Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nachtvlinder

Nachtvlinder

02-02-2015 om 09:49

Ik stik in een hoestbui

Ik heb sinds 2 maanden hevige hoestbuien. Heb het een tijdje aangekeken, maar het werd niet minder. Op een gegeven moment gebeurde er iets engs: ik hoestte en hoestte en opeens leek het alsof mijn longen vacuüm werden gezogen. Ik kon amper nog inademen, kreeg geen lucht meer en het voelde alsof ik stikte. Uiteindelijk kwam er weer wat lucht binnen, maar met een gierend geluid, en eigenlijk veel te weinig. Alsof mijn longen helemaal dicht zaten en ik door een rietje lucht moest zien te zuigen. Kan het niet anders uitleggen, het is net of iemand mijn keel dichtknijpt. Die ochtend stond ik in no time bij de huisarts op de stoep.

Ben toen bij de longarts geweest, alles zag er goed uit, heb een ab-kuur mee gekregen (afgemaakt) en Foster (ontstekingsremmer en luchtwegverwijder in één). Daar ben ik volgens voorschrift na 2 weken mee gestopt, de hoestbuien zijn beduidend minder, ik hoest nog wel dagelijks; niet meer zo vaak, maar wel zo hevig.
Het was geen pseudokroep, misschien kinkhoest maar er is geen kweek genomen. Bloed is geprikt, schildklier is normaal, geen bijzonderheden.
Het kan me verder ook niet zoveel schelen wat het is, maar wat is dat rare stikken? Kent iemand dit? Bij astma is uitademen moeilijk, maar ik kan juist niet inademen dan. Het is heel erg beangstigend. Zou ik gewoon nog een tijdje doorgaan met die Foster? Hyperventilatie is het volgens mij ook niet, dat ken ik uit mijn zwangerschappen en dat was héél anders. Ik heb het alleen als ik in zo'n hoestbui zit.
Huisarts en longarts kunnen er verder niet zoveel mee.

Hortensia

Hortensia

02-02-2015 om 10:20

moeilijk

Ik had ooit een kind die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kinkhoest had. De dokter wilde niet testen want tegen de tijd dat de uitslag bekend was, zou de kinkhoest ook over zijn.
Ik herinner me van hem ook die doodenge hoestbuien. En dat het zo lang bleef nazeuren (weken).

Ik ben geen dokter, maar dat zou het inderdaad wel kunnen zijn.

Pien

Pien

02-02-2015 om 11:43

Kinkhoest

Het kan wel goed kinkhoest zijn. Ik heb dat zelf zo'n 18 jaar geleden gehad en je bent daar lang mee zoet! Vooral wat je beschrijft als gierend inademen alsof je door een rietje ademt, herken ik. Zelf had ik vooral ook veel last van de overgang van warme naar koude lucht en andersom. Daar kreeg ik vreselijke hoestbuien van, wellicht herken je dat? Mijn huisarts heeft me toen gewaarschuwd dat de naweeën van kinkhoest geen weken, geen maanden, maar soms zelfs jaren duren. En inderdaad had ik in de jaren daarna nog af en toe zo'n hoestbui waar ik in bleef, maar dan vooral als er een andere aanleiding voor was, bijv als ik me verslikte. Maar dan anders dan voor de kinkhoest, dus het had daar wel nog mee te maken. Inmiddels heb ik dat niet meer.

Ik denk dat het helaas dus gewoon een kwestie van heel veel tijd is. Maar als die hoestbuien nou heel frequent blijven, zou ik toch iets vragen wat je luchtwegen een beetje tot rust brengt. Sterkte!

Puck

Puck

02-02-2015 om 12:29

chronische bronchitis? of toch astma

Kinkhoest kan heel goed, maar ook chronische bronchitis en astma zijn volgens mij nog steeds opties.
Dat je bij astma moeilijk kunt uitademen is een misvatting, ook inademen kan heel moeilijk gaan. Astma heeft heel diverse vormen.
Ik zou toch nog een keer terug gaan naar de huisarts of longarts met je klachten en daar vragen of je met de Foster door mag gaan. Niet op eigen houtje. En misschien heb je meer aan salbutamol op het moment dat je een hoestbui krijgt?

