Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ikh

ikh

02-04-2026 om 20:52

IJzer/ferritine

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent. Ik heb onlangs bloed laten prikken en mijn vitamines waren allemaal in orde. Alleen mijn ferritine was aan de lage kant (waarde: 16).

Mijn arts denkt niet dat mijn klachten – vermoeidheid en pijnlijke benen – hierdoor komen. Toch twijfel ik daar zelf over.

Jonge ouders zijn heel vaak vermoeiD etc, conclusie arts.

Zijn er mensen die ook een lage ferritine hadden en vergelijkbare klachten ervaarden? En merkte je verbetering toen je ferritine omhoog ging?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Ik had lage ferritine, van 12, en geen klachten eigenlijk. Ik heb hier wel tabletjes voor gekregen (want zwanger).
Wat ik heb begrepen is ferritine niet je ijzer, maar je ijzervoorraad. Mijn ijzer was namelijk wel goed.

ik had het andersom, ijzer te laag, ferritine goed. Wel tabletten gekregen. 

Lotus_ schreef op 02-04-2026 om 21:14:

Ik had lage ferritine, van 12, en geen klachten eigenlijk. Ik heb hier wel tabletjes voor gekregen (want zwanger).
Wat ik heb begrepen is ferritine niet je ijzer, maar je ijzervoorraad. Mijn ijzer was namelijk wel goed.

Bijna, ferritine is een eiwit dat ijzer opslaat. Als je daar te weinig van hebt, sla je dus minder (goed) ijzer op, wat op termijn kan leiden tot een laag hb.

Ik zou dus wel aansturen op het verhogen van je ferritinewaarde. 
Ik vind 'alle jonge ouders zijn moe' een beetje makkelijk eerlijk gezegd. 

Ben bekend met lage ferritine waardes maar wel goede HB. Lag wel een beetje aan de arts, de ene vond het goed de andere adviseerde toch extra ijzer als waarde onder de 30 zat omdat ik ook vermoeidsheids klachten had. Maar dat zegt nog niets over jouw vermoeidsheidsklachten natuurlijk. 

Ik heb tijdje 2 x per jaar bloed laten prikken om te kijken hoe klachten en waardes werden bij extra ijzer slikken. Ook met extra rood vlees eten en de ouderwetse Roosvisee ferro ( niet alles tegelijk natuurlijk). 

Heb je wel advies van arts gekregen om toch extra ijzer te gaan nemen ( los van je klachten) om die waarde hoger te krijgen? 

ikh

ikh

02-04-2026 om 22:21 Topicstarter

linn19 schreef op 02-04-2026 om 21:45:

Ben bekend met lage ferritine waardes maar wel goede HB. Lag wel een beetje aan de arts, de ene vond het goed de andere adviseerde toch extra ijzer als waarde onder de 30 zat omdat ik ook vermoeidsheids klachten had. Maar dat zegt nog niets over jouw vermoeidsheidsklachten natuurlijk.

Ik heb tijdje 2 x per jaar bloed laten prikken om te kijken hoe klachten en waardes werden bij extra ijzer slikken. Ook met extra rood vlees eten en de ouderwetse Roosvisee ferro ( niet alles tegelijk natuurlijk).

Heb je wel advies van arts gekregen om toch extra ijzer te gaan nemen ( los van je klachten) om die waarde hoger te krijgen?

Ik heb de ijzertabletten gekregen.. maar ze zegt je klachten zullen er niet mee weg gaan… 

Ja heel lastig dus, daarom benieuwd of er vergelijkbare klachten zijn als ik ervaar.

Van een laag ferritine merk je niks. Het is zoals hierboven al uitgelegd de voorraad ijzer in je bloed. Een te laag ferritine kan dus op termijn leiden tot een laag Hb, en daar ben je wel moe van. Het is dus zeker belangrijk om je ijzer aan te vullen. Alleen kun je beter een vloeibare vorm kiezen omdat dat beter opneembaar is en geen bijwerkingen geeft. Bijvoorbeeld bisglycinaat. 
Ik ben wel benieuwd hoe hoog je Hb is. En is je B12 en foliumzuur ook getest? Veel mensen hebben een te laag B12 en Fz (B11) wat ook invloed heeft op je Hb. Kijk maar eens op StichtingB12tekort.nl of je de (vaak vage) klachten herkent.

ikh schreef op 02-04-2026 om 22:21:

[..]

Ik heb de ijzertabletten gekregen.. maar ze zegt je klachten zullen er niet mee weg gaan…

Ja heel lastig dus, daarom benieuwd of er vergelijkbare klachten zijn als ik ervaar.

Ik voelde me wel beter door de extra ijzer, maar je kunt dit nu toch gewoon uitproberen en kijken hoe het dan gaat?  

Jonagold schreef op 02-04-2026 om 22:46:

Van een laag ferritine merk je niks. Het is zoals hierboven al uitgelegd de voorraad ijzer in je bloed. Een te laag ferritine kan dus op termijn leiden tot een laag Hb, en daar ben je wel moe van. Het is dus zeker belangrijk om je ijzer aan te vullen. Alleen kun je beter een vloeibare vorm kiezen omdat dat beter opneembaar is en geen bijwerkingen geeft. Bijvoorbeeld bisglycinaat.
Ik ben wel benieuwd hoe hoog je Hb is. En is je B12 en foliumzuur ook getest? Veel mensen hebben een te laag B12 en Fz (B11) wat ook invloed heeft op je Hb. Kijk maar eens op StichtingB12tekort.nl of je de (vaak vage) klachten herkent.

Dat eerste is niet waar, ook van een laag ferritinegehalte bij een normaal Hb kun je klachten als vermoeidheid, rusteloze benen etc hebben.

Je kunt ook roosvicee ferro nemen. Dat werd mij geadviseerd. Ik had ferritine waarde 4 en bloedarmoede en daar had ik wel veel last van.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.