Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

neteret mut

neteret mut

27-11-2012 om 21:39

Info vraagje

Oudste dochter had vandaag op school een video gezien, iets rond de lessen ivm zwangerschap/ opvoeding. Nav die video had ze een vraag, daarin kwamen oorzaken van een miskraam in voor. Wat mij zeer verbaasde, nog nooit eerder gehoord was dat je meer kans zou hebben op een miskraam als je eerder een jongentje had gehad. Weet iemand of dit klopt ( of dat ik misnoegd moet zijn om foute info in een schoolvideo). Ook over oxitoxines, die het geheugen zouden blokkeren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

27-11-2012 om 23:21

Anders

Ik heb ooit eens gelezen dat de kans op een miskraam groter is als je zwanger bent van een jongetje. Daarom worden er ook meer meisjes geboren dan jongetjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2012 om 00:26

Nee omgekeerd

Vic: Daarom worden er ook meer meisjes geboren dan jongetjes.===
Het is omgekeerd. Er worden meer jongetjes dan meisjes geboren. Het schijnt nog niet helemaal bekend te zijn waarom dat is.
Stel dat de mens nog in primitieve omstandigheden zou leven, wat op een aantal plaatsen nog zo is, dan zie ik ook wel een noodzaak in een groter aantal jongens/mannen. Die moesten op jacht en voerden/voeren oorlog, waardoor mannen eerder slachtoffer van die situatie konden worden. Ik weet niet in hoeverre mijn theorietje een kern van waarheid bevat
Wat mijzelf betreft kan ik aan de vraag van netere mut bijdragen dat mijn eerste een jongetje was en tussen de zwangerschappen van mijn dochters en erna heb ik meerdere miskramen gehad. Ik heb me wel vaker afgevraagd of ik 'gewoon' geen jongens kon krijgen.

P

P

28-11-2012 om 06:28

Klopt

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/waarom-worden-er-meer-jongens-geboren-dan-meisjes

Dat klopt inderdaad en als de kans op een miskraam groter is bij een jongetje is het percentage jongetjes bij conceptie dus nog groter.

neteret mut

neteret mut

28-11-2012 om 13:19

Verduidelijking

De stelling in de video was dat als je eerste een jongentje was dat je dan bij de volgende zwangerschap meer kans op een miskraam zou hebben ongeacht of je op dat moment zwanger was van een jongen of meisje. En die stelling lijkt mij vremd en is mij ieg onbekend. Ik zal haar later vandaag nog eens vragen of ze misschien iets verkeerd begrepen heeft ( meer jongentjes = ook meer kans op een miskraam van een jongentje). Gisteravond was ze heel duidelijk dat de boodschap geweest was dat de eerdere zwangerschap van een jongentje meer risico zou geven op een miskraam. Die link, daar zoek ik "bewijzen" voor.

P

P

28-11-2012 om 15:35

Hier is je link

http://www.dailymail.co.uk/health/article-187011/Boys-raise-miscarriage-risk.html

maar of je kinderen onder de 18 daar nu mee moet vermoeien is wel de vraag.

Arawen

Arawen

28-11-2012 om 17:14

Vreemd

Mmmm.. niet dat ik dit ooit heb geweten, maar ik vind het eigenlijk toch wel vreemd.. dat er meer jongetjes-zwangerschappen zijn bedoel ik. Want evolutionair gezien zou je toch verwachten dat er meer vrouwen dan mannen geboren moeten worden, voor de instandhouding van de soort. Een enkele man is immers genoeg voor het bezwangeren van een ik-weet-niet-hoeveel vrouwen..

Kari1

Kari1

28-11-2012 om 21:52

Arawen

Er worden al jaar en dag iets meer jongens geboren dan meisjes. De verklaring van de evolutiologen daarvoor is dat mannetjes het zwakkere geslacht zijn. Tegen de tijd dat het spul zelf voor nakomelingen kan zorgen zou de verhouding dan weer 1:1 zijn.
Dat een enkele man genoeg is voor het bezwangeren een een wagonlading vrouwen klopt, maar is evolutionair gezien erg ongunstig. Inteelt maakt de soort niet sterker.
wiki: In Europese landen is de geslachtsverhouding bij de geboorte ongeveer 1,05. In Aziatische landen ligt deze vaak hoger (rond 1,07). In ontwikkelingslanden zoals China en India is deze verhouding vaak nog hoger.
statline:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37422ned&D1=0-45&D2=0,10,20,30,40,50,(l-3)
Kari

Tinus_p

Tinus_p

29-11-2012 om 17:26

Arawen

Arawen:
"Want evolutionair gezien zou je toch verwachten dat er meer vrouwen dan mannen geboren moeten worden, voor de instandhouding van de soort. Een enkele man is immers genoeg voor het bezwangeren van een ik-weet-niet-hoeveel vrouwen.."
Er bestaan verschillende serieuze analysies van dit probleem. De beste daravan is, dat dit een drogreden is: het gata niet om het instandhouden van de soort, maar om het doorgeven van genen. Daar zijn mannen (soms) juist extreem goed in.
De analyse is dan, dat een jongen of een meisje een verschillende strategie vertegenwoordigen, met GEMIDDELD evenveel succes: Een vrouw krijgt vrijwel gegarandeerd nakomelingen, maar niet bijzonder veel. Een man is/heeft meer een loterij; sommige mannen krijgen geen nakomelingen, sommige juist heel veel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.