Nachtvlinder

Nachtvlinder

02-02-2015 om 13:17

astma

Zit wel in de familie (mijn zoon heeft het nota bene), maar ik heb een longfunctietest gedaan en die was in orde. De scan was goed, er was echt niets te vinden. Ik denk zelf ook aan kinkhoest, of een uit de hand gelopen infectie. Inderdaad heb ik veel last van de overgang van warme naar koude lucht en ook erg van vochtige lucht. Maar waar komt dat nare stikken dan vandaan? Zo raar, ik hoest en ik hoest en ik hoest tot ik alle lucht uit mijn longen heb geblazen en vervolgens lijkt de boel volkomen dicht te gaan zitten en kan ik niet meer inademen. het kost me dan verschrikkelijk veel moeite om er een beetje lucht in te krijgen. Doodeng is het.
Ik zal dan toch nog maar eens overleggen of ik door mag gaan met die Foster. Daar zit trouwens al salbutamol (of in elk geval iets vergelijkbaars) in.

Evanlyn

Evanlyn

02-02-2015 om 13:19

naar de longarts

Je moet gewoon echt weten wat dit is en wat de juiste behandeling is. Overigens kan de longfunctie prima zijn terwijl je toch veel last hebt van astma, dus dat zegt ook niet alles.In een ziekenhuis kunnen ze een veel nauwkeuriger diagnose stellen omdat ze meer apparatuur heben.

amk

amk

02-02-2015 om 13:25

longfunctie test is een moment

Daar blaas ik ook altijd heel goed op, terwijl ik toch echt buien heb dat ik adem als een guppie op het droge. Dan hap ik echt naar adem.

Is toch echt een vorm van astma: inspannings astma, maar combineer dat met hooikoorts en ik had het ook op heel andere momenten. En het bleef erg lang hangen. Een week of 2 soms.

Dus nu heb ik een compleet arsenaal aan medicatie om dat te behandelen. Maar al die tijd blies ik perfecte longfunctie resultaten.

Nachtvlinder

Nachtvlinder

02-02-2015 om 13:32

longarts

Daar ben ik dus al geweest....en die kon echt niks vinden. Ik denk dat ik die Foster maar weer ga gebruiken. In de 2 weken dat ik dat deed, had ik in elk geval dat stikken niet. En dan zie ik over een maand of zo wel weer.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2015 om 14:27

Moet je niet terugkomen?

Ik heb in december ook Foster voorgeschreven gekregen en ik moet dat blijven gebruiken tot ik weer een longfunctietest moet ondergaan. Dat wordt volgende week. Ik kon na een kleine week duidelijk effect merken. Ik heb naast een gewone longfunctietest ook een histamineproef gedaan en dat moet volgende week ook opnieuw. Daaraan was te zien dat er duidelijk iets niet in orde was.

Nachtvlinder

Nachtvlinder

02-02-2015 om 14:36

Terugkomen

Nou ja, ik moest terugkomen als het niet beter werd. En het hoesten is duidelijk veel minder. Alleen ik heb als ik 's nachts zo lig te stikken het idee dat één zo'n hoestbui genoeg is om mij voortijdig naar mijn einde te brengen.
Ik bel toch maar ff met de huisarts. Dan moet die maar beoordelen of ik weer naar de longarts moet of gewoon weer met die Foster verder kan.

huisstofmijt?

Pollen? Andere allergie?

Nachtvlinder

Nachtvlinder

02-02-2015 om 20:42

infectie

Nou, ik geloof op zich wel er sprake is van een infectie of kinkhoest. Ik begrijp alleen dat fenomeen van niet-meer-kunnen-inademen niet.

Puck

Puck

03-02-2015 om 09:04

nachtvlinder

Wat begrijp je er niet aan? HEt is er gewoon, dat is toch een feit? Toen ik zwanger van de jongste was en niet alle medicijnen mocht gebruiken heb ik heel erg last gehad van chronische bronchitis, Halve nachten heb ik rechtop gezeten snakkend naar adem. Zulke hevige hoestbuien dat ik er zowel gescheurde tussenribspiertjes als gekneusde ribben aan over hield. Inademen was erg lastig. En ik zou ook terug gaan naar de longarts. Het hoesten is dan wel minder geworden, maar je hebt nog steeds klachten.

