Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ishtar

ishtar

20-12-2011 om 19:18

Iemand ervaring met staaroperatie bij kinderen?

Sja, de titel zegt eigenlijk al genoeg.
Oudste (van 12) heeft staar, en moet daarvoor waarschijnlijk geopereerd worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

20-12-2011 om 22:08

Niet als kind, wel bij mezelf

Wat wil je weten, ik heb geen ervaring meteen operatie als kind maar op mijn 40e bleek ik aangeboren staar te hebben waaraan ik ben geopereerd.
Het meest vervelende vind ik dat na de operatie je oog niet meer kan accomoderen, ik heb dus een leesbril nodig van +2 voor 1 oog.

ishtar

ishtar

20-12-2011 om 22:24

Van wat ik gelezen heb

gaat het bij een kind anders dan bij een volwassene.
Dat er niet echt napijn is, is al wel een geruststelling.
Puck, had jij van jezelf al een zichtafwijking? (zoon heeft al een flinke 'min' met cilinder) En kwam die 'plus' daar dan bovenop? Wat hebben ze verder precies gedaan? Een kunstlens geplaatst? Is dat blijvend of moet dat op termijn ook vervangen worden? Heb jij het ook als wat zanderig ervaren?

Puck

Puck

21-12-2011 om 00:06

Ishtar

Ik heb ook al in je andere draadje in gezellug even gereageerd.
Ik heb geen idee wat het verschil is tussen een operatie bij kinderen en volwassenen. Je had het erover dat ze geen 2 ogen tegelijk doen bij kinderen. Volgens mij doen ze dat bij volwassenen ook niet.
Ik liep een uur na de ingreep al weer het ziekenhuis uit omdat ik een plaatselijke verdoving had. Misschien is voor jouw zoon een algehele verdoving aan te raden, maar ook dan kan het in het algemeen in dagopname.
Ik had van mezelf al een kleine - afwijking met een forse cilinder. De cilinder blijft, de -afwijking is gereduceerd tot -0,25. Dus ja, ik heb nu aan 1 kant een dubbelfocus bril.
Ik ben naar een academisch ziekenhuis doorverwezen omdat ik een aangeboren vorm had die kan vergroeien met het lenskapsel. Uiteindelijk bleek dat gelukkig niet het geval te zijn en en kon volstaan worden met het inbrengen van een kunstlens in het lenskapsel. Als het lenskapsel ook aangetast was geweest dan hadden ze aan de binnenkant van mijn iris een kunstlensje gehangen.
Mijn zus heeft ook een staaroperatie gehad (zelfde afwijking) en bij haar is een lensje geplaaatst achter het noornvlies, dus niet in het oog zelf zeg maar.
Voor zover ik weet is deze operatie blijvend. Omdat ik nog jong ben en het lenskapsel nog aanwezig is is de kans wel bijna 100% dat dat lenskapsel ook gaat vertroebelen (nastaar), maar dat kan weggelaserd worden.
Net als de vader van Sini heb ik er ook niet veel last van gehad, een paar dagen een branderig gevoel. Daarvoor kreeg ik een ooggel voorgeschreven die goed hielp. Verder moet je je ogen een aantal weken druppelen met corticosteroiden en antibiotica om infecties te voorkomen. En de eerste tijd mag je niet bukken en geen druk zetten en uiteraard is in je ogen wrijven uit den boze.
24 uur na de operatie mocht het verband eraf en ondanks dat ik op dat moment nog niet scherp zag was mijn zicht al verbeterd van 20 naar 60%. En in de auto (als bijrijder uiteraard) op weg terug naar huis heb ik me heel erg zitten verbazen over de intense kleuren die overal waren.
En ook nu, 3 jaar na de ingreep zie ik met mijn geopereerde oog de kleuren veel helderder als met mijn niet geopereerde oog, erg grappig. Ik wil je de naam van mijn oogarts wel mailen, ik weet niet of hij ook kinderen opereert maar hij schijnt wel erg goed in zijn vak te zijn (en hij lijkt op Geroge Clooney). Laat maar weten als ik de naam moet opzoeken voor je.

ishtar

ishtar

21-12-2011 om 08:57

Dat lijkt me wel wat

een operatie door een Clooney-lookalike
Maar ons eigen ziekenhuis stuurt dit door naar Utrecht. Van daaruit krijg ik bericht. Omdat kinderen met staar wel een specialiteit op zich is, is de kans best aanwezig dat die arts dat gaat doen.
Voor mijn nieuwsgierigheid mag je de naam wel mailen naar ishtar_ool @ yahoo . com (en dan zonder spaties )
Als je nou heel diep moet graven is het geen must, ik verwacht sowieso geen inspraak te hebben.
Maar, opkomende vraag, totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken, een kunstlens. Moet je daar medicijnen bij (blijven) gebruiken (ivm afstoting, zoals bij een transplantatie)

Puck

Puck

21-12-2011 om 13:22

Geen medicatie

nee hoor Isthar, je hoeft geen blijvende medicatie tegen afstoting te slikken. Een transplantatie is van menselijk weefsel, die kunstlens is gewoon plastic als je een kunstheup, borstprothese, etc. hebt dan hoeft dat ook niet, daar kun je beter mee vergelijken. En de mail komt eraan. In eerste instantie werd ik gezien door een arts in opleiding maar omdat kennelijk een geval apart was nam Clooney het zelf over.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.