordt daar zo weinig gereageerd, daar had ik niet zoveel aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.