Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

lennest

lennest

20-01-2012 om 17:01

Implantaat, kosten, ervaringen?

Ik heb vandaag te horen gekregen dat een van mijn voortanden een gescheurde wortel heeft. De tand moet eruit. De kaakchirurg adviseert een implantaat. Wie heeft dit eerder laten doen? Wat zijn jullie ervaringen, zowel qua behandeling als vergoeding van de kosten? Ik heb een heel goede ziektekostenverzekering met een tandartsverzekering van 1.000 euro op jaarbasis.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lennest

lennest

20-01-2012 om 19:44

Implantaat

Ik wacht eerst op de kostenbegroting en dan schakel ik de verzekering in. Dat is een kant van de zaak, maar nu de behandeling zelf. Hoe gaat dat? Wie heeft er ervaring mee? Duurt het lang? Is het erg vervelend? Ik las op het internet dat het drie tot negen maanden kan duren we je klaar bent! Dat is nogal wat. De wortelpuntoperatie viel reuze mee, pijn heb ik nauwelijks, eten is wel lastig, maar dat zal morgen wel beter gaan.

Biene M.

Biene M.

21-01-2012 om 07:25

Ervaring

Ik heb een erg uitgebreide tandartsverzekering, maar een implantaat wordt niet vergoed. Bij mij waren de totale kosten (kies) ongeveer € 2000, waarvan een kleine € 500 vergoed is (75% van de kroon).

Het plaatsen van het implantaat viel me mee, ik zag daar erg tegenop, maar het stelde minder voor dan de wortelkanaalbehandelingen die ik eerder gehad had. Het duurde niet veel langer dan het boren en vullen van een gaatje en de verdoving werkte prima. Gewoonlijk krijg je iets als valium en antibiotica voor het plaatsen, maar omdat ik borstvoeding gaf heb ik die niet gekregen (ab had wellicht nog wel gekund, maar bleek voor mij uiteindelijk niet nodig). Voor een eventueel volgend implantaat zal ik de valium dan ook afslaan.

Na het plaatsen heb ik drie maanden het staafje met een dopje erop gehad zonder kroon, ik moest in die tijd voorzichtig doen met eten daar. Na drie maanden is de kroon erop gezet. Die periode is niet voor iedereen en voor elk element hetzelfde, het hangt er vanaf hoe snel de implantoloog verwacht dat het implantaat vastgroeit in het bot. Toen die kroon erop zat was het fantastisch, eindelijk weer een kies daar!

Een collega van me heeft implantaten op de plekken van haar beide voortanden. Zij heeft langer moeten wachten tot de definitieve kronen erop mochten. In die tijd had ze er tijdelijke kronen zitten omdat het er anders natuurlijk niet uitziet. Ze mocht die tanden niet gebruiken om eten af te bijten, dat was wel lastig, maar het ging. Veel met vork en mes eten.

Overigens heeft mijn broer zijn implantaat van de belasting kunnen aftrekken, dus daar kun je ook nog naar kijken (daar geldt een inkomensgrens voor).

Succes!

rosa

rosa

21-01-2012 om 12:43

Ook ervaring

Ik ben er nog mee bezig. In oktober is geloof ik mijn kies getrokken, dat was even een paar dagen voorzichtig doen tot de hechtingen eruit konden, maar nauwelijks pijnlijk. In december is het implantaat geplaatst. Vooraf kijken ze hoe diep je zenuwen liggen zodat ze weten hoever ze kunnen boren. Bij mij lag de zenuw diep. Het plaatsen stelde helemaal niets voor. Wel verdoofd, antibioticum preventief gehad. Maar niets gevoeld tijdens de behandeling. Erna meteen een pijnstiller genomen (op advies), maar ook nul komma nul pijn erna gehad dus dat was denk ik niet eens nodig geweest. In februari moet ik terug en wordt de kroon geplaatst (eerst moet het implantaat vastgroeien in het bot).

Vergoeding: tot nu toe is bij mij vrijwel alles door de verzekering vergoed.

lennest

lennest

21-01-2012 om 18:58

Rosa

Dus eerst tand trekken, periode wachten, dan implantaat, dan weer wachten, dan kroon plaatsen? En in de tussentijd? Tussen trekken en plaatsen? Heb je dan een noodoplossing? En wat dan? Het is mijn voortand. Ik kam toch niet een paar maanden zonder tand rondlopen?

Tanneke

Tanneke

21-01-2012 om 21:12

Ook gehad

Ben ten eerste zo verbaasd te lezen dat er mensen zijn die in oktober een kies lieten trekken en twee maanden later het implantaat kregen!
Bij mij heeft het ruim een jaar geduurd voordat de kroon erop kon.

