Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gijsbertha

Gijsbertha

31-01-2013 om 11:25

Insulinepomp

Dochter (5 jaar) moet voor het gebruik van haar medicijnen gebruik gaan maken van een insulinepomp (het is geen insuline wat er in gaat maar een ander medicijn).
Zijn er hier mensen met ervaringen?.Waar moeten we opletten, kan ze hem gewoon naar gym aan,hoe gaat dat met logeerpartijtjes, leren de kinderen het zelf snel, zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met een insulinepomp maar dan met een ander medicijn?

Krijgen over een paar dagen wel instructie van een diabetesverpleegkundige maar wel graag alvast wat meer weten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Goed te doen

Hier een dochter met een insulinepomp. Ze is wel wat ouder dan die van jou (10 jaar) maar de pomp is echt een vooruitgang vergeleken met het spuiten met de pen.
Vijf jaar is nog wel jong, dus ik denk dat het bedienen van de pomp toch vooral op jou neerkomt. Ik weet niet hoe "ingewikkeld" het toedienen van het medicijn is bij jouw dochter, maar het instellen van de pomp vergt wel wat studie. Hopelijk kan de diabetesverpleegkundige je hier meer over vertellen. Ook het aanbrengen en verwijderen van de infuusset (als het tenminste niet een pomp is die aan je lichaam vastzit, zoals Suikertje al aangaf) is niet iets wat een vijfjarige snel zal kunnen.
Douchen is geen enkel probleem: de pomp kan gewoon afgekoppeld worden. Met logeren zul je denk ik een goede lijst moeten maken met instructies. Wat spreek je af als de pomp verstopt raakt? Je kunt denk ik niet van mensen verwachten dat ze de pomp zelf kunnen bedienen, behalve eenvoudige handelingen misschien.
Gebruik je de pomp vooral voor het continu toedienen van medicijnen, dan zullen er weinig extra handelingen nodig zijn. Maar als er, zoals met diabetes, regelmatig een extra dosis medicijn moet worden toegediend, dan is het een ander verhaal.
Het dragen van de pomp went overigens heel snel. Er zijn ook hele leuke pomptasjes te koop (google er maar eens op), misschien maakt het dat voor je dochter wat 'draaglijker'.
Verder kan ik je adviseren om eens op het diabetesforum van de dvn te kijken. Hier is heel veel ervaring van pompgebruik bij kinderen.
Veel succes, n@nny

Gijsbertha

Gijsbertha

03-02-2013 om 14:03

Bedankt, en nog een paar vragen.

Heb op de site van DVN gekeken en zag daar een pomp verzekering. Is dat echt nodig? Hebben jullie ook een verzekering? Zijn er meer verzekeringsmaatschappijen die dat aanbieden? Om nu lid te worden van DVN louter om die verzekering vind ik ook wat overdreven, dochter heeft natuurlijk geen diabetes.Krijg wel de kriebels voor als dat ding stuk gaat. Hoop dat hij wel tegen een stootje kan.

En zag op de site van pomptasjes dat er ook hemdjes met een zakje bestaan, zijn die echt handig? Bij dochter is met name de medicatie 's nachts belangrijk.Die band om lijkt mij niet zo lekker slapen of valt dat mee?

Vind het allemaal nog enorm spannend, moest vrijdag de medicatie ophalen en had het gevoel of ik met goud over straat ging i.p.v. 2 erg kleine doosjes met ampullen. Liggen nu hoog in de koelkast in een apart doosje want ik ben erg bang dat de andere kleintjes er aan gaan komen.

Krijgen van de week "les" en kunnen dan gaan starten. Nu al zweethanden.

Alvast hartelijk dank.

