Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Iemand ervaring met vochtafdrijvende huismiddeltjes?

Ik gebruik sinds een paar maanden amitriptyline tegen een vervelende zenuwpijn in mijn been. Het middel helpt daar geweldig tegen (hoera, ik kan weer normaal fietsen!), dus daar ben ik blij mee. Minder blij ben ik met de kilo's die ik sindsdien ben aangekomen. Eerst dacht ik nog dat ik wat teveel had gesnoept etc in december, maar hoewel ik me nadien minder te buiten ben gegaan lijkt mijn gewicht te zijn gestegen en niet gedaald. Toen bedacht ik me ineens dat het weleens met de pillen te maken zou kunnen hebben en inderdaad blijkt gewichtstoename een bekende bijwerking van dit middel te zijn (eentje waar de arts me niet voor had gewaarschuwd, dit itt een paar andere bijwerkingen). Die gewichtstoename zou dan kunnen komen door meer eten vanwege een betere eetlust (volgens mij ben ik niet meer gaan eten), maar ook omdat je meer vocht gaat vasthouden. 
Nu zijn er zo te zien talloze middelen die vochtafdrijvend zouden werken. Heeft iemand hier toevallig ervaring met een vrij verkrijgbaar middeltje dat goed werkt? Straks koop ik een of ander kruidentheetje dat vies is en ook nog eens niet helpt, dat heb ik liever niet natuurlijk. 

Groeten, 

Temet

Bijtje82

Bijtje82

02-02-2022 om 15:08

Als je vocht vasthoudt, dan helpt het niet om vochtafdrijvende producten te kiezen. Wat wél echt helpt is veel drinken (water, koffie, thee), voorzichtig zijn met zout en wel veel groenten eten. Daarmee verbeter je op een natuurlijke en gezonde manier je vochtbalans.

Aldus het internet. 

Weet je zeker dat je vocht vast houdt? 
Is vaak makkelijk te checken door de huid in te drukken. Als je er even ietwat stevig op drukt en er blijft een kuiltje achter, dan heb je inderdaad last van overtollig vocht.

bekende bijwerking, vet en/of vocht.
Bij mij hielp het niet tegen de zenuwpijn helaas. 
Ik zou het zoeken in vochtafdrijvende groentes ipv thee. Van die thee krijg je vaak akelige buikkramp en werkt eerder laxerend ( met gevolgen van dien) dan vochtafdrijvend.
Verder voldoende drinken maar zeker niet teveel, voldoende bewegen, bij rust de benen omhoog ( been hoger dan heup, knie hoger dan been, voet hoger dan knie) en verder voor nu accepteren als bijwerking. Bij het stoppen met het middel raak je het vocht in de weken erna weer kwijt. Vet zul je wel wat meer voor moeten doen waarschijnlijk.

Bijtje82

Bijtje82

02-02-2022 om 21:23

Max88 schreef op 02-02-2022 om 20:32:

bekende bijwerking, vet en/of vocht.
Bij mij hielp het niet tegen de zenuwpijn helaas.
Ik zou het zoeken in vochtafdrijvende groentes ipv thee. Van die thee krijg je vaak akelige buikkramp en werkt eerder laxerend ( met gevolgen van dien) dan vochtafdrijvend.
Verder voldoende drinken maar zeker niet teveel, voldoende bewegen, bij rust de benen omhoog ( been hoger dan heup, knie hoger dan been, voet hoger dan knie) en verder voor nu accepteren als bijwerking. Bij het stoppen met het middel raak je het vocht in de weken erna weer kwijt. Vet zul je wel wat meer voor moeten doen waarschijnlijk.

Het ging bij mijn bron trouwens om thee in het algemeen, geen speciale thee. Daar zou je doorgaans geen klachten van moeten krijgen. 

Ik heb niet op je thee geklikt😁 ik refereerde aan de kruidenthee die TS noemde.

Bijtje82

Bijtje82

02-02-2022 om 21:34

Max88 schreef op 02-02-2022 om 21:28:

Ik heb niet op je thee geklikt😁 ik refereerde aan de kruidenthee die TS noemde.

Ah. Had trouwens ook geen idee wat er achter m'n thee linkje zat tot nu. Heb gewoon stukje tekst gekopieerd en hij nam het linkje automatisch mee. 

Je zou misschien nog cranberries kunnen proberen. Maar dan niet de sap uit de supermarkt. Dat is gewoon 60% applesap 30%water en de rest als je geluk hebt dat wat je eigenlijk wilde kopen.

Maar zoals ik tegen TO zei, eerst maar eens checken of het echt vocht is. 

Temet

Temet

03-02-2022 om 08:40 Topicstarter

Bijtje, hoe zou ik moeten checken of het echt vocht is? Ja, ik snap dat als ik hele dikke enkels krijg en ik daar putjes in kan drukken, het wel duidelijk is dat ik vocht vasthoud. Als het zo erg is zou ik trouwens naar de huisarts gaan, want zoiets kan ook op hartklachten duiden. 

Maar het gaat om een paar kilo, ofwel - als dat allemaal vocht is - een paar liter vocht. Als je dat over een gemiddelde volwassene uitsmeert, dan levert dat niet per se een zichtbaar oedeem op, lijkt mij. 

Van gewone thee heb ik inderdaad geen klachten. Ik drink veel thee, omdat ik niet heel geweldig tegen koffie kan, en door die pillen krijg ik ook nog eens een droge mond (een bijwerking waar wel voor was gewaarschuwd) dus ik ben nog meer gaan drinken. Maar ook meer gaan plassen, dus je zou denken dat het voor het gewicht niet uit zou moeten maken, want ik drink mijn thee zonder suiker of melk, dus calorieën zitten er niet in. 

Groeten, 

Temet

Temet schreef op 03-02-2022 om 08:40:

Bijtje, hoe zou ik moeten checken of het echt vocht is? Ja, ik snap dat als ik hele dikke enkels krijg en ik daar putjes in kan drukken, het wel duidelijk is dat ik vocht vasthoud. Als het zo erg is zou ik trouwens naar de huisarts gaan, want zoiets kan ook op hartklachten duiden.

Maar het gaat om een paar kilo, ofwel - als dat allemaal vocht is - een paar liter vocht. Als je dat over een gemiddelde volwassene uitsmeert, dan levert dat niet per se een zichtbaar oedeem op, lijkt mij.

Van gewone thee heb ik inderdaad geen klachten. Ik drink veel thee, omdat ik niet heel geweldig tegen koffie kan, en door die pillen krijg ik ook nog eens een droge mond (een bijwerking waar wel voor was gewaarschuwd) dus ik ben nog meer gaan drinken. Maar ook meer gaan plassen, dus je zou denken dat het voor het gewicht niet uit zou moeten maken, want ik drink mijn thee zonder suiker of melk, dus calorieën zitten er niet in.

Groeten,

Temet

De manier waarop ik controleerde of mijn schoonvader vocht vasthield was elke dag op het zelfde tijdstip wegen. Aan de hand van die lijsten kon ik heel snel zien of hij vocht vasthield of niet. 

Heermoes, ook wel kattenstaart, paardenstaart of equisetum genaamd. Je moet die wel uit de winkel halen en niet de plant die als onkruid in je tuin staat, die is giftig.

Je moet het kruid minstens tien minuten koken. Daarom kookte ik altijd een steelpan vol en deed daar een paar dagen mee. Elke keer opwarmen, dat kan geen kwaad. Het smaakt nog lekker ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.