Eerst getrokken, toen de hele boel laten helen, dan word het implantaat geplaatst, dat moet ook weer helen.
Tot twee keer toe moest het opgerekt worden.

Ik ben heel erg nieuwsgierig welke kies dat was (was jij dat Biene?).
ik denk dat het misschien te maken heeft met welke plaats de kies vandaan komt?

Die van mijn zat helemaal rechts achteraan.

Ik denk dat een tand misschien vlugger gaat dan een kies?

En lennest, omdat ie bij mij dus helemaal achteraan zat zag niemand dat echt, dus ik vond dat wel goed,maar mijn vriendin had het met de kies naast de hoektand en kreeg een soort van " plaatje" , zoals een beugel dus eigenlijk. Weet niet hoe het heet,maar het is zo'n rose doorzichtig plaatje dat over je gehemelte gaat. Daaraan zat een soort kroon/nep tand, die net echt leek en niemand die er wat van zag.

(Wij wonen niet in Nederland en ik merk steeds vaker dat procedures hier heeeeel anders gaan, vandaar dat ik nieuwsgierig ben en ook niet zeker weet of je zo'n plaatje bij jullie ook kan hebben)..

Biene M.

Biene M.

21-01-2012 om 22:10

Bij mij (tanneke)

Het was de derde kies na de hoektand (wat bij mij de tweede kies is, omdat dat kleintje vroeger voor mijn beugel al getrokken is). Na het trekken is er geloof ik ongeveer een jaar overheen gegaan voordat het implantaat geplaatst is. Ik had daar goed dik bot.

Tanneke, wat moest er bij jou opgerekt worden?

Prakje

Prakje

22-01-2012 om 16:42

Hier ook

Ik heb 8 jaar geleden op de plek van een voortand (naast de grote voortanden) een implantaat gekregen. Het plaatsen viel mij reuze mee. Na een maand of 2 kreeg ik al de definitieve kroon, en ben ik nog een keer voor controle teruggeweest.

Tanneke

Tanneke

22-01-2012 om 19:12

Biene, misschien niet het juiste woord

Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen.
Er ging een implantaat in en toen moest het tandvlees weer eroverheen groeien tot het helemaal geheeld was.
Dat is toen weer opengemaakt en is er een soort dop met schroef op geplaatst.
Toen dat weer heel was, is er nog een keer een grotere dop op geplaatst.

Dus twee keer is de boel weer opengemaakt om er wat groters voor in de plaats te maken/ op te schroeven.

Ik gebruikte daarom het woord oprekken, wat eigenlijk erger klinkt dan het is.Zie ik nu

lennest

lennest

23-01-2012 om 18:18

Geen vergoeding

De verzekering vergoedt geen implantaten, wel de bijbehorende kroon. Pas als ik geen eigen tanden meer heb en m'n kunstgebit blijft niet meer zitten, kom ik in aanmerking voor implantaten... Rare regel! Dat wordt dus sparen en/of dit jaar geen vakantie! Volgende week afspraak bij de tandarts. Ik ben benieuwd.

rosa

rosa

26-01-2012 om 07:50

Lennest

Bij mij was het een kies, dus ze hebben het gewoon leeg gelaten. Hoe dat met een voortand gaat weet ik niet.
Er zal inderdaad wel meer tijd gezeten hebben tussen trekken en plaatsen implantaat, ik weet het niet precies meer. Maar inderdaad, alles moet steeds helen.
Wat jammer dat je verzekering het niet vergoedt, hopelijk vindt je een implantoloog met niet te hoge tarieven..

Man

Mijn man is nu bezig met een implantaat. Ook een voortand. Bij hem was de wortel gebroken. In november eerst foto's en happen. Een paar weken later is de wortel verwijderd en kreeg hij een plaatje. Kosten tot dan 377 euro. Controle in januari om te kijken of er genoeg botaangroei was. Zo niet dan moest er bot geimplanteerd worden. Gelukkig is dat niet nodig. Nu staat er een afspraak om over een paar weken het implantaat te plaatsen. Recept voor pijnstillers ligt al in huis. Alleen de valium heeft mijn man geweigerd. Want dan mocht hij niet zelf naar huis rijden.

Sterkte met het maken van een beslissing. Het is zo duur. Maar je voortand is wel belangrijk. Maar je kan ook eerst een tijd met een plaatje rondlopen. Tot je weer genoeg gespaard hebt voor het vervolg.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.