Wel verzekering

Wij hebben wel een verzekering: je weet toch maar nooit met kinderen. En die dingen zijn wel iets van 4000 euro geloof ik.
Verzekeringen kun je bij meer aanbieders afsluiten dan de dvn. Het is een beetje een vaag gebied: vaak worden de verzekeringen gratis gegeven als je ergens medicijnen afneemt. Bij de dvn is dat zo (je moet dan 'punten' verzamelen waarmee je de verzekering kunt kopen) en bij de Mediq, waar wij medicijnen kopen, is het ook zo. Ik zou het even navragen bij de leverancier van je pomp. Of bij je ziektekostenverzekeraar. Welke pomp krijgen jullie trouwens? Dochter heeft de paradigm.
Het dragen van de pomp went heel snel trouwens. Dochter heeft dag en nacht een eenvoudige elastische band met klittenbandsluiting om haar middel waar de pomp inzit. Los in bed dragen vind ik zelf wat eng (stel dat hij eruit schiet) maar dat zal ook wel wennen neem ik aan.
Vraag even goed na trouwens wat de kans is dat er luchtbellen komen bij het medicijn wat in de pomp moet. Misschien is het dikker of juist dunner dan insuline, waardoor het toch net anders is. Bij insuline is overigens de temperatuur hierbij erg belangrijk: hoe kouder de insuline, hoe groter de kans op luchtbellen.
n@nny

Gijsbertha

Gijsbertha

04-02-2013 om 20:35

Merk insulinepomp

Is Paradigm van Medtronic. Een paarse, die vond ze het mooist.

Gaan maar wel een verzekering afsluiten, morgen even achteraan. Kan ik ook weer wat beter slapen.

En ook nog een leuk pomptasje uitzoeken, morgen ook maar even samen achter de computer. Blijf het nog wel spannend vinden maar dat komt ook doordat er wat bijwerkingen aan zitten bij het gebruik. Maar goed, er is geen andere optie. Diep ademen en moedig doorgaan en positief blijven voor dochter. Die vroeg zich vanavond wel bezorgd af of ze nog wel naar de wc kan. Gelukkig om ik haar geruststellen dat dat geen enkel probleem is.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.

MariaV

MariaV

05-02-2013 om 11:42

Tasje: zakje op hemd?

Mijn dochter heeft een cochleair implantaat en moest daarvoor tot voor kort een batterij in een speciale houder bij zich dragen. We hebben daarvoor een zakje op al haar onderhemdjes genaaid, op het achterpand tegen de zijnaad aan. Zo zat de batterij dus onder haar arm, zonder in de weg te zitten. Misschien is zoiets ook een idee. Het is dan wel belangrijk dat je geen hemdjes met spagettibanjes neemt, die kunnen het gewicht niet goed aan en dan heb je steeds afzakkende bandjes.
Succes ermee,
Maria

Gijsbertha

Gijsbertha

08-02-2013 om 09:59

Gelukt

De pomp is aangesloten en we hebben ook al een keer het reservoir verwisseld.Ging goed, vond het wel spannend zo zonder deskundige hulp maar man en ik hebben het samen gedaan Het prikken vond dochter nog wat vervelend maar dat zal wel gauw wennen.Stickervel voor dochter gemaakt en een cadeautje belooft bij 5 stickers.

In de klas heeft ze het uitgebreid laten zien en er is ook wat uitgelegd, dat je er niet aan mag trekken enzo. Ze vonden het allemaal erg interessant. Juf gaan we nog uitleggen wat ze moet doen als het alarm afgaat, in het begin maar gewoon 1 van ons bellen.

Volgende actiepunt is die verzekering regelen en alvast nieuw materiaal bestellen.

We moeten trouwens wel bijbolussen en dat hebben we ook al gedaan. Er moest gedoucht worden.

Slapen ging ook goed, zag daar nog wat tegenop maar heb geen klachten gehoord. Het went blijkbaar snel op die leeftijd.

Bedankt voor al jullie input. Dit gaat allemaal goed komen.

Fijn!

Fijn Gijsbertha dat de start zo goed is gegaan! Hopelijk wennen jullie allemaal snel aan de pomp.
Veel succes gewenst,
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.