Nachtvlinder

Nachtvlinder

03-02-2015 om 09:13

Puck

Ik bedoel dat ik niet goed snap wat er nu feitelijk gebeurt in mijn longen/luchtpijp. Drukt er iets op mijn luchtpijp, is het een verkramping van spiertjes om de luchtpijp heen, ik snap gewoon niet wat er gebeurt. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. De eerste keer wilde ik mijn man duidelijk maken dat hij 112 moest bellen, maar dat lukte niet eens. Het is niet gewoon een beetje benauwd, het voelt alsof ik er gewest ben, letterlijk, mijn luchtpijp is minutenlang gewoon dichtgeknepen.
En dit heb ik allemaal precies zo aan huisarts én longarts verteld, maar die hadden er eigenlijk geen verklaring voor. Astma is volgens hen het omgekeerde (moeite met uitademen) en dat was het dan.
Enfin, ik heb overlegd en mag idd nog eens 4 weken die Foster gebruiken. Vannacht ging het (dus?) goed.

Puck

Puck

04-02-2015 om 11:22

verkramping

Dat zowel de huisarts al de longarts zegt dat astma moeite met uitademen is snap ik niet zo goed. Astma is ook wel degelijk mogelijk met slecht kunnen inademen. Sterker nog, daar was de reclamecampagne van een aantal jaren geleden zelfs op gebaseerd: ademen door een rietje.
En wat maakt t uit wat er nu precies in je lichaam gebeurt? Wat schiet jij er mee op dat je dat nu precies weet? Dat lost je probleem niet op. En de artsen hebben dus gezegd dat het geen astma zou kunnen zijn, maar gaven ze wel aan wat het anders zou kunnen zijn? Heb je daarop doorgevraagd? Kinkhoest of chronische bronchitis zou zoals ik al zei ook een hele goede mogelijkheid zijn. En ja, dat kan verkramping van spiertjes en samentrekken van bronchiën en longblaasjes kunnen zijn. Fijn dat je de Foster nog mag blijven gebruiken. En laat dat nu net een medicijn zijn dat vooral voorgeschreven wordt bij astma en chronische bronchitis? Vergeet je niet om na het inhaleren even goed je mond te spoelen? Als ik dat niet die dan krijg ik binne de kortste keren blaasjes of een schimmelinfectie.

Nachtvlinder

Nachtvlinder

04-02-2015 om 11:44

snappen

"En wat maakt t uit wat er nu precies in je lichaam gebeurt? Wat schiet jij er mee op dat je dat nu precies weet?
Dat maakt voor mij heel veel uit. In zo'n aanval ben ik (zeker de eerste keren) totaal in paniek. Als ik nu wéét dat het een verkramping van de spiertjes rondom de luchtwegen is, en dat ik niet daadwerkelijk kan stikken, scheelt dat nogal in de angst. Nu ik bijvoorbeeld weet dat mijn schildklier niet dusdanig vergroot is dat die mijn luchtpijp dichtdrukt, kan ik alweer iets akeligs afvinken. Kun je je niet voorstellen dat onwetendheid over wat er in je lichaam gebeurt, de angst vergroot?

Verder maakt het me niet zoveel uit of het kinkhoest is of een ordinaire luchtweginfectie, dat gaat uiteindelijk vanzelf over. Als ik Piens verhaal lees, kan het idd heel goed kinkhoest zijn. En als het toch astma-gerelateerd is, merk ik dat vanzelf als ik weer stop met Foster. Spoelen doe ik hoor, mijn zoon heeft astma dus ik ken de meeste do'n en don'ts wel.

MamavanSenH

MamavanSenH

04-02-2015 om 13:06

Kinkhoest

Dat even niet kunnen inademen na een hoestbui klinkt wel heel erg als kinkhoest. Onze dochter had vorig jaar kinkhoest en ik herinner me dat nog heel goed. Het is wel zo dat behalve heel vervelend en soms beangstigend het verder niet veel kwaad kan. Even rustig blijven en dan gaat de benauwdheid weer over en kun je weer normaal ademen. Dat is als je verder nergens anders last van hebt natuurlijk. Maar goed, die conclusie trok je zelf ook al.
Ik begrijp wel dat je wil weten wat het geweest is. Als het iets anders was dan Kinkhoest of een infectie kan het misschien nog eens gebeuren en daar wil je voorbereid op zijn. Ik hoop voor je dat het Kinkhoest was. Ben je nu meteen immuun, heb je dat ook weer gehad .

Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 14:08

Nachtvlinder

Ik kan me goed voorstellen dat je wil weten wat het is maar als je googlet op kinkhoest + stikken kun je heel veel vinden. Misschien moet je het niet doen maar je bent dus de enige niet, hele fora staan er vol mee.

"De persoon met kinkhoest kan het zeer benauwd hebben en denken te gaan stikken"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinkhoest#Mogelijke_complicaties

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.